Η καλλιτεχνική κολεκτίβα Al Límite, γεννημένη μέσα από τη πολύχρονη λειτουργία του θιάσου The Living Theatre, είναι μια βραβευμένη συλλογικότητα χωρίς σταθερό χώρο και χωρίς σύνορα, μια ομάδα πολυεπιστημονικών, πολύγλωσσων, διεθνών καλλιτεχνών που αγωνίζονται για την αποαποικιοποίηση του σώματος, ενώ ταυτόχρονα χτίζουν την ανθεκτικότητα της κοινότητας μέσω της τέχνης και της θεατρικής πράξης. Η συλλογικότητα επινοεί παραστάσεις, τελετουργίες και εορτασμούς ως πράξεις δημιουργικής αντίστασης σε δημόσιους χώρους και πεδία έκφρασης της αδικίας. Το Al Límite αναζητά την απελευθέρωση μέσω του θεάτρου, προκειμένου να δημιουργήσει νέα έργα που επικεντρώνονται γύρω από το κοινό, προσελκύοντάς τους θεατές ως ενεργούς συμμετέχοντες. Χρησιμοποιούν την δημιουργική ένταση του εργαστηρίου τους και τις κοινοτικές συζητήσεις στη διαδικασία μιας θεατρικής έρευνας που ανταποκρίνεται άμεσα στις ανάγκες και τις επιθυμίες της κοινότητας με την οποία κάθε φορά αλληλεπιδρούν.

Το Electric Awakening είναι μια πειραματική παράσταση, βασισμένη σε ένα σύνολο σωματικών επιτελέσεων που υποκινούν τη συλλογική απελευθέρωση. Η ομάδα διεθνών ερμηνευτών του Al Límite, σε συνεργασία με ηθοποιούς από την Ελλάδα πραγματοποιεί μια ένθερμη αντιστροφή του κύκλου της ζωής, από τον θάνατο έως τη γέννηση. Μέσα από πρωταρχικά χορογραφημένη κίνηση, ζωντανό ήχο και μια μοναδική ακολουθία συμμετοχικών τελετουργιών, στοχεύουν να αποδεσμεύσουν τη συλλογική ψυχή από τη θανατηφόρα λαβή της εσωτερικής και εξωτερικής καταπίεσης.

Καθώς ο κόσμος παλεύει με την αυξανόμενη αδικία και τις διάφορες μορφές κοινωνικής κρίσης, η παράσταση Electric Awakening ανταποκρίνεται στις άμεσες κοινωνικές συνθήκες του εδώ και τώρα, όπου τόσο το κοινό όσο και οι ερμηνευτές δημιουργούν μια κοινότητα που αναζητά νέες οντολογίες και νέες μορφές συσχέτισης.

Την παραγωγή της παράστασης στην Ελλάδα έχει αναλάβει το Ινστιτούτο Πειραματικών Τεχνών. Το Ινστιτούτο Πειραματικών Τεχνών ιδρύθηκε στην Αθήνα το 2008. Ακαδημαϊκοί, καλλιτέχνες και τεχνικοί από την Ελλάδα, τη Γερμανία, την Αγγλία, την Ιρλανδία, την Τυνησία, τις ΗΠΑ και την Ινδία συμμετέχουν και ενδυναμώνουν τις δραστηριότητες του Ινστιτούτου Πειραματικών Τεχνών σε όλο το κόσμο και στα πεδία του θεάτρου, της ποίησης, της μουσικής αλλά και της θεωρητικής έρευνας ως ανοιχτό σημείο συνάντησης για ποιητές-συγγραφείς, σκηνοθέτες, ηθοποιούς, μηχανικούς/τεχνικούς θεάτρου, περφόρμανς, φωτογράφους, καλλιτέχνες βίντεο και συγγραφείς που αναπτύσσουν νέα αναλυτικά εργαλεία για τη σύγχρονη τέχνη, τα μέσα και την επικοινωνία. Η πιο πρόσφατη, καταξιωμένη θεατρική παραγωγή του Ινστιτούτο Πειραματικών Τεχνών είναι η «Μεταμόρφωση» του Φραντς Κάφκα σε σκηνοθεσία του Τάσου Σαγρή. Η συνεργασία με το Living Theatre ξεκίνησε το 2019 με την διοργάνωση του σεμιναρίου Free Theatre Workshop στην Αθήνα, ενώ με την κολεκτίβα Al Límite διατηρείται μια σταθερή δημιουργική επαφή από τις πρώτες μέρες του θιάσου και την διεθνή περιοδεία της παράσταση τους Liminal Archive μέχρι σήμερα.

