O Jamie Reid και η επαναστατική τέχνη της αντίδρασης
Aν και η επιρροή του Jamie Reid ξεπερνά τα όρια του πανκ κινήματος, η εικόνα της Βασίλισσας με την παραμάνα στο στόμα θα είναι για πάντα το απόλυτο σύμβολο της πολιτικής και κοινωνικής δυσαρέσκειας των '70s.
Ο καλλιτέχνης και γραφίστας Jamie Reid -ο δημιουργός των εξωφύλλων των “Anarchy in the U.K.” (1976) και “God Save the Queen” (1977) των Sex Pistols– πέθανε χθες σε ηλικία 76 ετών. Για όσους θυμούνται το πρώτο σινγκλ των Pistols, το “Anarchy” έδειχνε μια σκισμένη και κουρελιασμένη σημαία Union Jack, ραμμένη με παραμάνες και συνδετήρες. Σε αυτό το εξώφυλλο έκανε και πρώτη φορά την εμφάνισή του το κλασικό logo των Sex Pistols, φτιαγμένο με γράμματα σαν να ήταν κολλημένα σε απειλητική επιστολή λύτρων. Το έργο του Reid για το “God Save the Queen”, ίσως είναι πιο γνωστό και αρχικά απαγορευμένο σε όλη την επικράτεια της Μεγάλης Βρετανίας. Δείχνει το παραμορφωμένο πορτρέτο της βασίλισσας Ελισάβετ Β’ του Cecil Beaton, με μια παραμάνα στο στόμα της. Πρόκειται για μια εμβληματική εικόνα που, με ένα χτύπημα, ένωσε την πολυδύναμη επίθεση του Malcolm McLaren και των Sex Pistols στη μουσική βιομηχανία, την τέχνη, την πολιτική, την ίδια την αναρχία και την πρόκληση, καθορίζοντας έτσι αυτόματα και την πιο λαϊκή εικόνα του πανκ. Φυσικά, λίγο αργότερα και μετά τις βόλτες από την μια δισκογραφική στην άλλη, ο Reid δημιούργησε επίσης το εξώφυλλο για το ντεμπούτο ορόσημο της πάνκ μπάντας “Never Mind the Bollocks, Here’s the Sex Pistols”, καθώς και πολλά άλλα singles που ακολούθησαν για το συγκρότημα και την ταινία τους, “The Great Rock ‘n’ Roll Swindle”.
Ωστόσο, το έργο του Jamie Reid δεν περιορίστηκε μόνο στην αισθητική. Ο καλλιτέχνης προκάλεσε τα συμβατικά όρια της τέχνης, ενσωματώνοντας κοινωνική κριτική και πολιτικό ακτιβισμό στο έργο του. Οι αφίσες και τα σχέδιά του αντικατοπτρίζουν την αντίδρασή του σε ζητήματα όπως η ανισότητα, η ελευθερία και ο πολιτικός αγώνας. Γεννημένος σε μια οικογένεια σοσιαλιστών στο Croydon του Νότιου Λονδίνου το 1947, ο Reid φοίτησε στα κολέγια τέχνης του Wimbledon και του Croydon στα τέλη της δεκαετίας του ’60. Στο τελευταίο συναντήθηκε με τον McLaren, και εκεί τους ένωσε το κοινό τους ενδιαφέρον για τον Guy Debord και την Καταστασιακή Διεθνή, την πρωτοποριακή οργάνωση επαναστατών, πολιτικών και κοινωνικών θεωρητικών που αποστάλαξε τις πιο αιχμηρές και προκλητικές κριτικές του 20ού αιώνα για τον καπιταλισμό σε καταιγιστικά κείμενα που ενέπνευσαν τις μαζικές απεργίες και τις πολιτικές αναταραχές στο Παρίσι τον Μάιο του 1968.
