Μπορεί να ανήκω στους Millenials και να έχω εξαιρετική σχέση με την τεχνολογία, αλλά στα social media ακροβατώ οριακά στην γενιά των Boomers. Όχι, δε στέλνω καλημέρα με λουλούδια και καφέδες, γράφοντας στον τοίχο συγγενών και βγάζοντας μη κολακευτικές σέλφις που ανεβαίνουν πολλαπλές κατά λάθος. Έχω και Facebook και Instagram με κάποιες φωτο στους λογαριασμούς αλλά δεν ακολουθώ trends, δεν ανεβάζω τα πάντα από την καθημερινότητά μου, δεν έχω καν το πραγματικό μου όνομα και δεν με νοιάζουν οι ακόλουθοι και τα likes. Τα χρησιμοποιώ για να ενημερώνομαι, να κρατάω επαφή με φίλους που ζουν μακριά και να προωθώ κοινωνικές δράσεις αλλά και να παρουσιάζω τα άρθρα που γράφω.
Στο TikTok από την άλλη νιώθω απλά stalker. Έκανα λογαριασμό για να μάθω την πλατφόρμα και τις τάσεις/ trends που υπάρχουν στα κοινωνικά δίκτυα, έχω ανεβάσει μόνο ένα μικρό βιντεάκι του σκύλου μου και δεν ασχολούμαι παρά για να σκρολάρω σπαταλώντας εγκεφαλικά κύτταρα, φαιά ουσία και το χρόνο μου. Ακολουθώ οργανισμούς, πρόσωπα, ηθοποιούς, κωμικούς και άλλους λογαριασμούς που εμπίπτουν στα ενδιαφέροντά μου, αλλά φυσικά πάντα προσφέρεται νέο περιεχόμενο που σου δίνει τη δυνατότητα να μάθεις τα νέα trends και τα πιο viral βιντεο του TikTok σύμπαντος. Και από όλα όσα παρακολουθώ τόσα χρόνια, το πιο πρόσφατο “of course trend” (Φυσικά και/ Εννοείται ότι) είναι αυτό που με έχει απασχολήσει ιδιαίτερα καθώς φαίνεται να έχει αποκτήσει τόση δημοτικότητα που μέχρι και μεγάλες εταιρείες έχουν κάνει σχετικά βιντεάκια.
@mcdblackpole845 We work at McDonalds, of course… #ofcourse #ofcoursetrend #weretrend #mcd #weremcdonalds #foryoupage ♬ original sound – McDBlackpole845
Πολύ απλά, συμπληρώνοντας τα κενά της φράσης : «I’m a ____, of course I _____.» , ή ελληνικά : «Είμαι ____, φυσικά και _____.» Για παράδειγμα, αν ανέβαζα σχετικό βίντεο μπορεί να έλεγα: «Είμαι κηδεμόνας σκύλου, φυσικά και έχω το σκυλί μου σαν μέλος της οικογένειας». Συνεχίζοντας την ίδια φράση με πολλά διαφορετικά στοιχεία. «Είμαι κηδεμόνας σκύλου, φυσικά και τον παίρνω μαζί στις διακοπές» «Είμαι κηδεμόνας σκύλου, φυσικά και δε με νοιάζει να ξυπνάω μία ώρα νωρίτερα για να την πάω βόλτα.» «Είμαι κηδεμόνας σκύλου, φυσικά και σκουπίζω το σπίτι 3 φορές τη μέρα» και πάει λέγοντας. Ανάλογα τι ιδιότητα θέλει ο καθένας να παρουσιάσει, γεμίζει και αναλόγως τα κενά.
