Οι έφηβοι ηλικίας από 13 έως 17 ετών “παρακολουθούνται” στο διαδίκτυο μέσω διαφημιστικών ID (Advertising IDs). Είναι σημαντικό να γνωρίζουμε πως όταν τα παιδιά γίνονται 13 ετών δεν καλύπτονται πλέον από τις διατάξεις προστασίας δεδομένων που παρέχει ο Νόμος για την Προστασία της ιδιωτικότητας των Παιδιών στο Διαδίκτυο (COPPA). Έτσι αμέσως γίνονται στόχος συλλογής δεδομένων από εταιρείες διαμεσολάβησης δεδομένων (data brokers), οι οποίες συλλέγουν τις πληροφορίες τους από εφαρμογές κοινωνικών μέσων, το ιστορικό αγορών, τις υπηρεσίες παρακολούθησης τοποθεσίας και άλλες δραστηριότητες που αφήνουν ηλεκτρονικά ίχνη. Στη συνέχεια αυτές οι εταιρείες επεξεργάζονται και πωλούν τα δεδομένα. Η διαγραφή των διαφημιστικών ID από τις συσκευές του εφήβου σας μπορεί να αυξήσει το επίπεδο ιδιωτικότητάς τους και να σταματήσει τη συλλογή δεδομένων από διαφημιστές.

Τα διαφημιστικά αναγνωριστικά – το Advertising ID (AAID) για Android και το Identifier for Advertising (IDFA) στο iOS – επιτρέπουν τη διαφήμιση από τρίτους παρέχοντας στους διαφημιστές πληροφορίες παρακολούθησης συσκευής και δραστηριότητας. Το διαφημιστικό ID είναι μια σειρά από γράμματα και αριθμούς που προσδιορίζει μοναδικά το τηλέφωνό σας, το tablet ή άλλη έξυπνη συσκευή. Στις περισσότερες χώρες τα παιδιά πρέπει να είναι άνω των 13 ετών για να διαχειρίζονται τον δικό τους λογαριασμό Google χωρίς έναν εποπτικό γονικό λογαριασμό μέσω του Google Family Link. Όταν λοιπόν οι έφηβοι γίνονται 13 ετών αποκτούν το δικαίωμα να διαχειρίζονται τον δικό τους λογαριασμό και τις λήψεις εφαρμογών χωρίς γονική επίβλεψη – και αποκτούν επίσης ένα διαφημιστικό ID.

Η ηλικία των 13 είναι ιστορικά σημαντική για τους μελετητές. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, τόσο το Facebook όσο και το Instagram απαιτούν από τους χρήστες να είναι τουλάχιστον 13 ετών για να δημιουργήσουν λογαριασμό αν και πολλά παιδιά δηλώνουν ψευδώς ότι είναι μεγαλύτερα. Ο Νόμος για την Προστασία της Ιδιωτικότητας των Παιδιών στο Διαδίκτυο (COPPA), ένας ομοσπονδιακός νόμος απαιτεί από τις εταιρείες να λαμβάνουν «επαληθεύσιμη γονική συναίνεση» πριν συλλέξουν προσωπικές πληροφορίες από παιδιά κάτω των 13 ετών για εμπορικούς σκοπούς.

Ακολουθούν μερικά βήματα που είναι καλό να ακολουθήσετε για μια ισχυρότερη προστασία παιδιών και εφήβων από την παρακολούθηση συμπεριφοράς και άλλες τεχνικές διαφήμισης που παραβιάζουν αυτό που περιγράφουμε ως ιδιωτικότητα:

1. Διαγράψτε τα διαφημιστικά ID για ανηλίκους ηλικίας 13-17 ετών.

Απαιτήστε από τα σχολεία που χρησιμοποιούν Chromebook, Android tablet ή iPad να ενημερώνουν τους μαθητές και τους γονείς σχετικά με τη διαγραφή των διαφημιστικών ID από τις σχολικές συσκευές και τους λογαριασμούς για να διατηρηθεί η ιδιωτικότητα των μαθητών.

2. Υποστηρίξτε την επέκταση των προστασιών ιδιωτικότητας για όλους.

