Η ατέλειωτη αγάπη για το βινύλιο θα μας οδηγήσει στo κέντρο του Λονδίνου, στη Photographers’ Gallery, για μια έκθεση που καταπιάνεται με την σημασία και την ομορφιά των εξωφύλλων δίσκων. Η αναγνώριση της καλλιτεχνικής αξίας τους, ο ρόλος τους στη διαμόρφωση και τη δημιουργία μουσικών ειδώλων και το στίγμα που άφησαν στην ποπ κουλτούρα – όλα εξετάζονται στην έκθεση “For the Record”. Συγκεντρώνοντας πάνω από 200 εξώφυλλα άλμπουμ – πολλά από τα οποία διάσημα και αναγνωρίσιμα – η έκθεση ρίχνει φως στην συχνά άγνωστη αλλά πολύτιμη συνεισφορά φωτογράφων και καλλιτεχνών στο «χτίσιμο» της ταυτότητας ενός μουσικού ή ενός δισκογραφικού label.

Prince, Lovesexy, Paisley Park, ΗΠΑ, 1988. Photography: Jean-Baptiste Mondino Design: Laura LiPuma

Εξώφυλλα που έχουν την υπογραφή διάσημων καλλιτεχνών όπως οι Αndy Warhol, Cindy Sherman, Ed Ruscha, Jeff Wall και Joseph Beuys και μεγάλων φωτογράφων όπως οι David Bailey, David LaChapelle, Elliott Erwitt, Guy Bourdin, Helen Levitt, Irving Penn,  Juergen Teller, Lee Friedlander, Nan Goldin , Richard Avedon και William Eggleston αλλά και εξώφυλλα που έγραψαν ιστορία, πίσω από τα οποία βρίσκονται λιγότερο γνωστοί αλλά οραματιστές φωτογράφοι, καλλιτέχνες και γραφίστες.

Burton Greene, Burton Greene Quartet, ESP-Disk, HΠΑ, 1966. Φωτογραφία: Ray Gibson
Boz Scaggs, Middle Man, Columbia, Γαλλία, 1980. Φωτογραφία: Guy Bourdin

Η έκθεση “For the Record” έχει να αφηγηθεί και πολλές ιστορίες. Για το πάθος του Lee Friedlander με τη φωτογραφία και τη τζαζ που ξεκίνησε από ένα εξώφυλλο του Charlie Parker και κατέληξε σε μια μακροχρόνια «σχέση» του Aμερικανού φωτογράφου με την Αtlantic Records από την οποία προέκυψαν κλασικά εξώφυλλα  άλμπουμ των Ray Charles και John Coltrane. Για τον Francis Wolff, συνιδρυτή της θρυλικής Blue Note Records, που δεν σταμάτησε ούτε στιγμή να φωτογραφίζει τα «ιερά τέρατα» της τζαζ την ώρα που έπαιζαν μουσική από το 1948 ως το 1969, αφήνοντας έναν οπτικό θησαυρό για την ιστορία της τζαζ. Για την Ηipgnosis, την εταιρία που έφερε την ανατροπή στην τέχνη των άλμπουμ, βγάζοντας από τα εξώφυλλα τα συγκροτήματα και τους τραγουδιστές και βάζοντας στη θέση τους εικόνες και γραφικά ενός φανταστικού, ουτοπικού κόσμου: πρισματικές πυραμίδες στο Τhe Dark Side of The Moon των Pink Floyd και ξανθομάλλικα, γυμνά παιδιά που σκαρφαλώνουν βράχους στη Βόρεια Ιρλανδία στο Ηοuses of the Holy των Led Zeppelin – εμπνευσμένο από τα βιβλία του συγγραφέα επιστημονικής φαντασίας Arthur C. Clarke που αγαπούσε πολύ το συγκρότημα. Αλλά και για την δισκογραφική Yazoo με τις ιστορικές ηχογραφήσεις μπλουζ που τόλμησε να βάλει στα εξώφυλλα της δυνατές εικόνες του Jack Delano και της Dorothea Lange που αποτυπώνουν τη ζωή στον Αμερικάνικο Νότο, ένα καλό παράδειγμα του πώς η τέχνη του εξώφυλλου ιδιοποιήθηκε το φωτορεπορτάζ και την φωτογραφία δρόμου.

«Ένα γράμμα αγάπης στο πολυτιμότερο τετράγωνο σχήμα 30 εκ. x 30 εκ.,  το εξώφυλλο του άλμπουμ, κι ένα συναρπαστικό ταξίδι σε σημαντικές στιγμές της μουσικής, καλλιτεχνικής και πολιτιστικής ιστορίας» λένε οι διοργανωτές για την έκθεση που πραγματοποιείται σε συνεργασία με τον συλλέκτη Antoine de Beaupré, του οποίου η συλλογή 15 χιλιάδων άλμπουμ αποτελεί και τη βάση αυτής της έκθεσης.

8 Απριλίου -12 Ιουνίου 2022

https://thephotographersgallery.org.uk

Miles Davis, Tutu, Warner Bros. Records, ΗΠΑ 1986. Φωτογραφία: Irving Penn Design: Eiko Ishioka
Led Zeppelin, Physical Graffitti, Swang Song, Αγγλία, 1975. Φωτογραφία: Elliott Erwitt Design: AGI/Mike Doud/Peter Corriston
Serge Gainsbourg, Love on the Beat, Philips, Γαλλία, 1984. Φωτογραφία: William Klein
The Rolling Stones, Exile On Main Street, Rolling Stones Records, Aγγλία, 1972 Φωτογραφία: Robert Frank Design: John Van Hamersveld/Norman Seeff
Everything but the Girl, Before Today, Virgin, Αγγλία, 1997. Φωτογραφία: Jürgen Teller ; Design: Form/EBTG