Από την παγωμένη Νορβηγία του 19ου αιώνα, στην καυτή επικαιρότητα της Ελλάδας και του κόσμου, ένα έργο απρόσμενα σημερινό ανεβαίνει στο θέατρο Altera Pars και σηκώνει πολλή κουβέντα.
Ο Νορβηγός συγγραφέας Ίψεν άρχισε να εργάζεται πάνω στο έργο του με τίτλο «Το Κουκλόσπιτο» γύρω στο 1879, μετά από έναν χρόνο σκέψης και ανάλυσης των χαρακτήρων. Αντιλαμβανόταν το κείμενό του ως «μια σύγχρονη τραγωδία», όπως αναφέρει σε σημείωμα που έγραψε στη Ρώμη στις 19 Οκτωβρίου 1878. «Μια γυναίκα δεν μπορεί να είναι ο εαυτός της στη σύγχρονη κοινωνία», υποστηρίζει ο συγγραφέας, μιας που είναι «μια αποκλειστικά ανδρική κοινωνία, με νόμους φτιαγμένους από άνδρες και με εισαγγελείς και δικαστές που αξιολογούν τη γυναικεία συμπεριφορά από αρσενική άποψη!»
Με αυτό το εμβληματικό έργο που έχει χαρακτηριστεί και φεμινιστικό, ο καλλιτεχνικός οργανισμός Altera Pars γιορτάζει φέτος 20 χρόνια λειτουργίας και δημιουργίας. Το Κουκλόσπιτο προκάλεσε διεθνή σάλο, θεατρικό και κοινωνικό, καθιερώνοντας τον συγγραφέα ως πρωτοπόρο και αναμορφωτή στο τέλος του 19ου αιώνα
Ο Πέτρος Νάκος μεταφράζει και σκηνοθετεί το κείμενο του Ίψεν, φέρνοντάς το με σεβασμό στο σήμερα και τονίζοντας τον διαχρονικό πυρήνα των ζητημάτων που πραγματεύεται. Του πειράζει τον τίτλο, μετονομάζοντάς το σε «Νόρα: Το σπίτι της Κούκλας» και βάζοντας την ηρωίδα στο κέντρο των προβολέων, χωρίς να την υπερασπίζεται, όμως, περισσότερο από όσο ο ίδιος ο συγγραφέας.
Βρισκόμαστε παραμονή Χριστουγέννων στο ευτυχισμένο σπίτι του Τόρβαλντ και της Νόρας Χέλμερ, που διανύουν την πιο ανέμελη περίοδο της ζωής τους. Δώρα για τα παιδιά, ετοιμασίες για το γιορτινό δείπνο. Χαρά, ασφάλεια και θαλπωρή: το απόλυτο hygge, όπως το περιγράφουν οι Σκανδιναβοί. Τα σκηνικά είναι άκρως θελκτικά, τόσο συγκινητικά όμορφα και νοσταλγικά, που προδίδουν τις ρωγμές που πρόκειται από στιγμή σε στιγμή να επέλθουν. Το χαλί και ο καναπές, άνετα και μαλακά, μα σε χρώματα ψυχρά: εκεί ξεκινούν οι εσωτερικές μάχες της Νόρας, εκεί τελειώνει ο πόλεμός της με τον Τόρβαλντ, με τους δυο τους να είναι εξίσου ηττημένοι, τελικά. Είναι ο εκβιασμός, τα ψέματα, οι εξουσιαστικές επιβολές και από τα δύο «στρατόπεδα» και τα ερωτικά τρίγωνα που αποσαρθρώνουν τα θεμέλια του σπιτιού τους.
Φωτ.: Ελπίδα Μουμουλίδου
Η υποτακτική και υπάκουη σύζυγος και μητέρα Νόρα Χέλμερ κάνει την προσωπική της επανάσταση και αλλάζει ριζικά τρόπο σκέψης, αποφασίζοντας νέο δρόμο και τρόπο ζωής. Και μπορεί να μην χτυπά την πόρτα η Νόρα (Αγγελική Κοντού) στο φευγιό της στο τέλος της παράστασης, όπως ήθελε ο Ίψεν (τι ρηξικέλευθο, τι ανείπωτα σοκαριστικό για την εποχή που γράφτηκε!), αλλά ο ενεός Τόρβαλντ (Πέτρος Νάκος), χλωμός κάτω από τον άριστα λειτουργικό φωτισμό που ο ίδιος σχεδίασε, στέκεται κάλλιστα ως τσεκουριά στο φινάλε.
Εκτός από το καλοκουρδισμένο -μεταξύ του και με το έργο το ίδιο- ζευγάρι των πρωταγωνιστών (μια ελαφίνα Κοντού, υπερ-εύθραυστη, νευρωσική, αισθησιακή, εκπρόσωπος εκατομμυρίων γυναικών νοικοκυρών του δυτικού κόσμου και ένας στιβαρός, σχεδόν εκνευριστικά αρρενωπός και δεσποτικός Νάκος), την παράσταση κλέβει η Άντα Κουγιά, υπηρετώντας με συνέπεια και ακρίβεια τον κομβικό για την δράση ρόλο της Χριστίνας. Λιτή, αλύγιστη σωματικά, με ένα καταπληκτικά εκφραστικό πρόσωπο, επιβάλλεται στην σκηνή και παίζει υποδειγματικά σε κάθε συνδυασμό που απαιτεί η ηρωίδα της: με την φίλη της τη Νόρα συγκαταβατική και μητρικά αυστηρή, με τον Τόρβαλντ ψυχρή και τυπική, με τον Κρόγκσταντ αγέρωχη και τολμηρή.
