Δεν είναι απλώς ότι οι άνθρωποι μισούν τα Reels — τα σύντομα βίντεο στο Instagram — αλλά ότι κάποιοι τα μισούν τόσο πολύ που χρησιμοποιούν τον όρο για να περιγράψουν και άλλα πράγματα που απεχθάνονται. Από τη μουσική και το φαγητό μέχρι το συναισθηματικό περιεχόμενο τύπου “boy mom”, το να χαρακτηριστεί κάτι ως «τέλειο για Reels» σημαίνει ότι είναι αδιάφορο ή ανεπιθύμητο. Τα Instagram Reels έχουν μετατραπεί σε μια κιτς μορφή περιεχομένου που κανείς δεν θέλει πραγματικά να παρακολουθήσει.
Γιατί όμως έχει δημιουργηθεί αυτή η συνθήκη;
Το περιεχόμενο των Reels έχει συνδυαστεί με “φθηνό” περιεχόμενο — κάτι που ισχύει από τότε που λανσαρίστηκαν το 2020 ως αντίπαλος του TikTok. Σε αντίθεση με αυτήν την πλατφόρμα κοινωνικών βίντεο — η οποία φαίνεται να μας γνωρίζει τόσο καλά που εγείρονται ανησυχίες για την ιδιωτικότητα των δεδομένων — ο αλγόριθμος του Instagram είναι κωμικά (αυτο)καταστροφικός. Και αυτό είναι διπλά αστείο αν σκεφτεί κανείς πόσα δεδομένα έχει συγκεντρώσει η Meta για όλους μας. Αν το Reels ήταν πραγματικά ανταγωνιστής του TikTok χρησιμοποιώντας τα χρόνια και χρόνια δεδομένων του Instagram και του Facebook για να δημιουργήσει ένα πραγματικά ακριβές feed θα ήταν τρομακτικό και πιθανώς αποδοτικότερο.
Όπως συμβαίνει με τις περισσότερες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, οι περισσότεροι χρήστες είναι απλώς παρατηρητές. Από τα εκατοντάδες εκατομμύρια άτομα που χρησιμοποιούν το Instagram, μόνο ένα μικρό ποσοστό δημιουργεί και δημοσιεύει Reels. Το 2022 η Wall Street Journal απέκτησε διαρροή δεδομένων από τη Meta, η οποία έδειχνε ότι μόλις το 20% των χρηστών του Instagram δημιουργούσε και ανέβαζε σύντομα βίντεο στην πλατφόρμα.
Τι λέει η πλειοψηφία για τα Reels; Περιγράφονται ως μία ατελείωτη ροή πραγμάτων που κανείς δεν ζήτησε. Μία ατελείωτη ροή πραγμάτων που κανείς δεν ζήτησε. Από μέτριους stand-up κωμικούς που προσπαθούν να κάνουν crowd work, μέχρι συμβουλές για την υπογονιμότητα, θεωρίες συνωμοσίας που ισχυρίζονται ότι η γιόγκα σχεδιάστηκε από τον Σατανά, εσκεμμένα “αηδιαστικούς” food influencers, καθώς και μια γυναίκα που έδινε συμβουλές για το πως να καταπολεμήσει κάποιος τις «σαρκικές ορμές» του κάνοντας air squats.
Αυτός ο κοινωνικός καθρέφτης του παραλόγου γεννά πολλά ερωτήματα.Ο Adam Moussa, συντάκτης κοινωνικών μέσων εξηγεί ότι η εμπειρία του να βλέπεις περίεργα έως και “εχθρικά” βίντεο στο Reels δεν είναι μοναδική. Ο Moussa εργάζεται κυρίως στη δημοσιογραφία φαγητού, κάτι που σημαίνει ότι όχι μόνο πρέπει να επεξεργάζεται βίντεο για πλατφόρμες όπως το Reels, αλλά και να μελετά τι άλλο υπάρχει εκεί και τι έχει απήχηση. Έχει διαπιστώσει ότι το περιεχόμενο είναι απογοητευτικό. «Ο αλγόριθμος μοιάζει τόσο τυχαίος, τόσο επιθετικά κακός στο να κάνει οτιδήποτε που θα μπορούσε να θεωρηθεί επιμελημένο περιεχόμενο».
