Ο τραγουδιστής και τραγουδοποιός Burt Bacharach πέθανε σε ηλικία 94 ετών. Σύμφωνα με τον εκπρόσωπό του, ο Bacharach πέθανε από φυσικά αίτια.

Μέσα σε περισσότερα από 70 χρόνια στη μουσική βιομηχανία, ο Bacharach έγινε ένας από τους πιο καταξιωμένους και διάσημους τραγουδοποιούς στην ιστορία της pop μουσικής. Η λίστα των καλλιτεχνών με τους οποίους συνεργάστηκε περιλαμβάνει τους Tom Jones, Carpenters, Dionne Warwick, Dusty Springfield κ.α., ενώ ο αριθμός των καλλιτεχνών που έχουν διασκευάσει τραγούδια του δεν μπορεί να προσδιοριστεί αφού το έργο του είναι τεράστιο.

Κατά τη διάρκεια της πολυετούς καριέρα του, ιδιαίτερα την δεκαετία του 1960 όπου ήταν στο πικ της καριέρας του, μαζί με τον συνεργάτη του και στιχουργό Hal David, έγραψε τραγούδια με επιρροές από διάφορα είδη μουσικής – από jazz και κλασική μουσική, μέχρι bossa nova και western, συχνά πολύπλοκα αλλά πάντα εξαιρετικά με στοιχεία pop πειραματισμού. Σύμφωνα με το Variety, ο Bacharach, στιγματίστηκε ως ένας εμπορικός συνθέτης που έγραφε μουσική για τους κατοίκους του Bel Air και την υψηλή κοινωνία, αλλά τα παρακάτω τραγούδια αποδεικνύουν πως η μουσική ιδιοφυΐα του ξεπερνούσε ταξικούς κανόνες – αφορούσε τη μάζα, τις μειονότητες, την αντικουλτούρα.

Dionne Warwick – Walk On By [1964, Scepter]

«Ήταν η πρώτη φορά που δοκίμασα να βάλω δύο πιάνα σε μία ηχογράφηση. Δεν μπορώ να θυμηθώ αν έπαιζα εγώ και ο Artie Butler ή αν έπαιζαν ο Paul Griffin και ο Artie Butle. Ήξερα ότι το τραγούδι είχε “κάτι”. Μέσα ένα τρίωρο session ηχογράφησεις είχαμε γράψει δύο κομμάτια – το “Walk On By” και το “Anyone Who Had A Heart”. Ένιωσα πολύ φεύγοντας από το στούντιο γνωρίζοντας ότι μόλις είχα γράψει δύο τεράστιες επιτυχίες», είχε δηλώσει κάποια στιγμή ο Bacharach. Ίσως στον Isaac Hayes πιστώνεται η καλύτερη εκδοχή του “Walk On By”, στην δισκάρα “Hot Buttered Soul” [1969, Enterprise].

Manfred Mann – My Little Red Book [1965, Ascot]

Ένα ακατέργαστο garage rock διαμάντι, που ηχογραφήθηκε αρχικά από τους Manfred Mann και ενέπνευσε αρκετούς καλλιτέχνες της αντικουλτούρας και της ψυχεδέλειας να ασχοληθούν μαζί του με διάφορες επανεκτελέσεις, μεταξύ των οποίων ξεχωρίζει η προσέγγιση των Love και των The Seeds.

Dusty Springfield – Wishin’ and Hopin’ [1963, Scepter]

Αρχικά ηχογραφήθηκε από την Warwick το 1962 σε μια σχεδόν πανομοιότυπη ενορχήστρωση, αλλά η εκδοχή της Springfield είναι αυτή που ξεχώρισε και αποτυπώθηκε στο μυαλό μας μια για πάντα. Αυτή η απαλή και γλυκύτατη μελωδία ξεχωρίζει ανάμεσα σε χιλιάδες τραγούδια αυτού του είδους.

Tom Jones – What’s New Pussycat? [1965, Decca]

Είναι λίγο…γελοίο, κάπως…αστείο, θυμίζει παρωδία και έχει μια θεατρική αίσθηση, αλλά η ενορχήστρωση είναι τόσο έξυπνη που δεν μπορείς να αγνοήσεις τη μαεστρία του Bacharach. Μία φορά στην ζωή να το ακούσεις, δεν θα το ξεχάσεις ποτέ – κι αν αυτό δεν είναι απόδειξη ιδιοφυίας, τι είναι; Το 1965 ανέβηκε μέχρι το #3 στα charts των ΗΠΑ, πίσω από το “Satisfaction” των Rolling Stones.