Έτσι τα social media έχουν κατακλυστεί από βίντεο με πληροφορίες για την προσωπική ζωή, την επαγγελματική ιδιότητα, την εθνικότητα, και κάθε τι που ο καθένας θέλει να παρουσιάσει για τον εαυτό του ή την προσωπικότητά του στα social media. Για την ακρίβεια, έχω βαρεθεί να σκρολάρω και να πέφτω πάνω σε βιντεάκια, είμαι «Έλληνας, φυσικά και τρώω το σουβλάκι με τζατζίκι».« Είμαι Θεσσαλονικιός, φυσικά και λέω το σουβλάκι σουβλάκι και όχι καλαμάκι». «Είμαι influencer φυσικά και θα πέσω θύμα σε κάθε trend»
Γιατί δεν αφήνεις τα social media θα μου πείτε, να μην μας ζαλίζεις και εμάς να έχεις και το κεφάλι σου ήσυχο. Γιατί αν θες να ενημερώνεσαι για την κοινωνία στην οποία ζεις, είναι απαραίτητο να βλέπεις και πως συμπεριφέρεται το κοινό των κοινωνικών δικτύων. Οι πλατφόρμες αυτές πλέον καθορίζουν κατά πολύ τη ζωή μας. Αγοραπωλησίες, διαφημίσεις, ενημερωτικά άρθρα, ειδήσεις, εκδηλώσεις όλα προωθούνται σε stories και reels , σχολιάζονται, reportάρονται, αναδημοσιεύονται και αν δεν είσαι μέλος της κοινότητας αυτής δεν είναι εύκολο να τα παρακολουθήσεις.
Εκτός όμως από την ενημέρωση τα social media εξ αρχής προσφέρουν ένα γόνιμο έδαφος αυτοπροβολής. Ως εκ τούτου, έχει γίνει η τέλεια πλατφόρμα για την καλλιέργεια ναρκισσιστικών τάσεων και εγωκεντρισμού και αυτό το τελευταίο trend αποτελεί ηχηρή απόδειξη.
Η εμμονή με την εικόνα, έχει συμπληρωθεί από την εμμονή της δημιουργίας περιεχομένου σε βίντεο. Διαρκώς πρέπει να έχουμε κάτι να πούμε, να δείξουμε, να βγάλουμε προς τα έξω. Και η προσωπική μας ζωή, οι απόψεις και το εγώ μας είναι το τέλειο περιεχόμενο. Με αυτόν τον τρόπο και πλουτίζουμε τα reels και μπουστάρουμε το εγώ μας που διαρκώς εξαρτάται από τα likes, τα follows και την αποδοχή του κόσμου.
Το πρόβλημα εδώ είναι ότι σταδιακά φαίνεται να έχει δημιουργηθεί μία γενιά ανθρώπων που αναπτύσσουν ολοένα και περισσότερες ανασφάλειες για τον εαυτό τους καθώς η αυτοπεποίθησή τους είναι βασισμένη στα likes και στους followers. Και είναι φαύλος κύκλος.
Για μια στιγμή, αισθανόμαστε καλά με τον εαυτό μας, αλλά δεν είμαστε επίσης πλήρως πεπεισμένοι για την αυτοεκτίμησή μας, εκτός και αν συνεχίσουμε να λαμβάνουμε άμεση και εμφατική επικύρωση. Ένας ανταγωνισμός για περισσότερα «μου αρέσει» και «ακολούθους» τροφοδοτεί το εγώ κάποιου ενώ γκρεμίζει την αυτοπεποίθηση του άλλου. Οι δημιουργοί περιεχομένου καταρρέουν αν δεν έχουν την απήχηση που περιμένουν και οι θεατές αυτομαστιγώνονται αν δεν μπορούν να μοιάσουν στα τέλεια πρότυπα ομορφιάς, ζωής και καθημερινότητας που διαρκώς προβάλλονται.
Αυτή η επιδίωξη να ξεπεράσει ο ένας το προφίλ του άλλου και να τροφοδοτήσει αυτούς τους διάφορους ιστότοπους έχει κάνει τους ανθρώπους εγωκεντρικούς αναπτύσσοντας περαιτέρω τον ψηφιακό ναρκισσισμό. Και τάσεις που εμφανίζονται διαρκώς φαίνεται να ενισχύουν αυτήν την υπόθεση. Ποιος θα χορέψει, τραγουδήσει, περπατήσει καλύτερα; Πως είναι το πρωινό του κάθε influencer; Και πήξαμε στα αψεγάδιαστα σπίτια και τα τέλεια μη παραμορφωμένα πρόσωπα όταν ξυπνάνε. Κανένα άπλυτο πιάτο, καμία ρυτίδα, κρεβάτια επιμελώς ατημέλητα και κατοικίδια λες και βγήκαν από σαλόνι ομορφιάς όλα αυτά ενώ μας προωθούν προϊόντα για τα οποία έχουν πληρωθεί να κάνουν διαφήμιση.
