Η Siouxsie Sioux, με πραγματικό όνομα Susan Janet Ballion, γεννήθηκε στο νοσοκομείο Guy’s του Λονδίνου και μεγάλωσε στο προάστιο Chislehurst. Γεννημένη από Βρετανίδα μητέρα και Βέλγο πατέρα, έζησε τα πρώτα χρόνια της ζωής της αρκετά απομονωμένη καθώς λόγω του αλκοολισμού του πατέρα της, απέφευγε να καλεί φίλους στο σπίτι της.

Η Siouxsie έβλεπε στον πατέρα της κάτι από τον εαυτό της και τον συμπονούσε που δεν ταίριαζε στην «στενόμυαλη, μεσοαστική κοινωνία». Παρά τις δυσκολίες και τα προβλήματα με το αλκοόλ, είχε κάποια ψήγματα ανθρωπιάς και ευφυίας. Βακτηριολόγος στο επάγγελμα, που έβγαζε το δηλητήριο από τα φίδια, όταν δεν ήταν μεθυσμένος, ο πατέρας της έδειχνε ότι ήταν ένας έξυπνος, πολυδιαβασμένος άνθρωπος.

Από νεαρή ηλικία, η Siouxsie παρατηρούσε ότι η οικογένειά της ήταν διαφορετική, καθώς δεν αποτελούσε μέρος της τοπικής «κοινότητας». Αυτή η έννοια της απομόνωσης και της διαφορετικότητας στα αγγλικά προάστια θα επηρέαζε βαθιά τη νεαρή Siouxsie. Αργότερα, θα πει ότι «τα προάστια της ενέπνεαν έντονο μίσος».

Η επανάσταση κατά της μεσαίας τάξης των προαστίων και του πολιτιστικού εφησυχασμού αποτέλεσε σημαντικό μέρος του αρχικού κινήματος της πανκ. Στα 17 της χρόνια, η Siouxsie και ο φίλος της Steven Severin θα γίνονταν φίλοι και οπαδοί των Sex Pistols. Αποτελούσαν μέρος του εκκεντρικού “Bromley Contingent” των οπαδών που ήταν αφοσιωμένοι στον Johnny Rotten και τους υπόλοιπους Pistols. Η Sioux και ο Severin συνάντησαν για πρώτη φορά το συγκρότημα τον Φεβρουάριο του 1976.

Είχαν ακούσει για πρώτη φορά για τους Pistols μετά τη συναυλία τους στο κολέγιο τέχνης Chislehurst τον Νοέμβριο του 1975. Οι δυο τους είχαν ακούσει ιστορίες για το πώς οι Sex Pistols ακούγονταν σαν τους Stooges και για την επιθετική συμπεριφορά του Johnny Rotten προς τους παρευρισκόμενους φοιτητές τέχνης. Αυτό έμελλε να είναι η αρχή της πορείας της Siouxsie, για να γίνει η punk και goth αρχιέρεια.

Μερικές άλλες σκοτεινές και σημαδιακές στιγμές άφησαν ανεξίτηλα σημάδια στη Siouxsie, προσθέτοντας στο «έντονο μίσος» που θα διοχέτευε στο punk και στην καριέρα της. Πιο συγκεκριμένα, σε ηλικία μόλις εννέα ετών, η ίδια και μια φίλη της δέχτηκαν σεξουαλική επίθεση από έναν άγνωστο. Αυτό το αποτρόπαιο ατόπημα αγνοήθηκε από την αστυνομία και τους γονείς της και δεν αναφέρθηκε κανείς ποτέ ξανά σ’ αυτό. Όπως είναι λογικό, το περιστατικό αυτό οδήγησε τη Siouxsie να διαμορφώσει μια δυσπιστία απέναντι στους ενήλικες.

Όπως εξηγεί η ίδια: «Μεγάλωσα χωρίς εμπιστοσύνη στους ενήλικες ως υπεύθυνους ανθρώπους. Και όντας η μικρότερη στην οικογένεια, ήμουν απομονωμένη – δεν είχα κανέναν να εμπιστευτώ. Έτσι επινόησα τον δικό μου κόσμο, τη δική μου πραγματικότητα. Ήταν ο δικός μου τρόπος να υπερασπιστώ τον εαυτό μου – να προστατευτώ από τον έξω κόσμο. Ο μόνος τρόπος με τον οποίο μπορούσα να επιβιώσω ήταν να αποκτήσω μια ισχυρή πανοπλία».

