Κυριακή κι έχει βραδιάσει. Το τσίπουρο τέλειωσε, οι φίλοι χώρισαν κι εγώ περπατώ ως την οδό Τροίας και το ολοκαίνουργιο Θέατρο Νους που πήρε την θέση ενός παλιού σινεμά με ό, τι αυτό συνεπάγεται ενεργειακά και αισθητικά. Αν και θέατρο κέντρου, μεσαίς χωρητικότητας, φιλοξενεί κωμωδία από αυτές τις πολύ εμπορικές, που διαφημίζονται τηλεοπτικά, που δεν πολυπηγαίνω. Όμως, την συγκεκριμένη παράσταση ήθελα να την δω γιατί διάβασα κάπου μια ενδιαφέρουσα ιστορία, σε σχέση με το πρωτότυπο κείμενο, πάνω στο οποίο βασίστηκε: μιλώ για το ”The Lying Kind” που το 2002 ανέβηκε στο Royal Court του Λονδίνου το έργο του Σκοτσέζου θεατρικού συγγραφέα Άντονι Νίλσον (και σε δική του σκηνοθεσία). Στην Ελλάδα, το κείμενο είχε διασκευαστεί θεατρικά και είχε ανέβει με επιτυχία υπό τον τίτλο ”Ψέμα στο Ψέμα” με τον Πέτρο Φιλιππίδη και τον Παύλο Χαϊκάλη.
Το κείμενο αυτό, και στο Λονδίνο και στην Αθήνα, αγαπήθηκε από το κοινό (αν και οι κριτικοί δεν του χαρίστηκαν πάντοτε) γιατί ουσιαστικά πρόκειται για μια καλοκουρδισμένη φάρσα με ξεκαρδιστικές καταστάσεις και έντονα στοιχεία μαύρης κωμωδίας. O Τάσος Ιορδανίδης το φέρνει στο ελληνικό σήμερα, με άφθονα στοιχεία της τρέχουσας ποπ κουλτούρας (από το Tik Tok μέχρι τη γκλαμουριά των σύγχρονων πολιτικών που είναι περισσότερο περσόνες, παρά πολιτικοποιημένα όντα και από την ανοιχτή κουβέντα περί ναρκωτικών μέχρι την σεξουαλική έκφραση κι αναζήτηση μιας desperate housewfe αλά ελληνικά)
Ο Ιορδανίδης θα πορούσε να επαναπαυθεί στις δάφνες του βραβευμένου «Θέλω να σου κρατάω το χέρι» και να επιχειρήσει να σκηνοθετήσει (αυτός αυτή τη φορά και όχι η σύντροφος και στενότερη συνεργάτιδά του Θάλεια Ματίκα) ένα κοινωνικό, δραματικό έργο. Μεταξύ μας, θα ήταν πράγματι μια ασφαλέστερη επιλογή από αυτήν την δύσκολη κωμωδία του Νίλσον, η οποία σα να θέλει να τεστάρει τις αντοχές του αναγνώστη και το θεαττή σταματά να ρέει σε μερικά σημεία, ενώ σε άλλα, δίνει καταιγιστικές εξελίξεις που αλλάζουν ολόκληρο το τοπίο της πλοκής και των χαρακτήρων.
Η υπόθεση του έργου
Ο Σπύρος και ο Κώστας είναι δύο αστυνομικοί που εργάζονται στο αστυνομικό τμήμα Ωρωπού. Είναι κολλητοί από το νηπιαγωγείο. Τους πετυχαίνουμε Πάσχα και έχουν οι δυο τους βάρδια. Για κακή τους τύχη η μέρα δεν θα κυλήσει ήρεμα και ομαλά. Θα πρέπει να φέρουν εις πέρας την πιο δύσκολη επιχείρηση της αστυνομικής τους καριέρας! Είναι αναγκασμένοι να ανακοινώσουν στον Τέλη Κελαλά Μαλαφάκα- ο οποίος είναι υποψήφιος δήμαρχος Ωρωπού- και στη σύζυγό του Ζιζί Κελαλά Μαλαφάκα Δελημπαλτάκα- η οποία ήθελε να γίνει ηθοποιός και έχει πετριά με τις εναλλακτικές θεραπείες- ένα εξαιρετικά δυσάρεστο γεγονός.
Και…κωλύονται. Όσο, δε, περνάει η ώρα κωλύονται όλο και περισσότερο γιατί τα πράγματα περιπλέκονται και oi παρεξηγήσεις διαδέχονται η μία την άλλη. Βότανα από την Κολομβία, θεραπευτικά μανιτάρια που πουλάει μέσω TIK TOK ο διάσημος γκουρού Κλαϊν Τσούν Χάνγκ , ο Γιώργος Φούντας, η Μελίνα Μερκούρη, ο Μάρτιν Σκορτσέζε και τελευταίος αλλά διόλου αμελητέος…ο γενικών καθηκόντων της οικίας Κελαλά Μαλαφάκα, ο Πασχάλης με τ’ όνομα, αποτελούν τις τέλειες αφορμές για να εκραγεί ένα ολόκληρο, καλοραμμένο κωμικό σύμπαν επί σκηνής, μπροστά στα μάτια μας.
