Imogen Cunningham: Η «γιαγιά της φωτογραφίας» και η μοντερνιστική κληρονομιά της
Η γυναίκα που στις αρχές του περασμένου αιώνα φωτογράφισε τη Frida Kahlo, τη Martha Graham, τον Merce Cunningham και τον Man Ray πίστευε στην «καθαρή εικόνα» χωρίς χειραγώγηση ή συναισθηματική επιρροή.
Η Imogen Cunningham, που πήρε το όνομά της από την ηρωίδα του έργου του Σαίξπηρ «Κυμβελίνος», γεννήθηκε στις 12 Απριλίου 1883 στο Πόρτλαντ του Όρεγκον από αντισυμβατικούς γονείς: ο πατέρας της, Isaac Burns Cunningham, ήταν πνευματιστής, θεοσοφιστής, ελευθερόφρων και χορτοφάγος, ενώ η μητέρα της ήταν μεθοδίστρια από το Μιζούρι και ήρθε στη Δύση για να γίνει γυναίκα του. Όταν η Κάνινγχαμ ήταν 3 ετών, η οικογένειά της εντάχθηκε στην αποικία Puget Sound Co-operative Colony, ένα πείραμα κοινοτικής διαβίωσης. Δεν θυμάται πολλά πράγματα από αυτή την εμπειρία εκτός από τα μαθήματα στο νηπιαγωγείο και το όμορφο φυσικό περιβάλλον στο οποίο ζούσαν.
Η Cunningham περιέγραψε τον εαυτό της ως ένα «κακότροπο» παιδί νιώθοντας ότι δεν ταίριαζε πραγματικά στο περιβάλλον: «Ήμουν πάντα απολύτως μόνη μου, κανείς στην οικογένειά μου δεν ενδιαφερόταν για τα ίδια πράγματα με μένα». Είχε καλλιτεχνικές κλίσεις από μικρή ηλικία- ένα αντίτυπο της Κόλασης του Δάντη με τις σαγηνευτικά τρομακτικές εικονογραφήσεις της τη γοήτευε βαθιά ενώ συχνά ζωγράφιζε με γραφίτη και έκανε μαθήματα ζωγραφικής με μια γειτόνισσα.
Η οικογένεια εγκατέλειψε το κοινόβιο το 1891. Η Κάνινγκχαμ γράφτηκε σε σχολείο στο Σιάτλ και από την ηλικία του λυκείου είχε αρχίσει να την ελκύει πολύ η φωτογραφία. Ανταποκρινόμενος γρήγορα στο νέο πάθος της κόρης του, ο πατέρας της κατασκεύασε έναν σκοτεινό θάλαμο σε μια αποθήκη στο πίσω μέρος του σπιτιού τους στο Queen Anne, και η Cunningham ξεκίνησε ένα μάθημα φωτογραφίας με αλληλογραφία. Κάπως έτσι έφτασε στα χέρια της μια ξύλινη φωτογραφική μηχανή 4×5.
Η Κάνινγχαμ φοίτησε στο Πανεπιστήμιο της Ουάσινγκτον και αφού ήρθε σε επαφή με τις εικαστικές ανησυχίες της καινοτόμου φωτογράφου Γκέρτρουντ Κασέμπιερ, αποφάσισε ότι ήθελε να ακολουθήσει τη δική της καριέρα στη φωτογραφία. Συνεργάστηκε στενά με τον καθηγητή χημείας της και αφοσιώθηκε στην κατανόηση της επιστήμης πίσω από την τέχνη της. Η Κάνινγχαμ έγραψε τότε μια διατριβή με τίτλο «Σύγχρονες διαδικασίες της φωτογραφίας». Μέχρι τότε είχε ήδη εκφράσει το ενδιαφέρον της για τη φωτογράφηση ανθρώπων, λέγοντας: «Οι άνθρωποι [ως θέματα] άρχισαν να με ενδιαφέρουν πολύ νωρίς. Δεν ξέρω γιατί. Ίσως επειδή υπάρχει αυτό το αλλόκοτο της ύπαρξης, επειδή στους ανθρώπους δεν υπάρχουν αντίγραφα. Αν δεις μια ανατολή του ήλιου συμβαίνει και την άλλη μέρα, αλλά οι άνθρωποι είναι πάντα διαφορετικοί- είναι άλλοι κάθε δευτερόλεπτο». Παρόλα αυτά, όμως, η αναπτυσσόμενη καλλιτεχνική της καριέρα καθιερώθηκε φωτογραφίζοντας φυτά για το τμήμα βοτανικής του Πανεπιστημίου.
