Εδώ και επτά με οκτώ χρόνια, κυκλοφορεί μια θεωρία στους σκοτεινούς κύκλους των συνωμοσιολόγων, γνωστή ως “Νεκρό Διαδίκτυο”. Η θεωρία αυτή διατείνεται πως το αυθεντικό, ανθρώπινο περιεχόμενο που χαρακτήριζε το διαδίκτυο των δεκαετιών του ’90 και των αρχών του 2000, έχει πλέον αντικατασταθεί από περιεχόμενο που παράγεται από την τεχνητή νοημοσύνη. Το διαδίκτυο θεωρείται «νεκρό» με την έννοια ότι το μεγαλύτερο μέρος των πληροφοριών που καταναλώνουμε σήμερα δεν προέρχεται από ανθρώπινα χέρια.
Η θεωρία πηγαίνει ακόμη πιο μακριά, υποστηρίζοντας πως αυτή η μετάβαση από το ανθρώπινο στο τεχνητό δεν ήταν μια φυσική εξέλιξη, αλλά μια εσκεμμένη χειραγώγηση από κυβερνήσεις και πολυεθνικές, με στόχο τη διαμόρφωση της κοινής γνώμης. Ακούγεται σαν σενάριο για ένα αγωνιώδες κυβερνοπάνκ θρίλερ, κι όμως, ορισμένες πρόσφατες εξελίξεις δίνουν στην ιδέα μια παράξενη χροιά αληθοφάνειας.
Μέσα σε όλο αυτό έχει εισαχθεί ακόμη και ένας νέος όρος: “AI slime” – μια χαρακτηριστική περιγραφή του συντριπτικού όγκου συνθετικού περιεχομένου που κατακλύζει τα κοινωνικά δίκτυα. Η τεχνητή νοημοσύνη δεν περιορίζεται πλέον σε bots που μιμούνται ανθρώπους· δημιουργεί εξελιγμένες εικόνες, βίντεο, ακόμη και άρθρα. Με την έλευση εργαλείων όπως το ChatGPT και γεννήτριες εικόνας από AI, το τεχνητό περιεχόμενο έχει εκτοξευτεί στα ύψη σε πλατφόρμες όπως το Instagram, το Facebook, το TikTok και το YouTube. Ιδιαίτερα στο TikTok, τα AI-generated βίντεο εμφανίζονται πλέον με αυξανόμενη συχνότητα, καθιστώντας δύσκολη τη διάκριση μεταξύ πραγματικού και τεχνητού.
Το πιο ανησυχητικό; Πολλοί χρήστες, ιδίως από τις παλαιότερες γενιές, δεν αντιλαμβάνονται ότι το περιεχόμενο που παρακολουθούν δεν έχει ανθρώπινη προέλευση. Συχνά, αυτά τα posts προσελκύουν την προσοχή άλλων λογαριασμών – που είναι επίσης bots. Και αυτή η αλληλεπίδραση, που μοιάζει με έναν χορό φαντασμάτων, δεν είναι μόνο πρόβλημα για τους χρήστες. Είναι και για τους διαφημιστές, που καταλήγουν να πληρώνουν για διαφημίσεις που βλέπουν… μηχανές, όχι άνθρωποι.
Οι πλατφόρμες, αντί να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα, φαίνεται να το αγκαλιάζουν. Το TikTok πειραματίζεται με «εικονικούς influencers» για να προσελκύσει διαφημιστικές συνεργασίες, ενώ το Instagram ετοιμάζεται να μετατρέψει τους κορυφαίους influencers του σε chatbots, με στόχο τη μαζική αλληλεπίδραση με χρήστες.
