Ένας από τους μεγαλύτερους μετεωρίτες που έχουν καταγραφεί ποτέ στο Μίσιγκαν δεν είχε ποτέ ερευνηθεί από την επιστημονική κοινότητα, καθώς ήρθε στην προσοχή των ειδικών 80+ χρόνια μετά την ανακάλυψή του.

Ζώντας μια ταπεινή ζωή ως μια σφήνα, ένα στοπ πόρτας 10 κιλών σε μια τοπική φάρμα, ο διαστημικός βράχος βρισκόταν στη γη για αρκετές δεκαετίες προτού αναγνωριστεί από την επιστημονική κοινότητα.

«Μπορούσα να πω αμέσως ότι αυτό ήταν κάτι ξεχωριστό», εξήγησε η Mona Sirbescu, γεωλόγος στο Πανεπιστήμιο του Central Michigan (CMU), αφού ερεύνησε το αντικείμενο.

«Είναι το πιο πολύτιμο δείγμα που έχω κρατήσει ποτέ στη ζωή μου, νομισματικά και επιστημονικά».

Ο David Mazurek, ένας άνδρας από το Γκραντ Ράπιντς του Μίσιγκαν, είχε ρωτήσει τη Sirbescu,  αν μπορούσε να εξετάσει έναν βράχο που είχε για 30 χρόνια – σε περίπτωση που επρόκειτο για μετεωρίτη.

στοπ πορτα μετεωρίτης
Πηγή: Central Michigan University/ YouTube

Για τη Sirbescu, αυτό ήταν ένα τακτικό αίτημα σε όλη τη διάρκεια της καριέρας της, αλλά συνήθως χωρίς συναρπαστικά αποτελέσματα.

«Για 18 χρόνια, η απάντηση ήταν κατηγορηματικά «όχι»…΄όχι δεν είναι μετεωρίτης», εξήγησε σε δήλωσή της εκείνη την εποχή.

Αλλά σε αυτήν την περίπτωση, η απάντηση ήταν διαφορετική. Όχι μόνο ήταν πράγματι ένας διαστημικός βράχος, αλλά και ένας πολύ εντυπωσιακός βράχος από το διάστημα.

Το αντικείμενο, με το παρατσούκλι μετεωρίτης Edmore, είναι ένας μεγάλος μετεωρίτης σιδήρου-νικελίου με σημαντική ποσότητα νικελίου, που αποτελεί περίπου το 12%.

Το πώς ο μετεωρίτης ήρθε στην κατοχή του Mazurek είναι μια ιστορία από μόνο του.

Σύμφωνα με τη Sirbescu, όταν ο Mazurek αγόρασε ένα αγρόκτημα στο Έντμορ του Μίσιγκαν το 1988, ο προηγούμενος ιδιοκτήτης του έδειξε γύρω από το ακίνητο και είδε έναν μεγάλο, παράξενης όψης βράχο να χρησιμοποιείται για να ανοίξει μια πόρτα υπόστεγου.

Όταν ο Mazurek ρώτησε τον απερχόμενο ιδιοκτήτη για τον βράχο, του είπαν ότι η πόρτα ήταν στην πραγματικότητα ένας μετεωρίτης.

Ο άνδρας συνέχισε λέγοντας ότι στη δεκαετία του 1930 ο ίδιος και ο πατέρας του είχαν δει τον μετεωρίτη να πέφτει τη νύχτα στην ιδιοκτησία τους, «και έκανε θόρυβο όταν χτύπησε».

Το επόμενο πρωί, το ζευγάρι βρήκε τον κρατήρα που άφησε το αντικείμενο και έσκαψαν τον μετεωρίτη από τη νεοσύστατη τάφρο. Ήταν ακόμα ζεστό, είπαν.

Το πιο τρελό; Ο άνδρας είπε στον Mazurek ότι, εφόσον ο μετεωρίτης ήταν μέρος της ιδιοκτησίας, θα του ανήκε τώρα.

Και έτσι ο Mazurek κράτησε το διαστημικό βράχο για 30 χρόνια και συνέχισε να το χρησιμοποιεί σαν εμπόδιο στην πόρτα του ώστε να μην κλείνει.

Τελικά, παρατήρησε ότι οι άνθρωποι έβγαζαν χρήματα από την εύρεση και την πώληση μικρών κομματιών μετεωριτών, οπότε σκέφτηκε ότι έπρεπε να αξιολογήσει τον γιγάντιο βράχο του.

Μπορούμε να φανταστούμε ότι ο Mazurek πρέπει να ήταν ενθουσιασμένος όταν τελικά το έκανε, καθώς οι μετεωρίτες –λόγω της σπανιότητας και της επιστημονικής τους αξίας– μπορούν συχνά να φέρουν υψηλές τιμές.

O Mazurek πούλησε τον μετεωρίτη του στο πλανητάριο Abrams του Πολιτειακού Πανεπιστημίου του Μίσιγκαν, δεσμεύοντας το 10% των απροσδόκητων κερδών στο τμήμα επιστημών της γης και της ατμόσφαιρας του CMU, όπου η Sirbescu αναγνώρισε την πραγματική ταυτότητα του βράχου.

Η τιμή; 75.000 δολάρια! Όχι και άσχημα για ένα παλιό στοπ πόρτας.

Με πληροφορίες από Science Alert, Central Michigan University