Η πανδημία, πέρα απ’ τα γνωστά προβλήματα που δημιούργησε σε υγειονομικό – κοινωνικό – πολιτικό – οικονομικό επίπεδο, δημιούργησε και τεράστια ζήτηση για τεχνολογικά προϊόντα και ψηφιακές υπηρεσίες.
Συστήματα cloud αρχιτεκτονικής, server διαμοιρασμού αρχείων, πλατφόρμες που υποστηρίζουν βιντεοκλήση, streaming, εφαρμογές για εταιρικά μίτινγκ και οργάνωση, όλα προϋπήρχαν της Covid-19, αλλά δεν ήταν σε όλους «χρήσιμα». Η άμεση ανάγκη που προέκυψε για χρήση αυτών των τεχνολογιών, σχεδόν απ’ το χαμηλότερο κομμάτι ενός εταιρικού οργανογράμματος μέχρι τον CEO, έφερε στην πρώτη θέση των νέων ευκαιριών για δουλειά, προγραμματιστές και γενικότερα αυτούς που έχουν ένα καλό CV εμπλουτισμένο με τεχνολογία και τηλεπικοινωνίες.
Ταυτόχρονα και αναπόφευκτα, με τα lockdown, διάφοροι επαγγελματικοί κλάδοι όπως αυτός του λιανεμπορίου με την απαραίτητη φυσική παρουσία υπαλλήλων, δέχθηκε ένα γερό «χτύπημα», αφού τα καταστήματα έπρεπε να παραμείνουν κλειστά ή να ανοίγουν σύμφωνα με τις ορέξεις των κυβερνήσεων.
Η δυστοπία στους δρόμους κατά την περίοδο των lockdown, σε μία συμπαντική τραμπάλα αλλαγών, έφερε στην κορυφή εταιρείες τεχνολογίας, κάνοντας τους ισχυρούς ισχυρότερους, ενώ δόθηκαν και ευκαιρίες σε διάφορες startup να δείξουν αν πραγματικά έχουν κάποιο όραμα και πλάνο.
Τώρα, έτσι όπως ο κορωνοϊός μας έδωσε ξαφνικά μια high-tech ζωή, έτσι φαίνεται πως της παίρνει πίσω, αφού όσο βαδίζουμε προς το τέλος της πανδημίας (όχι οριστικό απαραίτητα, αλλά κοινωνικά και υγειονομικά διαχειρίσιμο) ο τζίρος των εταιρειών τεχνολογίας είναι σε πτώση και οι πρώτες μαζικές απολύσεις είναι γεγονός.
Η Snap Inc., η εταιρεία που έχει δημιουργήσει το Snapchat, όχι μόνο έχει επιβραδύνει τον ρυθμό των προσλήψεων, αλλά πλέον απολύει σημαντικά ποσοστά του προσωπικού της, κοντά στο 20%. Η Robinhood, η Lyft και άλλες εταιρείες στον χώρο της τεχνολογίας, έχουν πάρει φέτος ανάλογες αποφάσεις.
Η Snap επέρριψε ευθύνες στην εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, αλλά οι απολύσεις τάξεως 20% που έχει αποφασίσει, δεν μπορεί να οφείλεται (μόνο) στη μη πρόσβαση των Ρώσων στην εφαρμογή του Snapchat. Είναι μια παγκόσμια τάση. H Snap, όπως και άλλες εταιρείες, είχαν δει μια σημαντική αύξηση εσόδων κοντά στο 40%, αλλά αυτό μέχρι πρόσφατα, αφού τα έσοδα φαίνεται να ισοπεδώθηκαν τους καλοκαιρινούς μήνες του 2022.
«Δυστυχώς, δεδομένου του χαμηλού ρυθμού αύξησης των εσόδων μας, είναι σαφές ότι πρέπει να μειώσουμε τα έξοδα προκειμένου να αποφύγουμε την εμφάνιση σημαντικών ζημιών το επόμενο διάστημα», έγραψε ο Dann Spiegel, CEO της Snap, σε ένα εταιρικό υπόμνημα την Τετάρτη σύμφωνα με το The Verge. «Ενώ έχουμε δημιουργήσει σημαντικά αποθέματα κεφαλαίου και προσπαθούμε να αποφύγουμε την μείωση του μεγέθους των υπαλλήλων μας, πρέπει να αντιμετωπίσουμε τις συνέπειες της χαμηλότερης αύξησης εσόδων που έχουμε δει και να προσαρμοστούμε στο τωρινό περιβάλλον της αγοράς».
