Πριν από λίγες εβδομάδες, μια Δευτέρα στο Teddy Boy Bar στο Ψυρρή, γνωστό για τις dark wave και minimal synth μουσικές του, ο DJ χωμένος μέσα σε κασετίνες γεμάτες CD στο μικρό σκοτεινό DJ box, έτρεχε μια dark wave playlist. Τα παλιά γνωστά ονόματα – Bauhaus, Joy Division, Soft Cell, Siouxsie and the Banshees – έκαναν την εμφάνισή τους, όπως και μια νεότερη γενιά καλλιτεχνών όπως οι Νεοϋορκέζοι Xeno & Oaklander, το ντουέτο Essaie Pas από το Μόντρεαλ και το συγκρότημα Boy Harsher από το Νορθάμπτον της Μασαχουσέτης. Από την πιο πρόσφατη φουρνιά της dark electronica, ξεχώρισα ένα κομμάτι: Το Motion των Boy Harsher. Ήταν, όπως και άλλα τραγούδια που παίχτηκαν εκείνο το βράδυ, σκοτεινό και, τροφοδοτούμενο από μια σκληρή, acid σύνθεση και βαριά ντραμς. Αλλά κάτι σε αυτό έμοιαζε ασυνήθιστα ζωηρό κι ατμοσφαιρικό, με μια παλιά-νέα αισθητική προσανατολισμένη στην κίνηση, τη ζέστη και τον ιδρώτα.
Τα synth ακόρντα του παραγωγού Augustus Muller κινούνται με άγριο τέμπο, ενώ οι μικρές, οδοντωτές μπασογραμμές του έδιναν στο τραγούδι ένα ιδιαίτερο groove, και τα βραχνά φωνητικά της Jae Matthews μετέδιδαν ένα απόκοσμο αίσθημα λαχτάρας. Υπάρχουν μερικές τρανταχτές στιγμές όπως αυτή στο νέο δίσκο του συγκροτήματος, Careful -όπως για παράδειγμα στο κομμάτι στο Come Closer, όπου τα synths αναπηδούν σαν φλιπεράκι που έχει πιαστεί ανάμεσα σε δύο προφυλακτήρες που αναβοσβήνουν, ενώ το drum machine χτυπά και μετά εγκαταλείπει τον ακροατή ανυπεράσπιστο στη μέση του πουθενά. Σπειροειδή πλήκτρα έχουν την πρωτοκαθεδρία, με τα κρουστά να χτίζουν έναν απειλητικό κυκλώνα σκοτεινής ποπ. Είναι πολύ εύκολο να σκεφτεί κανείς ότι αυτά τα κομμάτια κολλάνε τέλεια σε διάφορα goth clubs του κόσμου, αλλά είναι σμιλεμένα με τέτοιο τρόπο που υποδηλώνει ότι θα μπορούσαν επίσης να γλιστρήσουν άνετα στις ρωγμές ενός techno set. Αυτή η ενδιάμεση κατάσταση είναι που κάνει τη μουσική των Boy Harsher τόσο ενδιαφέρουσα.
Αν και η παλέτα των ήχων με τους οποίους παίζουν οι Boy Harsher στο Careful μπορεί να φαίνεται περιορισμένη – ζωηρές λούπες από drum machine, ταλαντευόμενα synths και τα στοιχειωμένα ξόρκια της Matthews – το συγκρότημα βρίσκει τρόπους να κάνει κάθε τραγούδι να ακούγεται ξεχωριστό.
Ο ήχος τους έχει επίσης πολλάκις χαρακτηριστεί «δυστοπικός», «απόκοσμος» ή «φουτουριστικός». Καθώς όμως όλα αυτά τα χρόνια ακούω και ξανακούω το γκρουπ από τη Μασαχουσέτη και η ακροαματική μου σχέση με τον ήχο τους ωριμάζει, αυτές και άλλες περιγραφές μου φαίνεται ότι δεν πολυταιριάζουν στον ήχο του συγκροτήματος και περισσότερο τις αντιλαμβάνομαι ως στερεοτυπικές γενικεύσεις. Για μένα, η μουσική τους θα με κάνει για πάντα να νιώθω το ίδιο πράγμα. Είναι αυτό το συναίσθημα που νιώθεις όταν περπατάς μέσα στο πλήθος και το μυαλό αποσυνδέεται από την ύλη, όταν χορεύεις σε ένα κατάμεστο κλαμπ και βιώνεις μια ανεπιτήδευτη εξωσωματική εμπειρία, όταν οδηγείς τη νύχτα χωρίς να σκέφτεσαι τίποτα και ταυτόχρονα τα πάντα, ίσως και κάτι περισσότερο από τα πάντα.
