Στο ψηφιακό τσίρκο των social media που βρίσκεται συνεχώς σε παγκόσμια περιοδεία -πιο επιτυχημένο tour και από το “Era’s” της Taylor Swift-, βρισκόμαστε ηθελημένα παγιδευμένοι μέσα του ως επισκέπτες-χρήστες. Πρόκειται για ένα καλειδοσκοπικό πανηγύρι, ή και καρναβάλι αν θέλετε, των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που αγαπάμε να μισούμε και που ακόμη -οι περισσότεροι από εμάς- δεν έχουμε βρει το θάρος να τραβήξουμε διαφορετικούς δρόμους.

Σε αυτό το τσίρκο, αντίστοιχο του ιστορικού Medrano, δεν υπάρχουν μοναδικές οντότητες και νούμερα, καθώς όλα είναι σχεδόν πανομοιότυπα. Θα φανταζόταν κανείς πως στη μεγάλη σκηνή που έχουν στήσει οι τεχνολογικοί κολοσσοί της εποχής μας, όπως η Meta (Facebook, Instagram, Threads), η ByteDance (TikTok, Whee), η Twitter Inc. (X) και η Snapchat (Snapchat), τα κόλπα που θα μας παρουσιάζονταν ανά διαστήματα θα ήταν πρωτότυπα, όμως όλα μοιάζουν μεταξύ τους – και παρ’ όλα αυτά εμείς συνεχίζουμε να δίνουμε τις μάχες για να κάτσουμε στις πρώτες θέσεις πληρώνοντας το ανάλογο αντίτιμο.

Αν και αυτές οι εταιρείες διαφημίζουν την καινοτομία τους, ό,τι μας παρουσιάζουν εδώ και αρκετά μεγάλο διάστημα είναι μια αντιγραφή αφού η δημιουργικότητά τους στο τέλος της παράστασης υποκλίνεται στη συμμόρφωση των υπαρχουσών τάσεων – ουσιαστικά, δεν παίρνουν κανένα ρίσκο για να βελτιώσουν την εμπειρία μας.

Έτσι λοιπόν, ακολουθώντας αυτή την προσέγγιση, η ByteDance, δηλαδή η «μαμά εταιρεία» του TikTok, αποφάσισε να λανσάρει την εφαρμογή Whee, η οποία «δημιουργήθηκε για να σας κρατά συνδεδεμένους με τους στενούς σας φίλους μέσα από αυθόρμητες στιγμές της ζωής», σύμφωνα με την περιγραφή του app στο Google Play Store. Ωστόσο, το Whee θυμίζει πάρα πολύ στο βασιλιά Instagram, έχει λογότυπο που παραπέμπει στο αποτυχημένο Threads, το οποίο είναι κακή κόπια του γερασμένου X (πρώην Twitter), το οποίο αντέγραψε η Γιαδικιάρογλου, η οποία εμπνεύστηκε από την Ξανθοπούλου κ.ο.κ.

Όπως κάθε app που φιλοδοξεί να μας προσελκύσει στο νούμερό του και σέβεται τον εαυτό, έτσι και το Whee, που προμοτάρεται ως πρωτοποριακό, δεν είναι παρά ένα ανακυκλωμένο τέχνασμα ιδεών σε καινούργιο περιτύλιγμα.

Προς το παρόν η νέα εφαρμογή της ByteDance δεν είναι διαθέσιμη στην Ελλάδα για να κάνουμε συγκριτικές δοκιμές και να σας δώσουμε ένα βιωματικό κείμενο όπως είχαμε κάνει για το Threads, παρ’ όλα αυτά συλλέξαμε όσες πληροφορίες ανακαλύψαμε στο ίντερνετ και σας της παρουσιάζουμε παρακάτω.

Βασικά χαρακτηριστικά και διαθεσιμότητα

⠂Προσωπικός διαμοιρασμός: Οι φωτογραφίες που μοιράζονται στο Whee είναι ορατές μόνο στους φίλους σας, ενισχύοντας μια προσέγγιση πιο ιδιωτική.

⠂Διαδραστικό περιβάλλον χρήστη (User Interface/UI): Η εφαρμογή διαθέτει ένα απλό UI με τρεις κύριες καρτέλες: Camera, Feed και Messager, και περιλαμβάνει μια λειτουργία ειδοποιήσεων παρόμοια με αυτή του Instagram.

⠂Διαθεσιμότητα: Το Whee είναι διαθέσιμο για συσκευές Android μέσω του Play Store της Google σε επιλεγμένες χώρες, αλλά όχι ακόμη στις ΗΠΑ (όπως και στην Ελλάδα). Οι προσπάθειες για πρόσβαση σε αυτό μέσω VPN ήταν ανεπιτυχείς.