Ο J.P. Gowder, αναλυτής της εταιρείας ερευνών Forrester, δήλωσε στη σελίδα Marketplace ότι πολλές εταιρείες τεχνολογίας «έχουν προβλήματα απόδοσης», ενώ άλλες «είναι απλά λίγο προσεκτικές και επιβραδύνουν».
Σύμφωνα με το Layoffs.fyi , ένα site που παρακολουθεί τις περικοπές θέσεων εργασίας, περισσότερες από 37.000 θέσεις εργασίας καταργήθηκαν φέτος. Αυτός ο αριθμός για το 2021 ήταν μόλις 3.000. Επίσης, το 42% των εργαζομένων στον τομέα της τεχνολογίας δήλωσε ότι απολύθηκε πρόσφατα, το 43% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι η απόλυση ήρθε προς έκπληξη τους, ενώ μόλις το 14% δήλωσε ότι εταιρεία τους είχε ανακοινώσει την πιθανότητα απολύσεων πριν προχωρήσουν σε αυτές.
Το 2022 φαίνεται να είναι η χρονιά των απολύσεων για τις εταιρείες τεχνολογίας και παρακάτω παραθέτουμε ενδεικτικά κάποια παραδείγματα:
- Groupon: Σύμφωνα με το TechCrunch, τον Αύγουστο η εταιρεία απέλυσε το 15% του δυναμικού, περίπου 500 άτομα. Οι εργαζόμενοι προερχόντουσαν κυρίως απ’ τα τμήματα Εμπορικής Ανάπτυξης, Πωλήσεις, HR και Μάρκετινγκ.
- OnlyFans: Προς το παρόν δεν είναι ξεκάθαρο πόσοι εργαζόμενοι απολύθηκαν και η αναφορά έγινε απ’ το Business Insider.
- Shopify: Η εταιρεία ηλεκτρονικού εμπορίου απέλυσε το 10% των υπαλλήλων της, δηλαδή 1.000 άτομα, σύμφωνα με την Wall Street Journal.
- Vimeo: Τον Ιούλιο, η πλατφόρμα κοινής χρήσης βίντεο απέλυσε το 6% των υπαλλήλων της, δηλαδή περίπου 72 άτομα, σύμφωνα με το Business Insider.
- Microsoft: Η εταιρεία φέρεται να απέλυσε περίπου 200 άτομα, που εργάζονται κυρίως στο τμήμα Ανάκτησης Πελατών, σύμφωνα με άρθρο του The Verge.
- Twitter: Η τότε πιθανή εξαγορά του Twitter απ’ τον Elon Musk, έφερε απολύσεις κοντά στο 30%, σύμφωνα με την Wall Street Journal.
- Paypal: Τον Απρίλιο, απέλυσαν κάτι λιγότερο απ’ το 1% του προσωπικού, περίπου 83 άτομα, σύμφωνα με το The Information.
- Netflix: Η υπηρεσία streaming απέλυσε περίπου 150 άτομα τον Μάιο και άλλους 300 υπαλλήλους τον Ιούνιο, συνολικά το 4% του προσωπικού της, σύμφωνα με το Variety.
- GoPuff :Η εταιρεία διανομής τροφίμων απέλυσε περίπου το 3% του προσωπικού της, δηλαδή περισσότερα από 15.000 άτομα. Αυτό έγινε τον Μάρτιο του 2022, ενώ λίγους μήνες αργότερα απέλυσε το 10% του εναπομείναντος δυναμικού της, σύμφωνα με το Bloomberg.
- Calm: To app διαλογισμού και ευεξίας, τον Αύγουστο απέλυσε περίπου το 20% του δυναμικού της, δηλαδή 90 άτομα, σύμφωνα με την Wall Street Journal.