Aretha Franklin – I Say a Little Prayer [1968, Atlantic]

Και αυτό αρχικά ηχογραφήθηκε από την Dionne Warwick το 1967, αλλά ποιος δεν σκέφτεται την Aretha όταν ακούει τις πρώτες νότες από αυτό το λατρευτικό τραγούδι αγάπης; Στα φωνητικά του ρεφρέν συμμετέχουν οι Sweet Inspirations, στις οποίες μέλος ήταν η Cissy Houston, μητέρα της Whitney. Όπως συνήθιζε να κάνει ο Bacharach σε αρκετές συνθέσεις του, έτσι και εδώ, ο ρυθμός του τραγουδιού αλλάζει συνεχώς δημιουργώντας ένα ηχητικό rollercoaster μεταξύ 4/4, 10/4 και 11/4. Αναρίθμητες οι φορές που το “I Say a Little Prayer” έχει παίξει σε ταινίες, σειρές, ραδιόφωνο και δεξιώσεις γάμων.

Dionne Warwick – I’ll Never Fall in Love Again [1969, Scepter]

Αν και είναι λιγότερο πολύπλοκο από τα παραπάνω – προσωπικά, το θεωρώ βάση για το “Radio Kill The Radio Star” των The Bangles – θεωρείται ένα από τα καλύτερα pop τραγούδια του. Οι στίχοι του Hal David είναι σαρκαστικοί (“What do you get when you kiss a guy?/ You get enough germs to catch pneumonia”) και η μελωδία του Bacharach δίνει μια γλυκιά και ζεστή στοργική αγκαλιά στην στιχουργική σάτιρα.

Dusty Springfield – The Look of Love [1967, Colgems]

Αρχικά ηχογραφήθηκε το 1966 σε μια instrumental έκδοση από τον Stan Getz στον δίσκο “What the World Needs Now: Stan Getz Plays Burt Bacharach and Hal David” [1968, Verve]. Αποτελεί μέρος του soundtrack της ταινίας-παρωδία “James Bond: Casino Royale” με πρωταγωνιστή τον Peter Sellers και σύμφωνα με τον Bacharach, εμπνεύστηκε τη μελωδία του βλέποντας την Ursula Andress σε ένα πρώιμο μοντάζ της ταινίας. Το “The Look of Love” προτάθηκε για Όσκαρ.

The Walker Brothers – Make It Easy on Yourself [1965, Philips]

Για άλλη μια φορά, η αρχική ηχογράφηση και το πρώτο demo του τραγουδιού, έγινε από την Dionne Warwick το 1962 και κυκλοφόρησε στο ντεμπούτο άλμπουμ της “Presenting Dionne Warwick” [1963, Scepter]. Βέβαια, σε εκείνη την κυκλοφορία πέρασε κάπως απαρατήρητο, καθώς το τραγούδι έγινε επιτυχία από την Warwick το 1970 στον δίσκο “Very Dionne” από την Scepter. Οι The Walker Brothers το συμπεριέλαβαν στο πρώτο τους άλμπουμ “Take It Easy with the Walker Brothers” [1965, Philips] που κυκλοφόρησε στην Βρετανία και στην B-Side του δίσκου τους “Introducing the Walker Brothers” που κυκλοφόρησε στις ΗΠΑ.

B.J. Thomas – Raindrops Keep Fallin’ on My Head [1969, Scepter]

Ακόμα μία σύνθεση του Bacharach σε στίχους του David για το soundtrack της ταινίας “Butch Cassidy and the Sundance Kid” με πρωταγωνιστή τους Paul Newman και Robert Redford. Ο B.J. Thomas αναγκάστηκε να ηχογραφήσει το τραγούδια 7 φορές, αφού στις 6 πρώτες ο Bacharach δεν ήταν ευχαριστημένος με το αποτέλεσμα – fun fact: ο Thomas είχε λαρυγγίτιδα εκείνες τις ημέρες και η φωνή του ακούγεται πιο βραχνή απ’ ότι συνήθως. Στην Αγγλία το τραγούδι γνώρισε μεγαλύτερη επιτυχία μέσω του Sacha Distel το 1970.

Christopher Cross – Arthur’s Theme (Best That You Can Do) [1981, Warner Bros.]

Σε αυτό το τραγούδι ο Bacharach και, η τότε σύζυγός του και συνθέτρια, Carole Bayer Sager, συνεργάστηκαν με τον Cross για να γράψουν το συγκεκριμένο τραγούδι, που αποτελεί μέρος του soundtrack της ταινίας “Arthur” με πρωταγωνιστές τους Dudley Moore και Liza Minneli. Αργότερα, δόθηκαν επιπλέον credits στη Minneli και τον πρώην άντρα της Peter Allen για την δημιουργία του “Arthur’s Theme”, καθώς ο στίχος “When you get caught between the moon and New York City” ανήκει σε ένα ακυκλοφόρητο τραγούδι τους που είχαν γράψει προηγουμένως μαζί.