«Βλέπω συνεχώς ατελείωτα βίντεο που προορίζονται αποκλειστικά για engagement farming, όπως αυτά που ξεκινούν με ένα νεροχύτη κουζίνας ή ένα πόμολο και το κείμενο ‘ΜΟΥ ΠΗΡΕ 45 ΧΡΟΝΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΜΑΘΩ ΑΥΤΟ’. Καθώς παρακολουθείς το βίντεο είναι απλά μια σειρά από τυχαία πράγματα που ενώνονται μεταξύ τους, κάνοντάς σε να πιστεύεις ότι υπάρχει κάποιο ενδιαφέρον συμπέρασμα στο τέλος — αλλά δεν έρχεται ποτέ» προσθέτει ο Moussa.
Τα Reels φαίνεται να επιβραβεύουν αυτού του είδους τη «σεξουαλική αναμονή» των social media, όπου οι χρήστες κρατιούνται σε μια διαρκή προσμονή χωρίς ικανοποίηση. Από όσα έχουν παρατηρήσει ο Moussa και άλλοι χρήστες η πλατφόρμα δίνει προτεραιότητα στα βίντεο με πολλές προβολές αντί για εκείνα που έχουν πραγματικά αρέσει στον κόσμο. Προτεραιοποίηση των βίντεο που κρατούν τον θεατή «κολλημένο» στην οθόνη αντί για αυτά που έχουν λάβει πραγματικά likes φαίνεται να είναι ένας από τους λόγους που τα Reels δέχονται τόση κριτική το τελευταίο διάστημα.
Η γενεαλογική διάκριση στις πλατφόρμες μπορεί να υπαγορεύει μέρος της έντονης δυσαρέσκειας.
Η Jessica Grose, αρθρογράφος των New York Times που καλύπτει τον διαδικτυακό πολιτισμό και τη γονεϊκότητα εξήγησε ότι επειδή οι millennials — και ειδικά οι millennial γυναίκες — κυριάρχησαν στο Instagram στα πρώτα του βήματα. Είναι λογικό ο αλγόριθμος και το περιεχόμενο της πλατφόρμας να αντανακλούν τα ενδιαφέροντά τους, καθώς μεγαλώνουν. «Το Instagram ήταν ένα μέρος όπου οι influencers μαμάδες των millennials κατάφεραν να βγάλουν χρήματα από πολύ νωρίς. Ήταν από τους πρώτους που πραγματικά άρχισαν να κερδίζουν πολλά χρήματα — πολλές από αυτές κινούνταν στον χώρο του wellness, αλλά υπήρχε και πιο απλό περιεχόμενο με συμβουλές για γονείς ή απλά το να είσαι ένας ελκυστικός άνθρωπος που τυχαίνει να είναι μαμά», λέει η Grose. Το Instagram έγινε η φυσική συνέχεια για τις μητρικές influencers που είχαν ξεκινήσει αρχικά από τα blogs. Καθώς το κοινό τους μεγάλωνε και έκανε παιδιά, αυτές οι influencers έγιναν ακόμη πιο δημοφιλείς.
Μια ανεπίσημη έρευνα μεταξύ millennial χρηστών έδειξε ότι το feed τους έχει κατακλυστεί από γονεϊκό περιεχόμενο ανεξάρτητα από το αν έχουν παιδιά ή όχι.
«Τα Reels μοιάζουν σαν να είσαι στα social media με τους γονείς σου» τονίζει η Beverly Hart, δημιουργός περιεχομένου και influencer. Η Hart είναι μια νεαρή millennial, 31 ετών, στα όρια της Gen Z. Για εκείνη τα Reels είναι σαν να επισκέπτεσαι έναν «οίκο ευγηρίας» των social media. Το περιεχόμενο, ο τρόπος που παρουσιάζεται, η διεπαφή – όλα μοιάζουν λίγο παρωχημένα σαν να βλέπεις μεγαλύτερους ανθρώπους να μιλούν και να κάνουν αστεία για άλλους μεγαλύτερους ανθρώπους. Η Hart προτιμά το TikTok. «Το cringe των millennials είναι δύσκολο να το βλέπεις».
Στον πυρήνα της απογοήτευσης για τα Reels βρίσκεται η ρήση «η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα». Τι ήρθε πρώτο: ο αλγόριθμος ή το περιεχόμενο; Για να λειτουργήσει ο αλγόριθμος του Reels που αναδεικνύει «σκουπίδια» χρειάζεται άφθονο «σκουπιδοπεριεχόμενο». Οπότε μήπως οι δημιουργοί απλώς παράγουν όλο και περισσότερα τέτοια βίντεο για να ταΐσουν τον αλγόριθμο; Ή μήπως το διαδίκτυο ήταν ήδη γεμάτο σκουπίδια και ο αλγόριθμος απλώς προσαρμόστηκε σε αυτά;
Για τη Sharon Kim, δημιουργό περιεχομένου lifestyle, τα Reels έχει επιβραβεύσει έναν συγκεκριμένο τύπο βίντεο που φτιάχνει.