Η Παράσταση διοργανώνεται στα πλαίσια της διεθνούς καμπάνιας υποστήριξης του Ελεύθερου Αυτοδιαχειριζόμενου Θεάτρου Εμπρός ενάντια στις κρατικές κατασταλτικές παρεμβάσεις. Θα μπορείτε να την παρακολουθήσετε την Πέμπτη 29/6, Παρασκευή 30/6 και Σάββατο 1/7 στις 21.00 στο Αυτοδιαχειριζόμενο Θέατρο Εμπρός που βρίσκεται στην οδό Ρήγα Παλαμήδου 2 στο Ψυρρή.

– Από πού ξεκινά η ιστορία της Al Límite Collective;
Η Al Límite Collective ιδρύθηκε το 2020, στην αρχή της πανδημίας, από εννέα βασικά μέλη, τα οποία υπήρξαν πρώην μέλη του The Living Theatre, μετά από χρόνια συλλογικής δημιουργίας.  Στο πλαίσιο του The Living, αρχίσαμε να εστιάζουμε στη διασυνοριακή ανταλλαγή, κυρίως στο Μεξικό, στην καρδιά της μεταναστευτικής κρίσης, όπου γεννήθηκε το ομώνυμο έργο μας -At The Limit. Η Al Límite Collective μοιράζεται την καλλιτεχνική ηγεσία, εφαρμόζοντας στρατηγικά μια ρευστή διαδικασία σχεδιασμού, προσκαλώντας τους συμμετέχοντες στα εργαστήρια να γίνουν ενεργοί συνεργάτες. Αυτή η μέθοδος δημιουργίας έχει επιτρέψει στις παραστάσεις μας να εξελίσσονται και να μεταμορφώνονται συνεχώς, λειτουργώντας ως δίαυλος διαλόγου και στιγμιαίων συνδέσεων που ξεπερνούν τα γλωσσικά εμπόδια και τα γεωγραφικά σύνορα.  Από τότε, η Al Límite Collective έχει ταξιδέψει σε όλο τον κόσμο, από τη Λατινική Αμερική, στη Μέση Ανατολή, από την Ευρώπη στην Ασία, για να συνεργαστεί με καλλιτέχνες, μέλη κοινοτήτων, πρόσφυγες και μετανάστες σε εργαστήρια για να σχεδιάσουν πρωτότυπες παραστάσεις με επίκεντρο τοπικά ζητήματα κοινωνικής δικαιοσύνης.

– Πώς θα σχολιάζατε τη σχέση μεταξύ της τέχνης και της πολιτικής από τα τέλη της δεκαετίας του 1940 έως σήμερα;
Λοιπόν, αυτή είναι μια ερώτηση που χρειάζεται πολλές σελίδες για να απαντηθεί! Ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος δημιούργησε ανυπολόγιστες καταστροφές και οι καλλιτέχνες άρχισαν να προσπαθούν να μαζέψουν τα κομμάτια και να βρουν τρόπους να δημιουργήσουν ξανά στον απόηχο του Πολέμου. Οι καλλιτέχνες του θεάτρου που αναγκάστηκαν να περάσουν στην παρανομία σφυρηλάτησαν νέες ανατρεπτικές μεθόδους και αισθητική, στοιχειωμένων σουρεαλιστικών έργων που αντανακλούσαν την εποχή τους.  Ο Jerzy Grotowski ανέπτυξε το Θέατρο των Φτωχών και τον Άγιο Ηθοποιό, παίρνοντας απόσταση από τις φιοριτούρες των κοστουμιών και των ακριβών σκηνικών.  Επέστρεψαν στη δυναμική αλληλεπίδραση μεταξύ του ερμηνευτή και του κοινού.  Αυτή η ηλεκτρική φόρτιση που δημιουργείται όταν δεν υπάρχουν εμπόδια.  Ο Μπρεχτ, ο Πισκάτορ και ο Αρτώ άνοιξαν το δρόμο για το Living Theater στα τέλη της δεκαετίας του ’40 και το τέταρτο τείχος γκρεμίστηκε σε εκατομμύρια κομμάτια.  Ομάδες όπως το Teatro Campesino, το Open Theater, το San Francisco Mime Troupe, το Free Southern Theater και το Bread and Puppet ξεχύθηκαν στους δρόμους για να φέρουν το θέατρο στις μάζες, να ξεσηκώσουν, να ενημερώσουν, να εμπνεύσουν, να οργανώσουν. Για πολύ καιρό οι θεατές ήταν βυθισμένοι στο σκοτάδι, καθηλωμένοι στις θέσεις τους, αποκομμένοι από τους ηθοποιούς.  Και τότε, οδηγούμενοι από την ανάγκη να νιώσουμε την ανθρωπιά του άλλου, να εμπλακούμε σε βαθύτερα επίπεδα, να εκφράσουμε ότι η απελευθέρωσή μου είναι συνδεδεμένη με τη δική σου, συνεχίζουμε να βρίσκουμε ο ένας τον άλλον στους δρόμους, στην ιερότητα του ανοιχτού χώρου. Εκεί είναι που μπορούμε να αρχίσουμε να αφυπνίζουμε την ικανότητά μας να κάνουμε αλλαγές.