Αφού αποφοίτησε το 1907, η Κάνινχαμ πήγε να εργαστεί με τον Έντουαρντ Σ. Κέρτις στο φωτογραφικό του στούντιο. Δύο χρόνια αργότερα της απονεμήθηκε το βραβείο Pi Beta Phi (μια διεθνής γυναικεία αδελφότητα) για σπουδές στο εξωτερικό, και αυτό την οδήγησε στην Technische Hochshule στη Δρέσδη της Γερμανίας, όπου σπούδασε με τον καθηγητή Robert Luther. Καθ’ οδόν προς τη Γερμανία, σταμάτησε στο Λονδίνο για να επισκεφθεί πολλές από τις μεγαλύτερες γκαλερί τέχνης. Μόλις έφτασε στη Γερμανία, απόλαυσε την έρευνα σχετικά με την ταχύτητα εκτύπωσης, τα φωτεινά σημεία και τους τόνους της σέπιας. Ήταν η μόνη γυναίκα στο εργαστήριο, αλλά θυμάται: «Οι άνθρωποι που δίδασκαν ήταν πολύ καλοί. Είμαι σίγουρη ότι νόμιζαν ότι ήμουν λίγο φρικιό, αλλά αυτό δεν φάνηκε να τους επηρεάζει».
Η Cunningham έκανε μια παράκαμψη στη Νέα Υόρκη κατά την επιστροφή της, όπου συναντήθηκε με τον Alfred Stieglitz και την Kasebier. Βρήκε τον Stieglitz πολύ ευγενικό, αλλά δεν την ενδιέφερε να μείνει στη Νέα Υόρκη, παραδεχόμενη ότι φοβόταν κάπως την πόλη. Επιστρέφοντας στο Σιάτλ – με μόνο 12 δολάρια στην τσέπη της – βρήκε έναν χώρο και άνοιξε το δικό της στούντιο πορτραίτων. Η Cunningham φωτογράφισε στο στούντιό της πολλές πολιτιστικές προσωπικότητες, όπως η Frida Kahlo, η Martha Graham, ο Merce Cunningham και ο Man Ray.
Η Κάνινγκχαμ παντρεύτηκε τον συνάδελφό της καλλιτέχνη και δάσκαλο Ρόι Πάρτριτζ το 1915. Έβγαλε μια διάσημη σειρά από οικείες και παιχνιδιάρικες γυμνές φωτογραφίες του νέου της συζύγου να χαίρεται στο δάσος- οι φωτογραφίες αυτές θεωρήθηκαν αμέσως σκανδαλώδεις, επειδή ο άνδρας ήταν ο γυμνός και η γυναίκα ήταν η καλλιτέχνις. Η Κάνινγχαμ γέλασε με την περιφρόνηση των κριτικών και έγραψε: «ένα τρομερό παραλήρημα για τα έργα μου ως πολύ χυδαία, [αλλά] δεν μπορεί να επηρεάσει τη δουλειά μου». Το ζευγάρι απέκτησε τρεις γιους μαζί τα επόμενα πέντε χρόνια και μετακόμισε στο Σαν Φρανσίσκο. Αφού εγκαταστάθηκαν στο νέο τους σπίτι, και συνδυάζοντας με επιτυχία το γονεϊκό ρόλο και τη φωτογράφηση, τόσο η Cunningham όσο και η Partridge δίδαξαν επίσης στο Mills College. Τα κύρια θέματα της Cunningham εκείνη την εποχή ήταν τα λουλούδια, τα βιομηχανικά τοπία και τα ζώα. Έτσι, το 1929, ο σπουδαίος φωτογράφος Edward Weston πρότεινε δέκα από τις φωτογραφίες της – οι περισσότερες από τις οποίες ήταν με λουλούδια – για μια αξιοσημείωτη έκθεση, «Film und Foto», στη Στουτγάρδη.
Λίγο καιρό μετά την αξιοσημείωτη αυτή έκθεση, το έργο της Cunningham άλλαξε και πάλι κατεύθυνση και στράφηκε προς την ανθρώπινη μορφή, και ιδιαίτερα προς το πάνω μέρος του σώματος, τα πορτραίτα. Πράγματι, καθ’ όλη τη διάρκεια της καριέρας της υπάρχει μια συνεχής ταλάντευση μεταξύ του θέματος των λουλουδιών και των φυτών και του θέματος των ανθρώπων. Στις αρχές της δεκαετίας του 1930, οι Cunningham και Weston, ο Ansel Adams, ο Willard Van Dyke και ο Henry Swift σχημάτισαν την πρωτοποριακή ομάδα f/64, η οποία υποστήριζε την ευκρινή εστίαση, μια «καθαρή» φωτογραφία χωρίς χειραγώγηση ή συναισθηματική επιρροή. Η ομάδα είχε μόνο μία επίσημη έκθεση το 1932, αλλά τα μέλη της ήταν πολύ κοντά και μιλούσαν για «τίποτα άλλο παρά για τη φωτογραφία, όχι πάντα για την Ομάδα f/64. Οι φωτογράφοι πάντοτε διαλύουν αυτούς που φωτογραφίζουν».