Γενικά

⠂Παρόμοια χαρακτηριστικά: Το λανσάρισμα του Whee εντάσσεται σε μια τάση όπου οι social media πλατφόρμες υιοθετούν χαρακτηριστικά η μία από την άλλη. Το Instagram έχει ενσωματώσει στις λειτουργίες του τα Stories και τα Reels από το Snapchat και το TikTok, ενώ το TikTok παρουσίασε την εφαρμογή Notes, παρόμοια με το Threads του Instagram, το οποίο Threads δημιουργήθηκε για να ανταγωνιστεί το X.

⠂Λανσάρισμα: Η ByteDance δεν έχει ανακοινώσει την παγκόσμια κυκλοφορία του Whee, γεγονός που υποδηλώνει την πιθανότητα η εφαρμογή να αποσυρθεί πριν φτάσει σε ένα ευρύτερο κοινό.

Πρόσθετες λεπτομέρειες

⠂Εγγραφή: Για να συνδεθεί ένας χρήστης στο Whee θα πρέπει να έχει λογαριασμό στο TikTok, χωρίς να δίνεται η δυνατότητα άμεσης εγγραφής μέσω του app.

⠂Χαρακτηριστικά: Το Whee επιτρέπει την κοινή χρήση φωτογραφιών χωρίς λεζάντες (captions), διαφορετικά φίλτρα εικόνων, σχολιασμό αναρτήσεων (Comments) και συνομιλία (Chat) με άλλους χρήστες. Δεν επιτρέπει επίσης τα hashtags και τη δυνατότητα εισαγωγής φίλων από το TikTok.

Whee vs. Instagram

Δημόσιες αναρτήσεις έναντι ιδιωτικών

⠂Instagram: Οι αναρτήσεις είναι εξ ορισμού δημόσιες (εκτός κι αν αλλάξει ο χρήστης τις default ρυθμίσεις της εφαρμογής), επιτρέποντας σε οποιονδήποτε να τις δει και να αλληλεπιδράσει μαζί τους.

⠂Whee: Οι φωτογραφίες μοιράζονται αποκλειστικά με φίλους, δίνοντας έμφαση στην ιδιωτικότητα.

Διαδραστικότητα

⠂Instagram: Διαθέτει ένα πολυσύνθετο UI με Stories, Reels, IGTV, ροή αναρτήσεων (Feed) και απευθείας μηνύματα (Messages).

⠂Whee: Προσφέρει ένα απλούστερο UI με τρεις κύριες καρτέλες: Camer, Feed και Messages, εστιάζοντας στην ευκολία χρήσης και την ταχύτητα.

Σκοπός

⠂Instagram: Σχεδιασμένο για ένα ευρύ φάσμα διαμοιρασμού περιεχομένου, συμπεριλαμβανομένων φωτογραφιών, βίντεο και stories, εξυπηρετώντας τόσο την προσωπική όσο και την επαγγελματική χρήση.

⠂Whee: Επικεντρώνεται στην ανταλλαγή αυθόρμητων στιγμών με στενούς φίλους, δίνοντας έμφαση σε μια πιο προσωπική και ιδιωτική εμπειρία.

Συμπέρασμα

Όσο κι αν θέλουμε να προσεγγίσουμε το Whee -αλλά και τα υπόλοιπα apps που θα ακολουθήσουν και θα είναι αντιγραφή κάποιου άλλου- με καλές προθέσεις, η τραγική ειρωνεία των εξελίξεων στο παιχνίδι που παίζουν τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν μας αφήνει και πολλά περιθώρια. Κάθε νέο λανσαρίσμα εφαρμογής απλώς επιβεβαιώνει όσα αναφέραμε στην αρχή και όσα ζούμε καθημερινά εντός τους με τις ψηφιακές ρέπλικες της προσωπικότητάς μας. Μπορεί αργότερα να αλλάξουν πολλά πράγματα, ωστόσο αυτό που θα παραμείνει ανέγγιχτο είναι ο πρωταγωνιστικός ρόλος που έχουμε. Εμείς οι χρήστες είμαστε τα πιόνια μιας παρτίδας παιχνιδιού με ενίοτε ακατανόητους κανόνες, σε ένα πλαίσιο που καθρεφτίζει παραμορφωμένα οτιδήποτε μένει εκτός του. Πρακτικά, είμαστε παγιδευμένοι στο επικερδές θέαμα της ομοιότητας των χαρακτήρων και των εφαρμογών. Πατήστε like και subscribe.