Μπορεί να μην τον έχετε δει ακόμη στη γειτονιά σας, αλλά ο Labubu είναι ήδη παντού. Στο Instagram του Ντέιβιντ Μπέκαμ, να χαμογελάει διαβολικά δίπλα σε μια τσάντα Chanel. Στο TikTok να χορεύει δίπλα στη Lizzo. Στα rave πάρτυ να κρέμεται από ζώνες ενηλίκων που πηδάνε στο ρυθμό του beat. Ένα λούτρινο πλάσμα με αυτιά κουνελιού, κοιλιά μαλακή και χαμόγελο που ακροβατεί ανάμεσα στο γλυκό και το εφιαλτικό. Κάποιοι δίνουν 30 δολάρια για να το αποκτήσουν, άλλοι κρατηθείτε μέχρι και 150.000. 

Το δημιούργησε η κινεζική Pop Mart το 2019, όμως η μεγάλη έκρηξη ήρθε μέσα στο 2024 όταν οι πωλήσεις του αυξήθηκαν πάνω από 700%. Η εταιρεία αναγκάστηκε να σταματήσει τις πωλήσεις σε φυσικά καταστήματα στο Ηνωμένο Βασίλειο μετά από σκηνές χάους με ουρές, φωνές, μικροτραυματισμούς. Αν ψάξετε για εξηγήσεις θα βρείτε πολλές: η σπανιότητα (τα νέα σχέδια εξαφανίζονται σε λεπτά), η έκπληξη (έρχεται σε «τυφλό κουτί», δεν ξέρεις τι χρώμα ή αξεσουάρ θα έχει), η δύναμη των celebrities. Κάποιοι τον έχουν βαφτίσει μέχρι και «gay icon». 

Όμως η αλήθεια είναι ότι ο Labubu δεν είναι μόνο μόδα. Είναι η πιο πρόσφατη έκφανση μιας κοινωνικής μετατόπισης που οι κοινωνιολόγοι ονομάζουν «kidulthood», δηλαδή το θάμπωμα των συνόρων ανάμεσα στην παιδικότητα και την ενηλικίωση. Για δεκαετίες, τα λούτρινα ζούσαν στο σπίτι: στο ράφι, στο κρεβάτι, κρυμμένα από τα αδιάκριτα βλέμματα. Ο Labubu βγαίνει βόλτα. Στο μετρό, στα γραφεία, ακόμα και στις αίθουσες αναμονής των οδοντιατρείων. Υπάλληλοι της KFC τον έχουν πάνω στη ζώνη στη διάρκεια της βάρδιας τους. Πιλότοι και ποδοσφαιριστές τον παίρνουν μαζί στα επαγγελματικά τους ταξίδια. 

Η Ιαπωνία γνωρίζει την “δημόσια γλυκύτητα” εδώ και δεκαετίες. Από τα ’90s ακόμα και σοβαροφανείς salarymen κυκλοφορούσαν με Hello Kitty κρεμασμένη από το κινητό τους. Μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο, η χώρα γύρισε την εικόνα της 180 μοίρες: από τον μιλιταρισμό στην ειρήνη και η κουλτούρα του kawaii ήταν μέρος αυτής της στρατηγικής. Στη Δύση όμως για χρόνια, οι ενήλικες που αγαπούσαν παιδικά αντικείμενα θεωρούνταν «ανώριμοι» ή και «ανεύθυνοι».  

Αυτό αλλάζει. Σήμερα, η παιδικότητα έχει και θετικές προεκτάσεις: ανοιχτό μυαλό, απαλλαγή από δογματισμούς, ελευθερία στο να είσαι ευάλωτος. Παλιά το να πεις «έχω άγχος» ήταν ντροπή, τώρα είναι αποδεκτό. Οι εταιρείες το ξέρουν και το εκμεταλλεύονται. Η Pop Mart δεν πουλάει τον Labubu σε παιδιά, αλλά σε εργαζόμενους 25–34 ετών με μιμίδια για το μίσος της Δευτέρας και την ακαταστασία του σπιτιού στο Zoom. Σχεδόν το 40% των επισκεπτών στο online store της ανήκει σ’ αυτήν την ηλικιακή ομάδα. 

Ακόμα κι έτσι, η ντροπή πεθαίνει δύσκολα. Εδώ ο Labubu παίζει με το στοιχείο του “άσχημου-γλυκού”,  εκείνης της ελκυστικής ασχήμιας που θυμίζει τα UglyDolls, τις Cabbage Patch Kids ή το αιώνιο γοητευτικό πρόσωπο ενός πατημένου pug. Είναι χαριτωμένος, αλλά με στραβή οδοντοστοιχία, ίσως γλυκός, αλλά έτοιμος να σε δαγκώσει και αυτό αρέσει στους ανθρώπους που θέλουν να πιστεύουν ότι έχουν μια πιο τέτοια πλευρά από το «καθαρό» και το «γλυκανάλατο». 

Φυσικά κάθε φαινόμενο έχει και τους επικριτές του. Υπάρχουν αστεία ότι ο Labubu είναι δαιμονισμένος από τον Pazuzu, ενώ η Katy Perry σε συναυλία τον πέταξε από τα χέρια θαυμαστή λέγοντας «No Labubus», αλλά η «ανατριχιαστική γλύκα» του ταιριάζει απόλυτα με την εποχή του «brat», δηλαδή μιας αισθητικής που προτιμά το ακατάστατο και το προκλητικά ανώριμο από το προσεγμένο. Στον κόσμο του brat, η ενηλικίωση είναι προαιρετική. 

Το να κρεμάς έναν Labubu από μια τσάντα Chanel είναι ένα μικρό, ειρωνικό μανιφέστο. Είναι σαν να λες στον κόσμο: «Ξέρω τους κανόνες, αλλά επιλέγω να παίξω». Τη Δευτέρα το πρωί με τον καφέ στο χέρι και το inbox γεμάτο, το διάβολο–λουτρίνο στη ζώνη σου δεν θα λύσει τα προβλήματα, αλλά ίσως κάνει το ξυπνητήρι λιγότερο σκληρό. 

Η λατρεία του Labubu δεν είναι τελικά μόνο για τον Labubu. Είναι για όλους εμάς που μεγαλώσαμε σε έναν κόσμο που μας είπε ότι το παιχνίδι είναι για παιδιά και η σοβαρότητα για τους μεγάλους. Είναι μια μικρή, λούτρινη υπενθύμιση ότι μπορούμε να κουβαλάμε και τα δύο στην ίδια τσάντα και ίσως κάπου εκεί να βρίσκεται και το μυστικό της δικής μας αντοχής. 

*Mε στοιχεία από το Atlantic 

 

➭ Διαβάστε επίσης: Γιατί τα Labubu έγιναν τα red flags του dating