Ήταν πριν από ακριβώς σαράντα χρόνια, στις 29 Μαρτίου του 1982, όταν o Βαγγέλης Παπαθανασίου τιμούταν με το Όσκαρ Μουσικής Επένδυσης για το soundtrack της ταινίας «Chariots of Fire» -μάλιστα, το βράδυ της απονομής, ο συνθέτης δεν ήταν καν στην αίθουσα και δεν παρέλαβε το βραβείο γιατί, όπως είπε, «κοιμόμουν στο σπίτι μου».

Οι «Δρόμοι της Φωτιάς» (όπως προβλήθηκε στην Ελλάδα) σε σκηνοθεσία του Hugh Hudson είχε ως επίκεντρο την πραγματική ιστορία των βρετανών δρομέων Eric Liddell και Harold Abrahams στους Ολυμπιακούς Αγώνες του 1924. Το soundtrack της ταινίας ήταν αποκλειστικά ορχηστρικό, αλλά γνώρισε τεράστια εμπορική επιτυχία φθάνοντας στο Νο1 του αμερικάνικου chart και στο Νο 5 του βρετανικού, ενώ το single πήγε κι αυτό στο Νο 1 του αμερικάνικου chart, πράγμα σπάνιο για ορχηστρικό κομμάτι.

Ο Βαγγέλης Παπαθανασίου και ο Σταύρος Λογαρίδης (ο οποίος πέθανε σήμερα σε ηλικία 69 ετών μετά από μια άνιση μάχη με τον καρκίνο) συνδέονταν με πολυετή φιλία και μάλιστα με το συγκρότημα του Λογαρίδη, τους «Ακρίτας», είχαν γράψει μαζί και κάποια τραγούδια που δεν κυκλοφόρησαν ποτέ.

Το μέλος των Poll (τους οποίος σχημάτισε στις αρχές της δεκαετίας του ’70 μαζί με τον Κώστα Τουρνά και τον Ρόμπερτ Ουίλιαμς) δεν έκρυψε ποτέ του την εκτίμηση για τον κορυφαίο Vangelis και η εκτίμηση αυτή ήταν αμοιβαία και εκ μέρους του Παπαθανασίου.

Ωστόσο, η πολυετής φιλία τους διαλύθηκε πριν 35 χρόνια όταν ο Λογαρίδης έσυρε στα βρετανικά δικαστήρια τον Παπαθανασίου, κατηγορώντας τον ότι η μουσική για το κομμάτι «Titles» του «Chariots Of Fire» ήταν κλεμμένη από τη μουσική που έγραψε ο μηνυτής για την ταινία «Μενεξεδένια Πολιτεία».

Όλα ξεκίνησαν το 1975, όταν ο Λογαρίδης, μετά τη διάλυση των «Ακρίτας», συνέχισε την προσωπική του καριέρα συνθέτοντας και ηχογραφώντας μουσικές για ταινίες και τηλεοπτικές σειρές – όπως π.χ. τη μουσική της σειράς «Μενεξεδένια Πολιτεία» σε σκηνοθεσία Κώστα Φέρρη που προβλήθηκε στην ΕΡΤ την περίοδο 1975-76.

Δώδεκα χρόνια μετά, ο Λογαρίδης πήρε αυτό το υλικό (και συγκεκριμένα το ορχηστρικό κομμάτι «City of Violets») και το ενσωμάτωσε μέσα στο άλμπουμ «Alchemy» (που κυκλοφόρησε από την δισκογραφική ΚΡΜ το 1987). Και την ίδια περίοδο, ο Λογαρίδης εκμεταλλεύτηκε την κυκλοφορία του εν λόγω άλμπουμ προκειμένου να κινηθεί δικαστικά εναντίον του Παπαθανασίου.

Τότε ήταν που η EMI Music Publishing Ltd, που εκπροσωπούσε τον Λογαρίδη, κατέθεσε μήνυση εναντίον των Spheric BV, Warner Bros Music Inc και Warner Bros Music Ltd, που εκπροσωπούσαν τον Παπαθανασίου.

Ποια ήταν η κατηγορία: ότι η πηγή έμπνευσης του «Titles» ήταν το «City of Violets», με την πλευρά του Λογαρίδη να ισχυρίζεται μάλιστα ότι ο συνθέτης είχε στείλει το κομμάτι στον Παπαθανασίου πολύ πριν ο Βαγγέλης συνθέσει το «Titles».

Η δίκη ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 1987 και διήρκεσε ένα μήνα, με την υπεράσπιση του Παπαθανασίου να παραδέχεται αρχικά ότι ο συνθέτης είχε όντως παραλάβει από τον Λογαρίδη το κομμάτι «City of Violets», αν και υποστήριξε ότι «ο Παπαθανασίου δεν πρόλαβε να το ακούσει ποτέ του».

Στην συνέχεια, ο δικαστής ζήτησε από τον Παπαθανασίου να δείξει στο δικαστήριο τον τρόπο με τον οποίο συνθέτει τα κομμάτια του και εκείνος όντως κουβάλησε μερικά συνθεσάιζερ μέσα στην δικαστική αίθουσα προκειμένου να καταδείξει το αυτοσχεδιαστικό ύφος των συνθέσεών του. Επίσης ο Παπαθανασίου απέδειξε ότι ένα επίμαχο σημείο όπου ο δικαστής διαπίστωσε σαφή ομοιότητα μεταξύ των δύο συνθέσεων, είχε προηγουμένως χρησιμοποιηθεί από τον ίδιο τον Vangelis στο κομμάτι «Wake Up» των Aphodite’s Child που προηγήθηκε μερικά χρόνια του «City of Violets».

Τελικά το δικαστήριο δικαίωσε τον Παπαθανασίου με το σκεπτικό ότι «αν και δεν ήταν απίθανο να έχει ακούσει το κομμάτι του Λογαρίδη, κανείς δεν μπορεί να αποδείξει αν το αντέγραψε συνειδητά ή ασυνείδητα».

Η απόφαση άφηνε περιθώρια στον Λογαρίδη να ασκήσει έφεση αλλά εκείνος προτίμησε να σταματήσει εκεί την υπόθεση και να μην κάνει τίποτε άλλο.

Ωστόσο, ακόμη και αν η υπόθεση σταμάτησε όντως εκεί, εντούτοις η όλη αυτή αλγεινή κατάσταση προκάλεσε οριστική ρήξη στις σχέσεις των δυο πρώην φίλων και μουσικών. Και έκτοτε δεν ξαναμίλησαν ποτέ.