«Εγώ και πολλές άλλες γυναίκες αφιερώνουμε χρόνο στο να δημιουργήσουμε θετικό, εμπνευσμένο περιεχόμενο για fitness ή lifestyle, αλλά ο αλγόριθμος δεν το προωθεί ούτε στο 0,08% των ακολούθων μας», λέει η Kim, που έχει 10.400 followers στο Instagram. «Αλλά αν ανεβάσω ένα βίντεο με μπικίνι ή αν φορέσω μακιγιάζ ξαφνικά το Instagram το προωθεί σε όλους». Η Kim όπως και άλλοι δημιουργοί με τους οποίους μίλησα, προτιμά το TikTok, όπου ένα βίντεο με τον πατέρα της να τρώει υπερβολικά καυτερές πιπεριές στο Peking Gourmet Inn στη Βιρτζίνια έχει φτάσει τις 766.000 προβολές.
Η διαφορά μεταξύ του viral βίντεο του πατέρα της Kim — με τον ιδρώτα να κυλάει στο πρόσωπό του — και του τρόπου που το Instagram αξιολογεί τη δημοτικότητά της με βάση μια ανάρτηση με μπικίνι δείχνει το χάσμα ανάμεσα στο TikTok και τα Reels του Instagram. Παρόλο που και οι δύο πλατφόρμες παρουσιάζουν στιγμές από τη ζωή της, η πρώτη της επιτρέπει να δείξει περισσότερες πτυχές της προσωπικότητάς της, ενώ η δεύτερη την περιορίζει. Επιπλέον το TikTok φαίνεται να είναι καλύτερα σχεδιασμένο για να κάνει τα βίντεο viral.
«Το Instagram είναι για φίλους που σε γνωρίζουν στο διαδίκτυο και μπορεί να σε στηρίξουν, μπορεί και όχι. Το TikTok είναι για αγνώστους στο διαδίκτυο που δεν σε ξέρουν, αλλά σε στηρίζουν».
*Με στοιχεία από το Vox.
➪ Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Bluesky και Instagram.
Δεν είναι απλώς ότι οι άνθρωποι μισούν τα Reels — τα σύντομα βίντεο στο Instagram — αλλά ότι κάποιοι τα μισούν τόσο πολύ που χρησιμοποιούν τον όρο για να περιγράψουν και άλλα πράγματα που απεχθάνονται. Από τη μουσική και το φαγητό μέχρι το συναισθηματικό περιεχόμενο τύπου “boy mom”, το να χαρακτηριστεί κάτι ως «τέλειο για Reels» σημαίνει ότι είναι αδιάφορο ή ανεπιθύμητο. Τα Instagram Reels έχουν μετατραπεί σε μια κιτς μορφή περιεχομένου που κανείς δεν θέλει πραγματικά να παρακολουθήσει.
Γιατί όμως έχει δημιουργηθεί αυτή η συνθήκη;
Το περιεχόμενο των Reels έχει συνδυαστεί με “φθηνό” περιεχόμενο — κάτι που ισχύει από τότε που λανσαρίστηκαν το 2020 ως αντίπαλος του TikTok. Σε αντίθεση με αυτήν την πλατφόρμα κοινωνικών βίντεο — η οποία φαίνεται να μας γνωρίζει τόσο καλά που εγείρονται ανησυχίες για την ιδιωτικότητα των δεδομένων — ο αλγόριθμος του Instagram είναι κωμικά (αυτο)καταστροφικός. Και αυτό είναι διπλά αστείο αν σκεφτεί κανείς πόσα δεδομένα έχει συγκεντρώσει η Meta για όλους μας. Αν το Reels ήταν πραγματικά ανταγωνιστής του TikTok χρησιμοποιώντας τα χρόνια και χρόνια δεδομένων του Instagram και του Facebook για να δημιουργήσει ένα πραγματικά ακριβές feed θα ήταν τρομακτικό και πιθανώς αποδοτικότερο.
Όπως συμβαίνει με τις περισσότερες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης, οι περισσότεροι χρήστες είναι απλώς παρατηρητές. Από τα εκατοντάδες εκατομμύρια άτομα που χρησιμοποιούν το Instagram, μόνο ένα μικρό ποσοστό δημιουργεί και δημοσιεύει Reels. Το 2022 η Wall Street Journal απέκτησε διαρροή δεδομένων από τη Meta, η οποία έδειχνε ότι μόλις το 20% των χρηστών του Instagram δημιουργούσε και ανέβαζε σύντομα βίντεο στην πλατφόρμα.
