Ο Πολύβιος Ανεμογιάννης δεν ανηκεί πουθενά και ο φακός του διηγείται ιστορίες άγνωστων ανθρώπων
Με αφορμή την επερχόμενη φωτογραφική του έκθεση FAR EAST στο 1927 Art Space, το Olafaq μίλησε με τον φωτορεπόρτερ για την αλήθεια της φωτογραφίας και το βάρος της ευθύνης που φέρνει η καταγραφή.
Στα σοκάκια του αστικού χάους, ανάμεσα στο θρόισμα των ανήσυχων ψυχών, υπάρχει μια φυλή ανθρώπων που δεν κρατούν σημειώσεις με στυλό, ούτε πληκτρολογούν ασταμάτητα σε έναν υπολογιστή, αλλά κρατούν στα χέρια τους έναν φωτογραφικό φακό.
Το φωτορεπορτάζ, είναι η τέχνη της αποτύπωσης των μη σεναριακών δραμάτων της ζωής, των ωμών, αφιλτράριστων στιγμών που χορεύουν πάνω στο μωσαϊκό του κόσμου μας. Πρόκειται για το πάγωμα του χρόνου σε ένα κάδρο, όπου μια και μόνο εικόνα μπορεί να αντικαταστήσει χίλιες λέξεις -με την κατάλληλη χρήση τους-, όπου το κλικ του κλείστρου της κάμερας είναι ένας χτύπος της καρδιάς. Η φωτογραφία σε αυτές τις περιπτώσεις, είναι ένας ψίθυρος αλήθειας στην παράφωνη κοινωνία που ζούμε.
Αυτή την πραγματικότητα έρχεται να μας παρουσιάσει ο Πολύβιος Ανεμογιάννης μέσω της φωτογραφικής έκθεσης FAR EAST στο 1927 Art Space, 19 με 23 Οκτωβρίου. Πρόκειται για ένα οδοιπορικό στις λαϊκές γειτονιές του ανατολικού Παρισιού που οι εκατομμύρια επισκέπτες της ‘‘Πόλης του Φωτός’’ δεν βλέπουν ποτέ.
Ο Πολύβιος Ανεμογιάννης γεννήθηκε στις Σέρρες το 1960 και έζησε τα παιδικά και εφηβικά του χρόνια σε διάφορες πόλεις στην Ελλάδα και την Κύπρο. Στα 18 του έφυγε για σπουδές στην Μεγάλη Βρετανία κι έπειτα στις Ηνωμένες Πολιτείες. Μετά το τέλος των σπουδών του στο Πανεπιστήμιο της Columbia – Missouri το 1984, εγκαθίσταται στη Βοστώνη και στη συνέχεια στο New Haven όπου αρχίζει να εργάζεται στον Τύπο.
Ξεκινά να φωτογραφίζει σε ηλικία 24 ετών στους δρόμους της Νέας Υόρκης αλλά και στα πολλά ταξίδια του στην Αμερική, το Μεξικό, τη Τζαμάικα, τη Σενεγάλη, την Τσεχοσλοβακία. Το 1989 εγκαθίσταται στο Παρίσι, όπου ζει και εργάζεται μέχρι σήμερα. Έχει συνεργαστεί ως ανεξάρτητος φωτορεπόρτερ με πολλές εφημερίδες και περιοδικά (Libération, La Vie, Καθημερινή, L’Obs, Le Point, Marianne κ.α.) και έχει δημοσιεύσει στον Τύπο πολλές σειρές πάνω στην επικαιρότητα, τις διαδηλώσεις στη Γαλλία και άλλα πολιτικά και κοινωνικά θέματα.
Όπως αναλύει η Ακτίνα Σταθάκη, επιμελήτρια της έκθεσης FAR EAST και δημιουργός του Art Space, «η συνεργασία με τον Πολύβιο Ανεμογιάννη μας δίνει την ευκαιρία να στοχαστούμε πάνω σε ένα θέμα που απασχολεί εξίσου τους κατοίκους της Αθήνας, όσο και του Παρισιού και τόσων άλλων δυτικών μεγαλουπόλεων: μια πόλη που αλλάζει ερήμην των κατοίκων της προσπερνώντας ζωές, μνήμες και βιωμένες εμπειρίες.»