Το 1970, ο Reid ήταν συνιδρυτής του ριζοσπαστικού πολιτικού περιοδικού Suburban Press. Η εφημερίδα, η κύρια παραγωγή μιας κολεκτίβας που παρήγαγε επίσης ένα ευρύ φάσμα άλλου προεκλογικού υλικού για την αδέσμευτη ελευθεριακή αριστερά, ήταν μια συνεπής και ακούραστη κριτική του πολεοδομικού σχεδιασμού της ελεύθερης αγοράς και των επιπτώσεών της στην κοινοτική ζωή της πόλης. Ήταν επίσης το σημείο όπου ένας πολιτικός καλλιτέχνης, πριν γίνει γνωστός για τα έργα τέχνης που θα έκανε αργότερα για τους Sex Pistols, ακόνιζε τα δόντια του ως DIY γραφίστας και ακτιβιστής. Λίγο αργότερα, το 1974 σχεδίασε ένα βιβλίο με καταστασιακά κείμενα, το Leaving the 20th Century: The Incomplete Work of the Situationist International και έξι χρόνια αργότερα, όταν ο McLaren δημιούργησε τους Sex Pistols μέσα στο διάσημο μαγαζί της Kings Road, το οποίο διατηρούσε μαζί με τη Vivienne Westwood, ο Reid έγινε ο de facto καλλιτεχνικός διευθυντής των Pistols.
Η “Σημαία της Αναρχίας” για το εξώφυλλο του “Anarchy in the U.K.”.
Ενώ η σύντομη, και περιστασιακά, κακή φήμη των Sex Pistols κατέρρευσε τον Ιανουάριο του 1978, μετά τη σύντομη περιοδεία τους στην Αμερική, ο Reid συνέχισε να δημιουργεί τέχνη και να δίνει διαλέξεις σε σχολεία. Σχεδίασε ένα στούντιο ηχογράφησης και διαμαρτυρήθηκε για τα πάντα, από την αντι-ομοφυλοφιλική νομοθεσία μέχρι τον Damien Hirst. Όταν, το 2009, ο Hirst απείλησε να μηνύσει έναν φοιτητή για παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων, ο Reid επανασχεδίασε το έργο του “God Save the Queen” με τις λέξεις “God Save Damien Hirst”, λέγοντας στον Guardian ότι «βρίσκω ειρωνικό το γεγονός ότι άνθρωποι όπως ο Damien Hirst και η Tracey Emin μιλούν για το punk ως σημαντική επιρροή. Για μένα αυτά είναι τα πραγματικά παιδιά της Θάτσερ, γιατί τους έβαλε στην εξουσία η Saatchi & Saatchi».
Η πανδαισία της έκφρασης
Η αισθητική του Reid ήταν συχνά ενοχλητική και προκλητική, καθώς ανέτρεπε τα συμβατικά όρια της τέχνης και του design. Τα έργα του προκαλούσαν συζητήσεις, αντιδράσεις, ανάγκαζαν τον θεατή να αναθεωρήσει τις απόψεις του.
Πιο πρόσφατα, δημιούργησε μια σειρά άγριων έργων τέχνης που χλεύαζαν τον Ντόναλντ Τραμπ και την κουλτούρα των celebrities γενικότερα. Μια συλλογή του 1987 με έργα του Reid, “Up They Rise: The Incomplete Works of Jamie Reid”, η οποία περιείχε επίσης συνεντεύξεις και κείμενα από τον συγγραφέα και γνωστό ιστορικό του πανκ Jon Savage, συγκέντρωσε το έργο του μέχρι τότε.
Up They Rise: Incomplete Works of Jamie Reid, 1987
Τα τελευταία χρόνια, ο Reid συνεργάστηκε με τον Shepard Fairey (τον Αμερικανό ακτιβιστή και ιδρυτή της OBEY Clothing, η οποία προέκυψε από τη σκηνή του skateboarding), το κίνημα Occupy (το διεθνές λαϊκιστικό κοινωνικοπολιτικό κίνημα που εξέφραζε την αντίθεσή του στην κοινωνική και οικονομική ανισότητα και στην προφανή έλλειψη “πραγματικής δημοκρατίας” σε όλο τον κόσμο), τις Pussy Riot και το κίνημα Extinction Rebellion. Ένωσε επίσης τις δυνάμεις του με την Comme des Garcons το 2008 και τον Valentino το 2017, και στις δύο περιπτώσεις για δουλειά σε ανδρικές συλλογές. Το έργο του σήμερα βρίσκεται στις συλλογές του MoMA, της Tate Gallery, του Museum of Fine Art του Χιούστον και του Victoria and Albert Museum, μεταξύ άλλων ιδρυμάτων.
H πρωτότυπη ιδέα για το “God Save the Queen” παρουσίαζε την Βασίλισσα με μια παραμάνα στο στόμα, αλλά επειδή το σίνγκλ είχε ήδη αρκετά προβλήματα με την λογοκρισία στη θέση του στόματος και των ματιών μπήκαν τα κολάζ των γραμμάτων.