Αν και ήταν η εποχή της Μεγάλης Ύφεσης, η Κάνινγκχαμ «δεν ένιωσε καμία διαφορά», γιατί, όπως γράφει, «ήμασταν ήδη τόσο φτωχοί που δεν είχε σημασία». Κάπου εκεί, το 1932, η Cunningham άρχισε ξαφνικά να φωτογραφίζει αστέρες του κινηματογράφου για το περιοδικό Vanity Fair. Όταν ρωτήθηκε ποιους ήθελε να φωτογραφίσει, απάντησε με χιούμορ: «Ασχημομούρηδες, γιατί δεν παραπονιούνται ποτέ, ξέρετε». Όταν το περιοδικό την κάλεσε μερικά χρόνια αργότερα για μόνιμη δουλειά στη Νέα Υόρκη, ο σύζυγός της τής ζήτησε να περιμένει για λίγο μέχρι να μπορέσει να πάει κι αυτός μαζί της, εκείνη αρνήθηκε, πήγε ούτως ή άλλως, με αποτέλεσμα το ζευγάρι να χωρίσει λίγο αργότερα.
Κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1940, η Κάνινγκχαμ πειραματίστηκε με τη φωτογραφία δρόμου ενώ κέρδισε κάποια χρήματα με την ενασχόλησή της με την εμπορική φωτογραφία. Το 1945, ο φίλος και συνάδελφος της φωτογράφος, Ansel Adams, της πρότεινε μια θέση στη Σχολή Καλών Τεχνών της Καλιφόρνιας- θα ήταν ένα από τα πρώτα μέλη του διδακτικού προσωπικού του νεοσύστατου τμήματος φωτογραφίας. Εργάστηκε εκεί ως καθηγήτρια και μέντορας για αρκετές δεκαετίες. Καθ’ όλη τη διάρκεια των δεκαετιών του 1950 και 1960 η Κάνινγκχαμ φωτογράφιζε τα αναδυόμενα κοινωνικά και πολιτιστικά κινήματα, συμπεριλαμβανομένων των Beats και της αντικουλτούρας που περιέβαλλε αυτές τις νέες μορφές κοινωνικού αναβρασμού. Αν και προτίμησε να μην αυτοαποκαλείται φεμινίστρια, αναγνώρισε ότι «υπάρχει μεγάλη διαφορά στις δουλειές μεταξύ ανδρών και γυναικών, γιατί οι γυναίκες αμείβονται με λιγότερα χρήματα».Ταξίδεψε επίσης αρκετές φορές στην Ευρώπη με ατμόπλοιο και απολάμβανε να φωτογραφίζει τους ρομαντικούς δρόμους του Παρισιού. Αυτές οι φωτογραφίες ήταν «οι κλεμμένες εικόνες», μια απελευθέρωση από πολλές απόψεις για την Cunningham, καθώς τις περιέγραψε ως εξής: «Δεν κυνηγάω τίποτα, δεν ψάχνω για πράγματα, απλά περιμένω μέχρι κάτι να μου κάνει εντύπωση».
Ένα χρόνο πριν πεθάνει η Cunningham ίδρυσε το Imogen Cunningham Trust για να επιβλέπει τη διατήρηση, την προώθηση και τη διανομή του έργου της. Την ίδια χρονιά συμφώνησε να δώσει συνέντευξη για το Smithsonian Archive of American Art Oral History Program, και τα πνευματώδη, διορατικά λόγια της για τη ζωή και την καριέρα της αποτέλεσαν σταθμό για δημοσιογράφους, ιστορικούς τέχνης και θαυμαστές της. Όταν ρωτήθηκε πώς αισθάνεται που θεωρείται «σημαντικό» πρόσωπο στην ιστορία της φωτογραφίας, γέλασε και απάντησε: «Λοιπόν, δεν ξέρω. Είναι πολύ ενοχλητικό. Ίσως στο τέλος να αποδειχθεί έτσι, αν δεν κάνω κάτι πολύ φοβερό από εδώ και πέρα». Η Κάνινγκχαμ πέθανε το 1976 στο Σαν Φρανσίσκο σε ηλικία 93 ετών.
*Η έκθεση «Imogen Cunningham A Retrospective» θα βρίσκεται στο getty.edu μέχρι τις 12 Ιουνίου του 2022
Στην έκθεση περιλαμβάνονται εικόνες που η φωτογράφος απαθανάτισε τα τελευταία δύο χρόνια κατά τη διάρκεια των περιπάτων της στην γειτονιά της Ηλιούπολης όπου μεγάλωσε και ζει.
Στην έκθεση περιλαμβάνονται εικόνες που η φωτογράφος απαθανάτισε τα τελευταία δύο χρόνια κατά τη διάρκεια των περιπάτων της στην γειτονιά της Ηλιούπολης όπου μεγάλωσε και ζει.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.
Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε.
Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε συσκευές, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για τους σκοπούς που περιγράφονται παρακάτω. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας για τους εν λόγω σκοπούς. Εναλλακτικά, μπορείτε να κάνετε κλικ για να αρνηθείτε να συναινέστε ή να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_222713851_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Duration
Description
advanced_ads_browser_width
1 month
This cookie is set by Advanced ads plugin.This cookie is used to measure and store the user browser width for adverts.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.