Από την άλλη, η πολιτική του Έλον Μασκ στο Twitter (ή X, όπως λέγεται πλέον) γύρω από το AI-generated περιεχόμενο προκαλεί διχογνωμίες. Μετά την εξαγορά της πλατφόρμας, ο Μασκ χαλάρωσε τους κανόνες για την παραπληροφόρηση, γεγονός που αρκετοί θεωρούν ότι ανοίγει διάπλατα την πόρτα σε ένα κύμα συνθετικής παραπληροφόρησης. Ταυτόχρονα, επανέφερε λογαριασμούς που είχαν αποκλειστεί για διασπορά ψευδών ειδήσεων, ενώ εισήγαγε χρηματοδοτικά κίνητρα που, στην πράξη, ενισχύουν τη δημιουργία φτηνών και ιογενών συνθετικών δημοσιεύσεων.
Ωστόσο, το φαινόμενο του “Νεκρού Διαδικτύου” δεν περιορίζεται σε υποθέσεις. Ορισμένα πραγματικά παραδείγματα αποδεικνύουν ότι το AI έχει ήδη εισχωρήσει στον πυρήνα της δημιουργίας περιεχομένου:
1. Η GPT-3 στη Δημοσιογραφία: Εφημερίδες όπως ο The Guardian έχουν πειραματιστεί με άρθρα γραμμένα εξ ολοκλήρου από AI. Ένα τέτοιο editorial από τη GPT-3 έθεσε ερωτήματα για τον ρόλο των ανθρώπων στη δημοσιογραφία. Το πείραμα ανέδειξε τη δυνατότητα της τεχνητής νοημοσύνης να παράγει συνεκτικό και σχετικό με το περιεχόμενο κείμενο, θέτοντας ερωτήματα σχετικά με τον μελλοντικό ρόλο των ανθρώπινων δημοσιογράφων.
2. Εικονικοί Influencers: Μορφές όπως η Lil Miquela, που δεν είναι τίποτα άλλο από CGI, έχουν γίνει mainstream. Με συνεργασίες με ονόματα όπως ο Calvin Klein και η Prada, οι συνθετικοί αυτοί χαρακτήρες ανοίγουν τον δρόμο για έναν κόσμο χωρίς πραγματικούς influencers. Αυτό δείχνει μια στροφή προς την αποδοχή του συνθετικού περιεχομένου στα κυρίαρχα μέσα ενημέρωσης.
3. AI και Deepfake στις Διαφημίσεις: Εταιρείες χρησιμοποιούν AI για να «αναστήσουν» θρύλους της μουσικής και του κινηματογράφου, δημιουργώντας διαφημιστικά που θολώνουν τις γραμμές μεταξύ πραγματικότητας και συνθετικότητας. Για παράδειγμα, μια αξιόλογη εταιρεία ποτών χρησιμοποίησε την τεχνητή νοημοσύνη για να αναστήσει το ομοίωμα ενός διάσημου τραγουδιστή για μια διαφήμιση, δείχνοντας πώς η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να θολώσει τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και τεχνητότητας στα μέσα ενημέρωσης.
4. Το AI στο TikTok: Η πλατφόρμα έχει εξελιχθεί σε βασίλειο αυτοματοποιημένων βίντεο, όπου το AI διαμορφώνει τόσο την προσφορά όσο και τη ζήτηση του περιεχομένου. Μελέτες έχουν δείξει ότι το κατασκευασμένο περιεχόμενο μπορεί να διαδοθεί ταχύτερα και να είναι πιο επιζήμιο από τις παραδοσιακές ψευδείς αναφορές, αμφισβητώντας την ικανότητα του κοινού να διακρίνει την αλήθεια στους ψηφιακούς χώρους.
Το αποτέλεσμα; Ένα διαδίκτυο που μοιάζει ολοένα και λιγότερο ανθρώπινο. Οι αναφορές λένε ότι μέχρι το 2026, το 90% του online περιεχομένου θα είναι συνθετικό. Ίσως τελικά, όσοι αναζητούν γνήσιες, ανθρώπινες στιγμές, να πρέπει να επιστρέψουν στον φυσικό κόσμο. Στη μαγεία των συζητήσεων που γίνονται πρόσωπο με πρόσωπο, μακριά από την άψυχη λάμψη της οθόνης.