To 1996, εργαζόμενος στο περιοδικό ΚLIK είχα την τιμή και τη χαρά να συνομιλήσω μαζί του στο τηλέφωνο, με αφορμή την εσωτερική διακόσμηση και το σχεδιασμό του Strongroom Recording Studio στο Hackney του Λονδίνου. Η συνέντευξη βρίσκεται χαμένη σε κάποιο παλιό τεύχος του KLIK και κάποια στιγμή προφανώς θα ξεθαφτεί. Μέχρι εκείνη τη στιγμή θα θυμηθώ μια ατάκα του, την οποία έχω ξεχωρίσει μέσα από τις πολυάριθμες συνομιλίες μου με σημαντικούς και αγαπημένους ανθρώπους της ποπ κουλτούρας. «Η σύγχρονη κουλτούρα είναι προσανατολισμένη προς την υποταγή και όταν οι άνθρωποι παρασύρονται από το mainstream χάνουν τον ριζοσπαστισμό και το πνεύμα τους. Εγώ απλά δεν ήθελα ποτέ να μπω σε αυτόν τον αιμομικτικό κόσμο».
Jamie Reid, αυθεντικό κολάζ ‘I HATE FRENCH COOKING’, φθινόπωρο 1976Jamie Reid & Sophie Richmond & Vivienne Westwood, Anarchy in the UK newspaper No. 1, Δεκέμβριος 1976Jamie Reid, God Save the Queen, δοκιμαστικό δοκίμιο εκτυπωτικής μηχανήςJamie Reid, God Save the Queen αυτοκόλλητο με φλιτζάνι τσαγιούJamie Reid, Pretty Vacant, προκαταρκτικό σχέδιο για το οπισθόφυλλο και την αφίσαJamie Reid, Pretty Vacant, διαφημιστική αφίσα, 1 Ιουλίου 1977Jamie Reid, Holidays in the Sun, διαφημιστική αφίσα για την κυκλοφορία του single, 14 Οκτωβρίου 1977Jamie Reid, Never Mind the Bollocks, διαφημιστική αφίσα για την κυκλοφορία του άλμπουμ στις 28 Οκτωβρίου 1977Jamie Reid, Cosh the Driver, διαφημιστική αφίσα για το ‘The Biggest Blow, A Punk Prayer by Ronnie Biggs’, 30 Ιουνίου 1978Jamie Reid, The Great Rock ‘n’ Roll Swindle, επίσημο αναμνηστικό φυλλάδιο, 1980Jamie Reid, Anarchy in the UK promotional poster, ‘out soon’, καλοκαίρι 1976
Aν και η επιρροή του Jamie Reid ξεπερνά τα όρια του πανκ κινήματος, η εικόνα της Βασίλισσας με την παραμάνα στο στόμα θα είναι για πάντα το απόλυτο σύμβολο της πολιτικής και κοινωνικής δυσαρέσκειας τω
Aν και η επιρροή του Jamie Reid ξεπερνά τα όρια του πανκ κινήματος, η εικόνα της Βασίλισσας με την παραμάνα στο στόμα θα είναι για πάντα το απόλυτο σύμβολο της πολιτικής και κοινωνικής δυσαρέσκειας τω
Η έκθεση είναι η πρώτη ευκαιρία να δει το κοινό συλλογή των σχεδίων του Ιταλού καλλιτέχνη, κάποια από τα οποία έχουν στο παρελθόν εκτεθεί σε επιλεγμένα μουσεία.
Η έκθεση είναι η πρώτη ευκαιρία να δει το κοινό συλλογή των σχεδίων του Ιταλού καλλιτέχνη, κάποια από τα οποία έχουν στο παρελθόν εκτεθεί σε επιλεγμένα μουσεία.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.
Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε.
Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε συσκευές, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για τους σκοπούς που περιγράφονται παρακάτω. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας για τους εν λόγω σκοπούς. Εναλλακτικά, μπορείτε να κάνετε κλικ για να αρνηθείτε να συναινέστε ή να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_222713851_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Duration
Description
advanced_ads_browser_width
1 month
This cookie is set by Advanced ads plugin.This cookie is used to measure and store the user browser width for adverts.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.