Το πρώτο πράγμα που θα παρατηρήσει κανείς στις 20 μεγάλες φωτογραφίες του Μax Vadukul είναι μια μεγάλη μεταλλική σφαίρα. Ένα γυαλιστερό μονολιθικό αντικείμενο εμφανίζεται σε κάθε εικόνα: επιπλέει πάνω από τοξικές χωματερές, αιωρείται γύρω από χωράφια με σκουπίδια, πετάει ανάμεσα στο αστικό νέφος… Αυτή η σφαίρα είναι ένας σιωπηλός παρατηρητής, ένας μάρτυρας που παρακολουθεί τις καταστροφικές επιπτώσεις του ανθρώπου στο περιβάλλον και την πορεία της κλιματικής αλλαγής. Παράλληλα όμως, η σφαίρα αντιπροσωπεύει και ένα διαφορετικό, ελπιδοφόρο μέλλον -σύμφωνα με τον Bρετανό φωτογράφο.
Ο Max Vadukul είναι ένας από τους ελάχιστους φωτογράφους της γενιάς του που συνεχίζουν την παράδοση του καλλιτεχνικού ρεπορτάζ. Για το “The Witness, Climate Change” εργάστηκε στη Βομβάη και σε άλλες ινδικές μητροπόλεις, τη διετία 2018 – 2020. Με ένα βλέμμα στοχαστικό αλλά και σαγηνευτικό, αποτύπωσε με τον φακό του μερικές από τις πιο μολυσμένες περιοχές του πλανήτη. Οι εικόνες του από τα έργα κατασκευής του μετρό στην συνοικία Bandra Kurla της Βομβάης -όπου η αιθαλομίχλη συχνά καταγράφει ρεκόρ- και τους απέραντους σκουπιδότοπους της που εκτείνονται για εκατοντάδες στρέμματα ως τους πολύβουους δρόμους της Καλκούτας, θέλουν να πουν την αλήθεια για τον κόσμο μας.
«Το πάθος μου για το καλλιτεχνικό ρεπορτάζ έχει πλέον στραφεί σε ζητήματα κλιματικής αλλαγής. Σε αυτές τις εικόνες, υπάρχει μια κοσμική σφαίρα. Οι άνθρωποι την κοιτούν και προσπαθούν να καταλάβουν γιατί είναι εκεί και τί αντιπροσωπεύει. Η αλήθεια βρίσκεται μπροστά της, πίσω της, πάνω της και κάτω από αυτήν -είναι μια σφαίρα σαν τον πλανήτη μας» εξηγεί ο καλλιτέχνης. «Ήθελα να πω την αλήθεια χωρίς τεχνητούς χειρισμούς. Θα ήθελα να δείξω τα πιο όμορφα μέρη που χάνουμε λόγω έλλειψης ευαισθητοποίησης και προσοχής, τις περιοχές που ήδη βιώνουν τις ισχυρές επιπτώσεις της κλιματικής αλλαγής∙ τα παρθένα φυσικά καταφύγια και τα είδη άγριας ζωής που κινδυνεύουν με εξαφάνιση. Ταυτόχρονα, θέλω να αντιπαραβάλλω το ανησυχητικό με την ομορφιά, με το τι είναι δυνατό να κερδίσουμε, αν πράξουμε».
Γεννημένος στο Ναϊρόμπι της Κένυας το 1961 από Ινδούς γονείς, όταν ήταν εννέα ετών μετακόμισε με την οικογένειά του σε μια συνοικία του βόρειου Λονδίνου, λίγα χρόνια μετά την ανεξαρτητοποίηση της Κένυας από τη Βρετανία. Ο πατέρας του εργαζόταν για τη Zeiss, τη γερμανική εταιρία κατασκευής φακών, κι ο έφηβος Μax, όταν έπιασε για πρώτη φορά στα χέρια του μια κάμερα που βρισκόταν στο σπίτι, αποφάσισε ότι ήθελε να γίνει φωτογράφος.
Σε ηλικία 22 ετών ανακαλύφθηκε από τον Yohji Yamamoto, ο οποίος του ανέθεσε να φωτογραφίσει πολλές από τις καμπάνιες του. Αυτοδίδακτος, ο Vadukul είδε την δουλειά του να δημοσιεύεται στην γαλλική και την ιταλική Vogue, δίπλα στις φωτογραφίες όσων θαύμαζε – David Bailey, Paolo Roversi, Helmut Newton. Ακολούθησε μια μεγάλη καριέρα, με συνεργασίες με τα θρυλικά περιοδικά Rolling Stone, Esquire, Égoïste, W και The New Yorker, κατά την διάρκεια της οποίας αναδείχτηκε σε «δάσκαλο» του φωτός και της σκιάς και κορυφαίο πορτρετίστα που απαθανάτισε δεκάδες προσωπικότητες – Μητέρα Τερέζα, Aretha Franklin, Iggy Pop, Anthony Bourdain, Julian Assange, Paul McCartney, Mick Jagger, Brad Pitt, Leonardo Di Caprio.
Η έκθεση “The Witness, Climate Change” του Μax Vadukul παρουσιάζεται στο Fondazione Sozzani έως τις 8 Ιανουαρίου 2023.