Ο χαρακτήρας του Κρόγκσταντ έχει δεχτεί διπλή διανομή. Ο Δημήτρης Δρακόπουλος ‘’πάει’’ περισσότερο στην Άντα Κουγιά, αλλά λιγότερο στον ήρωα, αν και αξιοπρεπώς τον αποδίδει. Ο Σάκης Σιούτης, περισσότερο ρομποτικός και παγωμένος, παραπέμπει γνησίως σε έναν Νορβηγό μεσοαστό ή, καλύτερα, σε έναν οποιοδήποτε ανθρωπάκο κοιτάζει το συμφέρον του και παρασύρεται από τις προσωπικές του συμφορές, υπακούοντας τυφλά τους νόμους, αλλά όντας έτοιμος την ίδια στιγμή να παραβεί τους ηθικούς νόμους, αν πρόκειται να εξυπηρετηθεί ο ίδιος. Μου άρεσε περισσότερο, γιατί είδα την παράσταση και με τις δύο διανομές.
Ο Δημήτρης Αγοράς, ως γιατρός Ρανκ, συγκινητικά απλός και ρευστός επί σκηνής, αν και αισθάνομαι πως ο συγκεκριμένος ηθοποιός έχει κι άλλα να δώσει υποκριτικά. Λειτούργησε, πάντως, μια χαρά με τους υπόλοιπους χαρακτήρες και ηθοποιούς.
Η σκηνοθεσία του Πέτρου Νάκου αξιοπρόσεκτη, αν και ως ηθοποιός με εντυπωσίασε πολύ περισσότερο. Η σοφή χρήση της μουσικής και των ηχητικών εφέ που δεν επιχείρησαν να υποβάλουν ή να καπελώσουν κανένα συναίσθημα με κέρδισε εντελώς. Οι ήρωες, πάνω στην πελώρια σκηνή του θεάτρου, έμοιασαν όσο μικροί ήθελε να είναι ο συγγραφέας τους. Άνθρωποι θνητοί, περαστικοί, λάτρεις των καταχρήσεων, των ηδονών, ριγμένοι στο μαρτύριο μιας περιπετειώδους ή πληκτικής ζωής. Οι άντρες και οι γυναίκες φερμένοι μαζί σαν από άλλους κόσμους, ενωμένοι κυρίως από την ερωτική έλξη, παρουσιάζονται άχρονοι και συνάμα διαχρονικοί. Και η ίδια η Νόρα, η Αγγελική Κοντού μετατρέπεται σε μια γυναίκα-σύμβολο. Μπορεί να μην έρχεται το θαύμα που περίμενε, αλλά αποτελεί η ίδια το μεγαλύτερο θαύμα: αυτό της αντίστασης, της ρήξης, της έκρηξης της θηλυκότητάς της, όχι ως αντικειμένου θαυμασμού και έρωτα πια, αλλά ως αυτόφωτης αλήθειας, ικανής να αλλάξει ζωές και τον κόσμο τον ίδιο!
Πρόκειται για μια μακριά, αλλά όχι δυσκολη να την παρακολουθήσεις και να της αφεθείς παράσταση. Ενώ όλη η συνταγή εκτελείται με μαεστρία και οι πρώτες ύλες (οι ηθοποιοί) είναι πρώτης ποιότητας, μου φάνηκε πως κάτι ίσως λείπει για να την απογειώσει, για να με απογειώσει. Μα δεν ξέρω αν αυτό υπήρξε ανάμεσα στους στόχους της ομάδας, πολλώ δε μάλλον του έμπειρου θεατρανθρώπου Πέτρου Νάκου, ο οποίος αγαπά την ουσία και όχι τους εντυπωσιασμούς.
Οι λάτρεις του Ίψεν θα απολαύσουν. Οι λάτρεις του θεάτρου εξίσου. Αλλά και κάποιος που -φευ!- δεν γνωρίζει ούτε από Ίψεν, ούτε από θέατρο θα εισαχθεί υπέροχα στην Μαγεία. Δεν είναι τυχαίο το ότι η παράσταση θα παιζόταν μερικές φορές μες στον Δεκέμβρη και τον Γενάρη, αλλά, πια, ανακοινώθηκε ότι θα πάει μέχρι τον Απρίλιο.
Να πάτε. Και να πιείτε ποτό στο μπαρ του θεάτρου μετά, να συζητήσετε για την παράσταση.
Η σκηνοθέτρια της παράστασης "Ο Φύλακας της Λίμνης", Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη μας παρουσιάζει τις ανησυχίες της και όλα όσα την εμπνέουν και την κάνουν δημιουργική.
Η σκηνοθέτρια της παράστασης "Ο Φύλακας της Λίμνης", Ρουμπίνη Μοσχοχωρίτη μας παρουσιάζει τις ανησυχίες της και όλα όσα την εμπνέουν και την κάνουν δημιουργική.
Η σκηνογράφος, σκηνοθέτρια αλλά και ερμηνεύτρια στην παράσταση ”Vita Nova”, Αλίκη Στενού, μας συστήνεται και παρουσιάζει τις ανησυχίες της και όλα όσα την εμπνέουν και την κάνουν δημιουργική.
Η σκηνογράφος, σκηνοθέτρια αλλά και ερμηνεύτρια στην παράσταση ”Vita Nova”, Αλίκη Στενού, μας συστήνεται και παρουσιάζει τις ανησυχίες της και όλα όσα την εμπνέουν και την κάνουν δημιουργική.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.
Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε.
Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε συσκευές, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για τους σκοπούς που περιγράφονται παρακάτω. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας για τους εν λόγω σκοπούς. Εναλλακτικά, μπορείτε να κάνετε κλικ για να αρνηθείτε να συναινέστε ή να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_222713851_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Duration
Description
advanced_ads_browser_width
1 month
This cookie is set by Advanced ads plugin.This cookie is used to measure and store the user browser width for adverts.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.