Τα οχήματα που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το πετρέλαιο έχουν πάψει να πωλούνται και οδηγούνται στο περιθώριο, τα βενζινοκίνητα έχουν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα της συνεχούς αύξησης στη τιμή του καυσίμου και η νέα εποχή θέλει την ηλεκτρική ενέργεια να γίνεται ο μοχλός κίνησης των αυτοκινήτων. Στη Σκανδιναβία όπου το βιοτικό επίπεδο είναι υψηλό αυτή η μετάβαση γίνεται με ταχείς ρυθμούς και μεγάλη αποδοχή από την κοινωνία. Δε συμβαίνει το ίδιο όμως σε παγκόσμια κλίμακα, καθώς οι ανισότητες οδηγούν σε αδιέξοδο αφού μεγάλα κομμάτια του πληθυσμού δεν μπορούν να προσεγγίσουν τις τιμές των ηλεκτρικών. Ένα από τα σοβαρά προβλήματα που έχει προκύψει με αυτά, και καταγράφεται κυρίως στη Νότια Κορέα, αφορά την ανάφλεξη των μπαταριών που οδηγεί σε φωτιά, κάτι οι πυροσβέστες δεν έχουν την εκπαίδευση να αντιμετωπίσουν έγκαιρα.
Το ζήτημα αφορά τη διαχείριση των μπαταριών λιθιού. «Η θερμική διαφυγή είναι μια κατάσταση όπου οι μπαταρίες ιόντων λιθίου εισέρχονται σε έναν αυτοτροφοδοτούμενο κύκλο φωτιάς: Ένα κατεστραμμένο κύτταρο παράγει θερμότητα και εύφλεκτα αέρια, τα οποία με τη σειρά τους παράγουν περισσότερη θερμότητα και αέρια προκαλώντας τα γειτονικά κύτταρα να γίνουν κομμάτι αυτού του αέναου κύκλου. Η φωτιά γίνεται τότε αυτόνομη και δύσκολο να σβηστεί». Ειδικότερα στη Νότια Κορέα ιδιοκτήτες άφηναν τα οχήματά τους να φορτίζουν για ολόκληρο το βράδυ, ακόμα κι ενώ είχαν φορτίσει πλήρως σε υπόγεια πάρκινγκ. Αυτό οδήγησε σε αυτο-αναφλέξεις με πολύ άσχημες συνέπειες. Οξυγόνο, σπίθα και καύσιμο είναι ο εκρηκτικός συνδυασμός που πυροδοτεί την έκρηξη και δεν αφήνει περιθώρια εύκολης κατάσβεσης.
Η Τesla ήταν η πρώτη εταιρεία που άφησε το λίθιο και στράφηκε σε μπαταρίες νικελίου-κοβαλτίου αρκετά χρόνια νωρίτερα. Σήμερα φαίνεται πως δικαιώνεται για την επιλογή της. “Αυτές οι μπαταρίες φορτίζουν γρήγορα και αποθηκεύουν πολλή ενέργεια κάτι που είναι ιδανικό για ηλεκτρικά οχήματα, επειδή προσφέρουν μεγαλύτερη αυτονομία και ταχύτερη φόρτιση”. Σήμερα πηγαίνουμε ένα βήμα πιο μπροστά. Ο λόγος για τις μπαταρίες φωσφορικού σιδήρου λιθίου (LFP). Με αυτές είναι εφοδιασμένα τα μοντέλα Tesla 3 και Y που αγοράζονται στις ΗΠΑ μετά το 2022, όπως και τα οχήματα Rivian και Ford. Έχοντας δει τα δεδομένα οι Stellantis και Mercedes Benz φέρονται να στρέφονται και αυτοί στην παραγωγή LFP που εκτός των ζητημάτων ασφαλείας δείχνουν να είναι οικονομικότερες και στην παραγωγή.
Την ίδια στιγμή η CATL, ο κορυφαίος κατασκευαστής μπαταριών στον κόσμο ανακοίνωσε νωρίτερα φέτος ότι ένα νέο σχέδιο “ηλεκτρικής απομόνωσης καπνού” διαχωρίζει τη σύνδεση της μπαταρίας από το κανάλι εξαγωγής καπνού, καθιστώντας λιγότερο πιθανό μια πυρκαγιά να εξαπλωθεί σε άλλα μέρη του του οχήματος. Ταυτόχρονα γίνεται προσπάθεια της σωστής εκμάθησης των επαγγελματιών σχετικά με την κατάσβεση μίας τέτοιας φωτιάς με σχετικό πρωτόκολλο. Αναπτύσσεται επομένως ένας διττός δρόμος. Από τη μία η δημιουργία ασφαλέστερων μπαταριών κι από την άλλη η εξειδίκευση στην αντιμετώπιση καταστάσεων που ξεφεύγουν από τον έλεγχο. Η παγκόσμια κοινότητα από την Αμερική, μέχρι τη Νότια Κορέα επικοινωνεί σε αυτό το επίπεδο, καθώς η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση αποτελεί κοινό στόχο και επιδίωξη για τον Δυτικό κόσμο.