Αργότερα, όταν έγινε δεκατεσσάρων ετών, έχοντας ήδη βυθιστεί στον απομονωμένο, φανταστικό της κόσμο, ο θάνατος του πατέρα της από επιπτώσεις του αλκοόλ φαίνεται να την συντάραξε βαθιά. Το σοκ ήταν τόσο μεγάλο που επιβάρυνε σοβαρά την ψυχική υγεία της Siouxsie. Άρχισε να χάνει πολύ βάρος και έχασε πολλά μαθήματα στο σχολείο. Μετά από αρκετές λανθασμένες διαγνώσεις, χειρουργήθηκε για ελκώδη κολίτιδα και κατά τη διάρκεια της ανάρρωσής της το 1972, είδε τον David Bowie στην τηλεόραση. Η επιρροή του Starman θα ήταν καθοριστική στη μετέπειτα πορεία της.

Μέχρι τα μέσα του 1976, η Siouxsie ήταν γνωστή στη σκηνή των κλαμπ του Λονδίνου για το ντύσιμό της. Συνδύαζε σύνολα εμπνευσμένα από glam, φετίχ και bondage, τα οποία σύντομα θα γίνονταν σήμα κατατεθέν της πανκ μόδας. Είχε διαδραματίσει επίσης σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη αυτού που θα γινόταν gothic ενδυμασία. Τα μαύρα ρούχα, τα spike μαύρα μαλλιά, το κόκκινο κραγιόν και το γατίσιο μακιγιάζ θα γίνονταν το σήμα κατατεθέν της.

Η Siouxsie εμφανίστηκε μάλιστα ως μέρος της ομάδας των πανκιδων που εμφανίστηκαν μαζί με τους Sex Pistols στην τηλεοπτική εκπομπή του Bill Grundy τον Δεκέμβριο του 1976. Πρόκειται για μια ιστορική εμφάνιση των Sex Pistols, καθώς το συγκρότημα ξέσπασε σε βρισιές που μέχρι τότε δεν είχαν ακουστεί ποτέ στην βρετανική τηλεόραση νωρίς το βράδυ. Η εμφάνιση της Siouxsie είναι επίσης χαρακτηριστική, καθώς γελοιοποίησε στον αέρα τον μεθυσμένο παραγωγό λέγοντας: «Πάντα ήθελα να σε γνωρίσω, Bill».

Αυτή η εμφάνιση θα εδραίωνε τους Sex Pistols και το πρόσωπο της Sioux θα κυκλοφορούσε στα πρωτοσέλιδα. Ο τίτλος της Daily Mirror έγραφε «Η Siouxsie είναι μια πάνκισα που προκαλεί σοκ». Μετά από όλο αυτό θα αποστασιοποιηθεί από τους Sex Pistols και αντ’ αυτού θα επικεντρώσει όλη της την ενέργεια στο νέο της συγκρότημα, τους Siouxsie and the Banshees.

Αυτή έμελλε να είναι η πιο σημαντική απόφαση της καριέρας της. Ο Severin και η Sioux δημιούργησαν τους Banshees τον Σεπτέμβριο του 1976 και η πρώτη τους συναυλία πραγματοποιήθηκε στο εμβληματικό 100 Club Punk Festival, το οποίο διοργάνωσε ο μάνατζερ των Sex Pistols Malcolm McLaren. Το συγκρότημα πήρε το ρίσκο- εκείνη την εποχή, ως πρωτοεμφανιζόμενοι σχεδόν δεν ήξεραν πώς να παίξουν κανένα τραγούδι. Στη συναυλία, η μπάντα αυτοσχεδίασε 20 λεπτά μουσικής, ενώ η Siouxsie τραγουδούσε το “The Lord’s Prayer“.

Η Viv Albertine των Slits θυμάται: «Η Siouxsie απλά εμφανίστηκε πλήρως συγκροτημένη, με απόλυτη αυτοπεποίθηση. Με είχε ξετρελάνει. Είχε σαρώσει όλο το φεστιβάλ. Δεν μπορώ καν να θυμηθώ όλα τα υπόλοιπα συγκροτήματα που ακολούθησαν μετά από αυτό».

