Κάποτε το Facebook ήταν το μέρος όπου ανέβαζες φωτογραφίες από τις διακοπές, δήλωνες “σε σχέση” και μετά σε ένα δραματικό απόγευμα το άλλαζες σε “είναι περίπλοκο”. Ήταν το κοινωνικό τετράδιο της ζωής μας, γεμάτο ψηφιακές μουτζούρες, τραγούδια των Arctic Monkeys και “καλημέρες”. Ύστερα ήρθαν τα apps του έρωτα. Το Tinder, το Bumble, το Hinge, το Grindr όλα τους ταχύρρυθμα μαθήματα επιθυμίας μέσα σε pixels. Στον ψηφιακό χάρτη του έρωτα, το Facebook έμοιαζε πλέον κάτι σαν νοσταλγική πλατεία επαρχιακής πόλης: έχει αναμνήσεις, αλλά κανείς δεν φλερτάρει εκεί πια. 

Κάπου ανάμεσα στα stories και στα groups για “σκυλάκια που ψάχνουν σπίτι”, το Facebook είχε φυτέψει έναν κρυφό έρωτα: το Facebook Dating. Μια λειτουργία που εμφανίστηκε το 2019 πέρασε σχεδόν απαρατήρητη και τώρα με έκπληξη αποδεικνύεται πως τη χρησιμοποιούν εκατομμύρια άνθρωποι. Η Meta αποκάλυψε πρόσφατα ότι 21,5 εκατομμύρια άνθρωποι παγκοσμίως μπαίνουν καθημερινά στο Facebook Dating, σε 52 χώρες. 

Είκοσι ένα εκατομμύρια ραντεβού μέσα στο ίδιο app όπου οι μισοί χρήστες ανεβάζουν φωτογραφίες από βαφτίσια και οι άλλοι μισοί συμμετέχουν σε ομάδες για θεωρίες συνωμοσίας. Ένας κόσμος παράλληλος θα λέγαμε, όπου το φλερτ δε χρειάζεται ούτε καινούρια εφαρμογή μόνο λίγο θάρρος και ένα προφίλ που υπάρχει ήδη. 

Το Facebook Dating δεν είναι ανεξάρτητο app ζει μέσα στο ίδιο το Facebook, στην κάτω γραμμή πλοήγησης δίπλα στις ειδοποιήσεις σαν μια κρυφή υπόσχεση. Ακόμα κι αν η κατάστασή σου γράφει “σε σχέση”, η επιλογή παραμένει εκεί υπενθύμιση πως ο αλγόριθμος πιστεύει περισσότερο στις πιθανότητες του έρωτα από σένα. 

Το πιο παράδοξο όμως δεν είναι ο αριθμός. Είναι το ποιοι το χρησιμοποιούν. Αν πιστεύαμε ότι μόνο οι “παλιοί” του Facebook θα δοκίμαζαν κάτι τέτοιο κάνουμε λάθος: 1,77 εκατομμύρια νέοι ηλικίας 18-29 ετών στις ΗΠΑ έχουν ήδη λογαριασμό στο Facebook Dating. Οι Gen Z  η γενιά που μεγάλωσε στο TikTok και μιλάει με emoji δοκιμάζει να ερωτευτεί μέσα στο πιο “παλιό” κοινωνικό δίκτυο του πλανήτη. 

Ίσως είναι η απλότητα, ίσως η νοσταλγία, ίσως απλώς το γεγονός ότι το Facebook Dating δε σε κάνει να πληρώνεις για να φλερτάρεις. Δεν υπάρχουν “super likes”, “roses” ή premium συνδρομές για να “ξεκλειδώσεις” τις καλές περιπτώσεις. Στο Tinder και στο Hinge ο αλγόριθμος σου δείχνει εκείνον ή εκείνη που “θα σου άρεσε πιο πολύ”, αλλά για να τους στείλεις ένα μήνυμα πρέπει να πληρώσεις. Ο έρωτας δηλαδή κοστίζει. 

Το Facebook Dating αντίθετα παίζει τον ρόλο του φτωχού ρομαντικού συγγενή: δε σου υπόσχεται τίποτα, δεν έχει λαμπερά κουμπιά, απλώς σου λέει «δες, αυτός ο άνθρωπος μένει τρία χιλιόμετρα μακριά, μήπως να μιλήσετε 

Το να ψάχνεις τον έρωτα στο Facebook το 2025 μοιάζει λίγο με το να βρίσκεις δίσκους βινυλίου σε παζάρι. Δεν είναι το trend, αλλά έχει κάτι γνήσιο. Δε ψάχνεις για “matches”, ψάχνεις για μια μικρή σύμπτωση, ένα μήνυμα που να μην έχει emojis αλλά λέξεις. Μέσα στο feed των γενεθλίων και των repost, να βρεις κάτι πιο αληθινό από όλα τα apps του κόσμου. 

Η ειρωνεία είναι πως το Facebook που κάποτε κατηγορήθηκε ότι σκότωσε την ιδέα της ιδιωτικότητας προσπαθεί τώρα να την επαναφέρει στον έρωτα: χωρίς διαφημίσεις, χωρίς αγορές, χωρίς swipe δεξιά και αριστερά. Μια ήσυχη γωνιά σε έναν χαοτικό ψηφιακό κόσμο. 

Ο Μαρκ Ζούκεμπεργκ μπορεί να μην το φαντάστηκε έτσι, αλλά ίσως το Facebook Dating να είναι η πιο ανθρώπινη εφαρμογή που έχει φτιάξει ποτέ η εταιρεία του. Ίσως τελικά η αγάπη να βρίσκει πάντα τον τρόπο ακόμα και μέσα από τον αλγόριθμο ενός κοινωνικού δικτύου που οι περισσότεροι πίστεψαν ότι έχει “γεράσει”. 

Όσο κι αν αλλάζουν οι πλατφόρμες, οι άνθρωποι παραμένουν ίδιοι: ψάχνουν να αγαπηθούν, να μιλήσουν, να υπάρξουν μέσα σε ένα μήνυμα και το Facebook Dating, όσο κι αν ακούγεται αναχρονιστικό μας θυμίζει ακριβώς αυτό. Ότι πίσω από κάθε προφίλ, κάθε like, κάθε κουβέντα, υπάρχει πάντα η ίδια ανάγκη να μας δει κάποιος, έστω και μέσα από μια οθόνη. 

*Με στοιχεία από το TechCrunch 

 

 

 Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Bluesky και Instagram.