Ο Σπύρος Πούλης παίζει εξαιρετικά, μαζί με τον Κώστα Αποστολάκη: οι δυο τους είναι μπάτσοι κανονικότατα, δυο πολύ ανθρώπινοι ήρωες, ευάλωτοι, που χρησιμοποιούν στην ζωή τους το χιούμορ για να επιβιώσουν. Η ευήθεια του ενός και η οξυθυμία του άλλου πυροδοτούν τις εξελίξεις και δημιουργούν παρεξηγήσεις όλη την ώρα. Ο Αντώνης Καλομοιράκης, με κωμικά καντάρια παλιάς κοπής (από Σαρλώ μέχρι ασπρόμαυρης ελληνικής ταινίας) υποστηρίζει το βίωμα του ρόλου-καρικατούρα που του ανατέθηκε, δημιουργώντας τελικά τον πιο γαμάτο χαρακτήρα της παράστασης που παίζει κομβικό ρόλο για το φινάλε του έργου.
Η Κωνσταντία Χριστοφορίδου χυμώδης, απολαυστική, εκρηκτική-αν και φέρει αρκετά στοιχεία από τον χαρακτήρα που την αποθέωσε στο πανελλήνιο, στους «Σταύλους της Εριέττας Ζαϊμη». Ο Μάνος Πίντζης μού φάνηκε πιο διεκπεραιωτικός και τυπικός στα…υποκριτικά του καθήκοντα, αλλά, από την άλλη, αποτελεί και την (αναγκαστικά) ήρεμη δύναμη του θιάσου, ανάμεσα σε ηφαιστειακές προσωπικότητες και σε ανεβασμένες εντάσεις. Ισορροπεί και ξεκουράζει η παρουσία του επί σκηνής χωρίς αυτόν η παράσταση θα ήταν μια άλλη.
Μέσα από την φαρσική ατμόσφαιρα και τις θεατρινίστικες εξάρσεις της κυρίας Ζιζί, η αλήθεια σκεπάζεται κάτω από τόνους αποκρύψεων, ψεμάτων και παιχνιδισμάτων που, όμως, κρατούν απομακρυσμένες τις καρδιές των ηρώων-ανθρώπων. «Επιτέλους! Θα πει κάποιος την αλήθεια;» Ένας από μηχανής θεός (παντελώς απρόβλεπτος, δεν σας κάνω spoiler) κάνει τις γλώσσες των χαρακτήρων να λυθούν και τις ψυχές τους ν’ ανοίξουν.
Ο κόσμος είχε κατακλύσει το θέατρο και κάτι ήξερε. Οι περισσότεροι από τους θεατές αφέθηκαν πλήρως στην ροή της παράστασης και δεν σταματούσαν να γελούν. Οι ηλικίες ποίκιλλαν, μιας που η παράσταση απευθύνεται σε όλες τις ηλικίες. Οι πολύ ωραίες εναλλαγές στις σκηνές, η δυναμική υποκριτική των ηθοποιών, η μεταξύ τους καλοδουλεμένη χημεία, η στιβαρή σκηνοθεσία του Ιορδανίδη (ό, τι συμβαίνει επί σκηνής έχει λόγο ύπαρξης), αλλά και η ουσία του κειμένου που φωτίζει τις ανθρώπινες σχέσεις από παράδοξες οπτικές γωνίες καταφέρνουν να συνθέσουν μια παράσταση που αξίζει να δει κανείς.
Για να είμαι ακριβοδίκαιη με το εδώ αποτύπωμά μου, έβλεπα την παράσταση να διαρκεί και ένα 20λεπτο λιγότερο-ίσως κάποια σημεία της τραβάνε λίγο περισσότερο από όσο προσδοκά και αξίζει το τέλειο μέτρο και ισορροπία. Ο λόγος που αποφάσισα να γράψω για αυτήν είναι επειδή συνειδητοποίησα ότι είχα να πάω να δω κωμωδία στο θέατρο πάρα πολύ καιρό. Πέρασα ένα εξαίσιο απόγευμα Κυριακής (η παράσταση παίζεται κι άλλες μέρες) και θα ήθελα να προτρέψω κι εσάς να το ζήσετε έτσι: απλά, ουσιαστικά, αληθινά.
Ξέρετε, είναι ωραίο να βλέπουμε θέατρο βγαλμένο από την ζωή μας, χάρη στην γενναιότητα, αλλά και την γενναιοδωρία καλλιτεχνών όπως οι συντελεστές της εν λόγω παράστασης.
Πληροφορίες:
Διασκευή – Σκηνοθεσία : Τάσος Ιορδανίδης
Φωτισμοί: Γιώργος Φωτόπουλος
Κοστούμια : Κατερίνα Ανδρικοπούλου
ΗΜΕΡΕΣ ΚΑΙ ΩΡΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ:
Τετάρτη : 19:30
Πέμπτη : 19:30
Παρασκευή: 21:15
Σάββατο : 18:15 & 21:15
Κυριακή : 19:30
Τιμές εισιτηρίων: γενική είσοδος 19€, παιδικά(12 ετών)- φοιτητικά-ανεργίας 15€
Για oμαδικές κρατήσεις τηλ επικοινωνίας : 6908228704
Διάρκεια παράστασης : 2 ώρες με διάλειμμα
Θεατρικές παραγωγές Δημήτρης Φωτόπουλος
Προπώληση εισιτηρίων εδώ & στο ταμείο του θεάτρου
ΑΠΟ 18 ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
ΤΗΛ: 210 8237333
Parking: Για το διάστημα 20:00 – 00:00, με την επίδειξη του εισιτηρίου σας, χρέωση 5€.
Τοποθεσία Parking: εδώ
Θέατρο Nous
Τροίας 34, Αθήνα 112 51
Τηλέφωνο: 21 0823 7333