Η μαγεία πάντα βρισκόταν στο περιθώριο, ανάμεσα στο φόβο και τη γοητεία. Από τις μάγισσες του Σάλεμ που πλήρωσαν με τη ζωή τους μέχρι τις φιγούρες των παραμυθιών που έδιναν μορφή στον παιδικό τρόμο, η εικόνα της μάγισσας ήταν για αιώνες ένα σκοτεινό σύμβολο. Tο 2025 σε μια εποχή όπου όλα εμπορευματοποιούνται, η μαγεία δεν είναι πια ταμπού. Είναι προϊόν και μάλιστα διαδικτυακό. Το Etsy, η παγκόσμια αγορά χειροποίητων προϊόντων και υπηρεσιών έχει γίνει ο νέος τόπος συνάντησης με το απόκρυφο. Εκεί όπου μπορείς να αγοράσεις ένα κεραμικό βάζο ή μια πλεκτή τσάντα, μπορείς να παραγγείλεις κι ένα ξόρκι για τον έρωτα, την καριέρα ή τον καλό καιρό της ημέρας του γάμου σου. 

Η ιστορία ξεκίνησε στην Αμερική με αφορμή τον γάμο μιας influencer, της Τζαζ Σμιθ. Θέλησε να έχει ηλιόλουστο ουρανό την ημέρα που οι κάμερες θα κατέγραφαν κάθε στιγμή της ευτυχίας της και στράφηκε σε μια “μάγισσα του Etsy”. Το γεγονός δεν έμεινε στην αφάνεια. Αντίθετα, έγινε “κορυφαίο περιεχόμενο γάμου”, όπως έγραψαν τα μέσα και από εκεί ξεκίνησε η χιονοστιβάδα. Ξόρκια για γάμους, για προστασία, για δουλειές, για δικαστήρια. Μάγισσες με διαδικτυακά καταστήματα, κριτικές πελατών με πέντε αστέρια, φωτογραφίες νυφών που ποζάρουν χαμογελαστές κάτω από τον “τέλειο καιρό”. Η μαγεία έγινε υπηρεσία με delivery. 

Η πλατφόρμα επισήμως απαγόρευσε τέτοιες υπηρεσίες το 2015. Μα, όπως συμβαίνει πάντα με ό,τι βρίσκει ζήτηση, η αγορά βρήκε τον τρόπο. Τα ξόρκια πωλούνται πλέον ως “υπηρεσίες ψυχαγωγίας”. Ένα λεκτικό τρικ που δίνει νομική κάλυψη και επιτρέπει στην αγορά να συνεχίζει να αναπνέει. Οι τιμές κυμαίνονται από 10 μέχρι 200 δολάρια και τα καταστήματα, όπως το CrystalConjureMagic ή το SpellboundByTee γεμίζουν από παραγγελίες. Οι μάγισσες εξειδικεύονται: άλλες στα ξόρκια προστασίας, άλλες στις ερωτικές επιβεβαιώσεις, άλλες στην “καθαρή ενέργεια” για να φύγουν τα εμπόδια. 

Δεν είναι η πρώτη φορά που το απόκρυφο μπαίνει στη ζωή των ανθρώπων με τέτοιο τρόπο. Από τον Πνευματισμό του 19ου αιώνα στη Βραζιλία, που υιοθετήθηκε από την ανώτερη τάξη μέχρι τις σεάνς στον Λευκό Οίκο της Μαίρη Λίνκολν για να επικοινωνήσει με τον νεκρό γιο της, η ανάγκη για υπερφυσική μεσολάβηση ήταν πάντα εδώ. Αργότερα, οι μάγισσες πέρασαν από το σινεμά: η Σαμπρίνα, οι Charmed, το Practical Magic. Στον 20ό αιώνα δεν ήταν πια οι “υπηρέτριες του Σατανά”, αλλά ανεξάρτητες γυναίκες με δύναμη και αυτονομία. Στον 21ο αιώνα έγιναν μέρος της ποπ κουλτούρας και τώρα στην τρίτη δεκαετία του, εμπορικό προϊόν που πουλιέται σε δόσεις μέσω μιας πλατφόρμας. 

