Για αρκετό κόσμο το να απολαύσει το ουίσκι του είναι μία πράξη που θυμίζει ιεροτελεστία. Ίσως περισσότερο από κάθε άλλο ποτό το ουίσκι συνδέεται με το μυαλό και η ποικιλία των αρωμάτων του χρωματίζει τις βραδιές όσων το λατρεύουν. Σήμερα βλέπουμε με μεγάλο ενδιαφέρον τη Johnnie Walker να κάνει μία στροφή προς ελαφρύτερες συσκευασίες. Μάλιστα δεν κρατάει σαν ένα είδος “πατέντας” την ανακάλυψή της, αλλά προτίθεται να δώσει στην αγορά τον οδηγό της προκειμένου να αλλάξει όλη η φιλοσοφία της συσκευασίας όπως τη γνωρίζουμε μέχρι σήμερα συνολικά.

Τα δεδομένα που έρχονται στο φως της επιφάνειας δείχνουν πως η νέα συσκευασία του Blue Label έχει επιτευχθεί να είναι πέντε φορές ελαφρύτερη από τη σημερινή. Αποτελεί αποτέλεσμα πενταετούς σχεδιασμού και αντίστοιχης δουλειάς πάνω στη λεπτομέρεια που αλλάζει μεταξύ άλλων και το σχήμα του μπουκαλιού. Αυτή τη φορά το κάτω μέρος γίνεται στρογγυλό. Μία τομή που θα φέρει ποικίλες αντιδράσεις, καθώς αρκετοί δένονται ακόμα και με το σχήμα του μπουκαλιού του brand. Γιατί, ως γνωστόν, η λατρεία αρκετές φορές αποκτά χαρακτήρα πάθους.

Στο σχετικό θέμα που δημοσιεύεται στο Wired γίνεται σαφές με πόση λεπτομέρεια έχει στηθεί η μετάβαση. «Σχεδιασμένο με τη βοήθεια των Τούρκων υαλουργών Şişecam —μιας εταιρείας που συγκαταλέγεται στις πέντε μεγαλύτερες παραγωγούς γυαλιού παγκοσμίως— το νέο ελαφρύ μπουκάλι (ultra) έχει τη δυνατότητα να μειώσει τόσο τις εκπομπές από τη μεταφορά όσο και από την παραγωγή. Η μητρική εταιρεία Diageo προτείνει ότι για κάθε γραμμάριο γυαλιού που αφαιρείται εξοικονομείται περίπου μισό γραμμάριο άνθρακα κατά την παραγωγή. Με δεδομένο ότι η Johnnie Walker πουλάει περίπου 130 εκατομμύρια μπουκάλια ετησίως οι εξοικονομήσεις άνθρακα, εφόσον εφαρμοστεί σε μεγαλύτερη κλίμακα μπορούν να είναι σημαντικές».

Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε ακόμα στο στάδιο των δοκιμών, καθώς έχουν κυκλοφορήσει σε παγκόσμια κλίμακα λιγότερα από 1000 μπουκάλια. Το κόστος τους είναι δυσθεώρητο κι ουσιαστικά από τη μία θα έχουν το χαρακτήρα του “συλλεκτικού” κι από την άλλη θα δηλώσουν την αφετηρία μίας νέας εποχής. Ο Jeremy Lindley, παγκόσμιος διευθυντής σχεδίασης της Diageo, δήλωσε ότι η εταιρεία ήδη εφαρμόζει τη νέα γνώση για την ελάφρυνση του βάρους και σε άλλα μπουκάλια. «Έχουμε μειώσει το βάρος του Johnnie Walker 18 ετών κατά 35% και εργαζόμαστε στη μείωση του βάρους του τυπικού μπουκαλιού Johnnie Walker Blue Label κατά περισσότερο από 25%».

Για αυτήν την καινοτομία έχουν εξασφαλιστεί τα σχετικά διπλώματα ευρεσιτεχνίας, ωστόσο η Johnnie Walker είναι διατεθειμένη να βοηθήσει την εμπορία ποτών συνολικά να πάει ένα βήμα μπροστά και να εναρμονιστεί με τις επιταγές της εποχής που απαιτούν από όλους μας οικολογική συνείδηση με τις συνέπειες της κλιματικής κρίσης να είναι εμφανείς ολοένα και περισσότερο στον μέσο άνθρωπο, καθώς έρχεται αντιμέτωπος με διαδοχικά σοκ που μέχρι πρότινος νόμιζε πως ήταν αντικείμενο ταινιών επιστημονικής φαντασίας. «Με την εξασφάλιση πολύ ομαλών μεταβάσεων στο σχήμα, καταλήξαμε σε ένα σχέδιο που ενσωματώνει στοιχεία της σχεδιαστικής γλώσσας του Johnnie Walker, ενώ διατηρεί το χαμηλότερο βάρος», αναφέρει η Ebru Şapoğlu, επικεφαλής πωλήσεων και μάρκετινγκ της Şişecam. «Το καλούπι σχεδιάστηκε προσεκτικά για να είναι όσο το δυνατόν πιο λείο, δημιουργώντας μια λεπτή επιφάνεια».

Οι παραπάνω πρωτοβουλίες ανήκουν στο πρόγραμμα Society 2030: Spirit of Progress της Diageo, το οποίο στοχεύει στην αύξηση της χρήσης ανακυκλωμένων υλικών στο 60%, στη μείωση του συνολικού βάρους συσκευασιών κατά 10% και στη διασφάλιση ότι όλες οι συσκευασίες της εταιρείας θα είναι ευρέως ανακυκλώσιμες έως το 2030. Παρά το ότι αυτή η πρώτη φάση κυκλοφορίας – μόλις των 888 μπουκαλιών σπάνιου blend δε θα φέρει την εταιρεία κοντά σε αυτούς τους στόχους, παραμένει ένα τεχνικά εντυπωσιακό επίτευγμα στο σχεδιασμό φιαλών. Εκτός της Diageo, η William Grant & Sons μείωσε σχεδόν κατά ένα τέταρτο το βάρος των μπουκαλιών του ουίσκι Monkey Shoulder, ενώ η σκωτσέζικη μάρκα Bruichladdich μείωσε τις εκπομπές συσκευασίας της κατά 65%, συνδυάζοντας πιο ελαφριά μπουκάλια, επανασχεδιασμένες παλέτες μεταφοράς και κατάργηση της διακοσμητικής δευτερεύουσας συσκευασίας. Μένει να φανεί τις μας επιφυλάσσει σχετικά το μέλλον.

*Με στοιχεία από το Wired.

 

➸ Ακολουθήστε το OLAFAQ στο FacebookX/Twitter και Instagram.