Η έκθεση του Πολύβιου Ανεμογιάννη θέτει αναπόφευκτα κάποια ερωτήματα, προβληματίζει και αναζητά δέκτες: Πώς η πόλη “αλλάζει χέρια” μέσω πολιτικών ιδιωτικοποίησης και πρακτικών εξευγενισμού και τί σημαίνει αυτό για τους κατοίκους της; Ίσως, οι απαντήσεις εμφανιστούν μπροστά μας (αφού γίνουμε “δέκτες”) παρατηρώντας τις λήψεις του φωτογράφου, ωστόσο, όπως ο ίδιος μας είπε στη συνέντευξη που θα διαβάσετε παρακάτω, «αν βρουν δέκτη καλώς, αν όχι εγώ τουλάχιστον θα έχω πει μέσω της φωτογραφίας αυτό που θέλω να πω.»
– Γεννήθηκες στις Σέρρες, έζησες σε διάφορα μέρη της Ελλάδας και της Κύπρου, σπούδασες στη Μεγάλη Βρετανία και στις ΗΠΑ, εργάζεσαι στο Παρίσι. Νιώθεις ότι ανήκεις κάπου ή είσαι, όπως λέμε, «Πολίτης του Κόσμου»;
Έχω πάρει πολιτική συνείδηση από όλες τις χώρες όπου έζησα και κυρίως από την Ελλάδα όπου γεννήθηκα και πέρασα τα παιδικά και εφηβικά μου χρόνια που είναι τα πιο βασικά. Δεν ανήκω σε καμία χώρα, ανήκω σε όλες για αυτό που μου έδωσαν ώστε να είμαι αυτός που είμαι τώρα. Αλλά δεν θα χαρακτηρίσω τον εαυτό μου ως Πολίτη του Κόσμου. Δεν ισχύει για κανέναν αυτό.
– Τι σε τράβηξε στην φωτογραφία και πώς “έμπλεξες” μαζί της;
Ο πατέρας μου μού χάρισε την πρώτη μου μηχανή, μια Polaroid, όταν έγινα 16 χρονών. Αλλά το κλικ έγινε λίγα χρόνια αργότερα όταν βρέθηκα στην Αμερική. Αγόρασα μια μεταχειρισμένη Nikon από ένα μεγάλο σε ηλικία κύριο που μου είπε ότι την πουλούσε γιατί έτρεμε πάρα πολύ και δεν μπορούσε να συνεχίσει. Πήρα τους δρόμους στην Βοστώνη το ’84 και αργότερα στην Νέα Υόρκη το ’87, πόλεις σε βαθιά κρίση, με εικόνες φτώχειας να συνυπάρχει δίπλα σε απίστευτη χλιδή. Βρήκα τα ίδια ντεκόρ στο Παρίσι… μου αρέσει να παρατηρώ και να φωτογραφίζω τους δρόμους, το χάος στις πόλεις, την άτακτή τους χορογραφία. Και να μιλάω σε άγνωστους στον δρόμο -συναντώ απίθανους ανθρώπους χάρη στην φωτογραφία.
– Το δελτίο τύπου της έκθεσης Far East γράφει: «Πρόκειται για ένα οδοιπορικό στις λαϊκές γειτονιές του ανατολικού Παρισιού που οι εκατομμύρια επισκέπτες της ‘‘Πόλης του Φωτός’’ δεν βλέπουν ποτέ». Ένιωσες ποτέ ότι αυτό το “βάρος” μπορεί να σε γονατίσει; Να πρέπει να καταγράψεις με τον φακό σου έναν αθέατο κόσμο για εμάς τους υπόλοιπους. Ναι, χωρίς αμφιβολία. Επιδιώκω όμως με τις δικές μου δυνάμεις να δώσω μια εικόνα που είναι πιστή στη πραγματικότητα, να βγω από την καρτ ποοστάλ. Το θεωρώ χρέος μου σαν φωτογράφος και ρεπόρτερ να καταγράψω την εποχή μας ή τουλάχιστον ένα μέρος της και να δείξω τις επιπτώσεις που έχει στην πλειονότητα το σύστημα που αυτοονομάζεται νεοφιλελεύθερο και της πολιτικής της «ανανέωσης», του «εκμοντερνισμού» και του «εξευγενισμού».