Τι λέει η πλειοψηφία για τα Reels; Περιγράφονται ως μία ατελείωτη ροή πραγμάτων που κανείς δεν ζήτησε. Μία ατελείωτη ροή πραγμάτων που κανείς δεν ζήτησε. Από μέτριους stand-up κωμικούς που προσπαθούν να κάνουν crowd work, μέχρι συμβουλές για την υπογονιμότητα, θεωρίες συνωμοσίας που ισχυρίζονται ότι η γιόγκα σχεδιάστηκε από τον Σατανά, εσκεμμένα “αηδιαστικούς” food influencers, καθώς και μια γυναίκα που έδινε συμβουλές για το πως να καταπολεμήσει κάποιος τις «σαρκικές ορμές» του κάνοντας air squats.
Αυτός ο κοινωνικός καθρέφτης του παραλόγου γεννά πολλά ερωτήματα.Ο Adam Moussa, συντάκτης κοινωνικών μέσων εξηγεί ότι η εμπειρία του να βλέπεις περίεργα έως και “εχθρικά” βίντεο στο Reels δεν είναι μοναδική. Ο Moussa εργάζεται κυρίως στη δημοσιογραφία φαγητού, κάτι που σημαίνει ότι όχι μόνο πρέπει να επεξεργάζεται βίντεο για πλατφόρμες όπως το Reels, αλλά και να μελετά τι άλλο υπάρχει εκεί και τι έχει απήχηση. Έχει διαπιστώσει ότι το περιεχόμενο είναι απογοητευτικό. «Ο αλγόριθμος μοιάζει τόσο τυχαίος, τόσο επιθετικά κακός στο να κάνει οτιδήποτε που θα μπορούσε να θεωρηθεί επιμελημένο περιεχόμενο».
«Βλέπω συνεχώς ατελείωτα βίντεο που προορίζονται αποκλειστικά για engagement farming, όπως αυτά που ξεκινούν με ένα νεροχύτη κουζίνας ή ένα πόμολο και το κείμενο ‘ΜΟΥ ΠΗΡΕ 45 ΧΡΟΝΙΑ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΜΑΘΩ ΑΥΤΟ’. Καθώς παρακολουθείς το βίντεο είναι απλά μια σειρά από τυχαία πράγματα που ενώνονται μεταξύ τους, κάνοντάς σε να πιστεύεις ότι υπάρχει κάποιο ενδιαφέρον συμπέρασμα στο τέλος — αλλά δεν έρχεται ποτέ» προσθέτει ο Moussa.
Τα Reels φαίνεται να επιβραβεύουν αυτού του είδους τη «σεξουαλική αναμονή» των social media, όπου οι χρήστες κρατιούνται σε μια διαρκή προσμονή χωρίς ικανοποίηση. Από όσα έχουν παρατηρήσει ο Moussa και άλλοι χρήστες η πλατφόρμα δίνει προτεραιότητα στα βίντεο με πολλές προβολές αντί για εκείνα που έχουν πραγματικά αρέσει στον κόσμο. Προτεραιοποίηση των βίντεο που κρατούν τον θεατή «κολλημένο» στην οθόνη αντί για αυτά που έχουν λάβει πραγματικά likes φαίνεται να είναι ένας από τους λόγους που τα Reels δέχονται τόση κριτική το τελευταίο διάστημα.
Η γενεαλογική διάκριση στις πλατφόρμες μπορεί να υπαγορεύει μέρος της έντονης δυσαρέσκειας.
Η Jessica Grose, αρθρογράφος των New York Times που καλύπτει τον διαδικτυακό πολιτισμό και τη γονεϊκότητα εξήγησε ότι επειδή οι millennials — και ειδικά οι millennial γυναίκες — κυριάρχησαν στο Instagram στα πρώτα του βήματα. Είναι λογικό ο αλγόριθμος και το περιεχόμενο της πλατφόρμας να αντανακλούν τα ενδιαφέροντά τους, καθώς μεγαλώνουν. «Το Instagram ήταν ένα μέρος όπου οι influencers μαμάδες των millennials κατάφεραν να βγάλουν χρήματα από πολύ νωρίς. Ήταν από τους πρώτους που πραγματικά άρχισαν να κερδίζουν πολλά χρήματα — πολλές από αυτές κινούνταν στον χώρο του wellness, αλλά υπήρχε και πιο απλό περιεχόμενο με συμβουλές για γονείς ή απλά το να είσαι ένας ελκυστικός άνθρωπος που τυχαίνει να είναι μαμά», λέει η Grose. Το Instagram έγινε η φυσική συνέχεια για τις μητρικές influencers που είχαν ξεκινήσει αρχικά από τα blogs. Καθώς το κοινό τους μεγάλωνε και έκανε παιδιά, αυτές οι influencers έγιναν ακόμη πιο δημοφιλείς.
