Τις προάλλες λοιπόν, μιας και ο υδράργυρος αρχίζει να ανεβαίνει σπασμωδικά κι απρόβλεπτα σαν καιρικό αντάρτικό, έψαχνα άρον άρον να αγοράσω έναν ανεμιστήρα. Αυτό που ακολούθησε είναι λίγο πολύ γνωστό σε όλους μας. Καταιγισμός διαφημίσεων για ανεμιστήρες: Μικροί, μεγάλοι, πλαστικοί, μεταλλικοί, δαπέδου, οροφής, εσωτερικού κι εξωτερικού χώρου. Κι ακολουθεί μια στρατιά από συγγενικά προϊόντα που υπόσχονται στιγμές δροσιάς: κλιματιστικά, επιδαπέδιες μονάδες και φορητά κλιματιστικά.
Η ιστορία αυτή είναι χιλιοειπωμένη και όλοι την έχουμε βιώσει. Μέχρι εδώ είμαι σίγουρη πως δεν μάθατε τίποτα καινούργιο. Βέβαια, το άλλο το «κουλό» που μου συνέβη τις προάλλες, πιθανόν να μην σας έχει συμβεί. Πήγαινα που λέτε στο γυμναστήριο και στη διαδρομή συνειδητοποίησα ότι δεν είχα πάρει κοκαλάκι για τα μαλλιά. Κάνω λοιπόν μια μεταστροφή και μπαίνω σε ένα γνωστό πολυκατάστημα με προϊόντα ομορφιάς. Ανεβαίνω στον όροφο με τα προϊόντα για μαλλιά και βλέπω το stand με τα κοκαλάκια. Για κάποιο λόγο δεν μου κάνει τίποτα, και φεύγω από το πολυκατάστημα χωρίς ωστόσο να έχω αγοράσει τίποτα. Σημειώστε πως για όσο διήρκησε αυτό κρατούσα το κινητό μου στο χέρι αλλά δεν μίλησα με κανέναν, ούτε και έστειλα κάποιο μήνυμα. Το τί ακολούθησε; Ναι, είναι αυτό που υποψιάζεστε! Ένα τσουνάμι διαφημίσεων για κοκαλάκια και είδη περιποίησης μαλλιών στο Facebook, το Instagram και σύσσωμα τα social media προσπαθούσαν να με πείσουν να κάνω κάτι με την ατίθαση κόμη μου.
Τώρα που τα σπίτια μας είναι γεμάτα με έξυπνες συσκευές που μας «ακούνε» και είμαστε αχώριστοι από τα τηλέφωνά μας, μπορεί η μόνη ώρα που δεν μας ενοχλούν οι εμπορικές διαφημίσεις να είναι η ώρα που κοιμόμαστε. Αλλά αυτό το ευτυχισμένο προπύργιο του ύπνου μπορεί να μην κρατήσει για πολύ ακόμα. Το 2021, μια ομάδα 38 εμπειρογνωμόνων στους τομείς του ύπνου και των ονείρων έγραψε ένα άρθρο όπου προειδοποιεί ότι η διαφήμιση των ονείρων είναι καθ’ οδόν.
Είναι λογικό οι διαφημιστές να επιδιώκουν να αποκτήσουν πρόσβαση στα όνειρά μας. Δικαιολογημένα ή όχι, τα όνειρα έχουν ιδιαίτερη σημασία για εκατομμύρια ανθρώπους. Τα όνειρα είναι όταν ο εγκέφαλός μας μπορεί να σχηματίσει ισχυρούς συνειρμούς.
«Τα όνειρα είναι πραγματικοί μηχανισμοί που έχουν εξελιχθεί βιολογικά για να μας βοηθήσουν να πάρουμε κρίσιμες αποφάσεις σχετικά με το πώς θα ζήσουμε τη ζωή μας στο μέλλον», δήλωσε στο NPR ο Robert Stickgold, καθηγητής Ψυχιατρικής στην Ιατρική Σχολή του Χάρβαρντ, ειδικός στις μελέτες των ονείρων και κύριος συγγραφέας του άρθρου που ανέφερα πιο πάνω.