Εκείνη η εμφάνιση έμελλε να είναι η αρχή για τη Siouxsie. Το 1977, οι Siouxsie and the Banshees περιόδευσαν στην Αγγλία και τον Αύγουστο του 1978, το ντεμπούτο τους single “Hong Kong Garden” έφτασε στο νούμερο επτά του UK Singles Chart. Το ντεμπούτο άλμπουμ τους The Scream, που κυκλοφόρησε τον Νοέμβριο του 1978, θεωρείται ένα από τα πρώτα post-punk άλμπουμ.

Το 1980, κυκλοφόρησαν το τρίτο τους άλμπουμ Kaleidoscope. Με τη νέα προσθήκη του κιθαρίστα John McGeoch, ο οποίος είναι ένας από τους πιο επιδραστικούς κιθαρίστες όλων των εποχών, το συγκρότημα εδραίωσε την κληρονομιά του στην ιστορία της ποπ κουλτούρας. Καθιέρωσε τη Sioux ως μία από τις πιο πρωτοπόρες και καθηλωτικές frontwomen εκεί έξω. Οι Banshees θα ήταν ενεργοί μέχρι το 1996 και παράλληλα με αυτούς, η Siouxsie θα σχημάτιζε τους Creatures με τον σύντροφο, μελλοντικό σύζυγο και ντράμερ των Banshees, Budgie. Μετά τους Banshees, κυκλοφόρησε το πρώτο της σόλο άλμπουμ, Mantaray το 2007.

Η Siouxsie έχει βαθιά επίδραση στη μουσική και την κουλτούρα. Καλλιτέχνες από όλο το μουσικό φάσμα πολύ συχνά αναφέρονται στον σημαντικό ρόλο που έπαιξε αυτή και οι Banshees στο έργο τους. Το 2010, ο Dave Sitek από το TV on the Radio δήλωσε: «Η Suxieux Suxioux είναι μια από τις σημαντικότερες ερμηνεύτριες. Η φωνή της είναι, από μόνη της, η κοινή συνισταμένη σε όλα αυτά. Δεν υπάρχει κανείς και καμία που να τραγουδάει έτσι. Και νομίζω ότι υπάρχουν πολλοί άνθρωποι που επηρεάστηκαν από αυτήν, αλλά ακόμα κι αν προσπαθήσεις να τραγουδήσεις σαν εκείνη, δεν μπορείς να το κάνεις. Δεν μπορείς να χρησιμοποιήσεις τη φωνή σου έτσι. Δεν μπορείς να πατήσεις στην αρμονία έτσι. Αυτή είναι μια πολύ ξεχωριστή φωνή. Η τεχνική της είναι μια κλωστή ανάμεσα στα πραγματικά και τα εξωπραγματικά πράγματα, ανάμεσα στην όπερα και την ποπ μουσική. Είναι ξεχωριστή. Είναι εντελώς δική της».

siouxsie

Massive Attack, Tricky, The Weeknd, Jeff Buckley, Red Hot Chili Peppers, Radiohead, Sonic Youth, Radiohead, Johnny Marr, Joy Division, U2 και The Jesus and Mary Chain είναι μερικοί μόνο από τους πρωτοπόρους της μουσικής που κατά καιρούς έχουν αναφερθεί στην επιρροή της.

Ο αντίκτυπος που είχε η Siouxsie στις γυναίκες τραγουδίστριες είναι ίσως ο σημαντικότερος. Η Elisabeth Fraser, η Courtney Love, η Tracey Thorn, η Shirley Manson, η Beth Ditto, η Kim Gordon, η Charli XCX, η FKA Twigs, η Jehnny Beth και η Florence Welch έχουν μιλήσει για τη βαθιά επιρροή της Siouxie πάνω τους.

Ακόμα και η Rachel Goswell από τους θρύλους του αγγλικού shoegaze Slowdive δήλωσε το 2016: «Επηρεάστηκα τρομερά από τη Siouxsie Sioux, την οποία πάντα λάτρευα. Είναι καταπληκτική. Δεν έχω δει ποτέ κανέναν άλλον να της μοιάζει». Οι Slowdive μάλιστα πήραν το όνομά τους από το ομώνυμο single των Banshees του ’82.