Οι ομάδες πυρόσβεσης, οι ήρωες της καθημερινότητας, έχουν βάλει στόχο να προετοιμάσουν τους πυροσβέστες και τους πρώτους ανταποκριτές για την επική μάχη με τις πυρκαγιές που προκαλούν οι μπαταρίες λιθίου-ιόντων. Ναι, αυτές οι μικρές συσκευές που μας δίνουν τη δυνατότητα να φορτίζουμε τα κινητά μας, αλλά ταυτόχρονα μπορούν να μετατραπούν σε φωτιές που θα ζήλευε και ο πιο δραματικός κινηματογραφιστής!
Στις ΗΠΑ, ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός National Fire Protection Association έχει αναλάβει το ρόλο του εκπαιδευτή, προσφέροντας διαδικτυακή και πρακτική εκπαίδευση. Σκεφτείτε το σαν ένα boot camp για πυροσβέστες, όπου το κύριο μάθημα είναι “Πώς να μην γίνετε ψητό παϊδάκι από μια μπαταρία”. Ο στόχος είναι ξεκάθαρος: η προστασία των επαγγελματιών που έρχονται αντιμέτωποι με τις φλόγες αυτές. Και ενώ όλα αυτά συμβαίνουν, υπάρχει μια διάχυτη αισιοδοξία στον αέρα. Όλοι πιστεύουν ότι σύντομα τα περιστατικά θα μειωθούν δραματικά και οι πωλήσεις των ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα εκτοξευτούν. Αλλά γιατί; Ποιος δεν θέλει να οδηγήσει ένα αυτοκίνητο που μπορεί να πάρει φωτιά; Είναι το νέο trend, όπως οι τελευταίες τάσεις στη μόδα, στο Instagram και το TikTok. Φλεγόμενα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Έτσι, καθώς οι πυροσβέστες προετοιμάζονται για την επόμενη μεγάλη πρόκληση, εμείς μπορούμε να καθίσουμε αναπαυτικά και να απολαύσουμε την παράσταση και τις ειδήσεις στα social media. Γιατί αν κάτι μας έχει διδάξει η ψηφιακή ζωή είναι πως όταν οι μπαταρίες βγαίνουν εκτός ελέγχου, τότε ξεκινά η διασκέδαση!
*Με στοιχεία από το Wired.
Τα οχήματα που χρησιμοποιούν ως καύσιμο το πετρέλαιο έχουν πάψει να πωλούνται και οδηγούνται στο περιθώριο, τα βενζινοκίνητα έχουν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα της συνεχούς αύξησης στη τιμή του καυσίμου και η νέα εποχή θέλει την ηλεκτρική ενέργεια να γίνεται ο μοχλός κίνησης των αυτοκινήτων. Στη Σκανδιναβία όπου το βιοτικό επίπεδο είναι υψηλό αυτή η μετάβαση γίνεται με ταχείς ρυθμούς και μεγάλη αποδοχή από την κοινωνία. Δε συμβαίνει το ίδιο όμως σε παγκόσμια κλίμακα, καθώς οι ανισότητες οδηγούν σε αδιέξοδο αφού μεγάλα κομμάτια του πληθυσμού δεν μπορούν να προσεγγίσουν τις τιμές των ηλεκτρικών. Ένα από τα σοβαρά προβλήματα που έχει προκύψει με αυτά, και καταγράφεται κυρίως στη Νότια Κορέα, αφορά την ανάφλεξη των μπαταριών που οδηγεί σε φωτιά, κάτι οι πυροσβέστες δεν έχουν την εκπαίδευση να αντιμετωπίσουν έγκαιρα.
Το ζήτημα αφορά τη διαχείριση των μπαταριών λιθιού. «Η θερμική διαφυγή είναι μια κατάσταση όπου οι μπαταρίες ιόντων λιθίου εισέρχονται σε έναν αυτοτροφοδοτούμενο κύκλο φωτιάς: Ένα κατεστραμμένο κύτταρο παράγει θερμότητα και εύφλεκτα αέρια, τα οποία με τη σειρά τους παράγουν περισσότερη θερμότητα και αέρια προκαλώντας τα γειτονικά κύτταρα να γίνουν κομμάτι αυτού του αέναου κύκλου. Η φωτιά γίνεται τότε αυτόνομη και δύσκολο να σβηστεί». Ειδικότερα στη Νότια Κορέα ιδιοκτήτες άφηναν τα οχήματά τους να φορτίζουν για ολόκληρο το βράδυ, ακόμα κι ενώ είχαν φορτίσει πλήρως σε υπόγεια πάρκινγκ. Αυτό οδήγησε σε αυτο-αναφλέξεις με πολύ άσχημες συνέπειες. Οξυγόνο, σπίθα και καύσιμο είναι ο εκρηκτικός συνδυασμός που πυροδοτεί την έκρηξη και δεν αφήνει περιθώρια εύκολης κατάσβεσης.