Με καταγωγή από την Πολιτεία των Ροδάκινων, την Τζόρτζια της Μασαχουσέτης των ΗΠΑ, η Jae Matthews και ο Augustus “Gus” Muller γνωρίστηκαν όταν σπούδαζαν κινηματογράφο στο διάσημο College of Art & Design της Savannah και από εκεί ξεκίνησε το αρχικό τους ενδιαφέρον για τη μουσική. Η Matthews έγραφε σενάρια και ο Muller συνέθετε το soundtrack για αυτές τις μη-υπαρκτές ταινίες. Από το 2014 μέχρι σήμερα, έχουν αποτελέσει αυτό που κάποιοι θα μπορούσαν να αποκαλέσουν το χρυσό πρότυπο του σύγχρονου dark-wave και του industrial. Ξεκίνησαν από τον παρεξηγημένο αμερικανικό Νότο κι εξελίχθηκαν σε καλλιτέχνες που συμμετείχαν στο line up του Berghain κι από κει σε headliners μεγάλων συναυλιακών γεγονότων.
Οι δύο τους γνωρίστηκαν ένα πάρτι. Ο Gus Χόρευε το “Bizarre Love Triangle”, κάτι που φάνηκε πολύ χαριτωμένο στα μάτια της Jae. Λίγο αργότερα, κατέληξε να ζει στη σοφίτα της για τέσσερις μήνες, και τα υπόλοιπα αποτελούν ιστορία.
Για πολλούς, ο αμερικανικός Νότος σε καμία περίπτωση δεν είναι συνυφασμένος με την πρωτοποριακή ηλεκτρονική μουσική, και συχνά πιστεύεται ότι δεν υπάρχει σύγχρονη κουλτούρα. Για την ακρίβεια, ιδιαίτερα εμείς οι Ευρωπαίοι έχουμε μάλλον απαρχαιωμένες, στερεοτυπικές ιδέες τόσο για τους ανθρώπους όσο και για το δημιουργικό δυναμικό που κρύβει αυτό το ομολογουμένως πολιτικά αμφιλεγόμενο τμήμα των Ηνωμένων Πολιτειών. Αυτό ωστόσο είναι υπερβολικό. Υπάρχει πολλή σπουδαία και σοβαρή ηλεκτρονική μουσική σε αυτό το μέρος του κόσμου. Μερικά παραδείγματα αποτελούν οι Larry Brown, David Gordon Green, Terrence Malick και Cormac McCarthy.
Οι δυο τους αν και επισκέπτονται συχνά το Νότο, η Savannah είναι πολύ μικρή πόλη για το δίδυμο με περιορισμένες δυνατότητες. Κατά συνέπεια, μετακόμισαν στα βόρεια, ώστε να βρίσκονται πιο κοντά στη Νέα Υόρκη.
Οι Boy Harsher αναπτύχθηκαν επί της ουσίας στο περιθώριο, κι άρχισαν να κλείνουν noise και avant-garde συναυλίες μέσω μιας μικρής εταιρείας προώθησης μιας γκαλερί που χρησιμοποιούσαν για τη φιλοξενία πειραματικών μουσικών εκδηλώσεων. Σύντομα, αυτό που αρχικά ήταν ένα χόμπι μετά τις σπουδές, εξελίχθηκε σε ένα ολοκληρωμένο μουσικό σχήμα. Παλαιότερα ονομάζονταν Teen Dreamz, ένα όνομα που προερχόταν από ένα βίντεο πρότζεκτ του Gus στο οποίο μαγνητοσκοπούσε γυναίκες να διηγούνται ιστορίες που τους συνέβησαν όταν ήταν έφηβες. Αργότερα συνειδητοποίησαν ότι είναι επίσης ο τίτλος ενός άλμπουμ των Beach House, οπότε έπρεπε να αλλάξουν όνομα, και βαπτίστηκαν Boy Harsher.