Ο κατάλογος των πρωτοπόρων γυναικών που έχει επηρεάσει η Siouxsie είναι υπερμεγέθης. Η επίδρασή της ήταν τόσο ζωτική στη μουσική και την κουλτούρα, που χωρίς αυτήν, το τοπίο της εναλλακτικής κουλτούρας θα ήταν ένα ελλιπές σε σύγκριση με το μουσικό θηριοτροφείο που είναι σήμερα. Ο αντίκτυπος της Siouxsie είναι αδιαμφισβήτητος. Θα δυσκολευτείς να βρεις οποιαδήποτε μορφή σύγχρονης πρωτοπορίας που να μην την αναφέρει ως διαμορφωτική φιγούρα στην εξέλιξή της.

Λίγα χρόνια αργότερα, το 2015, ηχογράφησε το “Love Crime”, το ανατριχιαστικό κομμάτι που κλείνει το τελευταίο επεισόδιο της σειράς “Hannibal”. Ήταν κάτι που συζητήθηκε πολύ στη Βρετανία, υπενθυμίζοντας ταυτόχρονα πως, παρά τη λαμπρή καριέρα της, λίγα πράγματα είναι γνωστά για το ποια πραγματικά είναι η Siouxsie Sioux, κάτι σπάνιο για μια καλλιτέχνιδα που βρίσκεται κάτω από το φως των προβολέων εδώ και τέσσερις δεκαετίες, πιθανότατα διότι η Siouxsie κάνει πάντα ακριβώς αυτό που θέλει – κάτι που δεν έχει αλλάξει μέχρι σήμερα.

Ο κατάλογος των πρωτοπόρων γυναικών που έχει επηρεάσει η Siouxsie είναι υπερμεγέθης. Η επίδρασή της ήταν τόσο ζωτική στη μουσική και την κουλτούρα, που χωρίς αυτήν, το τοπίο της εναλλακτικής κουλτούρας θα ήταν ένα ελλιπές σε σύγκριση με το μουσικό θηριοτροφείο που είναι σήμερα. Ο αντίκτυπος της Siouxsie είναι αδιαμφισβήτητος. Θα δυσκολευτείς να βρεις οποιαδήποτε μορφή σύγχρονης πρωτοπορίας που να μην την αναφέρει ως διαμορφωτική φιγούρα στην εξέλιξή της.

Η ανακοίνωση της επιστροφής της στη σκηνή τον περασμένο Δεκέμβριο αποτέλεσε μια από τις πιο σημαντικές μουσικές ειδήσεις της χρονιάς που πέρασε και είμαστε ιδιαίτερα χαρούμενοι – και τυχεροί – που την Παρασκευή, 23 Ιουνίου θα επιστρέψει στη χώρα μας, στο πλαίσιο του Release Athens x SNF Nostos μαζί με τους Interpol, τους θρυλικούς Echo & The Bunnymen, τους εκρηκτικούς Viagra Boys και τους Ladytron & Haunted Youth, για 1 μοναδική φεστιβαλική ημέρα σε 2 ξεχωριστές σκηνές (Πλατεία Νερού & Ξέφωτο ΚΠΙΣΝ).

Παρακολουθήστε την εμβληματική τηλεοπτική εμφάνιση της νεαρής Siouxsie Sioux με τους Sex Pistols, παρακάτω.

Ημερομηνία: Παρασκευή 23 Ιουνίου 2023

Η προπώληση συνεχίζεται προς 40€.  Επίσης, διατίθενται περιορισμένα VIP εισιτήρια, προς 120€. Στη συγκεκριμένη κατηγορία περιλαμβάνονται οι εξής προνομιακές παροχές: Ξεχωριστή υπερυψωμένη περιοχή διαμορφωμένη με stands & stools για όλους, οpen-bar, προτεραιότητα πρόσβασης στο χώρο, ιδιωτικό parking, ξεχωριστές τουαλέτες, αναμνηστικό δώρο.

Διάθεση εισιτηρίων:

Τηλεφωνικά στο 11876

Online στα releaseathens.gr / viva.gr

Φυσικά σημεία: Καταστήματα Wind, Public, Media Markt, Ευριπίδης, Yoleni’s και Viva Spot Τεχνόπολης