➪ Διαβάστε επίσης: Τι ακριβώς κάνει ένας “Πράκτορας Τεχνητής Νοημοσύνης”;
Εδώ και επτά με οκτώ χρόνια, κυκλοφορεί μια θεωρία στους σκοτεινούς κύκλους των συνωμοσιολόγων, γνωστή ως “Νεκρό Διαδίκτυο”. Η θεωρία αυτή διατείνεται πως το αυθεντικό, ανθρώπινο περιεχόμενο που χαρακτήριζε το διαδίκτυο των δεκαετιών του ’90 και των αρχών του 2000, έχει πλέον αντικατασταθεί από περιεχόμενο που παράγεται από την τεχνητή νοημοσύνη. Το διαδίκτυο θεωρείται «νεκρό» με την έννοια ότι το μεγαλύτερο μέρος των πληροφοριών που καταναλώνουμε σήμερα δεν προέρχεται από ανθρώπινα χέρια.
Η θεωρία πηγαίνει ακόμη πιο μακριά, υποστηρίζοντας πως αυτή η μετάβαση από το ανθρώπινο στο τεχνητό δεν ήταν μια φυσική εξέλιξη, αλλά μια εσκεμμένη χειραγώγηση από κυβερνήσεις και πολυεθνικές, με στόχο τη διαμόρφωση της κοινής γνώμης. Ακούγεται σαν σενάριο για ένα αγωνιώδες κυβερνοπάνκ θρίλερ, κι όμως, ορισμένες πρόσφατες εξελίξεις δίνουν στην ιδέα μια παράξενη χροιά αληθοφάνειας.
Μέσα σε όλο αυτό έχει εισαχθεί ακόμη και ένας νέος όρος: “AI slime” – μια χαρακτηριστική περιγραφή του συντριπτικού όγκου συνθετικού περιεχομένου που κατακλύζει τα κοινωνικά δίκτυα. Η τεχνητή νοημοσύνη δεν περιορίζεται πλέον σε bots που μιμούνται ανθρώπους· δημιουργεί εξελιγμένες εικόνες, βίντεο, ακόμη και άρθρα. Με την έλευση εργαλείων όπως το ChatGPT και γεννήτριες εικόνας από AI, το τεχνητό περιεχόμενο έχει εκτοξευτεί στα ύψη σε πλατφόρμες όπως το Instagram, το Facebook, το TikTok και το YouTube. Ιδιαίτερα στο TikTok, τα AI-generated βίντεο εμφανίζονται πλέον με αυξανόμενη συχνότητα, καθιστώντας δύσκολη τη διάκριση μεταξύ πραγματικού και τεχνητού.
Το πιο ανησυχητικό; Πολλοί χρήστες, ιδίως από τις παλαιότερες γενιές, δεν αντιλαμβάνονται ότι το περιεχόμενο που παρακολουθούν δεν έχει ανθρώπινη προέλευση. Συχνά, αυτά τα posts προσελκύουν την προσοχή άλλων λογαριασμών – που είναι επίσης bots. Και αυτή η αλληλεπίδραση, που μοιάζει με έναν χορό φαντασμάτων, δεν είναι μόνο πρόβλημα για τους χρήστες. Είναι και για τους διαφημιστές, που καταλήγουν να πληρώνουν για διαφημίσεις που βλέπουν… μηχανές, όχι άνθρωποι.
Οι πλατφόρμες, αντί να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα, φαίνεται να το αγκαλιάζουν. Το TikTok πειραματίζεται με «εικονικούς influencers» για να προσελκύσει διαφημιστικές συνεργασίες, ενώ το Instagram ετοιμάζεται να μετατρέψει τους κορυφαίους influencers του σε chatbots, με στόχο τη μαζική αλληλεπίδραση με χρήστες.
Από την άλλη, η πολιτική του Έλον Μασκ στο Twitter (ή X, όπως λέγεται πλέον) γύρω από το AI-generated περιεχόμενο προκαλεί διχογνωμίες. Μετά την εξαγορά της πλατφόρμας, ο Μασκ χαλάρωσε τους κανόνες για την παραπληροφόρηση, γεγονός που αρκετοί θεωρούν ότι ανοίγει διάπλατα την πόρτα σε ένα κύμα συνθετικής παραπληροφόρησης. Ταυτόχρονα, επανέφερε λογαριασμούς που είχαν αποκλειστεί για διασπορά ψευδών ειδήσεων, ενώ εισήγαγε χρηματοδοτικά κίνητρα που, στην πράξη, ενισχύουν τη δημιουργία φτηνών και ιογενών συνθετικών δημοσιεύσεων.
