Εργασιακά ζόμπι και σεξουαλικά κολλήματα: Πώς ο Έντβαρτ Μουνκ προέβλεψε τις μοναχικές ζωές μας
Από την οδύνη της απώλειας μέχρι τη μιζέρια της εργασίας, ο Σκανδιναβός ζωγράφος βυθίζεται στον πόνο, γεμίζοντας τη ψυχή μας με την εκστατική μελαγχολία των χρωμάτων του.
Το τρέχον έτος τιμάται η εκατονταετηρίδα του μοντερνισμού, καθώς η «Χαμένη Γη» και ο «Οδυσσέας» εκδόθηκαν αμφότερα το 1922. Αλλά ο Έντβαρτ Μουνκ είχε προλάβει τον Τ.Σ. Έλιοτ και τον Τζέιμς Τζόις. Το 1892, ο Μουνκ ζωγράφισε το πρώτο μοντέρνο αριστούργημα της πόλης, προλαβαίνοντας τα ριζοσπαστικά τους οράματα για την αστική ζωή κατά τρεις ολόκληρες δεκαετίες.
Παρατηρώντας τον γνωστό του πίνακα «Evening on Karl Johan», σκέφτομαι ότι «οι άνθρωποι αυτοί θα πρέπει να αρχίσουν να δουλεύουν από το σπίτι», ίσως με μια διάθεση των δικών μου προσωπικών προβολών. Έρχονται προς το μέρος μας στο τέλος της ημέρας, με τα πρόσωπά τους κατασπαραγμένα από τη μιζέρια του γραφείου ή του εργοστασίου. Είναι οι μακάβριες γκρίζες καρικατουρίστικες φιγούρες μοναξιάς και θλίψης που φωτίζονται από κίτρινα λαμπερά παράθυρα. Μια γυναίκα κοιτάζει έξω με λευκούς κύκλους για μάτια, με τις κόρες των ματιών της να έχουν συρρικνωθεί σε κουκκίδες, ενώ ένας άντρας με νεκρικό καπέλο έχει ένα πρόσωπο σαν αποστεωμένο κρανίο, λες και η σύγχρονη ζωή τον έχει μετατρέψει σε ζωντανό-νεκρό. Στην πραγματικότητα, είναι όλοι τους εργασιακά ζόμπι, με καχεκτικά σώματα, με το βήμα τους ρομποτικό, που πλησιάζουν σε μια ενιαία μουμιοποιημένη μάζα.
Αυτή είναι η αποξένωση που ο Έλιοτ θα εξέφραζε σε λέξεις, 30 χρόνια αργότερα:«Ένα πλήθος κύλησε πάνω από τη Γέφυρα του Λονδίνου, τόσοι πολλοί, / δεν είχα σκεφτεί ότι ο θάνατος είχε ξεκάνει τόσους πολλούς. / Αναστεναγμοί, σύντομοι και κοφτοί, εκπνέονταν, / και ο καθένας από αυτούς είχε τα μάτια του καρφωμένα στα πόδια του». Το «Βράδυ στο Καρλ Γιόχαν» προφητεύει την πόλη του 20ού αιώνα με τα μοναχικά πλήθη που βαδίζουν απελπισμένα ανάμεσα στο πουθενά και στο τίποτα.
Αν το να προηγείσαι πάει να πει ότι είσαι ο καλύτερος, ο Μουνκ αξίζει τον τίτλο του πρώτου μοντερνιστή, καθιστώντας τη φετινή 130ή επέτειο του κινήματος και όχι την 100ή. Αλλά αυτός είναι μόνο ένας τρόπος να κρίνουμε την τέχνη. Αυτό που ξεχωρίζει τον Μουνκ είναι η αυθεντικότητα της απεικόνισης του πόνου. Όσο ακατέργαστος κι αν είναι ο πίνακας «Evening on Karl Johan, επισκιάζεται από τον πίνακα «By the Deathbed».
At the Death Bed, 1895
Το «By the Deathbed» απεικονίζει ανθρώπους να στέκονται πάνω από το άψυχο σώμα ενός κοριτσιού. Η αγωνία τους είναι τόσο μεγάλη που δεν έχει μείνει σχεδόν τίποτα από αυτούς. Η γυναίκα που βρίσκεται πιο κοντά μας φοράει μια κατάλευκη μάσκα, σαν επίδεσμο, πάνω από το πρόσωπό της, αφήνοντας μόνο μικρές ροζ κηλίδες γύρω από τα μάτια της. Τα χαρακτηριστικά της έχουν εξαϋλωθεί από τον πόνο της απώλειας. Μια άλλη γυναίκα που έχει προχωρήσει προς το βάθος, το πρόσωπό της είναι απλώς ένα χλωμό σκίτσο με δύο κουκκίδες για μάτια. Το μόνο που μπορούμε να δούμε από το κορίτσι που «έφυγε», είναι μια μικρή λεπτή μορφή κάτω από τα σεντόνια με μακρόστενα καστανά μαλλιά. Αλλά βλέπουμε το θάνατο στις μαυροφορεμένες μορφές των πενθούντων. Έχει εισχωρήσει σε κάθε πτυχή της ύπαρξής τους. Η ζωή τους έχει κλαπεί.
