Ας ξεκινήσουμε με ένα απλό ερώτημα: «ποιες είναι οι τέλειες διακοπές;». Μα φυσικά, εκείνες που δείχνουν τέλειες στο Instagram. Γιατί τι νόημα έχει να πας κάπου αν δεν φαίνεται κινηματογραφικά φωτισμένο και αισθητικά χορογραφημένο; Η Gen Z (και ένα τμήμα των Millennials που τυχαίνει να έχουν και χρήματα και σήμα) ξέρουν ότι δεν πας διακοπές για να ηρεμήσεις, να γνωρίσεις έναν τόπο ή να φας κάτι τοπικό που δεν είναι instagrammable. Πας για να τραβήξεις φωτογραφία με το σωστό φίλτρο και να γράψεις “healing era” από ένα μέρος που σου συνέστησε ένας άγνωστος με drone.

Ο προορισμός δεν επιλέγεται γιατί έχει ιστορία, πολιτισμό ή επειδή κάτι σε τράβηξε ασυνείδητα. Επιλέγεται επειδή «γράφει καλά» στο feed. Και φυσικά, γιατί το TikTok είπε ότι πρέπει να το κάνεις. Check λοιπόν σε ένα bucket list που επιμελείται ο αλγόριθμος – ένα πολιτισμικό delivery όπου κάθε σημείο του πλανήτη γίνεται προϊόν κατανάλωσης, όσο ακόμη είναι «in». Γιατί τι να το κάνεις το χωριό αν δεν έχει τουλάχιστον ένα “hidden gem” με terrazzo δάπεδο και iced matcha.

Όχι, δεν είμαστε τουρίστες, είμαστε curators εμπειριών – πηγαίνουμε εκεί που πήγαν όλοι, για να νιώσουμε ξεχωριστοί. Και μετά κάνουμε ένα POV βίντεο με τίτλο “Πώς πέρασα 48 ώρες στη Βενετία σαν ντόπια”, ενώ όλο το ταξίδι είναι ένα sponsored recap με pasta και ξενοδοχείο που έχει μπάνιο με θέα το TikTok.

Και καθώς οι influencers δίνουν μάχη για το ποιος θα σας πείσει ότι η ζωή είναι ένα eternal sunset με ρύθμιση saturation +30, το μόνο που μένει πίσω είναι ο τόπος — ξεπλυμένος από κάθε ταυτότητα και γεμάτος «υπέροχες γωνιές για φωτογραφία».

Οι χρήστες σημειώνουν όποιο εστιατόριο, καφέ και μπαρ, προτάθηκε κατά τη διάρκεια του βίντεο αδημονώντας να ζήσουν και αυτοί την ίδια εμπειρία, ώστε με τη σειρά τους να την μοιραστούν στους δικούς τους ακολούθους. Δεν δίνουν μόνο οι influencers τις κατάλληλες συμβουλές, αλλά και το -αγαπημένο πια- ChatGPT. Ναι, όλο και περισσότεροι αφήνουν την τεχνητή νοημοσύνη να αποφασίσει το πλάνο των διακοπών τους και τα μέρη που θα ξοδέψουν τα χρήματά τους.

Αν σκεφτεί κάποιος πόσα βίντεο έχουν δημιουργηθεί με τέτοιου είδους ταξιδιωτικό περιέχομενο έχουν δημιουργηθεί είναι σίγουρο ότι θα χαωθεί μόνο στην ιδέα. Αν αποφασίσετε να δείτε όλα τα βίντεο που έχουν δημοσιευθεί, ίσως ξοδέψετε παραπάνω χρόνο σε αυτά παρά στις ίδιες τις διακοπές. Έχω ακούσει πολλούς να σχεδιάζουν ένα μήνα διακοπές τριών ημερών και δεν αναφέρομαι σε ξενοδοχείο και μετακινήσεις, αλλά στα αξιοθέατα που πρέπει να φωτογραφηθούν και στο φαγητό που πρέπει να δοκιμάσουν.