Ωστόσο, το φαινόμενο του “Νεκρού Διαδικτύου” δεν περιορίζεται σε υποθέσεις. Ορισμένα πραγματικά παραδείγματα αποδεικνύουν ότι το AI έχει ήδη εισχωρήσει στον πυρήνα της δημιουργίας περιεχομένου:
1. Η GPT-3 στη Δημοσιογραφία: Εφημερίδες όπως ο The Guardian έχουν πειραματιστεί με άρθρα γραμμένα εξ ολοκλήρου από AI. Ένα τέτοιο editorial από τη GPT-3 έθεσε ερωτήματα για τον ρόλο των ανθρώπων στη δημοσιογραφία. Το πείραμα ανέδειξε τη δυνατότητα της τεχνητής νοημοσύνης να παράγει συνεκτικό και σχετικό με το περιεχόμενο κείμενο, θέτοντας ερωτήματα σχετικά με τον μελλοντικό ρόλο των ανθρώπινων δημοσιογράφων.
2. Εικονικοί Influencers: Μορφές όπως η Lil Miquela, που δεν είναι τίποτα άλλο από CGI, έχουν γίνει mainstream. Με συνεργασίες με ονόματα όπως ο Calvin Klein και η Prada, οι συνθετικοί αυτοί χαρακτήρες ανοίγουν τον δρόμο για έναν κόσμο χωρίς πραγματικούς influencers. Αυτό δείχνει μια στροφή προς την αποδοχή του συνθετικού περιεχομένου στα κυρίαρχα μέσα ενημέρωσης.
3. AI και Deepfake στις Διαφημίσεις: Εταιρείες χρησιμοποιούν AI για να «αναστήσουν» θρύλους της μουσικής και του κινηματογράφου, δημιουργώντας διαφημιστικά που θολώνουν τις γραμμές μεταξύ πραγματικότητας και συνθετικότητας. Για παράδειγμα, μια αξιόλογη εταιρεία ποτών χρησιμοποίησε την τεχνητή νοημοσύνη για να αναστήσει το ομοίωμα ενός διάσημου τραγουδιστή για μια διαφήμιση, δείχνοντας πώς η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να θολώσει τα όρια μεταξύ πραγματικότητας και τεχνητότητας στα μέσα ενημέρωσης.
4. Το AI στο TikTok: Η πλατφόρμα έχει εξελιχθεί σε βασίλειο αυτοματοποιημένων βίντεο, όπου το AI διαμορφώνει τόσο την προσφορά όσο και τη ζήτηση του περιεχομένου. Μελέτες έχουν δείξει ότι το κατασκευασμένο περιεχόμενο μπορεί να διαδοθεί ταχύτερα και να είναι πιο επιζήμιο από τις παραδοσιακές ψευδείς αναφορές, αμφισβητώντας την ικανότητα του κοινού να διακρίνει την αλήθεια στους ψηφιακούς χώρους.
Το αποτέλεσμα; Ένα διαδίκτυο που μοιάζει ολοένα και λιγότερο ανθρώπινο. Οι αναφορές λένε ότι μέχρι το 2026, το 90% του online περιεχομένου θα είναι συνθετικό. Ίσως τελικά, όσοι αναζητούν γνήσιες, ανθρώπινες στιγμές, να πρέπει να επιστρέψουν στον φυσικό κόσμο. Στη μαγεία των συζητήσεων που γίνονται πρόσωπο με πρόσωπο, μακριά από την άψυχη λάμψη της οθόνης.
➪ Διαβάστε επίσης: Τι ακριβώς κάνει ένας “Πράκτορας Τεχνητής Νοημοσύνης”;