– Οι φωτογραφίες σου αναζητούν δέκτη ή έχουν μια αυτόνομη δική τους ύπαρξη; Με τις φωτογραφίες της σειράς Far East επιθυμώ να διηγηθώ ιστορίες άγνωστων και ασήμαντων ανθρώπων, να περιγράψω το δυστοπικό περιβάλλον τους και να δημιουργηθεί ένα συναίσθημα κατανόησης σε αυτούς που θα την δουν, να συνδεθούν κατά κάποιο τρόπο. Αν βρουν δέκτη καλώς, αν όχι εγώ τουλάχιστον θα έχω πει μέσω της φωτογραφίας αυτό που θέλω να πω.
– Ποιο είναι το πιο γοητευτικό στοιχείο των φωτογραφιών της έκθεσης Far East; Τα πορτραίτα κατά την γνώμη μου.
Γαλλία, Montreuil, 19 Δεκεμβρίου 2021 (Φωτ.: Πολύβιος Ανεμογιάννης / Hans Lucas)
– Για τον θεατή μιας φωτογραφίας ένας θάνατος -για παράδειγμα- μπορεί να είναι απλώς μια τραγική εικόνα. Όμως, τι σημαίνει αυτό για έναν φωτογράφο; Πώς διαχειρίζεται την συνθήκη που καταγράφει; Εξαρτάται από την προσωπικότητα, αλλά ο φωτογράφος είναι ψυχικά συνδεδεμένος με τις εικόνες που καταγράφει. Τις ζει βαθιά ώστε για μερικές από αυτές, σε μερικές περιπτώσεις να θυμάται χρόνια μετά την στιγμή που τις τράβηξε και το συναίσθημα που ένιωσε.
– Λένε «μια εικόνα, χίλιες λέξεις». Δεν παίζουν όμως ρόλο και οι λέξεις που θα χρησιμοποιήσουμε για να την περιγράψουμε; Οπωσδήποτε, αλλά μέχρι ένα σημείο. Η εικόνα έχει την δική της γλώσσα και ο κάθε ένας δεν θα καταλάβει το ίδιο πράγμα. Οπότε τα πολλά λόγια είναι περιττά. Προτιμώ να αφήσω τον επισκέπτη ελεύθερο να κάνει τη δική του ανάγνωση.
Ο Πολύβιος Ανεμογιάννης
– Αναλογικό φιλμ ή ψηφιακή κάμερα; Για την προσωπική μου δουλειά αναλογική κάμερα με φιλμ. Για τα ρεπορτάζ που κάνω, για τον Tύπο, ψηφιακή.
– Ποια εικόνα της έκθεσης πιστεύεις ότι αποτυπώνει καλύτερα την «Μεγάλη Αντικατάσταση» που περιγράφεις, και γιατί; Μια που δείχνει ανθρώπους να διασχίζουν ένα δρόμο και πίσω τους να είναι ένα εργοτάξιο με καινούργια κτίρια και τεράστιους γερανούς. Δείχνει μια μεταμόρφωση σε εξέλιξη.
– Το τελευταίο διάστημα έχω κάπως ενθουσιαστεί με πράγματα που συμβαίνουν στο Παρίσι, όπως για παράδειγμα η «Επανάσταση του Νερού». Ποια είναι, όμως, η άλλη όψη του νομίσματος σε αυτή την πόλη; Είναι μια μεγαλούπολη που χάνει σιγά σιγά τον μποέμ αυθεντικό χαρακτήρα της για να γίνει μια πόλη για νεόπλουτους και για τουρίστες, γεμάτη μπουτίκ, Airbnb, πανάκριβα εστιατόρια και μπαρ…
Γαλλία, Παρίσι, 6 Μαρτίου 2022 (Φωτ.: Πολύβιος Ανεμογιάννης / Hans Lucas)
– Τι κάνει σπουδαίο ένα photo story; Το story αλλά και η επιλογή των φωτογραφιών ώστε να ειπωθεί το story.