Τα διαφημιστικά ID παρακολουθούν συσκευές και δραστηριότητες από συνδεδεμένους λογαριασμούς. Οι χρήστες Android όσο και οι χρήστες iOS μπορούν να επαναφέρουν ή να διαγράψουν τα διαφημιστικά ID από τη συσκευή τους. Η αφαίρεση του διαφημιστικού ID αφαιρεί ένα βασικό στοιχείο που χρησιμοποιούν οι διαφημιστές για να ταυτοποιούν τα κοινά και να παραδίδουν στοχευμένες διαφημίσεις. Αν και οι χρήστες θα εξακολουθούν να βλέπουν διαφημίσεις μετά την επαναφορά ή διαγραφή του διαφημιστικού ID, οι διαφημίσεις αυτές δεν θα είναι πλέον συνδεδεμένες με προηγούμενες διαδικτυακές δραστηριότητες και θα είναι λιγότερο εξατομικευμένες.

3. Με την κυκλοφορία του Android 12 η Google άρχισε να επιτρέπει στους χρήστες να διαγράφουν μόνιμα το διαφημιστικό τους ID.

Στις συσκευές που έχουν ενεργοποιημένη αυτήν τη δυνατότητα, μπορείτε να ανοίξετε την εφαρμογή Ρυθμίσεις και να μεταβείτε στις ενότητες Ασφάλεια & Απόρρητο > Απόρρητο > Διαφημίσεις. Πατήστε “Διαγραφή διαφημιστικού ID”. Αυτό θα αποτρέψει οποιαδήποτε εφαρμογή στο τηλέφωνό σας από το να έχει πρόσβαση στο ID στο μέλλον.

4. Η Apple απαιτεί από τις εφαρμογές να ζητούν άδεια πριν αποκτήσουν πρόσβαση στο IDFA σας.

Όταν εγκαταστήσετε μια νέα εφαρμογή μπορεί να σας ζητηθεί άδεια για να σας παρακολουθεί. Για να δείτε ποιες εφαρμογές έχετε ήδη επιτρέψει να σας παρακολουθούν, μεταβείτε στις Ρυθμίσεις > Απόρρητο & Ασφάλεια > Παρακολούθηση. Μπορείτε να απενεργοποιήσετε την παρακολούθηση για μεμονωμένες εφαρμογές που έχουν λάβει άδεια στο παρελθόν. Μόνο οι εφαρμογές που έχουν άδεια να σας παρακολουθούν θα μπορούν να έχουν πρόσβαση στο IDFA.

Μπορείτε επίσης να ρυθμίσετε τον διακόπτη “Να επιτρέπεται στις εφαρμογές να ζητούν παρακολούθηση” στη θέση “off” (ο διακόπτης μετακινείται αριστερά και το φόντο γίνεται γκρι). Αυτό θα αποτρέψει τις εφαρμογές από το να ζητούν να σας παρακολουθούν στο μέλλον. Η Apple διαθέτει το δικό της σύστημα στοχευμένης διαφήμισης, ξεχωριστό από την παρακολούθηση τρίτων που επιτρέπει με το IDFA. Για να το απενεργοποιήσετε, μεταβείτε στις Ρυθμίσεις > Απόρρητο > Διαφημίσεις της Apple και ρυθμίστε τον διακόπτη “Εξατομικευμένες διαφημίσεις” στη θέση “off” (κλειστό) για να απενεργοποιήσετε την στοχευμένη διαφήμιση της Apple.

Αυτό είναι το περιβάλλον που έχει δημιουργηθεί κι αν το φιλοσοφήσουμε μοιάζει να μας στραγγαλίζει με τον τρόπο του. Υπάρχουν όμως δρόμοι κι απλές κινήσεις, όπως αυτές που δίνονται με σαφήνεια παραπάνω, προκειμένου να αποφύγουμε τον βομβαρδισμό των διαφημίσεων και να έχουμε την ευκαιρία με καθαρό μυαλό και κυρίως όταν εμείς το επιλέξουμε να αναζητήσουμε αυτό που πραγματικά χρειαζόμαστε…

*Με στοιχεία από το EFF.

 

 

☞︎ Ακολουθήστε το OLAFAQ στο FacebookX/Twitter και Instagram.