Το Netflix συμφιλιώνεται με τις διαφημίσεις, αλλά οι κινηματογράφοι κι οι προβολές σε αυτούς περνούν σε δεύτερη μοίρα για αυτό. Εκτός κι αν πρόκειται για έναν από τους δύο κινηματογράφους που κατέχει: τον Egyptian στο Χόλιγουντ και τον Paris στη Νέα Υόρκη. Η ιστορία δείχνει πως μερικές φορές απλά πρέπει να αφήσεις τη Greta Gerwig να έχει τον τελευταίο λόγο. Τα Χριστούγεννα του 2024 το IMAX και το Netflix κατέληξαν σε μια συμφωνία για τη διανομή της επερχόμενης ταινίας της Gerwig, μια διασκευή του “The Chronicles of Narnia” αποκλειστικά σε τουλάχιστον 1.000 (και ενδεχομένως μέχρι 1.800 ανάλογα με την Κίνα) IMAX οθόνες παγκοσμίως, έναν μήνα πριν από την πρεμιέρα της στην πλατφόρμα streaming. Μετά από 2-3 εβδομάδες προβολής στις IMAX οθόνες — ανάλογα με την επιθυμία της IMAX να επεκτείνει τη διάρκεια προβολής — το Netflix έχει τη δυνατότητα να διαθέσει τη “Narnia” και σε κανονικές κινηματογραφικές αίθουσες. Σε κάθε περίπτωση, η “Narnia” κάνει το ντεμπούτο της στο Netflix ανήμερα τα Χριστούγεννα του 2026.

Η συμφωνία ήταν αποτέλεσμα διαπραγματεύσεων που κράτησαν πολλούς μήνες. Η Greta Gerwig είχε εξαρχής στο μυαλό της την επιθυμία να εξασφαλίσει όχι μόνο μια κινηματογραφική, αλλά και την προβολή IMAX για τη “Narnia.”

Πριν από τρεις ή τέσσερις μήνες η Gerwig επικοινώνησε με τον CEO της IMAX, Rich Gelfond για να ξεκινήσει τη διαδικασία ένταξης της “Narnia” στο IMAX. Οι δύο τους πέρασαν εβδομάδες δουλεύοντας πάνω σε ένα σχέδιο — το παράθυρο αποκλειστικότητας, τη διάρκεια προβολής και γενικά τη στρατηγική προσέγγιση προς το Netflix. Στη συνέχεια ενεπλάκησαν οι νομικοί σύμβουλοι της Gerwig, οι οποίοι έχτισαν την απαιτούμενη γέφυρα με την ομάδα του Netflix. Αυτή η ομάδα παρουσίασε το σχέδιο στον συν-CEO του Netflix, Ted Sarandos και στην Chief Content Officer, Bela Bajaria.

Το IMAX έχει τη δυνατότητα να καθορίζει τους συνεργαζόμενους κινηματογράφους. Αν η “Narnia” δεν εξασφάλιζε αποκλειστικότητα IMAX, δεν θα έπαιζε σε καμία αίθουσα — οπότε αυτό δεν αποτέλεσε εμπόδιο. Το μεγαλύτερο πρόβλημα ήταν το ιστορικό του Netflix σε ανάλογες προσεγγίσεις. Αυτό χρειάστηκε περίπου έναν μήνα για να ξεπεραστεί.

Ο επικεφαλής των ταινιών του Netflix, Dan Lin ανέλαβε να επιλύσει τα ζητήματα από την πλευρά του Netflix, αλλά καταλύτη αποτέλεσε η Bajaria που ήθελε πραγματικά να γίνει αυτή η συμφωνία. Το Netflix είδε αυτή την ευκαιρία ως μέσο για να δημιουργήσει ένα μεγάλο γεγονός γύρω από την κυκλοφορία μίας ταινίας. Και αυτό είναι κάτι στο οποίο η IMAX συνήθως διαπρέπει.

Το πρώτο μεγάλο επίτευγμα για την IMAX είναι ότι η “Narnia” θα προωθηθεί όπως κάθε μεγάλη κινηματογραφική κυκλοφορία με το σήμα μιας παραγωγής Netflix-IMAX. Οι δύο πλευρές συμφώνησαν ακόμη να προσδιορίσουν τα ποσά που θα δαπανηθούν για μάρκετινγκ μέσα σε συγκεκριμένα όρια. Αυτή η κίνηση του Netflix είναι σχεδόν πρωτοφανής. Υπάρχει βέβαια προηγούμενο, αλλά σε μία άλλη βάση: Η ταινία του Rian Johnson “Glass Onion: A Knives Out Story” προβλήθηκε σε περίπου 700 αίθουσες, όπως και το “Red Notice,” ενώ ταινίες όπως “The Irishman” είχαν παράθυρο κινηματογραφικής προβολής. Όμως αυτή η περίπτωση περιλαμβάνει περισσότερες οθόνες, IMAX προβολές, μια στοχευμένη καμπάνια μάρκετινγκ και εγγυημένο παράθυρο στους κινηματογράφους, ακόμη και την πιθανότητα να φτάσει στην Κίνα, μια αγορά όπου το Netflix δεν δραστηριοποιείται. Πρόκειται για μια δυναμική κίνηση και για τις δύο πλευρές.

Τώρα μένει η IMAX και το Netflix να ξεκαθαρίσουν το ζήτημα της αναφοράς των εσόδων από τις προβολές. Η IMAX θέλει να το κάνει όπως συνηθίζει, αλλά το Netflix δεν έχει αυτή τη φιλοσοφία. Αν το Netflix συνεχίσει να μην αποκαλύπτει τα δεδομένα από το box office, αυτό ίσως ενοχλήσει κάποιους αλλά αν η ταινία καταφέρει έστω και ένα κλάσμα από τα νούμερα του “Barbie,” το Netflix πιθανότατα θα θέλει να το διαφημίσει.

Πιο σημαντικό είναι ότι η συμφωνία για τη “Narnia” μπορεί να αποτελέσει πρότυπο για μελλοντικές κινήσεις. Υπάρχουν συνολικά επτά βιβλία “Narnia” — επαρκής βάση για sequel (και sequel των sequel). Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι και άλλοι κορυφαίοι δημιουργοί του Netflix θα θέλουν τη συμφωνία που εξασφάλισε η Gerwig. Και γιατί να μην το θέλουν; Η IMAX και το Netflix συνεργάζονται καλά τελευταία. Τον Δεκέμβριο, το “Interstellar” (2014) έσπασε ρεκόρ ως η κορυφαία επανέκδοση όλων των εποχών σε IMAX. Στις 1 Ιανουαρίου 2025 έγινε η τρίτη πιο δημοφιλής ταινία στο Netflix στις ΗΠΑ.

Ίσως αυτό συμβαίνει γιατί ούτε η IMAX ούτε το Netflix έχουν πραγματικά ανάγκη αυτή τη συνεργασία — και οι δύο εταιρείες πάνε πολύ καλά και το κινηματογραφικό πρόγραμμα του 2026 είναι ήδη γεμάτο. Μεταξύ του “The Odyssey” του Christopher Nolan, των νέων ταινιών “Star Wars,” “Hunger Games,” και “Jumanji,” το Netflix, η “Narnia” και η Gerwig έχουν πολλή δουλειά μπροστά τους.

*Με στοιχεία από το IndieWire.

 

 Ακολουθήστε το OLAFAQ στο FacebookBluesky και Instagram.