Ο Τakashi Murakami γεννήθηκε στο Τόκιο το 1962. Ο πατέρας του ήταν οδηγός ταξί, η μητέρα του είχε μεγάλη αγάπη στο κέντημα και τον σχεδιασμό υφασμάτων. Μεγάλωσε σε ένα υβριδικό περιβάλλον, ανάμεσα στην ιαπωνική παράδοση και τις δυτικές επιρροές – μαθήματα καλλιγραφίας και βουδιστικές τελετές από τη μία, εκθέσεις του Ρενουάρ και του Γκόγια από την άλλη. Στην εφηβεία, σε αυτές τις επιδράσεις προστέθηκαν και τα μάνγκα  – άλλωστε μεγάλο μέρος των έργων του είναι αφιερωμένο στους otaku, την υποκουλτούρα των φανατικών οπαδών manga, anime και βιντεοπαιχνιδιών. Το 1988, ολοκλήρωσε τις σπουδές του στην παραδοσιακή ιαπωνική ζωγραφική nihonga στο Εθνικό Πανεπιστήμιο Καλών Τεχνών και Μουσικής του Τόκιο.

Έχουν περάσει τρεις δεκαετίες από τότε που παρουσίασε τα πρώτα έργα του – όπως το Polyrhythm με τα πλαστικά στρατιωτάκια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου. Σήμερα, αν ρίξεις μια ματιά στη σελίδα του στο OpenSea, θα διαπιστώσεις ότι η τιμή για καθένα από τα ΝFT της συλλογής Clone-X (next-gen άβαταρ όπως τα περιγράφει) ξεπερνά τα 45 χιλιάδες δολάρια. Ποσά που μοιάζουν ασήμαντα μπροστά στα εκατομμύρια που έχουν πιάσει πίνακες του, όπως το «magnum opus» του, “Τan Tan Bo” (2001) που απεικονίζει το δημοφιλές pop icon του καλλιτέχνη, τον Μr. Dob, πλαισιωμένο από τα χαρακτηριστικά μοτίβα του.

Για τη νέα του έκθεση στη Gagosian, o Murakami επεξεργάστηκε ορισμένα από τα NFT της συλλογής Clone-X (που αναπτύχθηκε σε συνεργασία με τα στούντιο RTFKT), και τα μετέτρεψε σε τρισδιάστατα γλυπτά και πορτρέτα ζωγραφισμένα σχολαστικά στο χέρι. Τα έργα αυτά παρουσιάζονται στο κτίριο της Gagosian που βρίσκεται στο νούμερο 976 της Madison Avenue.

Η έκθεση φιλοξενείται στις δύο από τις έξι γκαλερί Gagosian της Νέας Υόρκης. Στο κτίριο 980 Madison Avenue, φιλοξενούνται πίνακες που σχετίζονται με το project Murakami.Flowers NFT (2021–22) ∙ εδώ, τα εμβληματικά λουλούδια του που έχουν στολίσει μέχρι και τσάντες Louis Vuitton, γίνονται πίνακες που συνδυάζουν το επιδραστικό κίνημα Superflat – το επινόησε ο ίδιος πριν από δύο δεκαετίες και είναι επηρεασμένο από τα manga και τα anime – με την pixel art που φέρνει νοσταλγία για τα βιντεοπαιχνίδια της κονσόλας Nintendo Famicom. Eκατόν οκτώ ΝFT -λουλούδια αποτέλεσαν τη βάση αυτών των έργων, όσες και οι φορές που χτυπάει η καμπάνα στους βουδιστικούς ναούς στην Ιαπωνία με την αλλαγή του χρόνου, συμβολίζοντας τους 108 επίγειους πειρασμούς (το bonnō) που πρέπει να νικήσει ένα άτομο για να πετύχει τη νιρβάνα. Ο έκτος όροφος του κτιρίου είναι αφιερωμένος σε νέους πίνακες εμπνευσμένους από το μοτίβο ψαριών που απεικονίζεται σε ένα μπλε – λευκό κινέζικο πορσελάνινο βάζο της Δυναστείας Γιουάν (περ. 1279-1368), όπως κι από παιδικές αναμνήσεις του Murakami – τις εκδρομές με τον πατέρα του στο ποτάμι, όπου παρατηρούσε το ψάρεμα κυπρίνων. Σε αυτά τα έργα, ο Murakami μετέφρασε με τον δικό του τρόπο την παραδοσιακή κεραμική τέχνη πάνω σε κυκλικούς καμβάδες, και χρησιμοποίησε το ψάρι, σύμβολο αφθονίας στην Ιαπωνία, για να επανασυνδεθεί με το παρελθόν και την ιστορία.

«Όταν εργάζομαι σε μια δημιουργική παραγωγή, δεν κάνω καμία διάκριση μεταξύ ψηφιακού και αναλογικού στοιχείου. Πάντα δουλεύω στο πλαίσιο της σύγχρονης τέχνης – αυτό που με αφορά είναι το αν μπορώ να εμπλακώ σε γεγονότα που καταφέρνουν να πυροδοτήσουν μια γνωστική επανάσταση» δηλώνει ο καλλιτέχνης.

Η έκθεση γεφυρώνει τη φυσική με την ψηφιακή σφαίρα, ενσωματώνοντας τη χρήση εικονικής πραγματικότητας. Η καθηλωτική εμπειρία θέασης είναι έργο των στούντιο RTFKT – που ιδρύθηκε το 2020 και συνενώνει μόδα και gaming δημιουργώντας sneakers και ψηφιακά αντικείμενα για χρήση στους κόσμους του metaverse – και του Oncyber που κατασκευάζει 3D και VR εμπειρίες για καλλιτέχνες και συλλέκτες που επιθυμούν να προβάλλουν τα NFT τους. Μέσω του gagosian.com ή ενός VR headset, η έκθεση αποκτά παγκόσμιο χαρακτήρα, καταργώντας τα σύνορα. Η τεχνολογία δεν σταματά εδώ ∙ όσοι επισκεφτούν τις γκαλερί μπορούν να ενεργοποιήσουν πολλά προσαρμοσμένα φίλτρα Snapchat, για να προβάλλουν κινούμενα σχέδια επαυξημένης πραγματικότητας τόσο στις αίθουσες όσο και στο εξωτερικό των κτιρίων.

«Η ιαπωνική κουλτούρα προήλθε αρχικά από την Ευρασιατική ήπειρο∙ η ιδέα μου ήταν να πάω πέρα ​​από εκεί, μέσα στο metaverse, στοχεύοντας την ιστορία της τέχνης με ένα μόνο βέλος» δηλώνει ο καλλιτέχνης. Η έκθεση δείχνει πώς οραματίζεται ο Murakami τον κόσμο της σύγχρονης τέχνης ∙ ένα κόσμο με άπειρες δυνατότητες και πολλαπλές προεκτάσεις – παραδοσιακές, φυσικές, φουτουριστικές, ψηφιακές και εικονικές.

https://gagosian.com 11 Μαΐου – 25 Ιουνίου 2022