Το Amazon One είναι μια σχετικά νέα υπηρεσία της Amazon που επιτρέπει σε επιχειρήσεις να επαληθεύουν την ταυτότητά σας αφού περάσετε το χέρι σας πάνω από έναν αισθητήρα. Η τεχνολογία παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στα βραχύβια καταστήματα ευκολίας Amazon Go το 2020 και πλέον χρησιμοποιείται ως μέθοδος πληρωμής για αγορές τροφίμων στα Whole Foods. Επίσης χρησιμοποιείται για πληρωμές και επαλήθευση ηλικίας σε ορισμένους αθλητικούς και ψυχαγωγικούς χώρους.  

Εκτός από τις δοκιμές της σε δημόσιους χώρους, η Amazon προωθεί τους σαρωτές της ως εναλλακτική λύση αντί για μπρελόκ ή κωδικούς που χρησιμοποιούνται για την είσοδο εργαζομένων σε γραφεία. Συνεργάζεται επίσης με ξενοδοχειακές επιχειρήσεις και κατασκευαστές θυρών ασφαλείας και θυρίδων για να ενσωματώσει την τεχνολογία σάρωσης παλάμης. 

Η βιομετρική σάρωση αναφέρεται στη διαδικασία καταγραφής των μοναδικών φυσικών χαρακτηριστικών σας με σκοπό την επιβεβαίωση της ταυτότητάς σας. Είτε πρόκειται για την παλάμη σας, το δακτυλικό σας αποτύπωμα, το μάτι ή το πρόσωπό σας. Hιδέα αυτή μπορεί να φαίνεται ανησυχητική ή παρεμβατική σε ορισμένους. 

Η βιομετρική σάρωση μπορεί να πραγματοποιηθεί χωρίς τη συγκατάθεσή σας, όπως συνέβη με την Clearview AI, την εταιρεία που δημιούργησε μια τεράστια βάση δεδομένων αναγνώρισης προσώπου, αντλώντας δισεκατομμύρια φωτογραφίες που ήταν διαθέσιμες στο διαδίκτυο. 

Υπάρχει επίσης μια μόνιμη διάσταση στη συλλογή βιομετρικών δεδομένων. Μόλις μια εταιρεία αποκτήσει τα χαρακτηριστικά του προσώπου σας, δεν έχετε μεγάλο έλεγχο στο πως αυτά θα χρησιμοποιηθούν. Εκατομμύρια άνθρωποι παρόλα αυτά, προσφέρουν πρόθυμα τα πρόσωπα ή τα δακτυλικά τους αποτυπώματα, καθώς αποτελούν έναν γρήγορο και βολικό τρόπο για να επαληθεύσουν την ταυτότητά τους και να κάνουν τη ζωή τους λίγο πιο εύκολη. Με το Face ID της Apple ή το Face Unlock της Google, μπορείτε να κρατήσετε το περιεχόμενο του τηλεφώνου σας μακριά από αδιάκριτα μάτια, αποφεύγοντας να πληκτρολογείτε έναν εκνευριστικό κωδικό κάθε φορά που θέλετε να δείτε τα μηνύματά σας. Με το Clear μπορείτε να παρακάμψετε τη σειρά στον έλεγχο ασφαλείας των αεροδρομίων και με το Amazon One μπορείτε να κερδίσετε μερικά λεπτά αναμονής στο ιατρείο. 

Αρκετοί όμως κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου και μιλούν για ένα μέλλον όπου οι μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες θα χρησιμοποιούν βιομετρικά δεδομένα για να γίνουν οι “φύλακες” των ψηφιακών μας ταυτοτήτων. 

Ειδικότερα για το Amazon One είναι γεγονός ότι τα βιομετρικά δεδομένα είναι απλά μια ακόμη πηγή δεδομένων που έχει η εταιρεία για εσάς. Ο τεχνολογικός γίγαντας άλλωστε, είναι μια τεράστια επιχείρηση με δραστηριότητες που εκτείνονται από το ομώνυμο marketplace της μέχρι εταιρείες υγειονομικής περίθαλψης και ένα πολυδισεκατομμυρίων δικτύο διαφημίσεων. Δεν είναι πάντα ξεκάθαρο πως η αλληλεπίδραση με μια υπηρεσία της Amazon επηρεάζει την εμπειρία σας με άλλες. 

Η AWS, το τμήμα της Amazon που λειτουργεί το Amazon One διευκρινίζει σε ένα επιπλέον ενημερωτικό σημείωμα απορρήτου ότι δεν θα μοιραστεί τα δεδομένα της παλάμης σας — ουσιαστικά την εικόνα του χεριού σας — με τρίτους, αν και συλλέγει και άλλα δεδομένα, όπως τον αριθμό τηλεφώνου σας και το PIN σας κατά την εγγραφή. Η AWS όμως είναι σαφής στη γενικότερη πολιτική απορρήτου της ότι μπορεί να μοιράζεται δεδομένα για εσάς με τρίτους, συμπεριλαμβανομένων διαφημιστών. Από την άλλη, η Amazon.com διέπεται από δικές της ξεχωριστές πολιτικές απορρήτου. 