Η έρευνα του 2021 για το μέλλον του μάρκετινγκ της Αμερικανικής Ένωσης Μάρκετινγκ της Νέας Υόρκης, στην οποία συμμετείχαν 400 έμποροι από διάφορες αμερικανικές επιχειρήσεις, διαπίστωσε ότι τα τρία τέταρτα στοχεύουν στην ανάπτυξη τεχνολογιών διαφήμισης που έως το 2025 θα εισβάλλουν στα όνειρα των ανθρώπων.
Πρόκειται όμως για μια τυπική διαφημιστική υπερβολή του μάρκετινγκ ή για την αναγνώριση μιας δυστοπικής πραγματικότητας που έρχεται;
Στο εργαστήριο, οι επιστήμονες έχουν ήδη πρωτοπορήσει σε μεθόδους μεταβολής του περιεχομένου των ονείρων μας, αν και με πολύ απλό τρόπο. Το 2020, ο Adam Haar Horowitz, διδακτορικός φοιτητής στην ομάδα Fluid Interfaces του MIT, χρησιμοποίησε μια νέα συσκευή που ονομάζεται Dormio για να «επωάσει» τα όνειρα των υποκειμένων με βασικές ιδέες. Το σύστημα ανιχνεύει πότε ο χρήστης εισέρχεται στην υπναγωγία, τη μεταβατική κατάσταση συνείδησης μεταξύ εγρήγορσης και ύπνου, και στη συνέχεια του παίζει συγκεκριμένα ακουστικά ερεθίσματα με στόχο να αλλάξει τα όνειρά του. Στη δημοσιευμένη μελέτη του Haar για το Dormio, ο ίδιος και οι συν-συγγραφείς του χρησιμοποίησαν με επιτυχία το σύστημα για να κάνουν τα υποκείμενα να ονειρεύονται δέντρα.
Το σύστημα Dormio σε χρήση/Πηγή: Oscar Rosello
Τώρα, το Dormio και τα «δέντρα» απέχουν πολύ από την υλοποίηση μιας πλήρως διαμορφωμένης διαφήμισης, ίσως την απόλυτη μορφή «τοποθέτησης προϊόντων». Παρόλα αυτά, η πανταχού παρούσα παρουσία μικροφώνων στην κρεβατοκάμαρα εγείρει μια ανησυχητική, αν και απίθανη, πιθανότητα:
Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε έξυπνες συσκευές στους καρπούς μας ή δίπλα στο κρεβατιού μας καθώς κοιμόμαστε, εγώ συνηθίζω να αφήνω το κινητό ακόμα και κάτω από το μαξιλάρι μου πριμ κοιμηθώ. Αυτές θα μπορούσαν εύκολα να χρησιμοποιηθούν για να ξεκινήσουν διακριτικά τη διαφήμιση των ονείρων. Φανταστείτε στον ύπνο σας το τηλέφωνό σας να εκπέμπει τους δελεαστικούς ήχους ενός ανθρακούχου ποτού που γεμίζει ένα ποτήρι τζιν με τόνικ σ’ ένα ιδρωμένο κολονάτο ποτήρι, με μερικά καμπανιστά παγάκια. Σχεδόν θα γεύεσαι τα φρέσκα αρώματα των εσπεριδοειδών, των βοτάνων και των μπαχαρικών του τζιν να αναδύονται μαζί με τα βότανα και τη δροσιά να ξεκινα απ’ τη μύτη και να κατεβαίνει στο λαιμό σας, και μια αχνή φωνή να ψιθυρίζει: “Three Cents Toniv Water…“. Ο λόγος για τον οποίο αυτό είναι απίθανο είναι επειδή μια τέτοια αποστολή μηνυμάτων θα αποτελούσε κατάφωρη παραβίαση της συναίνεσης και της ιδιωτικής ζωής, και επομένως θα ακυρωνόταν γρήγορα από τα δικαστήρια όταν θα έβγαινε στη φόρα.
Ηθική των χάκερ ονείρων
Παρόλα αυτά, για να αποτρέψουν τις εταιρείες από το να σκέφτονται καν αυτού του είδους τη στρατηγική, οι Stickgold και Haar επιμένουν ότι θα πρέπει να ληφθούν σύντομα μέτρα πολιτικής.