– Σε ενδιαφέρει η απήχηση που έχει κάποιο φωτογραφικό πρότζεκτ; Βεβαίως, αν καταφέρει να καταγράψει μια κατάσταση που έχει σημασία και να ευαισθητοποιήσει ένα κοινό.
– Μπορεί η φωτογραφία να αλλάξει τον κόσμο; Όχι, αλλά μπορεί να σου μάθει να βλέπεις τον κόσμο διαφορετικά και ίσως να σε κάνει κάπως καλύτερο άνθρωπο, όπως κάθε τέχνη.
– Είσαι στους δρόμους με τη κάμερα – σύντροφο σου από το 1984. Αυτή η σχέση μπορεί να οδηγηθεί σε διαζύγιο, και αν ναι, πώς; Μόνο αν αρχίσω να τρέμω όπως ο κύριος που μου πούλησε την πρώτη μου Νikon.
Γαλλία, Romainville, 3 Μαρτίου 2022 (Φωτ.: Πολύβιος Ανεμογιάννης / Hans Lucas)
➪ INFO
FAR EAST
Έκθεση Φωτογραφίας του Πολύβιου Ανεμογιάννη
19 – 23 Οκτωβρίου 2023
1927 Art Space | Διεύθυνση: Κυψέλης 35, Πρώτος όροφος, Κυψέλη
Εγκαίνια: 19 Οκτωβρίου, από τις 18:00
Ώρες Λειτουργίας: καθημερινες (πεμ-παρ-δευτ) 6-9, Σαβ-Κυρ 4-8μμ
Οι Α.Ι. φωτογραφίες πραγματικών γεγονότων ολοένα και πολλαπλασιάζονται σε «αποθήκες» εικόνων, οπότε προσοχή στο «κενό» ανάμεσα στην αλήθεια και το ψέμα.
Οι Α.Ι. φωτογραφίες πραγματικών γεγονότων ολοένα και πολλαπλασιάζονται σε «αποθήκες» εικόνων, οπότε προσοχή στο «κενό» ανάμεσα στην αλήθεια και το ψέμα.
Εμπνευσμένο από τη Nan Goldin και τον Daido Moriyama, το “What's Ours” είναι το πρώτο βιβλίο της φωτογράφου που καταγράφει μια δεκαετία ατομικών και πολιτικών επαναστάσεων στο Λίβανο.
Εμπνευσμένο από τη Nan Goldin και τον Daido Moriyama, το “What's Ours” είναι το πρώτο βιβλίο της φωτογράφου που καταγράφει μια δεκαετία ατομικών και πολιτικών επαναστάσεων στο Λίβανο.
Ο Σκωτσέζος Rankin δεν είναι απλώς ο πιο hip εικονογράφος του καιρού μας: είναι ταυτόχρονα και ο πιο ερωτικός φωτογράφος της τελευταίας τριακονταετίας.
Ο Σκωτσέζος Rankin δεν είναι απλώς ο πιο hip εικονογράφος του καιρού μας: είναι ταυτόχρονα και ο πιο ερωτικός φωτογράφος της τελευταίας τριακονταετίας.
Με αφορμή την επερχόμενη φωτογραφική του έκθεση FAR EAST στο 1927 Art Space, το Olafaq μίλησε με τον φωτορεπόρτερ για την αλήθεια της φωτογραφίας και το βάρος της ευθύνης που φέρνει η καταγραφή.
Με αφορμή την επερχόμενη φωτογραφική του έκθεση FAR EAST στο 1927 Art Space, το Olafaq μίλησε με τον φωτορεπόρτερ για την αλήθεια της φωτογραφίας και το βάρος της ευθύνης που φέρνει η καταγραφή.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.
Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε.
Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε συσκευές, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για τους σκοπούς που περιγράφονται παρακάτω. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας για τους εν λόγω σκοπούς. Εναλλακτικά, μπορείτε να κάνετε κλικ για να αρνηθείτε να συναινέστε ή να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_222713851_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Duration
Description
advanced_ads_browser_width
1 month
This cookie is set by Advanced ads plugin.This cookie is used to measure and store the user browser width for adverts.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.