«O πόλεμος είναι ο πατέρας των πάντων και ο βασιλιάς των πάντων και μερικούς τους έκανε θεούς, άλλους ανθρώπους· μερικούς τους έκανε δούλους, άλλους ελεύθερους» είχε πε ο Ηράκλειτος σχετικά με την καθοριστική δύναμη του πολέμου στις ζωές των ανρθώπων. Από τις πρώτες δημιουργίες οργανωμένης κοινότητας ο πόλεμος ήταν μία φυσική επέκταση των αρχέγονων ανθρώπινων ενστίκτων στην προσπάθειά τους να επιβιώσουν και να επιβληθούν. Και από την αρχαιότητα μέχρι σήμερα, βασικό εργαλείο του πολέμου είναι η παραπληροφόρηση και η προπαγάνδα.

Με την εξέλιξη της τεχνολογίας και των τηλεπικοινωνιών, η προπαγάνδα πλέον έχει πάρει άλλες διαστάσεις. Από το βρετανικό υπουργείο Προπαγάνδας, στο υπουργείο προπαγάνδας του Γιόζεφ Γκαίμπελς της ναζιστικής Γερμανίας, το ραδιόφωνο, την τηλεόραση μέχρι τα σημερινά Social Media που έχουν καταστήσει πλέον πολύ εύκολο ψευδείς ειδήσεις να διαδοθούν παγκοσμίως σε ελάχιστο χρόνο η προπαγάνδα είναι ενδημική στον πόλεμο.

Η προπαγάνδα έχει ως στόχο να κατευθύνει τις σκέψεις του κόσμου και να τις καταστήσει ευνοϊκές απέναντι στις όποιες κυβερνητικές επιλογές και πολιτικές. Προέρχεται από τη λέξη propagare που σημαίνει στα λατινικά διαδίδω.

H παραπληροφόρηση είναι ένα υπερόπλο, ένας δούρειος ίππος που περνάει υποσυνείδητα κατασκευασμένες πληροφορίες και νοητικά παράσιτα στο μυαλό του ανθρώπου. Και ο πόλεμος στο Ισραήλ δε θα μπορούσε να μην την συμπεριλαμβάνει.
Και εν έτει 2023, σε μία σύρραξη που 160 παιδιά πεθαίνουν καθημερινά από βόμβες, έλλειψη νερού και φαρμάκων, η προπαγάνδα προέρχεται από το εσωτερικό της βιομηχανίας τεχνολογίας.

Η γενετική τεχνολογία AI έχει προχωρήσει και γίνεται ολοένα και πιο προσιτή και εύκολη στη χρήση. Οποιοσδήποτε μπορεί να στραφεί σε μια ποικιλία εργαλείων κειμένου και εικόνας για να παράγει επεικονίσεις με ρεαλιστική εμφάνιση. Τα  συστήματα τεχνητής νοημοσύνης, όπως το DALL-E, το Midjourney και το Stable Diffusion, έχουν κατακλύσει το διαδίκτυο. Εκπαιδευμένα σε έναν τεράστιο όγκο δεδομένων μπορούν να δημιουργήσουν εικόνες με περιγραφή κειμένου. Δυστυχώς, τα εργαλεία αυτά φαίνεται ότι χρησιμοποιούνται αποτελεσματικά από όσους έχουν στόχο να διασπείρουν ψευδείς ειδήσεις που απεικονίζουν τον πόλεμο μεταξύ του Ισραήλ και της Χαμάς στη Γάζα και τις πουλούν στην Adobe Stock.

Πέρυσι, ο τιτάνας του Photoshop ανακοίνωσε ότι θα φιλοξενεί και θα πωλεί εικόνες που παράγονται με εργαλεία μηχανικής μάθησης μέσω της βιβλιοθήκης του Adobe Stock. Η Adobe δίνει σε αυτούς τους καλλιτέχνες 33% των εσόδων από αυτές τις φωτογραφίες, πράγμα που σημαίνει ότι οι δημιουργοί θα μπορούσαν να κερδίσουν μεταξύ 33 σεντς και 26,40 $ κάθε φορά που η εικόνα τους αδειοδοτείται και γίνεται λήψη. Η Adobe απαιτεί από όσους ανεβάζουν φωτογραφία, να αποκαλύπτουν εάν είναι προϊόν ΤΝ και έτσι επισημαίνει το ξεκάθαρα την εικόνα στην πλατφόρμα της με το ” AI generated” όπως φαίνεται στην εικόνα παρακάτω. Πέρα από αυτήν την απαίτηση, οι οδηγίες για την υποβολή είναι οι ίδιες με οποιαδήποτε άλλη εικόνα, συμπεριλαμβανομένης της απαγόρευσης παράνομου ή παραβατικού περιεχομένου.