Η εκπρόσωπος Alison Milligan είπε ότι το προφίλ σας στο Amazon One είναι ξεχωριστό από το προφίλ σας στο Amazon.com και ότι τα δεδομένα του προφίλ Amazon One δεν χρησιμοποιούνται για διαφημιστικούς σκοπούς ούτε μοιράζονται με διαφημιστές. «Τα δεδομένα της παλάμης στο Amazon One δεν είναι προσβάσιμα από άλλες επιχειρηματικές μονάδες της Amazon εκτός του Amazon One». Παράλληλα η εκπρόσωπος του NYU Langone Health, Arielle Sklar τονίζει ότι «Δε μοιραζόμαστε προσωπικές πληροφορίες με το Amazon One και το Amazon One δεν αποθηκεύει καμία προστατευόμενη υγειονομική πληροφορία». 

Οι οργανισμοί προστασίας της ιδιωτικότητας προειδοποιούν ότι όταν πρόκειται για τεράστιες εταιρείες τεχνολογίας, είναι καλύτερο να προχωράμε με προσοχή — οι δυνατότητες είναι τεράστιες και οι πολιτικές απορρήτου μπορούν να αλλάξουν. «Η Amazon πιθανότατα μπορεί να συμπεράνει εξαιρετικά ευαίσθητα δεδομένα υγείας για τους ανθρώπους, εν μέρει επειδή έχει τόσα πολλά διαφορετικά προγράμματα και υπηρεσίες» υποστηρίζει η Calli Schroeder, ανώτερη νομική σύμβουλος στο Electronic Privacy Information Center (EPIC). «Όλα αυτά τα δεδομένα συνδέονται μεταξύ τους και μπορούν να αποκαλύψουν πάρα πολλά».  

Η ιδέα του ψηφιακού κλειδιού δεν διαφέρει και πολύ από τους φυσικούς κλειδαριές που υπήρχαν από την αρχαία Αίγυπτο. Ένας κωδικός, θεωρητικά, είναι ένα κλειδί που σου επιτρέπει την είσοδο σε μια ιστοσελίδα ή λογαριασμό. Οι πιστωτικές κάρτες είναι επίσης ένα είδος κλειδιού, αφού δίνουν πρόσβαση σε έναν τραπεζικό λογαριασμό για να κάνεις μια αγορά. Η μεγάλη αλλαγή με τα βιομετρικά στοιχεία είναι ότι πλέον δεν κουβαλάς εσύ το κλειδί. Εσύ είσαι το κλειδί. 

Το βασικό επιχείρημα υπέρ των βιομετρικών σαρωτών είναι ότι είναι πιο βολικοί και πιο ασφαλείς από το παλιό σύστημα του να κουβαλάς το κλειδί. Ένας σαρωτής Amazon One δουλεύει σε λιγότερο από ένα δευτερόλεπτο, ενώ το να πληκτρολογήσεις τον κωδικό της κάρτας σου μπορεί να πάρει αρκετά δευτερόλεπτα. «Είναι πολύ πιο δύσκολο να κλέψεις το δακτυλικό αποτύπωμα, την παλάμη ή το πρόσωπο κάποιου, απ’ ό,τι να κλέψεις τις κάρτες από το πορτοφόλι ή την τσέπη του» επισημαίνει ο Ash Johnson, ανώτερος διευθυντής πολιτικής στο Information Technology and Innovation Foundation (ITIF). 

Η Amazon λέει επίσης ότι επέλεξε την σάρωση παλάμης αντί για άλλες βιομετρικές μεθόδους επειδή οι παλάμες δεν αποκαλύπτουν τόσα πολλά στοιχεία για την ταυτότητα ενός ατόμου όσο μια σάρωση προσώπου και επειδή η σάρωση παλάμης «απαιτεί κάποιον να κάνει μια εκούσια κίνηση», κάτι που προστατεύει από μη εξουσιοδοτημένες σαρώσεις. 

Οι τεχνολογικοί κολοσσοί, όπως η Amazon γνωρίζουν μονάχα τη λέξη ανάπτυξη και συνεχίζουν να εισχωρούν σε νέες βιομηχανίες. Είναι επιχειρηματικό, αλλά αρχίζει να γίνεται ασφυκτικό όταν μια ιστοσελίδα στην οποία εγγράφηκα πριν 30 χρόνια για να αγοράζω φθηνά βιβλία, τώρα θέλει λεπτομέρειες για το σώμα μου προκειμένου να επαληθεύσει την ταυτότητά μου. 

*Με στοιχεία από το Vox. 

 

 

 Ακολουθήστε το OLAFAQ στο FacebookBluesky και Instagram.