Melancholy III, 1902
Η ζωή είχε κλαπεί και από τον Μουνκ όταν ήταν παιδί. Αυτός ο πίνακας θυμάται την καταστροφική απώλεια της αγαπημένης του αδελφής , Σοφίας, από φυματίωση, την ίδια αιτία που είχε χάσει και τη μητέρα του. Η θλίψη του καθόρισε τον τρόπο με τον οποίο έβλεπε τη ζωή. Ο πρωταγωνιστής του Τ.Σ. Έλιοτ στο «The Love Song of J Alfred Prufrock», παραδέχεται ότι «δεν ήταν ο πρίγκιπας Άμλετ» – αλλά ο νεαρός άνδρας στον πίνακα «Melancholy» του Μούνκ μοιάζει σαφώς με τον τραγικό Σκανδιναβό ήρωα καθώς μελαγχολεί στην ακτή, με το κεφάλι του ακουμπισμένο στο χέρι του σε ένα μεσαιωνικό σύμβολο της μελαγχολίας που είναι τόσο παλιό όσο και οι σκακιέρες του Λιούις. Ο κρεμώδης καφέ και βιολετί ουρανός του Μουνκ πάνω από μια ατάραχη σαν νεκρή μοβ θάλασσα μας μεταφέρει μεμιάς το βαρύ και μελαγχολικό συναίσθημα.
Woman in Three Stages
Όλη αυτή η μελαγχολία ξεχειλίζει στην γενναιοδωρία των χρωμάτων του. Ανάμεσα στα σκοτεινά πράσινα δάση που απεικονίζονται στον τεράστιο καμβά του «Woman in Three Stages» του 1894, υπάρχει κάτι που μοιάζει με μια μεγάλη κηλίδα αίματος: έχει εκσφενδονίσει κόκκινη μπογιά στον καμβά για να δημιουργήσει αυτή την πληγή τρόμου. Ή τουλάχιστον αυτό υποθέτω ότι συνέβη. Ίσως θα έπρεπε να εξετάσουν τον πίνακα για το εάν πρόκειται για πραγματικό αίμα.
Σαν να μην έφτανε η ακατανίκητη αίσθηση της θλίψης, η τέχνη του Μουνκ ομολογεί χωρίς ντροπή τεράστια σεξουαλικά κολλήματα. Υπάρχει ένας νεαρός άνδρας στα δεξιά αυτού του έργου, που στέκεται θλιμμένος δίπλα σε τρεις εικόνες γυναικών: η μία ονειροπολεί στην ακτή, η άλλη περπατάει στο δάσος, και ακριβώς στη μέση στέκεται μια ψηλή γυμνή γυναίκα με το κεφάλι της στραμμένο σε σεξουαλική πρόκληση. Θα πίστευε κανείς ότι το αρσενικό alter ego του Μουνκ θα ήταν ευχαριστημένο, αλλά μοιάζει αξιοθρήνητο. Και στο «Man and Woman», ένας γυμνός άνδρας έχει χαμηλώσει το κεφάλι του απεγνωσμένα, καθώς κάθεται αβοήθητος απέναντι στη γυμνή φίλη του. Αυτή η σκηνή της κρεβατοκάμαρας είναι αν μη τι άλλο ανυπόφορη. Ο Μουνκ ταυτίζεται σαφώς με τον ανδρικό εγωισμό που συντρίβεται, ανίκανος μπροστά στο γυναικείο γυμνό. Πόσοι καλλιτέχνες ήταν άραγε τόσο ειλικρινείς;
Αυτοπροσωπογραφία με τσιγάρο, 1895
Ο Μουνκ έκανε άλμα από τις υπέροχες μετα-ιμπρεσιονιστικές σκηνές της δεκαετίας του 1880 -συμπεριλαμβανομένου ενός πορτρέτου της αδελφής του Ίνγκερ δίπλα σε μια ομιχλώδη θάλασσα- στις έντονες, αφηρημένες εικόνες του fin de siècle συναισθηματικά αποκαλυπτικές και τόσο ακραίες που μοιάζει να του λείπει ένα δέρμα. Η αυτοπροσωπογραφία στην κλινική, που ζωγραφίστηκε το 1909, δείχνει γιατί δεν ήταν εφικτό να συνεχίσει έτσι. Η πιο εκφραστική περίοδος του Μουνκ αγοράστηκε σε βάρος τραυματικών ερωτικών σχέσεων και αλκοολισμού. Το 1908, έπαθε νευρικό κλονισμό και μπήκε σε μια «κλινική νευρώσεων». Αυτός ο πίνακας τον παρουσιάζει σε φάση ανάρρωσης: με μια πρώτη ματιά μπορεί να φαίνεται ένα πιο επίσημο έργο, με τον Μουνκ να υιοθετεί μια αξιοπρεπή, σοβαρή πόζα, αλλά στη συνέχεια συνειδητοποιείς ότι στην πραγματικότητα ζωγραφίζει τον εαυτό του να δοκιμάζει αυτή τη στάση, με την ανήσυχη ελπίδα ότι μπορεί να την διατηρήσει και στην πραγματική ζωή από εδώ και πέρα. Ωστόσο, το σακάκι του είναι ένα ξέφρενο μοτίβο από μωβ κηλίδες. Ο Μουνκ δεν μπορεί να ξεχάσει τι είδε όταν κοίταξε μέσα στο αιματοβαμμένο δάσος.
