Στο Θέατρο Μ54 ένα έργο που εστιάζει στο πώς σχετιζόμαστε σωματικά με τη δύναμη της επαφής για τη διαμόρφωση της ατομικότητάς μας και τη συσχέτιση με τους άλλους. Πώς το άγγιγμα μας βοηθάει να θεραπευτούμε και να αλλάξουμε τον κόσμο μας; Oι δρόμοι της επαφής και της σύνδεσης με τους άλλους μας απασχολούν χρόνια. Πάμε να δούμε πώς αποδίδεται αυτό, από μια καλλιτεχνική έκφραση. Οι συντελεστές της παράστασης για την έμπνευση της ιδέας αναφέρουν: «Το δέρμα τυλίγεται γύρω από το σώμα δημιουργώντας την επιφάνεια που πάνω της προβάλλονται το Εγώ και η ψυχή. To “Σkin” είναι η λέξη που φτιάξαμε από το “Σ” του σώματος, το “kin” της κίνησης και το “Skin” του δέρματος και είναι αποτέλεσμα κινητικής έρευνας που εστιάζει στην επαφή και το άγγιγμα».
Τρείς συγκινητικά υπέροχες κοπέλες που μέσω της κίνησης του σώματος πραγματεύονται τη δύναμη της επαφής με το δέρμα που παρουσιάζεται ως βασικό μέσο επικοινωνίας. Πώς το δέρμα αποτελεί μέσο σύνδεσης με τον εαυτό μας και τους γύρω μας; Μια χορογραφία που σε ταξιδεύει στο με ποιον τρόπο ένα χάδι, ένα σπρώξιμο, μια αγκαλιά αλληλεπιδρούν στο εγώ και την ψυχή του καθενός. Οι χορεύτριες με την κίνηση των σωμάτων τους και τις εκφράσεις τους αφηγούνται ιστορίες με ανθρώπους. Το σώμα δεν ξεχνά, θυμάται τις αισθήσεις που προκλήθηκαν από προσωπικά γεγονότα. Στο συγκεκριμένο έργο ταιριάζει και η γνωστή πρόταση «Ο χορός είναι η κρυφή γλώσσα της ψυχής». Η σύνθεση της μουσικής θα έλεγα ανατριχιαστική καθώς συνδυάζεται μ’ έναν εντυπωσιακό τρόπο τις κινήσεις των χορευτριών όπου σε βάζει στην διαδικασία να σκεφτείς και να αναρωτηθείς πώς το άγγιγμα εγείρει και δημιουργεί αισθήματα και ιστορίες στις ανθρώπινες σχέσεις.
Καθώς παρακολουθείς αυτή την πρωτότυπη ιδέα της χορογραφίας καταλαβαίνεις ότι είναι μια βιωματική εμπειρία, συγχρόνως ο τρόπος που την αποδίδουν οι χορεύτριες σου φέρνει στην επιφάνεια διάφορες σκέψεις και μνήμες για το πώς το σωματικό «εγώ» επηρέασε προσωπικές σχέσεις. Εφόσον, αυτό που παρακολουθείς το εκλαμβάνεις διαφορετικά με βάση τα δικά σου βιώματα. Η παράσταση πραγματεύεται την δυναμική του αγγίγματος δηλαδή στο πώς ανταποκρίνεται ο καθένας συναισθηματικά στην αίσθηση που προκαλεί το κάθε είδους άγγιγμα των άλλων ανθρώπων ανιχνεύοντας το πάνω στο δέρμα μας.
Ρώτησα μια από τις χορεύτριες ποιο είναι το μήνυμα που περνάει η συγκεκριμένη παράσταση. «Πως η επαφή είναι η απόλυτη δύναμη στη δημιουργία ισχυρών συνδέσεων!» μου απάντησε. Κι αυτό το μήνυμα το πραγματεύεται η συγκεκριμένη παράσταση μ’ έναν εξαιρετικά πρωτότυπο δημιουργικό τρόπο. Με την τεχνική τoυ contact improvisation δηλαδή τον αυτοσχεδιαστικό χορό, το Axis Syllabus και άλλες σωματοποιημένες τεχνικές. Ένα έργο με βαθιά ευαισθησία και λεπτότητα σ’ ένα θέμα που απασχολεί όλους, το πόσο συμβάλει η αίσθηση της επαφής στη ψυχοσύνθεση μας. Μια ενδιαφέρον παράσταση που αξίζει να την παρακολουθήσετε!
