Τα έργα τέχνης δε χρειάζεται να είναι μεγαλεπίβολα και ογκώδη για να προκαλούν έκπληξη και θαυμασμό. Καμιά φορά, τα μεγαλύτερα αριστουργήματα έχουν μικροσκοπικό μέγεθος.
Μερικές φορές ζωγραφισμένα με μία μόνο ίνα, τα μικροσκοπικά γλυπτά του Willard Wigan μπορούν να χωρέσουν στο μάτι μιας βελόνας
Ο καλλιτέχνης Willard Wigan είναι διάσημος για τις αναδημιουργίες διάσημων πινάκων όπως η Μόνα Λίζα και ο Μυστικός Δείπνος, καθώς και για τις απεικονίσεις διάσημων προσωπικοτήτων όπως ο Albert Einstein και ο Ρομπέν των Δασών.
Αλλά για να τα δείτε, θα χρειαστείτε ένα μικροσκόπιο.
Η νέα έκθεση του Wigan, «Miniature Masterpieces», εκτίθεται αυτή τη στιγμή στο Wollaton Hall στο Nottingham της Αγγλίας. Η δωρεάν έκθεση περιλαμβάνει 20 μικροσκοπικά γλυπτά, καθένα από τα οποία κάθεται στο μάτι μιας βελόνας.
«Αυτό είναι πιο περίπλοκο από οποιαδήποτε μικροχειρουργική», λέει ο Wigan στο Wired σε μια συνέντευξη βίντεο. «Πρέπει να έχεις πιο σταθερό χέρι από οποιονδήποτε χειρουργό για να κάνεις αυτή τη δουλειά».
Ίσως αυτό ακούγεται σαν υπερβολή, αλλά οποιαδήποτε απροσεξία, ή μικρό λάθος μπορούν να βάλουν τέλος σε εβδομάδες δουλειάς. Κάποτε, αφού τελείωσε ένα γλυπτό που απεικονίζει μια σκηνή από την Αλίκη στη Χώρα των Θαυμάτων, χτύπησε το τηλέφωνο του. «Ποιος είναι; Και καθώς πήρα ανάσα, εισέπνευσα την Αλίκη», λέει στο Wired. «Η οποία χάθηκε κάπου στις κοιλότητες μου».
Πριν ξεκινήσει τη δουλειά, ο Wigan κάνει ασκήσεις αναπνοής. Χρησιμοποιεί ένα μικροσκόπιο για να δει καλύτερα το υλικό που χειρίζεται και εργάζεται μόνο μεταξύ των καρδιακών του παλμών καθώς ο σφυγμός στα δάχτυλά του είναι αρκετά μεγάλος για να προκαλέσει προβλήματα. Χρησιμοποιεί τα δικά του μοναδικά εργαλεία, μερικές φορές υποδερμικές βελόνες MacGyvering ή θραύσματα διαμαντιών, ώστε να μπορεί να δουλεύει σε γλυπτά σε τόσο μικρή κλίμακα.
«Στην πραγματικότητα δεν μου αρέσει η διαδικασία γιατί με αγχώνει. Απλώς απολαμβάνω όταν τα τελειώνω», λέει ο Wigan στον Amarachi Orie του CNN. «Αλλά από τη στιγμή που φτιάχνονται, η δόξα είναι όταν το βλέπουν άλλοι άνθρωποι. Όταν βλέπεις να ζωγραφίζεται η δυσπιστία στο πρόσωπό τους, που δεν μπορούν να εξηγήσουν τι βλέπουν, αυτό μου δίνει τόση χαρά.»
Ο Wigan κατέχει το ρεκόρ για το μικρότερο χειροποίητο γλυπτό που δημιουργήθηκε ποτέ: ένα ανθρώπινο έμβρυο φτιαγμένο από μια ίνα από το χαλί του, σύμφωνα με τα Παγκόσμια Ρεκόρ Γκίνες. Έχει επίσης χαρίσει προσωπικά ένα μικρό βρετανικό στέμμα στην αείμνηστη Ελισάβετ Β’.
Τέσσερα από τα γλυπτά του «Miniature Masterpieces» είναι νέα έργα που αποτελούν μέρος της συλλογής του Wigan’s Disappearing World, η οποία έχει σκοπό να τονίσει τις απειλές που αντιμετωπίζει η βιοποικιλότητα και να ενθαρρύνει τον περιβαλλοντισμό. Το ένα κομμάτι απεικονίζει έναν μικροσκοπικό Τυρανόσυαρο Rex.
Ως παιδί, ο Wigan πάλευε με την ανάγνωση και τη γραφή, μια δυσκολία που αργότερα συνειδητοποίησε ότι σχετιζόταν με τον αυτισμό και τη δυσλεξία που δεν είχε διαγνωστεί. Η κατασκευή μικροσκοπικών γλυπτών έγινε το καταφύγιο του. Μπόρεσε να διοχετεύσει τη δηιουργικότητά του και την ανασφάλεια που του είχε δημιουργηθεί από τις δυσκολίες στην παιδική του ηλικία. Όταν η μητέρα του είδε τα έργα του, τον ενθάρρυνε να τα κάνει όλο και πιο μικροσκοπικά.
Σύμφωνα με το blog της καλλιτέχνιδας, πριν από το θάνατό της το 1995, του είπε: «Όσο μικρότερα κάνεις τα πράγματα, τόσο μεγαλύτερο θα γίνεται το όνομά σου».
Η τέχνη του Wigan γιορτάζει την ικανότητα να βλέπεις τον κόσμο από νέες προοπτικές. Μέσω ενός προγράμματος προβολής, θα επιδείξει τη συλλογή του σε τοπικά σχολεία του Νότιγχαμ για να διαδώσει τις ιδέες πίσω από την τέχνη του.
«Αυτά τα μικρού μεγέθους γλυπτά μεταφέρουν ένα πολύ μεγαλύτερο μήνυμα», γράφει ο Wigan στον ιστότοπό του, Small Things Matter.
«Μια έξυπνη υπενθύμιση ότι ο κόσμος μας εξαφανίζεται και πρέπει να κάνουμε αλλαγές».
Πηγή: Smithsonian Magazine