– Πώς φέρνετε στο προσκήνιο τις αρχές του Living Theater;
Καθώς προερχόμαστε από τις παραδόσεις του Living Theater, οι οποίες εμπνέονται από το Θέατρο της Σκληρότητας του Antonin Artaud, μας ενδιαφέρει η παράσταση που ζωντανεύει και αφυπνίζει το κοινό.  Δεν είναι πλέον κοινό.  Όπως ο Augusto Boal επικαλέστηκε τον όρο “Spectactors”, εμπλέκουμε ομοίως το κοινό ως αυτόνομα όντα που μπορούν να επιλέξουν να διασχίσουν με τόλμη τα όρια και να γίνουν μέρος της μεταμορφωτικής διαδικασίας μαζί μας.   Όπως είπε ο Τζούλιαν Μπεκ: «Είμαστε ένας λαός χωρίς αισθήματα. Αν μπορούσαμε πραγματικά να αισθανθούμε, ο πόνος θα ήταν τόσο μεγάλος που θα σταματούσαμε αμέσως όλα τα βάσανα».  Μετά από χρόνια πανούκλας, άνοδο του φασισμού και της οικονομικής ανισότητας, καταστροφικές κλιματικές τραγωδίες, είμαστε σχεδόν στα όρια της ικανότητάς μας να συνδεθούμε με τον πόνο του κόσμου.  Πειραματιζόμαστε με τη δυνατότητα ότι το θέατρο μπορεί να εμπνεύσει την ενσυναίσθηση και την ικανότητά μας να αναλάβουμε συλλογική δράση.

– Πώς ερμηνεύετε την αποαποικιοποίηση του σώματος;
Τα σώματά μας αποθηκεύουν όχι μόνο τις αναμνήσεις μας, αλλά και τις επιπτώσεις του κράτους.  Από τη στιγμή που γεννιόμαστε, αρχίζουμε να εμπορευματοποιούμαστε ως προϊόντα που πρέπει να διαμορφωθούν και να διαμορφωθούν σε υπάκουα υποκείμενα.  Στην Al Límite Collective, προσεγγίζουμε το θέατρο μέσα από ένα πλαίσιο αποαποικιοποίησης.  Δημιουργούμε ανατρεπτικές παραστάσεις στα εθνικά σύνορα, καθώς παράλληλα αναμετριόμαστε με τα εσωτερικά ψυχολογικά σύνορα που μας έχουν επιβληθεί ή που εμείς οι ίδιοι έχουμε δημιουργήσει. Επιδιώκουμε τη σωματική ανεξαρτησία και αυτονομία μέσω της δημιουργικής απελευθερωτικής πρακτικής.

– Τι πραγματεύεται η παράσταση Electric Awakening;
Το Electric Awakening είναι μια πειραματική, καθοδηγούμενη από το κοινό σωματική παράσταση που υποκινεί τη συλλογική απελευθέρωση. Η ομάδα των περφόρμερ του Al Límite αναπαριστά έναν αντίστροφο κύκλο ζωής, από τον θάνατο στη γέννηση. Μέσα από μια πρωτότυπη χορογραφημένη κίνηση, ζωντανό ήχο και την ακολουθία συμμετοχικών τελετουργιών, στοχεύουμε να απελευθερώσουμε τη συλλογική μας ψυχή από τη θανατηφόρα μέγγενη της εσωτερικής και εξωτερικής καταπίεσης. Καθώς ο κόσμος παλεύει με την αυξανόμενη αδικία και τις κρίσεις, το Electric Awakening ανταποκρίνεται άμεσα στις κοινωνικές συνθήκες του εδώ και τώρα, όπου τόσο το κοινό, όσο και οι ερμηνευτές δημιουργούν μια κοινότητα που αναζητά νέες συνδέσεις και οντολογίες. Το Electric Awakening ανατέθηκε αρχικά από το φημισμένο πολιτιστικό κέντρο SESC στο Σάο Πάολο της Βραζιλίας το 2017.  Τα μέλη του The Living Theatre συνδιαμόρφωσαν την παράσταση στη Νέα Υόρκη και την μοιράστηκαν με ένα σύνολο τοπικών καλλιτεχνών της Βραζιλίας για να διασταυρωθούν, να αναπτυχθούν και να παρουσιαστούν ως μέρος μιας αναδρομικής έκθεσης που γιόρταζε την επιστροφή του Living  Theater στη Βραζιλία 40 χρόνια μετά τις τελευταίες πολιτικές παραστάσεις τους που οδήγησαν στη φυλάκιση και τα βασανιστήρια των μελών του θιάσου σε βραζιλιάνικες φυλακές.