Η Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου συμμετέχει στον εορτασμό των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2023, με ελεύθερη είσοδο στις 23 και 24 Σεπτεμβρίου 2023.
Η Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου συμμετέχει στον εορτασμό των Ευρωπαϊκών Ημερών Πολιτιστικής Κληρονομιάς 2023, με ελεύθερη είσοδο στις 23 και 24 Σεπτεμβρίου 2023.
Για το project που παρουσιάζεται στην γκαλερί Kalfayan, ο Αντρέα Τζούροβιτς αντλεί έμπνευση από της μνήμες της παιδικής του ηλικίας προτού μεταβεί από τη Σερβία Μαυροβούνιο (Πρώην Γιουγκοσλαβία) στην
Για το project που παρουσιάζεται στην γκαλερί Kalfayan, ο Αντρέα Τζούροβιτς αντλεί έμπνευση από της μνήμες της παιδικής του ηλικίας προτού μεταβεί από τη Σερβία Μαυροβούνιο (Πρώην Γιουγκοσλαβία) στην
Το 1978, ανοίγει τις πόρτες του η έκθεση "Punk Art", η οποία ιχνηλατεί τη γέννηση και τη σύντομη ιστορία του κινήματος όπως αυτό εκδηλώθηκε στη μουσική, τη μόδα και τα εικαστικά.
Το 1978, ανοίγει τις πόρτες του η έκθεση "Punk Art", η οποία ιχνηλατεί τη γέννηση και τη σύντομη ιστορία του κινήματος όπως αυτό εκδηλώθηκε στη μουσική, τη μόδα και τα εικαστικά.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων.
Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε ή να αρνηθείτε να συναινέσετε.
Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε συσκευές, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για τους σκοπούς που περιγράφονται παρακάτω. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία από εμάς και τους συνεργάτες μας για τους εν λόγω σκοπούς. Εναλλακτικά, μπορείτε να κάνετε κλικ για να αρνηθείτε να συναινέστε ή να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν συναινέσετε. Οι προτιμήσεις σας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αρνηθείτε αυτήν την επεξεργασία. Μπορείτε πάντα να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας επιστρέφοντας σε αυτόν τον ιστότοπο ή επισκεπτόμενοι την πολιτική απορρήτου μας.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-advertisement
1 year
Set by the GDPR Cookie Consent plugin, this cookie is used to record the user consent for the cookies in the "Advertisement" category .
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
CookieLawInfoConsent
1 year
Records the default button state of the corresponding category & the status of CCPA. It works only in coordination with the primary cookie.
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Cookie
Duration
Description
_ga
2 years
The _ga cookie, installed by Google Analytics, calculates visitor, session and campaign data and also keeps track of site usage for the site's analytics report. The cookie stores information anonymously and assigns a randomly generated number to recognize unique visitors.
_gat_gtag_UA_222713851_1
1 minute
Set by Google to distinguish users.
_gid
1 day
Installed by Google Analytics, _gid cookie stores information on how visitors use a website, while also creating an analytics report of the website's performance. Some of the data that are collected include the number of visitors, their source, and the pages they visit anonymously.
CONSENT
2 years
YouTube sets this cookie via embedded youtube-videos and registers anonymous statistical data.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Cookie
Duration
Description
advanced_ads_browser_width
1 month
This cookie is set by Advanced ads plugin.This cookie is used to measure and store the user browser width for adverts.
VISITOR_INFO1_LIVE
5 months 27 days
A cookie set by YouTube to measure bandwidth that determines whether the user gets the new or old player interface.
YSC
session
YSC cookie is set by Youtube and is used to track the views of embedded videos on Youtube pages.
yt-remote-connected-devices
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.
yt-remote-device-id
never
YouTube sets this cookie to store the video preferences of the user using embedded YouTube video.