Οι Αμερικανοί punk rockers Dead Kennedys δεν φοβήθηκαν ποτέ την αντιπαράθεση. Πάρτε για παράδειγμα το καυστικό τους τραγούδι “Holiday in Cambodia” που κυκλοφόρησε τον Μάιο του 1980 και είχε πολιτικό χαρακτήρα όπως πολλά τραγούδια της punk- rock της τότε εποχής. Ή πάρτε το “Nazi Punks Fuck Off“, ένα θορυβώδες αντιφασιστικό κομμάτι αφιερωμένο στην ανατροπή των ρατσιστών, διεκδικώντας ισότητα και τη δικαιοσύνη, και μετά υπάρχει το “California über alles“, μια καταιγιστική πραγματεία για την επίδραση του φασισμού στους ανθρώπους, συνοδευόμενο από ένα τρομερό κιθαριστικό σόλο.
Για όσους από εσάς αναρωτιούνται, ναι, το “Über Alles” στα ελληνικά εταφράζεται ως «πάνω απ’ όλα», και ναι, χρησιμοποιήθηκε στον γερμανικό εθνικό ύμνο κατά τη διάρκεια του ναζιστικού καθεστώτος. Το τραγούδι αναφέρεται στον κυβερνήτη της Καλιφόρνιας Jerry Brown, ο οποίος ανταγωνιζόταν τον Jimmy Carter στις εκλογές των Δημοκρατικών, αναγγέλλοντας το μανιφέστο του, μεταμφιεσμένος σε δικτάτορα.
Βαριά λόγια, που ειπώθηκαν κάπως βιαστικά θα λέγαμε για την εποχή τους, αλλά προς τιμήν του, ο τραγουδιστής Jello Biafra παραδέχτηκε αργότερα ότι η εντύπωση που είχε για τον Brown ήταν λανθασμένες. «Συνειδητοποίησα ότι η θεωρία συνωμοσίας μου σχετικά με τον Jerry Brown ήταν λανθασμένη», είπε κάποτε. «Βέβαια, την είχα επινοήσει μόνος μου και αποδείχθηκε ότι κάτι τέτοιο δεν ίσχυε, οπότε ανανεώθηκε με στίχους του Reagan μέχρι το “we‘ve got a bigger problem now”, και η τζαζ εκδοχή με την οποία χαζολογούσαμε στο soundcheck κατέληξε να γίνει βασικό στοιχείο του δίσκου και του live show».
Επιπλέον, αυτό το εμπρηστικό, κι αντιδραστικό κομμάτι απογειώνεται από τα δυνατά ντραμς και την συνολική δέσμευση της μπάντας στον σκοπό. Δεν χρειάζεται μεταπτυχιακό στην αγγλική λογοτεχνία για να αναγνωρίσει κανείς σε τι αναφερόταν ο Biafra με τα “Big Bro on white horse is near” και “now it is 1984“.
Όταν κυκλοφόρησε το κομμάτι ακολούθησε μια σειρά από μουσικούς που είχαν αποτίνει φόρο τιμής στον George Orwell. Ο David Bowie ήταν ο πιο αξιοσημείωτος υποψήφιος με το Diamond Dogs αλλά εξίσου σημαντική ήταν και η προσπάθεια του Roger Waters στα Animals και The Wall, καθώς άξιο αναφοράς είναι και το Start! των The Jam. ‘Όλα τους εμπνευσμένα από τα γραπτά του Orwell.
Αλλά κανένας από τους άλλους καλλιτέχνες δεν είχε ριχτεί στην οργουελική αφήγηση με τη μανία των Dead Kennedys. Χωρίς να αφήνουν τον ακροατή να πάρει ανάσα από την πρώτη νότα κιόλας, η μπάντα σε κατακεραυνώνει με ένα δυστοπικό ηχοτοπίο με άγριο ρυθμό και διαπεραστικά κιθαριστικά σόλο. Με άλλα λόγια, το τραγούδι δεν ενσαρκώνει το 1984, αλλά είναι το 1984, απεικονίζοντας έναν κόσμο που απέχει μόνο ελάχιστα από την πραγματικότητα της εποχής του συγκροτήματος.
Το punk δεν είχε ακόμη εδραιωθεί στην Αμερική, και το συγκρότημα είχε καλύτερη υποδοχή στην Αγγλία, και όχι μόνο επειδή ο John Peel τους λάτρευε. Ήταν σύνηθες για τους πάνκιδες να επιδεικνύουν απέχθεια προς τους δεξιούς πολιτικούς, όπως είχαν αποδείξει τόσο επιδέξια οι Clash στο “(White Man) In Hammersmith Palais” με τους στίχους “If Adolf Hitler, were here today…”. Οι Dead Kennedys ταίριαξαν καλά στο βρετανικό περιβάλλον και μάλιστα κυκλοφόρησαν το άλμπουμ Fresh Fruit For Rotting Vegetables στη βρετανική δισκογραφική εταιρεία Cherry Red.
Το 2005, το τραγούδι επιδέχθηκε μερικές αλλαγές όταν ο Arnold Schwarzenegger ανέλαβε κυβερνήτης της Καλιφόρνια. Ο Biafra ξαναέγραψε το τραγούδι ως “Kali-Fornia Über Alles 21st Century”, ένα τραγούδι που εξέδωσε με τους Melvins το 2005. αναφερόμενος στο κομμάτι, ο Biafra υπερθεμάτισε κάποιους από τους πιο καυστικούς στίχους: «Πώς μπορείς να μην επαναφέρεις ένα τραγούδι που έχει ατάκες όπως “Steroids for the master race, So you all can have my face?”».
Ωστόσο, υπάρχει κάτι τόσο διαχρονικό στο πρωτότυπο, που ενσαρκώνει μια μορφή ατόφιου θυμού που έδειξε το δρόμο στη μαύρη φοράδα του punk κινήματος, μόνο και μόνο για να προσφέρει μια εναλλακτική λύση που ήταν τρεις φορές πιο πιθανή και επτά φορές πιο τρομακτική από το μονοπάτι που ήδη ακολουθούσε.
Δείτε επίσης: Φθόνος του Πέους: Crass, Σίγκμουντ Φρόυντ και φεμινισμός