«Πιστεύουμε ότι απαιτείται επειγόντως προληπτική δράση και νέες προστατευτικές πολιτικές για να εμποδίσουμε τους διαφημιστές να χειραγωγούν ένα από τα τελευταία καταφύγια του ήδη πολιορκημένου συνειδητού του μυαλού μας: Τα όνειρά μας», έγραψαν.
Εξάλλου, οι ίδιες τεχνολογίες – εμφυτεύματα και φουτουριστικά wearables- που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν για τη διαφήμιση ονείρων θα μπορούσαν επίσης να αξιοποιηθούν για πιο ευγενείς σκοπούς. «Οραματιζόμαστε ότι οι θεραπείες για τους εφιάλτες, τη βελτίωση της μάθησης, η θεραπεία εν μία νυκτί, η ενίσχυση της δημιουργικότητας και η υπέρβαση των εθισμών είναι όλα μέσα στη σφαίρα του δυνατού», έγραψαν οι ερευνητές.
Αλλά αρχικά, οι επιστήμονες και οι ειδικοί της τεχνολογίας θα πρέπει να τηρούν κάποια βασικά πρότυπα δεοντολογίας, λένε: να μην εισβάλλουν στα όνειρα των ανθρώπων χωρίς συγκατάθεση, να σχεδιάζουν εργαλεία που δεν θα οδηγούν σε εξάρτηση και να ελαχιστοποιούν τις επιπτώσεις στην ποιότητα του ύπνου.
Πριν από ακριβώς 25 χρόνια ιδρύθηκε η Google που άλλαξε το τεχνολογικό πρόσωπο του 21ου αιώνα, καταφέρνοντας μέχρι και να… ρηματοποιήσει το ίδιο της το όνομα.
Πριν από ακριβώς 25 χρόνια ιδρύθηκε η Google που άλλαξε το τεχνολογικό πρόσωπο του 21ου αιώνα, καταφέρνοντας μέχρι και να… ρηματοποιήσει το ίδιο της το όνομα.
Τεχνητή νοημοσύνη, προγραμματισμός, μηχανική μάθηση και κώδικες συνθέτουν τις τεχνολογικές εξελίξεις και πιθανόν θέτουν τις βάσεις για να αποκτήσουν οι μηχανές συνείδηση.
Τεχνητή νοημοσύνη, προγραμματισμός, μηχανική μάθηση και κώδικες συνθέτουν τις τεχνολογικές εξελίξεις και πιθανόν θέτουν τις βάσεις για να αποκτήσουν οι μηχανές συνείδηση.
«Το αποτέλεσμα επαναπροσδιορίζει το τοπίο των δημιουργικών συνεργασιών, αναδεικνύοντας πώς η συνέργεια μεταξύ των ανθρώπινων ιδεών και της τεχνολογίας AI μπορεί να φέρει επανάσταση» - Copy Magazine.
«Το αποτέλεσμα επαναπροσδιορίζει το τοπίο των δημιουργικών συνεργασιών, αναδεικνύοντας πώς η συνέργεια μεταξύ των ανθρώπινων ιδεών και της τεχνολογίας AI μπορεί να φέρει επανάσταση» - Copy Magazine.
Προσβασιμότητα, φορητότητα, απλότητα: Η τεχνητή νοημοσύνη όπως η πυρίτιδα και το καλάσνικοφ, θα φέρει επανάσταση στον τρόπο που εξελίσσονται και διεξάγονται οι πόλεμοι.
Προσβασιμότητα, φορητότητα, απλότητα: Η τεχνητή νοημοσύνη όπως η πυρίτιδα και το καλάσνικοφ, θα φέρει επανάσταση στον τρόπο που εξελίσσονται και διεξάγονται οι πόλεμοι.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.
Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε.
Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε συσκευές, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για τους σκοπούς που περιγράφονται παρακάτω. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας για τους εν λόγω σκοπούς. Εναλλακτικά, μπορείτε να κάνετε κλικ για να αρνηθείτε να συναινέστε ή να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_222713851_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Duration
Description
advanced_ads_browser_width
1 month
This cookie is set by Advanced ads plugin.This cookie is used to measure and store the user browser width for adverts.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.