Το ενδιαφέρον όμως είναι ότι το φαινόμενο μεταφέρεται στην Ευρώπη. Εκεί όπου η παλιά ήπειρος γνώρισε την Ιερά Εξέταση και τις φωτιές στις πλατείες, τώρα ανοίγει η πόρτα για να μπει η “μάγισσα του Etsy”. Ήδη καταστήματα με έδρα τη Γερμανία, τη Γαλλία και το Ηνωμένο Βασίλειο πολλαπλασιάζονται, προσφέροντας υπηρεσίες στα αγγλικά, γερμανικά ή γαλλικά. Η Ελλάδα με την παράδοση στη λαϊκή μαγεία, τα ξόρκια και τα “δεσίματα” δε μένει εκτός. Μικρά καταστήματα εμφανίζονται στην πλατφόρμα, συνδέοντας τον παραδοσιακό θρύλο με την παγκόσμια αγορά. 

Η ερώτηση είναι: γιατί τώρα; Γιατί σε μια εποχή που η επιστήμη και η τεχνολογία κυριαρχούν στρεφόμαστε ξανά στη μαγεία; Η απάντηση ίσως βρίσκεται στην ίδια την εποχή μας. Ζούμε σε περίοδο αβεβαιότητας: κλιματική κρίση, γεωπολιτικές συγκρούσεις, οικονομικές ανισότητες, άγχος της καθημερινότητας. Όταν η πραγματικότητα μοιάζει αβάσταχτη, οι άνθρωποι αναζητούν καταφύγιο στο υπερφυσικό. Μόνο που τώρα δεν πηγαίνουμε στο μοναστήρι ή στη γριά μάγισσα του χωριού. Μπαίνουμε σε ένα site, βάζουμε την κάρτα μας και περιμένουμε email επιβεβαίωσης. 

Δεν πρέπει όμως να υποτιμούμε το φαινόμενο ως γραφικό. Πίσω από το εμπόριο κρύβεται μια αληθινή ψυχολογική ανάγκη. Το ξόρκι για “τέλειο καιρό” δεν είναι απλώς ένα παραμύθι. Είναι η αγωνία ενός ανθρώπου να ελέγξει το απρόβλεπτο. Το ξόρκι προστασίας δεν είναι αστείο, αλλά το αποκούμπι ενός μετανάστη που φοβάται τις επιδρομές. Το ξόρκι αγάπης δεν είναι μόνο ρομαντισμός, είναι η προσπάθεια να κρατηθεί μια σχέση που τσακίζεται από την οικονομική πίεση. 

Αυτή η νέα “αγορά μαγείας” έχει και μια άλλη διάσταση: τα social media. Το TikTok και το λεγόμενο “witchtok” έχουν κάνει τις μάγισσες διάσημες, με δισεκατομμύρια προβολές. Το hashtag γίνεται το νέο μαντείο, η εικόνα του κεριού το νέο σύμβολο δύναμης. Η μαγεία δεν είναι πια κρυφή. Είναι δημόσια, εμπορική και instagrammable. 

Η Ευρώπη μπαίνει τώρα σε αυτή την τροχιά. Το Χάλογουιν, η βιομηχανία του wellness, η ανάγκη για “ενεργειακή καθαρότητα” δημιουργούν πρόσφορο έδαφος. Οι μάγισσες του Etsy έρχονται σαν καθρέφτης της εποχής μας: μιας εποχής που διψά για πνευματικότητα, αλλά θέλει να την αγοράζει σε πακέτα των 9,99€. 

Το ερώτημα δεν είναι αν τα ξόρκια “πιάνουν”. Η απάντηση είναι μάλλον προσωπική, ίσως και άπιαστη. Το ερώτημα είναι τι μας οδηγεί να τα αγοράζουμε και εκεί η απάντηση είναι ξεκάθαρη: η αβεβαιότητα. Ζούμε σε έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία και ψάχνουμε τρόπους να κρατήσουμε έστω την ψευδαίσθηση ότι μπορούμε να επηρεάσουμε τη μοίρα μας. 

Η μαγεία λοιπόν, δεν είναι πια στις σκιές. Είναι στις οθόνες μας, στις πιστωτικές μας κάρτες, στα καλάθια αγορών του διαδικτύου. Η αγορά μαγισσών από το Etsy έρχεται και στην Ευρώπη κι ίσως να μην είναι απλώς μια μόδα, αλλά το σύμπτωμα μιας κοινωνίας που αναζητά μέσα στο χάος της τεχνολογίας και της παγκοσμιοποίησης, έναν σπινθήρα μυστηρίου για να νιώσει πως ακόμα έχει ψυχή. 

*Με πληροφορίες από το TIME. 

 

 

 Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Bluesky και Instagram.