@jacqisdiary Becoming a 5am morning girl 🥹🤲🏼✨ • #muslimmorningroutine #morningroutine #muslimah #5am #aesthetic ♬ original sound – Islamic page🤍
Έχουμε χάσει την επαφή με την πραγματικότητα, και κοιταζόμαστε στον καθρέφτη το πρωί, ειδικά αν είχαμε λίγες ώρες ύπνου και αναρωτιόμαστε τι κακό μας βρήκε.
Έχουμε εμμονή με την εικόνα, το ποιοι είμαστε, το γιατί είμαστε όπως είμαστε και αποκτάμε ολοένα και μεγαλύτερη εμμονή στο να θέλουμε όλα αυτά να τα δηλώσουμε περίτρανα προς τα έξω. Να δείξουμε τη σπουδαία ζωή μας, το πανέμορφο σπίτι, την τέλεια καθημερινότητά μας, να φαινόμαστε σημαντικοί καθώς μόνο έτσι κερδίζουμε προσοχή. Και η προσοχή σημαίνει likes και followers και άρα status και άρα λεφτά. Έχουμε φτάσει σε ένα σημείο που κρίνονται καριέρες από ακόλουθους στα social media και από τα reactions που είχε η δουλειά μας.
Έχουμε πήξει από αυτοπροβολή, ναρκισσιστικά trends, προώθηση εαυτού, influencing, content creators, ψηφιακούς νάρκισσους και πουθενάδες που αισθάνονται ότι έχουν καταφέρει τα πάντα επειδή χιλιάδες followers παρακολουθούν την πρωινή ρουτίνα τους και το τι τρώνε σε μία μέρα. H επικύρωση και η θεοποίηση που μπορεί όμως να αισθανθεί κάποιος αρχικά από μια viral ανάρτηση είναι εφήμερη και αν δεν έχουμε χτίσει μία προσωπικότητα με αξίες και ισχυρή αυτοπεποίθηση, από θεοί των κοινωνικών δικτύων το σύστημα εύκολα μπορεί να μας πετάξει έξω σαν τρίχα από το ζυμάρι. Και τότε, άντε να μαζέψουμε τα χιλιάδες σπασμένα ψηφιακά μας κομμάτια πριν τα κονιορτοποιήσει το επόμενο trend που δε θα μπορέσουμε να ακολουθήσουμε.
Μπορεί να ανήκω στους Millenials και να έχω εξαιρετική σχέση με την τεχνολογία, αλλά στα social media ακροβατώ οριακά στην γενιά των Boomers. Όχι, δε στέλνω καλημέρα με λουλούδια και καφέδες, γράφοντας στον τοίχο συγγενών και βγάζοντας μη κολακευτικές σέλφις που ανεβαίνουν πολλαπλές κατά λάθος. Έχω και Facebook και Instagram με κάποιες φωτο στους λογαριασμούς αλλά δεν ακολουθώ trends, δεν ανεβάζω τα πάντα από την καθημερινότητά μου, δεν έχω καν το πραγματικό μου όνομα και δεν με νοιάζουν οι ακόλουθοι και τα likes. Τα χρησιμοποιώ για να ενημερώνομαι, να κρατάω επαφή με φίλους που ζουν μακριά και να προωθώ κοινωνικές δράσεις αλλά και να παρουσιάζω τα άρθρα που γράφω.
Στο TikTok από την άλλη νιώθω απλά stalker. Έκανα λογαριασμό για να μάθω την πλατφόρμα και τις τάσεις/ trends που υπάρχουν στα κοινωνικά δίκτυα, έχω ανεβάσει μόνο ένα μικρό βιντεάκι του σκύλου μου και δεν ασχολούμαι παρά για να σκρολάρω σπαταλώντας εγκεφαλικά κύτταρα, φαιά ουσία και το χρόνο μου. Ακολουθώ οργανισμούς, πρόσωπα, ηθοποιούς, κωμικούς και άλλους λογαριασμούς που εμπίπτουν στα ενδιαφέροντά μου, αλλά φυσικά πάντα προσφέρεται νέο περιεχόμενο που σου δίνει τη δυνατότητα να μάθεις τα νέα trends και τα πιο viral βιντεο του TikTok σύμπαντος. Και από όλα όσα παρακολουθώ τόσα χρόνια, το πιο πρόσφατο “of course trend” (Φυσικά και/ Εννοείται ότι) είναι αυτό που με έχει απασχολήσει ιδιαίτερα καθώς φαίνεται να έχει αποκτήσει τόση δημοτικότητα που μέχρι και μεγάλες εταιρείες έχουν κάνει σχετικά βιντεάκια.
