Από το 2005, η Λωρίδα της Γάζας βιώνει έναν απάνθρωπο χερσαίο, εναέριο και θαλάσσιο αποκλεισμό που καθιστά την επιβίωση εξαιρετικά δύσκολη. Σύμφωνα με τη Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη,  τον Ιανουάριο του 2003, ο ισραηλινός αποκλεισμός και το κλείσιμο είχαν αποστραγγίσει έως και 2,4 δισεκατομμύρια δολάρια  από την οικονομία της Δυτικής Όχθης και της Λωρίδας της Γάζας.

Ο θαλάσσιος αποκλεισμός έχει προκαλέσει ζημιές στην αλιευτική βιομηχανία της Γάζας ενώ η ενεργειακή κάλυψη κατέστη αδύνατη. Η εισαγωγή τροφίμων και βασικών αναγκών ήταν εξαιρετικά δύσκολη ενώ η καλλιέργειες ήταν περιορισμένες. Ακόμη και πριν από τον πόλεμο, 2 στους 3 ανθρώπους στη Γάζα βασίζονταν σε επισιτιστική υποστήριξη,σύμφωνα με τον Arif Husain, επικεφαλής οικονομολόγο στο Παγκόσμιο Επισιτιστικό Πρόγραμμα (WFP)

Σήμερα, 39,424 Παλαιστίνιοι έχουν χάσει τη ζωή τους από τον Οκτώβριο, σε έναν πόλεμο χωρίς τέλος, χωρίς όρια και με μόνο σκοπό τον απόλυτο αφανισμό τους. Τα στατιστικά είναι τρομακτικά. Περισσότερα από 12.300 παιδιά στη Γάζα έχουν σκοτωθεί από τότε που το Ισραήλ άρχισε την επίθεση αντιποίνων στον θύλακα μετά τη φρικιαστική επίθεση της Χαμάς στις 7 Οκτωβρίου, σύμφωνα με το Υπουργείο Υγείας της Γάζας.

Πλέον δεν υπάρχει ασφαλές μέρος στη Λωρίδα της Γάζας. Η έλλειψη τροφής, καθαρού νερού και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης σκοτώνουν καθημερινά δεκάδες αμάχους. Οι τεράστιες καταστροφές, τα ερείπια αντί για σπίτια, οι καμένες και κατεστραμμένες εκτάσεις γεωργικής γης και η συνεχιζόμενη αποκοπή από την ανθρωπιστική βοήθεια αποτελούν ουσιαστικά “συλλογική τιμωρία”, η οποία θεωρείται έγκλημα πολέμου και απαγορεύεται από την Τέταρτη Σύμβαση της Γενεύης.

Όλα αυτά τα χρόνια, καλλιτέχνες, ηθοποιοί τραγουδιστές, δείχνουν με το έργο τους τη στήριξή τους στον λαό της Παλαιστίνης, καταδικάζοντας τη βία και τον αποκλεισμό από το Ισραήλ.

Ο καλλιτέχνης του δρόμου και πολιτικός ακτιβιστής βέβαια Banksy δε θα μπορούσε να μείνει αμέτοχος σε αυτό το αιματοκύλισμα.

Τον Αύγουστο του 2005, ο Banksy επισκέφτηκε την Παλαιστίνη όπου ζωγράφισε με την ομάδα του 7 μεγάλες τοιχογραφίες στο Τείχος της Δυτικής Όχθης. Το πελώριο τείχος που χωρίζει τα κατεχόμενα από το Ισραήλ έχει μήκος πάνω από 450 μίλια και ύψος 38 πόδια. Κρίθηκε παράνομο από το Διεθνές Δικαστήριο Δικαιοσύνης, αλλά η κατασκευή από την ισραηλινή κυβέρνηση συνεχίζεται.

Τα αισθήματα του Banksy για τον αποκλεισμό γίνονται ξεκάθαρα σε μια δήλωση που λέει ότι το τείχος «μετατρέπει ουσιαστικά την Παλαιστίνη στη μεγαλύτερη ανοιχτή φυλακή του κόσμου».

Ένα από τα πιο σημαντικά γκράφιτι απεικονίζει δύο νεαρά αγόρια να κρατάνε κουβά και μπογιά. Ακριβώς πάνω από τα αγόρια, ο καλλιτέχνης έχει δημιουργήσει την ψευδαίσθηση ενός σπασμένου τμήματος του γκρίζου τοίχου στον οποίο δημιουργήθηκε η τοιχογραφία. Μέσα από αυτό το ψεύτικο άνοιγμα μέσα από τον τοίχο ζωγραφισμένο ως οφθαλμαπάτη, είναι ορατή μια φωτορεαλιστική έγχρωμη εικόνα μιας τροπικής παραλίας, με άμμο, νερό και αρκετούς φοίνικες, σαν ένας παράδεισος να ξεπροβάλλει μέσα από την κόλαση.