@girlxdeparture Paros has my heart 🤍🇬🇷 #greekvacation #travelbucketlist #travelguide #greeceisland #paros #wanderlust #visiteurope #tiktoktravel ♬ The King – Sarah Kinsley

Το “πρέπει” έχει επιβληθεί από τα προαναφερθέντα βίντεο.

Αν δεν πάει κάποιος σε ένα από τα προτεινόμενα μέρη, του δημιουργείται η αίσθηση ότι έχει χάσει κάτι σημαντικό που γίνεται και ότι δεν κατάφερε να γίνει και αυτός κομμάτι του. Οι “τέλειες διακοπές” μοιάζουν με έναν μαραθώνιο που όταν έρθει ο τερματισμός -μετά από ατελείωτες στάσεις στα διαδικτυακά best of μέρη- θα έχετε καταφέρει να κάνετε τα ίδια πράγματα στα ίδια μέρη, παρέα με εκατοντάδες ανθρώπους που θα έχουν ακολουθήσει και αυτοί τις σοσιαλμιντιακές συμβουλές, όπως θα έχουν κάνει ή θα κάνουν άλλοι τόσοι.

Με λίγα λόγια οι “τέλειες διακοπές” περιλαμβάνουν  ένα ασφυκτικό από δραστηριότητες πρόγραμμα, ένα power bank για να φορτίζει συνεχώς το κινητό ώστε να τραβάει ασταμάτητα φωτογραφίες και βίντεο και κατά μέσο όρο 20.000 βήματα την ημέρα αν είσαστε σε κάποια ξένη χώρα και 15.000, αν βρίσκεστε σε κάποιο νησί.

Αυτή η τάση έχει ξεκινήσει πολύ πριν τα social media, από βιβλία οδηγούς διακοπών και στη συνέχεια μέσω ιστοσελίδων που δημιουργούν λίστες με τους καλύτερους προορισμούς και μέρη που πρέπει να πάτε. Ωστόσο, τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έχουν μία διαφορετική δυναμική λόγω της μεγαλύτερης κλίμακας και του εύρους που έχουν.

Ένα βίντεο μπορεί να προβληθεί από εκατομμύρια χρήστες σε όλο τον κόσμο και να γίνει τάση που θα ακολουθηθεί από ένα σημαντικό αριθμό χρηστών. Το “bucket list” είναι συλλογικό, όλοι θέλουν να πάνε στις ίδιες χώρες, στα ίδια εστιατόρια και να δοκιμάσουν ίδιες “νέες” εμπειρίες, που έχουν δει εκατοντάδες φορές σε βίντεο.

Οι “τέλειες διακοπές” είναι μία επίπλαστη συνθήκη που έχει δημιουργηθεί από τα social media. Η ιδέα ότι υπάρχει φωτογραφία ή βίντεο, στο σημείο που έχουν βγάλει χιλιάδες άνθρωποι, δημιουργεί την αίσθηση έχετε βιώσει και εσείς τη σημαντικότητα της διαδικτυακά προβαλόμενης στιγμής που “έπρεπε” να κάνετε τσεκ.

Ακολουθώντας αυτή την τάση, υπάρχει ο κίνδυνος να βρίσκεστε συνεχώς σε μέρη με πολυκοσμία, να στριμώχνεστε και να μην είσαστε σε θέση να απολαύσετε τη στιγμή.

Σταματήστε να διαλέγετε τους προορισμούς σας βάσει της δημοφιλίας και των φωτογραφιών και ξεκινήστε να κάνετε έρευνα με γνώμονα εσάς και τις προτιμήσεις σας. Βρείτε τι σας αρέσει, αφήστε το κινητό στην άκρη και ανακαλύψτε το μέρος μόνοι σας σα να είναι αχαρτογράφητο.

Οι εμπειρίες που θα συλλέξετε θα είναι μοναδικές και η χαρά της ανακάλυψης θα σας κατακλείσει. Ορίστε μόνοι σας τις “τέλειες διακοπές” και επαναπροσδιορίστε τις επιλογές σας.

 

 

 Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Bluesky και Instagram.