Μια ανεπίσημη έρευνα μεταξύ millennial χρηστών έδειξε ότι το feed τους έχει κατακλυστεί από γονεϊκό περιεχόμενο ανεξάρτητα από το αν έχουν παιδιά ή όχι.
«Τα Reels μοιάζουν σαν να είσαι στα social media με τους γονείς σου» τονίζει η Beverly Hart, δημιουργός περιεχομένου και influencer. Η Hart είναι μια νεαρή millennial, 31 ετών, στα όρια της Gen Z. Για εκείνη τα Reels είναι σαν να επισκέπτεσαι έναν «οίκο ευγηρίας» των social media. Το περιεχόμενο, ο τρόπος που παρουσιάζεται, η διεπαφή – όλα μοιάζουν λίγο παρωχημένα σαν να βλέπεις μεγαλύτερους ανθρώπους να μιλούν και να κάνουν αστεία για άλλους μεγαλύτερους ανθρώπους. Η Hart προτιμά το TikTok. «Το cringe των millennials είναι δύσκολο να το βλέπεις».
Στον πυρήνα της απογοήτευσης για τα Reels βρίσκεται η ρήση «η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα». Τι ήρθε πρώτο: ο αλγόριθμος ή το περιεχόμενο; Για να λειτουργήσει ο αλγόριθμος του Reels που αναδεικνύει «σκουπίδια» χρειάζεται άφθονο «σκουπιδοπεριεχόμενο». Οπότε μήπως οι δημιουργοί απλώς παράγουν όλο και περισσότερα τέτοια βίντεο για να ταΐσουν τον αλγόριθμο; Ή μήπως το διαδίκτυο ήταν ήδη γεμάτο σκουπίδια και ο αλγόριθμος απλώς προσαρμόστηκε σε αυτά;
Για τη Sharon Kim, δημιουργό περιεχομένου lifestyle, τα Reels έχει επιβραβεύσει έναν συγκεκριμένο τύπο βίντεο που φτιάχνει.
«Εγώ και πολλές άλλες γυναίκες αφιερώνουμε χρόνο στο να δημιουργήσουμε θετικό, εμπνευσμένο περιεχόμενο για fitness ή lifestyle, αλλά ο αλγόριθμος δεν το προωθεί ούτε στο 0,08% των ακολούθων μας», λέει η Kim, που έχει 10.400 followers στο Instagram. «Αλλά αν ανεβάσω ένα βίντεο με μπικίνι ή αν φορέσω μακιγιάζ ξαφνικά το Instagram το προωθεί σε όλους». Η Kim όπως και άλλοι δημιουργοί με τους οποίους μίλησα, προτιμά το TikTok, όπου ένα βίντεο με τον πατέρα της να τρώει υπερβολικά καυτερές πιπεριές στο Peking Gourmet Inn στη Βιρτζίνια έχει φτάσει τις 766.000 προβολές.
Η διαφορά μεταξύ του viral βίντεο του πατέρα της Kim — με τον ιδρώτα να κυλάει στο πρόσωπό του — και του τρόπου που το Instagram αξιολογεί τη δημοτικότητά της με βάση μια ανάρτηση με μπικίνι δείχνει το χάσμα ανάμεσα στο TikTok και τα Reels του Instagram. Παρόλο που και οι δύο πλατφόρμες παρουσιάζουν στιγμές από τη ζωή της, η πρώτη της επιτρέπει να δείξει περισσότερες πτυχές της προσωπικότητάς της, ενώ η δεύτερη την περιορίζει. Επιπλέον το TikTok φαίνεται να είναι καλύτερα σχεδιασμένο για να κάνει τα βίντεο viral.
«Το Instagram είναι για φίλους που σε γνωρίζουν στο διαδίκτυο και μπορεί να σε στηρίξουν, μπορεί και όχι. Το TikTok είναι για αγνώστους στο διαδίκτυο που δεν σε ξέρουν, αλλά σε στηρίζουν».
*Με στοιχεία από το Vox.
➪ Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Bluesky και Instagram.