@mcdblackpole845 We work at McDonalds, of course… #ofcourse #ofcoursetrend #weretrend #mcd #weremcdonalds #foryoupage ♬ original sound – McDBlackpole845
Πολύ απλά, συμπληρώνοντας τα κενά της φράσης : «I’m a ____, of course I _____.» , ή ελληνικά : «Είμαι ____, φυσικά και _____.» Για παράδειγμα, αν ανέβαζα σχετικό βίντεο μπορεί να έλεγα: «Είμαι κηδεμόνας σκύλου, φυσικά και έχω το σκυλί μου σαν μέλος της οικογένειας». Συνεχίζοντας την ίδια φράση με πολλά διαφορετικά στοιχεία. «Είμαι κηδεμόνας σκύλου, φυσικά και τον παίρνω μαζί στις διακοπές» «Είμαι κηδεμόνας σκύλου, φυσικά και δε με νοιάζει να ξυπνάω μία ώρα νωρίτερα για να την πάω βόλτα.» «Είμαι κηδεμόνας σκύλου, φυσικά και σκουπίζω το σπίτι 3 φορές τη μέρα» και πάει λέγοντας. Ανάλογα τι ιδιότητα θέλει ο καθένας να παρουσιάσει, γεμίζει και αναλόγως τα κενά.
Έτσι τα social media έχουν κατακλυστεί από βίντεο με πληροφορίες για την προσωπική ζωή, την επαγγελματική ιδιότητα, την εθνικότητα, και κάθε τι που ο καθένας θέλει να παρουσιάσει για τον εαυτό του ή την προσωπικότητά του στα social media. Για την ακρίβεια, έχω βαρεθεί να σκρολάρω και να πέφτω πάνω σε βιντεάκια, είμαι «Έλληνας, φυσικά και τρώω το σουβλάκι με τζατζίκι».« Είμαι Θεσσαλονικιός, φυσικά και λέω το σουβλάκι σουβλάκι και όχι καλαμάκι». «Είμαι influencer φυσικά και θα πέσω θύμα σε κάθε trend»
Γιατί δεν αφήνεις τα social media θα μου πείτε, να μην μας ζαλίζεις και εμάς να έχεις και το κεφάλι σου ήσυχο. Γιατί αν θες να ενημερώνεσαι για την κοινωνία στην οποία ζεις, είναι απαραίτητο να βλέπεις και πως συμπεριφέρεται το κοινό των κοινωνικών δικτύων. Οι πλατφόρμες αυτές πλέον καθορίζουν κατά πολύ τη ζωή μας. Αγοραπωλησίες, διαφημίσεις, ενημερωτικά άρθρα, ειδήσεις, εκδηλώσεις όλα προωθούνται σε stories και reels , σχολιάζονται, reportάρονται, αναδημοσιεύονται και αν δεν είσαι μέλος της κοινότητας αυτής δεν είναι εύκολο να τα παρακολουθήσεις.
Εκτός όμως από την ενημέρωση τα social media εξ αρχής προσφέρουν ένα γόνιμο έδαφος αυτοπροβολής. Ως εκ τούτου, έχει γίνει η τέλεια πλατφόρμα για την καλλιέργεια ναρκισσιστικών τάσεων και εγωκεντρισμού και αυτό το τελευταίο trend αποτελεί ηχηρή απόδειξη.
Η εμμονή με την εικόνα, έχει συμπληρωθεί από την εμμονή της δημιουργίας περιεχομένου σε βίντεο. Διαρκώς πρέπει να έχουμε κάτι να πούμε, να δείξουμε, να βγάλουμε προς τα έξω. Και η προσωπική μας ζωή, οι απόψεις και το εγώ μας είναι το τέλειο περιεχόμενο. Με αυτόν τον τρόπο και πλουτίζουμε τα reels και μπουστάρουμε το εγώ μας που διαρκώς εξαρτάται από τα likes, τα follows και την αποδοχή του κόσμου.
Το πρόβλημα εδώ είναι ότι σταδιακά φαίνεται να έχει δημιουργηθεί μία γενιά ανθρώπων που αναπτύσσουν ολοένα και περισσότερες ανασφάλειες για τον εαυτό τους καθώς η αυτοπεποίθησή τους είναι βασισμένη στα likes και στους followers. Και είναι φαύλος κύκλος.