προπαγάνδα
Κάτω από τον τίτλο αναγράφεται Generated with AI

Ωστόσο, σε μία αναζήτηση στην βιβλιοθήκη της Adobe συνειδητοποίησα ότι δεν αναγραφεται σε όλες τις εικόνες ότι έχουν παραχθεί με εργαλεία Τεχνητής Νοημοσύνης. Ψεύτικες σκηνές που απεικονίζουν βομβαρδισμούς πόλεων τόσο στη Γάζα όσο και στο Ισραήλ δίνονται προς πώληση χωρίς να έχουν στις πληροφορίες ότι δεν είναι αληθινό φωτορεπορτάζ. Υπάρχουν ακόμα και ολόκληρα portfolio που εμπεριέχουν εικόνες τεχνητής νοημοσύνης που δεν φέρουν την κατάλληλη ένδειξη.

 

Portffolio χρήστη που δεν αναγράφει πουθενά ότι οι εικόνες του είναι προϊόν ΤΝ

Όλες αυτές οι εικόνες φαίνεται να έχουν υποβληθεί από χρήστες Adobe Stock και προφανώς δεν δημιουργήθηκαν από την ίδια την Adobe. Ωστόσο, σε μία εποχή που οποιοσδήποτε μπορεί να έχει πρόσβαση σε εργαλεία ΤΝ, το να μην ελέγχονται από ένα τεχνολογικό κολοσσό αποτελεί μία μια συγκλονιστική και ηθικά καταδικαστέα περίπτωση μιας εταιρείας που επωφελείται άμεσα από τη διάδοση παραπληροφόρησης στο διαδίκτυο.

Βίαιες φωτογραφίες που δημιουργήθηκαν από την τεχνητή νοημοσύνη και φαντασιώνουν τη συνεχιζόμενη θανατηφόρα σύγκρουση Ισραήλ-Χαμάς αγοράζονται από εκδότες ειδήσεων και χρησιμοποιούνται σε διαδικτυακά άρθρα σαν να ήταν αληθινές. Κάποιες είναι φωτορεαλιστικές, άλλα είναι προφανώς κατασκευασμένες από υπολογιστή και φαίνεται πώς κάποιες έχουν ήδη κυκλοφορήσει σε sites ως πραγματικές όπως αυτή που ένα σύννεφο σκόνης έχει δημιουργηθεί πάνω από ένα αστικό τοπίο μετά από βομβαρδισμό.

Πρόκειται για μία φωτογραφία που όντως αναγράφει ότι είναι προϊόν ΤΝ. Είναι εντυπωσιακά παρόμοια με τις πραγματικές φωτογραφίες των ισραηλινών αεροπορικών επιδρομών στη Γάζα, αλλά δεν είναι αληθινό. Παρά το γεγονός ότι ήταν μια εικόνα που δημιουργήθηκε από την τεχνητή νοημοσύνη, και αναγράφεται ξεκάθαρα στον τίτλο της από την Adobe, κατέληξε σε μερικά μικρά ιστολόγια και ιστότοπους χωρίς να χαρακτηρίζεται ως τέτοια.

Οι ειδικοί έχουν προειδοποιήσει επανειλημμένα ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα χρησιμοποιηθεί για τη διάδοση παραπληροφόρησης στο Διαδίκτυο.  . Η προπαγάνδα και η παραπληροφόρηση για τον πόλεμο Ισραήλ-Χαμάς είναι ήδη ανεξέλεγκτη στο διαδίκτυο. Παραπλανητικό περιεχόμενο, παλιά βίντεο και φωτογραφίες από άλλες συγκρούσεις σε άλλα μέρη του κόσμου, ακόμη και πλάνα βιντεοπαιχνιδιών έχουν παρουσιαστεί ως πραγματικές φωτογραφίες από τη σύγκρουση που εκτυλίσσεται ακόμα.