Και όταν ασχολήθηκαν πιο σοβαρά με τη μουσική, άλλαξε και ο τρόπος με τον οποίο προχώρησαν στη δημιουργία της. Ενώ εξακολουθούσαν να επιμένουν στη δημιουργική τους αυτονομία (έχοντας κυκλοφορήσει μόνοι τους το μεγαλύτερο μέρος της δισκογραφίας τους) οι μέθοδοι που δημιουργούσαν τα κομμάτια τους προσαρμόστηκαν, επιμένοντας όμως στους ίδιους πόρους. Προηγουμένως, η γραφή ήταν απλώς πρόζα που ο Gus επικάλυπτε με μουσική. Στη συνέχεια, έπρεπε όμως να προσαρμοστούν τεχνικά στη σύνθεση πραγματικών ποπ μουσικών κομματιών. Όμως οι Boy Harsher εξακολουθούν να γράφουν με τρόπο καθαρά συναισθηματικό, με τον σπαραγμό της καρδιάς, τον πόθο και την επιθυμία, τον θυμό και την απογοήτευση.
Με αυτή την προσαρμογή της τεχνικής τους ήρθε περισσότερη επιτυχία, και με την επιτυχία ήρθε ένα είδος εξέλιξης. Έχοντας κάποια στιγμή ξεπεράσει την έννοια του DJ, οι Boy Harsher μετακινήθηκαν σε αυτό που οι ίδιοι θεωρούν “Rockstar territory”, εμφανιζόμενοι σε σκηνές αντί για πίσω από το πάλκο, σε χώρους που δεν είναι κλαμπ και τις περισσότερες φορές ως headliners.
Tα EPs, Lesser Man και Country Girl, καθώς και το ντεμπούτο Yr Body Is Nothing, οδήγησαν το ντουέτο σε μεγάλες περιοδείες και sold-out συναυλίες στις ΗΠΑ και την Ευρώπη, όπου έγιναν γνωστοί για τις ριψοκίνδυνες και συγκλονιστικές ζωντανές τους εμφανίσεις. Η κυκλοφορία του Careful,το 2019, γιγάντωσε τη φήμη τους αφού αποθεώθηκε από τα μεγαλύτερα μουσικά media του πλανήτη.
Το 2022 επέστρεψαν με νέο δίσκο, το soundtrack της δικής τους μικρού μήκους ταινίας, με τίτλο The Runner, μια «συμφιλίωση» με τους αβέβαιους καιρούς μέσα στους οποίους δημιουργήθηκε, σε ήχο και εικόνα, αλλά και ένα βήμα μπροστά για την dark pop του συγκροτήματος. Synth συγχορδίες πάνω σε «θυμωμένες» μπασογραμμές, με την ερωτική και αιθέρια φωνή της Jae να προστάζει για χορό.
Όπως έχουν καταστήσει σαφές συγκροτήματα όπως οι Boy Harsher ή οι Essaie Pas, η βασιλεία του minimal synth συνεχίζεται ακάθεκτη στη δεύτερη δεκαετία του 21ου αιώνα, και η ποικιλία και η ευελιξία του στυλ συνεχίζουν να αυξάνονται. Κάτι που θα επιβεβαιώσουμε σύντομα με τη εμφάνιση των Boy Harsher το Σάββατο 15 Ιουλίου, στην Πλατεία Νερού στα πλαίσια του Release Athens Festival όπου μαζί με τους Leftfield θα πλαισιώσουν τους hedliners Στέρεο Νόβα, σε μια ανεπανάληπτη βραδιά έντασης και χορού.
➪Info
Η προπώληση συνεχίζεται προς 25€. Οι επόμενες φάσεις θα ανακοινωθούν στη συνέχεια.
Διάθεση εισιτηρίων:
Διατίθενται περιορισμένα VIP εισιτήρια (80€). Στη συγκεκριμένη κατηγορία περιλαμβάνονται οι εξής προνομιακές παροχές:
- Ξεχωριστή υπερυψωμένη περιοχή διαμορφωμένη με stands & stools για όλους
- Open-bar
- Προτεραιότητα πρόσβασης στο χώρο
- Ιδιωτικό parking
- Ξεχωριστές τουαλέτες
- Aναμνηστικό δώρο
Τηλεφωνικά στο 11876
Online στα: releaseathens.gr / viva.gr
Φυσικά σημεία: Καταστήματα Wind, Public, Media Markt, Ευριπίδης, Yoleni’s και Viva Spot Τεχνόπολης.
Follow Release Athens: Website | Facebook | Instagram | TikTok | YouTube | Spotify | Twitter