– Η παράσταση διοργανώνεται στα πλαίσια της διεθνούς καμπάνιας υποστήριξης του Ελεύθερου Αυτοδιεχειριζόμενου Θεάτρου Εμπρός ενάντια στις κρατικές κατασταλτικές παρεμβάσεις. Θα θέλατε να μας δώσετε περισσότερες πληροφορίες για την πρωτοβουλία αυτή;
Χώροι όπως το Εμπρός είναι απαραίτητοι για τη διατήρηση του πολιτισμού στη σημερινή -ολοένα και περισσότερο αλλοτριωμένη- κοινωνία. Έχουμε γίνει μάρτυρες όλα αυτά τα χρόνια του πώς το θέατρο κατάφερε να αυτοοργανωθεί, μέσω της δέσμευσης της κοινότητας από τότε που ξεκίνησε η κατάληψη το 2011. Όταν κινδύνευσε να εκκενωθεί από την αστυνομία το 2021, μαζί με άλλα ζητήματα συλλήψεων και απειλών για κλείσιμο στο παρελθόν, παρακολουθήσαμε από τις Ηνωμένες Πολιτείες τον κόσμο να ενώνεται και να καταλαμβάνει όχι μόνο το θέατρο αλλά και τους δρόμους του Ψυρρή και να απαιτεί να παραμείνουν ανοιχτές οι πόρτες του. Αυτή η σκληρά κερδισμένη νίκη λειτούργησε ως έμπνευση για εμάς, αφού οι θρυλικοί χώροι τέχνης που ως γνωστόν διαμόρφωσαν τη Νέα Υόρκη αποτελούν πλέον μέρος του νεκροταφείου ακινήτων που κατασκευάζουν οι εταιρείες. Το να βλέπουμε τον κόσμο να καταφέρνει να κρατήσει την κατάληψη ανοιχτή με το να είναι παρόν μέρα και νύχτα για να προστατεύσει το Εμπρός είναι ο λόγος για τον οποίο αποφασίσαμε να παρουσιάσουμε το Electric Awakening εκεί. Τώρα, με την ακροδεξιά να έχει πάρει πρόσφατα τον έλεγχο της Ελλάδας, η τύχη του Εμπρός απειλείται και πάλι και το μέλλον του χώρου είναι άγνωστο. Αυτός είναι ο λόγος που ξέραμε ότι έπρεπε να είμαστε παρόντες, όχι μόνο για να κάνουμε μια παράσταση, αλλά για να σταθούμε αλληλέγγυοι στους καλλιτέχνες που αγωνίζονται καθημερινά για το δικαίωμα σε δημιουργικούς χώρους όπου μπορούν οι άνθρωποι να συναντηθούν.

– Θα θέλατε να μοιραστείτε κάτι άλλο μαζί μας;
Το Electric Awakening λειτουργεί μέσω μιας διαδικασίας ανοιχτής πρόσκλησης. Όταν φτάνουμε σε μια χώρα για να παρουσιάσουμε την παράσταση, απευθύνουμε πάντα ανοιχτό κάλεσμα στην τοπική κοινότητα καλλιτεχνών και ακτιβιστών. Από τις αιτήσεις που λαμβάνουμε, αρχίζουμε να διαμορφώνουμε το καστ μας και γνωρίζουμε πολλούς χορευτές, μουσικούς, ηθοποιούς, συγγραφείς, σκηνοθέτες, ακτιβιστές κ.λπ. Το καστ με το οποίο δουλεύουμε στην Ελλάδα αποτελείται από μια δυναμική ομάδα Ελλήνων, Γάλλων και Άγγλων καλλιτεχνών με τους οποίους έχουμε πλέον δημιουργήσει μια πραγματική κολεκτίβα. Οι κοινωνικές και πολιτικές προοπτικές και εμπειρίες τους έχουν πραγματικά βοηθήσει στη διαμόρφωση της επανάληψης του Electric Awakening που κάνουμε ντεμπούτο εδώ στην Ελλάδα και αυτή είναι η ουσία της παράστασης, χρησιμεύει ως ένα εργαλείο θεατρικής έρευνας που είναι σε θέση να καλλιεργήσει μια δημιουργική κοινότητα και να προσφέρει ειλικρινή σχόλια για το εδώ και τώρα της χώρας στην οποία παίζουμε.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ:

Al Limite

Ινστιτούτο Πειραματικών Τεχνών