Και καθώς το περιεχόμενο που δημιουργείται από την τεχνητή νοημοσύνη γίνεται πιο ρεαλιστικό και πιο διαδεδομένο, μπορεί να είναι δύσκολο να διακρίνει κανείς εάν μια εικόνα είναι πραγματική ή όχι, ειδικά όταν ακόμη και οι ανιχνευτές εικόνας τεχνητής νοημοσύνης είναι εύκολο να ξεγελαστούν.
Και, όπως συμβαίνει με τις εικόνες που δημιουργούνται από την τεχνητή νοημοσύνη – είναι πολύ πιο δύσκολο να ελέγξετε την επισήμανση μιας εικόνας τεχνητής νοημοσύνης μετά τη λήψη της από έναν χρήστη. Σε τελική ανάλυση, είναι πλέον ξεκάθαρο, ότι δεν υπάρχει καμία εγγύηση ότι κάποιος θα σημειώσει ξεκάθαρα την προέλευση της εικόνας ή ότι είναι προϊόν ΤΝ.
@vicenews Adobe is selling AI-generated images showing fake scenes depicting bombardment of cities in both Gaza and Israel. Some are photorealistic, others are obviously computer-made, and at least one has already begun circulating online, passed off as a real image. #ai #israelpalestine #gaza #adobe #aigenerated #adobestock #fake #photography ♬ original sound – VICE News

Ποιός όμως ευθύνεται για τη διάδοση προπαγανδιστικού υλικού σε τέτοιες περιπτώσεις;

Εάν οι πελάτες αγοράσουν μια εικόνα που προστατεύεται από πνευματικά δικαιώματα που παράγεται από AI από την Adobe Stock, είναι νομικά υπεύθυνοι; Εφόσον η Adobe δηλώνει τις υποχρεώσεις των χρηστών, είναι υποχρεωμένη να ελέγχει το υλικό; Και αν αυτές οι εικόνες που δεν αναγράφουν ότι είναι προϊόν ΤΝ χρησιμοποιηθούν από sites και διασπείρουν ψεύτικες ειδήσεις, ποιός φέρει ευθύνη για την προπαγάνδα; Αυτά τα ερωτήματα δεν έχουν απαντηθεί ακόμη οριστικά, δεδομένου ότι όλα είναι ρευστά σχετικά με την αξίωση πνευματικών δικαιωμάτων προϊόντων της TN στα δικαστήρια. Οι δικηγόροι μπορούν μόνο να κάνουν εικασίες σχετικά με τον τρόπο με τον οποίο εφαρμόζονται οι ισχύοντες νόμοι περί πνευματικών δικαιωμάτων σε αυτές τις νέες τεχνολογίες, αλλά η Adobe έχει δηλώσει ότι δεν πρόκειται να σταματήσει την προώθησή της και την ενίσχυση της χρήσης της.

Οι πάροχοι εικόνων Getty και Shutterstock προηγουμένως απαγόρευσαν την τεχνητή νοημοσύνη που δημιουργείται λόγω ανησυχιών σχετικά με τα πνευματικά δικαιώματα, αλλά τώρα έχουν ξεκινήσει συνεργασίες με νεοφυείς επιχειρήσεις τεχνητής νοημοσύνης για να επιτρέψουν στους πελάτες να παράγουν τις δικές τους προσαρμοσμένες εικόνες χρησιμοποιώντας το λογισμικό.

«Ενώ οι πρώιμες τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης έχουν εγείρει βάσιμες ανησυχίες, η Adobe έχει δεσμευτεί να βοηθήσει να οδηγήσει την εξέλιξη που θα προέλθει από αυτήν την τεχνολογία σε εργαλεία που ενδυναμώνουν τους καλλιτέχνες, ενώ ποτέ δεν επιδιώκουν να αντικαταστήσουν την ανθρώπινη φαντασία», ανέφερε η Adobe σε δήλωση. «Αν κατασκευαστεί, χρησιμοποιηθεί και αποκαλυφθεί σωστά στους θεατές, η γενετική τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να είναι ένα ισχυρό εργαλείο για την ενίσχυση της δημιουργικότητας, επιταχύνοντας τη δημιουργική διαδικασία προς όφελος τόσο των καταναλωτών ψηφιακών στοιχείων όσο και της κοινότητας των συντελεστών που παράγουν αυτά τα στοιχεία».