Προβοκάτορας, οραματιστής, μάρτυρας και σόουμαν, ο Αi Weiwei, o καλλιτέχνης που οι New York Times έχουν χαρακτηρίσει «μια εύγλωττη και ασίγαστη φωνή ελευθερίας», χρησιμοποιεί οποιοδήποτε μέσο ή είδος τέχνης -φωτογραφία, περφόρμανς, αρχιτεκτονική, tweets και blogs- για να κοινοποιήσει τις ιδέες και τις σκέψεις του.

Αυτή τη φορά καταπιάνεται με το γυαλί και παρουσιάζει έναν απόκοσμο, γιγάντιο πολυέλαιο μέσα στο επιβλητικό σκηνικό της Βασιλικής Σαν Τζόρτζιο Ματζόρε στη Βενετία. Με τίτλο “La Commedia Umana” (H Aνθρώπινη Κωμωδία), το κρεμαστό γλυπτό ύψους 9 μέτρων, πλάτους 6,5 μέτρων και βάρους 2,7 τόνων από μαύρο γυαλί δημιουργήθηκε σε συνεργασία με το Berengo Studio, κορυφαίο εργαστήριο υαλουργίας του Μουράνο.

«Το γυαλί, ένα ιδιαίτερο υλικό και μέρος της καθημερινότητάς μας, μαρτυρεί χαρά, άγχος και ανησυχία. Παρουσία του, αναλογιζόμαστε τις σχέσεις μεταξύ ζωής και θανάτου, παράδοσης και πραγματικότητας», ανέφερε ο καλλιτέχνης.

Το περιστρεφόμενο γλυπτό που θυμίζει πολυέλαιο αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα κρεμαστά γλυπτά από γυαλί Murano στην ιστορία και παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στην Ρώμη, την άνοιξη. Πρόκειται για ένα μεγαλειώδες, τρομακτικό σύμπλεγμα από oστά, κρανία, όργανα, νυχτερίδες και κάμερες παρακολούθησης. Ο επιδέξιος φωτισμός του έργου από την ιταλική εταιρία Luce5, αποκαλύπτει όλες τις περίπλοκες λεπτομέρειες. Χάρη σ’ αυτόν γίνεται ορατός ένας καταρράκτης απροσδόκητων αντικειμένων που κρέμονται εκεί για να θυμίσουν την θνητότητα, αλλά και την αλλοτριωτική επίδραση του ανθρώπου στην φύση – ένα μήνυμα που μεταδίδει ο Ai Weiwei για το εύθραυστό οικοσύστημα της λιμνοθάλασσας της Βενετίας.

«Αυτό το απέραντο κρεμαστό γλυπτό αψηφά τους ορισμούς – δεν έχουμε ξαναδεί τίποτα παρόμοιο ποτέ πριν. Μέρος της ομορφιάς του είναι ότι παραμένει ένα μυστήριο, μια ανθρώπινη τραγωδία, μια κωμωδία, ένα μπερδεμένο χάος που ο καθένας μας πρέπει να ξετυλίξει με τον δικό του τρόπο. Είναι ένα έργο που ξυπνά συναισθήματα, που μας αναγκάζει να συμφιλιωθούμε όχι μόνο με τη δική μας θνητότητα, αλλά και με τον ρόλο που πρέπει να παίξει η ζωή μας στο μεγάλο θέατρο της ανθρώπινης ιστορίας», δήλωσε ο Adriano Berengo, ιδρυτής του Berengo Studio και του Fondazione Berengo.

Η έκθεση περιλαμβάνει ακόμα οκτώ νέα έργα του Weiwei από γυαλί, μεταξύ των οποίων το “Brainless Figure in Glass” (2022), μια γυάλινη εκδοχή της κλασικής αυτοπροσωπογραφίας του από φελλό, το “Glass Takeout Box” (2022), ένα κουτί takeaway που συμβολίζει την παγκοσμιοποίηση (ένα έργο που είχε δημιουργήσει αρχικά σε μάρμαρο το 2015) και το “Glass Toilet Paper”, (2022), ένα καθημερινό αντικείμενο που σχολιάζει την ευθραυστότητα της κοινωνίας μας. Παράλληλα, παρουσιάζονται διάσημα αλλά και νέα έργα του από πορσελάνη, ξύλο και Lego.

Στο γαλήνιο σκηνικό της Βασιλικής του 16ου αιώνα που σχεδίασε ο αρχιτέκτονας της Αναγέννησης Αντρέα Παλλάντιο στο νησάκι Σαν Τζόρτζιο Ματζόρε και με την πολύτιμη βοήθεια των μαέστρων της υαλουργίας του Berengo Studio, ο «πιο σημαντικός καλλιτέχνης εν δράσει» σύμφωνα με τους Financial Times σχολιάζει και πάλι όσα τον απασχολούν με τον δικό του ριζοσπαστικό, απρόβλεπτο και μοναδικό τρόπο: την φύση, την πνευματικότητα, τις σκοτεινές πλευρές της ιστορίας, τον θάνατο.

Η έκθεση “La Commedia Umana – Memento Mori” του Αi Weiwei παρουσιάζεται στην Βασιλική Σαν Τζόρτζιο Ματζόρε έως τις 27 Noεμβρίου 2022.