Banksy
Banksy

Η εκπρόσωπος του Banksy, Jo Brooks, είπε ότι ενώ ο Banksy δημιουργούσε το κομμάτι, «οι ισραηλινές δυνάμεις ασφαλείας πυροβόλησαν στον αέρα απειλητικά και υπήρχαν αρκετά όπλα στραμμένα εναντίον του». Ωστόσο, ο Banksy ρώτησε: «Πόσο παράνομο είναι να βανδαλίζεις έναν τοίχο αν ο ίδιος ο τοίχος έχει κριθεί παράνομος από το Διεθνές Δικαστήριο;»

«Η Παλαιστίνη έχει καταληφθεί από τον ισραηλινό στρατό από το 1967. Το 2002 η ισραηλινή κυβέρνηση άρχισε να χτίζει ένα τείχος που χωρίζει τα κατεχόμενα εδάφη από το Ισραήλ, μεγάλο μέρος του παράνομο σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο. Ελέγχεται από μια σειρά σημείων ελέγχου και πύργους παρατήρησης, είναι τριπλάσιο από το ύψος του τείχους του Βερολίνου και τελικά θα καταλήξει να καλύπτει πάνω από 700 χιλιόμετρα, την απόσταση από το Λονδίνο στη Ζυρίχη…»
Banksy, Wall and Piece

Το 2015, επέστρεψε δημιουργώντας μία σειρά γκράφιτι στη Λωρίδα της Γάζας. Παρουσίασε μάλιστα και ένα 2λπετο βιντάκι από την επίσκεψή του στην περιοχή παρουσιάζει στιγμιότυπα παλαιστίνιων πολιτών που στέκονται ανάμεσα στα ερείπια. «Φέτος κάντε τη χρονιά που θα ανακαλύψετε έναν νέο προορισμό», γράφει σαρκαστικά στις λεζάντες του, υπενθυμίζοντας τις κοινότοπες προτροπές των διαφημιστικών μηνυμάτων για πακέτα διακοπών. Το δυστυχές είναι ότι το βιντεάκι είναι 9 χρόνων, αλλά είναι πιο επίκαιρο από ποτέ.

Η επιστροφή του στη Γάζα επιβεβαιώνει τη δέσμευσή του να χρησιμοποιεί την τέχνη ως μέσο για να επιστήσει τη διεθνή προσοχή σε κρίσιμα ανθρωπιστικά ζητήματα.

Ένα από τα έργα του, ίσως είναι μια αναφορά στο γλυπτό του Rodin “Ο Στοχαστής” με το χέρι της φιγούρας από το να στηρίζει στοχαστικά το πρόσωπό του στο να το καλύπτει με απόγνωση – ή ίσως στη Νιόβη όταν πενθεί για την απώλεια των παιδιών της.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Banksy (@banksy)

 

Σε έναν άλλον τύχο, δημιούργησε τη σιλουέτα μιας ομάδας παιδιών που αιωρούνται γύρω από έναν πύργο παρακολούθησης, δίνοντας μία σαρκαστική νότα ελπίδας στον αποκλεισμό που βιώνουν οι Παλαιστίνιοι εδώ και χρόνια από το Ισραήλ.

«Αυτή η γάτα λέει σε ολον τον κόσμο, ότι της λείπει η χαρά από τη ζωή. Η γάτα βρήκε κάτι να παίξει, αλλά τι γίνεται με τα παιδιά μας;» υποστηρίζει ένας κάτοικος στο βιντεάκι ενώ βρίσκεται μαζί με παιδιά ανάμεσα στα γκρεμισμένα σπίτια.

Η μικρού μήκους ταινία δείχνει επίσης ένα κείμενο που έγραψε ο καλλιτέχνης σε έναν τοίχο: «Αν πλύνουμε τα χέρια μας από τη σύγκρουση μεταξύ των ισχυρών και των ανίσχυρων, είμαστε δίπλα στους ισχυρούς – δεν παραμένουμε ουδέτεροι».

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Mashion (@mashionpk)

Με λίγα σχέδια, ο Banksy καταφέρνει να αποτυπώσει τη σπαρακτική πραγματικότητα της Γάζας και να υπογραμμίσει την τρομακτική αδιαφορία της διεθνούς κοινότητας απέναντι σε μία γενοκτονία. Εφιστώντας την παγκόσμια προσοχή στα δεινά τους, η τέχνη του Banksy ενθαρρύνει τον διάλογο και ευαισθητοποιεί σχετικά με τη συνεχιζόμενη ανθρωπιστική κρίση στην περιοχή.

Μέσω της ανώνυμης αλλά παγκοσμίως αναγνωρισμένης παρουσίας του, ο Banksy  χρησιμοποιεί το δημιουργικό του ταλέντο για να ρίξει φως σε κρίσιμα ζητήματα και να συνηγορήσει υπέρ αυτών που δεν έχουν φωνή. Το έργο του Banksy στη Γάζα ωθεί τους θεατές να αναλογιστούν τις ευρύτερες επιπτώσεις του πολέμου και τη σημασία της ειρήνης. Προκαλεί τη διεθνή κοινότητα να αναλάβει δράση και να υποστηρίξει τις προσπάθειες για την επίτευξη διαρκούς επίλυσης σε μία γενοκτονία χωρίς όρια.

 

Διαβάστε επίσης: Στη Λωρίδα της Γάζας συντελείται γενοκτονία σε live μετάδοση και κανείς δεν μπορεί να πει ότι δε γνώριζε