Για μια στιγμή, αισθανόμαστε καλά με τον εαυτό μας, αλλά δεν είμαστε επίσης πλήρως πεπεισμένοι για την αυτοεκτίμησή μας, εκτός και αν συνεχίσουμε να λαμβάνουμε άμεση και εμφατική επικύρωση. Ένας ανταγωνισμός για περισσότερα «μου αρέσει» και «ακολούθους» τροφοδοτεί το εγώ κάποιου ενώ γκρεμίζει την αυτοπεποίθηση του άλλου. Οι δημιουργοί περιεχομένου καταρρέουν αν δεν έχουν την απήχηση που περιμένουν και οι θεατές αυτομαστιγώνονται αν δεν μπορούν να μοιάσουν στα τέλεια πρότυπα ομορφιάς, ζωής και καθημερινότητας που διαρκώς προβάλλονται.
Αυτή η επιδίωξη να ξεπεράσει ο ένας το προφίλ του άλλου και να τροφοδοτήσει αυτούς τους διάφορους ιστότοπους έχει κάνει τους ανθρώπους εγωκεντρικούς αναπτύσσοντας περαιτέρω τον ψηφιακό ναρκισσισμό. Και τάσεις που εμφανίζονται διαρκώς φαίνεται να ενισχύουν αυτήν την υπόθεση. Ποιος θα χορέψει, τραγουδήσει, περπατήσει καλύτερα; Πως είναι το πρωινό του κάθε influencer; Και πήξαμε στα αψεγάδιαστα σπίτια και τα τέλεια μη παραμορφωμένα πρόσωπα όταν ξυπνάνε. Κανένα άπλυτο πιάτο, καμία ρυτίδα, κρεβάτια επιμελώς ατημέλητα και κατοικίδια λες και βγήκαν από σαλόνι ομορφιάς όλα αυτά ενώ μας προωθούν προϊόντα για τα οποία έχουν πληρωθεί να κάνουν διαφήμιση.
@jacqisdiary Becoming a 5am morning girl 🥹🤲🏼✨ • #muslimmorningroutine #morningroutine #muslimah #5am #aesthetic ♬ original sound – Islamic page🤍
Έχουμε χάσει την επαφή με την πραγματικότητα, και κοιταζόμαστε στον καθρέφτη το πρωί, ειδικά αν είχαμε λίγες ώρες ύπνου και αναρωτιόμαστε τι κακό μας βρήκε.
Έχουμε εμμονή με την εικόνα, το ποιοι είμαστε, το γιατί είμαστε όπως είμαστε και αποκτάμε ολοένα και μεγαλύτερη εμμονή στο να θέλουμε όλα αυτά να τα δηλώσουμε περίτρανα προς τα έξω. Να δείξουμε τη σπουδαία ζωή μας, το πανέμορφο σπίτι, την τέλεια καθημερινότητά μας, να φαινόμαστε σημαντικοί καθώς μόνο έτσι κερδίζουμε προσοχή. Και η προσοχή σημαίνει likes και followers και άρα status και άρα λεφτά. Έχουμε φτάσει σε ένα σημείο που κρίνονται καριέρες από ακόλουθους στα social media και από τα reactions που είχε η δουλειά μας.
Έχουμε πήξει από αυτοπροβολή, ναρκισσιστικά trends, προώθηση εαυτού, influencing, content creators, ψηφιακούς νάρκισσους και πουθενάδες που αισθάνονται ότι έχουν καταφέρει τα πάντα επειδή χιλιάδες followers παρακολουθούν την πρωινή ρουτίνα τους και το τι τρώνε σε μία μέρα. H επικύρωση και η θεοποίηση που μπορεί όμως να αισθανθεί κάποιος αρχικά από μια viral ανάρτηση είναι εφήμερη και αν δεν έχουμε χτίσει μία προσωπικότητα με αξίες και ισχυρή αυτοπεποίθηση, από θεοί των κοινωνικών δικτύων το σύστημα εύκολα μπορεί να μας πετάξει έξω σαν τρίχα από το ζυμάρι. Και τότε, άντε να μαζέψουμε τα χιλιάδες σπασμένα ψηφιακά μας κομμάτια πριν τα κονιορτοποιήσει το επόμενο trend που δε θα μπορέσουμε να ακολουθήσουμε.