Μου έδωσε ιδιαίτερη χαρά αυτό το έργο, διότι στην ομάδα υπάρχουν άτομα με όρεξη και δημιουργικότητα. Γίνονται πολύ όμορφες δουλειές με πολύ κόπο από πίσω από τους καλλιτέχνες. Στο τέλος της παράστασης συνομίλησα με τις χορεύτριες για το πώς αντιμετωπίζεται η τέχνη του χορού ως επάγγελμα στην Ελλάδα. Μου απάντησαν πως υπάρχουν δυσκολίες, όπως οι μισθοί είναι χαμηλοί και τα εργασιακά δικαιώματα είναι ελλιπείς. Παρ’ όλα αυτά, η τέχνη του χορού στην Ελλάδα συνεχίζει να ανθίζει, με εξαιρετικές παραστάσεις υψηλού επιπέδου. Γι’ αυτό, θα πρέπει να αναγνωριστεί η αξία του χορού και των πολλών ταλαντούχων ανθρώπων πίσω από αυτή, με την ανάλογη υποστήριξη που της αρμόζει.
Σημείωμα της χορογράφου για την παράσταση
Η ιδέα ότι το δέρμα περικλείει τον χαρακτήρα μας βασίζεται στην ιδέα ότι το Εγώ είναι πρώτα από όλα ένα σωματικό εγώ, μια προβολή της ψυχής στην επιφάνεια του σώματος. Έτσι, οι ελλείψεις και τα τραύματα χρειάζεται να αναζητηθούν στις πρωταρχικές μας ελλείψεις στην επαφή και το άγγιγμα ενώ μέσα από την επαφή και την αλληλεπίδρασή μας με τους άλλους μπορούμε να ανα-δομήσουμε ένα νέο και υγιές ατομικό και κοινωνικό σώμα. Στη διαδικασία της έρευνας περάσαμε μέσα από τα δικά μας βιώματα, τις δικές μας ιστορίες, κουρνιάσαμε στην αγκαλιά των μανάδων μας, βιώσαμε την έλλειψη και την υπερβολή αλλά επιλέξαμε τη σύνδεση. Θυμηθήκαμε στιγμές που μπήκαμε κάτω από το σώμα κάποιου άλλου για να τον σηκώσουμε από το κρεβάτι της ανημποριάς, στιγμές που λαίμαργα γευτήκαμε το σώμα του άλλου για να νιώσουμε ζωντανοί, στιγμές που χτυπήσαμε ο ένας πάνω στον άλλον, που χαϊδέψαμε, που τσιμπήσαμε, που φροντίσαμε και φροντιστήκαμε για να πατήσουμε, αρχικά, στα πόδια μας και, έπειτα, να βαδίσουμε μαζί. Οι διαφορετικές ποιότητες αγγίγματος δημιουργούσαν διαφορετικές και απρόβλεπτες συσχετίσεις και κάθε πρόβα ήταν μια δυναμική και συγκινητική εμπειρία.
➪ Info
Χορογραφία-διδασκαλία Contact improvisation: Τέτη Νικολοπούλου
Βοηθός χορογράφου-διδασκαλία Axis Syllabus: Τίμος Ζέχας
Χορεύουν: Εβίτα Μάνου, Δάφνη Σταθάτου, Μαρία Φουντούλη
Μουσική: Δάφνη Τσιούνη
Βιόλα: Ελευθερία Τόγια
Δραματουργία: Κατερίνα Νικολοπούλου
Φωτισμοί: Φαίδων Κωνσταντινίδης
Κοστούμια: Θεοδώρα Σουμαλεύρη
Γραφικά -αφίσα-φλάιερ: Κωνσταντίνος Κωνσταντινίδης
Επικοινωνία: Μαρία Κωνσταντοπούλου
Παραγωγή-σύμβουλος: Ζωή Χατζιδάκη
Φροντιστήριο: Αναστασία Μούζουλα
Σάββατο και Κυριακή 6-7 Απριλίου 2024, 9:00 μμ. Μενάνδρου 54, Ομόνοια
Τιμές εισιτηρίων: 14 ευρώ (γενική είσοδος), 10 ευρώ (μειωμένο: φοιτητικά, ανέργων, άνω των 65, ατέλειες)
Προπώληση εισιτηρίων:
- online: www.ticketservices.gr
- τηλεφωνικά: 210 7234567
- εκδοτήριο: Πανεπιστημίου 39, Αθήνα
Η παράσταση επιχορηγήθηκε από το ΥΠΠΟΑ για την καλλιτεχνική περίοδο 2023-2024