Η Τesla ήταν η πρώτη εταιρεία που άφησε το λίθιο και στράφηκε σε μπαταρίες νικελίου-κοβαλτίου αρκετά χρόνια νωρίτερα. Σήμερα φαίνεται πως δικαιώνεται για την επιλογή της. “Αυτές οι μπαταρίες φορτίζουν γρήγορα και αποθηκεύουν πολλή ενέργεια κάτι που είναι ιδανικό για ηλεκτρικά οχήματα, επειδή προσφέρουν μεγαλύτερη αυτονομία και ταχύτερη φόρτιση”. Σήμερα πηγαίνουμε ένα βήμα πιο μπροστά. Ο λόγος για τις μπαταρίες φωσφορικού σιδήρου λιθίου (LFP). Με αυτές είναι εφοδιασμένα τα μοντέλα Tesla 3 και Y που αγοράζονται στις ΗΠΑ μετά το 2022, όπως και τα οχήματα Rivian και Ford. Έχοντας δει τα δεδομένα οι Stellantis και Mercedes Benz φέρονται να στρέφονται και αυτοί στην παραγωγή LFP που εκτός των ζητημάτων ασφαλείας δείχνουν να είναι οικονομικότερες και στην παραγωγή.
Την ίδια στιγμή η CATL, ο κορυφαίος κατασκευαστής μπαταριών στον κόσμο ανακοίνωσε νωρίτερα φέτος ότι ένα νέο σχέδιο “ηλεκτρικής απομόνωσης καπνού” διαχωρίζει τη σύνδεση της μπαταρίας από το κανάλι εξαγωγής καπνού, καθιστώντας λιγότερο πιθανό μια πυρκαγιά να εξαπλωθεί σε άλλα μέρη του του οχήματος. Ταυτόχρονα γίνεται προσπάθεια της σωστής εκμάθησης των επαγγελματιών σχετικά με την κατάσβεση μίας τέτοιας φωτιάς με σχετικό πρωτόκολλο. Αναπτύσσεται επομένως ένας διττός δρόμος. Από τη μία η δημιουργία ασφαλέστερων μπαταριών κι από την άλλη η εξειδίκευση στην αντιμετώπιση καταστάσεων που ξεφεύγουν από τον έλεγχο. Η παγκόσμια κοινότητα από την Αμερική, μέχρι τη Νότια Κορέα επικοινωνεί σε αυτό το επίπεδο, καθώς η μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση αποτελεί κοινό στόχο και επιδίωξη για τον Δυτικό κόσμο.
Οι ομάδες πυρόσβεσης, οι ήρωες της καθημερινότητας, έχουν βάλει στόχο να προετοιμάσουν τους πυροσβέστες και τους πρώτους ανταποκριτές για την επική μάχη με τις πυρκαγιές που προκαλούν οι μπαταρίες λιθίου-ιόντων. Ναι, αυτές οι μικρές συσκευές που μας δίνουν τη δυνατότητα να φορτίζουμε τα κινητά μας, αλλά ταυτόχρονα μπορούν να μετατραπούν σε φωτιές που θα ζήλευε και ο πιο δραματικός κινηματογραφιστής!
Στις ΗΠΑ, ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός National Fire Protection Association έχει αναλάβει το ρόλο του εκπαιδευτή, προσφέροντας διαδικτυακή και πρακτική εκπαίδευση. Σκεφτείτε το σαν ένα boot camp για πυροσβέστες, όπου το κύριο μάθημα είναι “Πώς να μην γίνετε ψητό παϊδάκι από μια μπαταρία”. Ο στόχος είναι ξεκάθαρος: η προστασία των επαγγελματιών που έρχονται αντιμέτωποι με τις φλόγες αυτές. Και ενώ όλα αυτά συμβαίνουν, υπάρχει μια διάχυτη αισιοδοξία στον αέρα. Όλοι πιστεύουν ότι σύντομα τα περιστατικά θα μειωθούν δραματικά και οι πωλήσεις των ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα εκτοξευτούν. Αλλά γιατί; Ποιος δεν θέλει να οδηγήσει ένα αυτοκίνητο που μπορεί να πάρει φωτιά; Είναι το νέο trend, όπως οι τελευταίες τάσεις στη μόδα, στο Instagram και το TikTok. Φλεγόμενα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Έτσι, καθώς οι πυροσβέστες προετοιμάζονται για την επόμενη μεγάλη πρόκληση, εμείς μπορούμε να καθίσουμε αναπαυτικά και να απολαύσουμε την παράσταση και τις ειδήσεις στα social media. Γιατί αν κάτι μας έχει διδάξει η ψηφιακή ζωή είναι πως όταν οι μπαταρίες βγαίνουν εκτός ελέγχου, τότε ξεκινά η διασκέδαση!
*Με στοιχεία από το Wired.