Κανείς δεν περίμενε το 2016, όταν η Εθνική Τράπεζα του Πακιστάν [NBP] εγκαθιστούσε ένα ΑΤΜ της σε υψόμετρο 4.693 μέτρων ότι, έξι χρόνια μετά, θα μιλούσαν και θα μιλούσαν γι’ αυτό όχι (εντελώς αναμενόμενα) μόνο τα βραβεία Ρεκόρ Γκίνες, αλλά και χιλιάδες τουρίστες οι οποίοι θα το αντιμετώπιζαν ως ένα τουριστικό αξιοθέατο.
Το ΑΤΜ που είναι στημένο στο πέρασμα Khunjerab [Κουντζεράμπ] στο Πακιστάν, στα νοτιοδυτικά σύνορα της χώρας με την Κίνα κατέχει λοιπόν ένα από τα πιο παράξενα παγκόσμια ρεκόρ: είναι το υψηλότερο ΑΤΜ στον πλανήτη, το οποίο μάλιστα λειτουργεί με τη χρήση αιολικής και ηλιακής ενέργειας, όπως αναφέρει το εκτενές αφιέρωμα του ΒΒC.
«Είμαστε πολύ υπερήφανοι που κερδίσαμε αυτόν τον αναγνωρισμένο διεθνή τίτλο για την εγκατάσταση του ΑΤΜ με το μεγαλύτερο υψόμετρο στον κόσμο. Ο τίτλος αυτός επιβεβαιώνει τη δύναμη και τη μοναδικότητα των τεχνολογιών που έχουν καταστήσει την NBP ως τον αδιαμφισβήτητο ηγέτη στα ΑΤΜ σε όλη τη χώρα», είχε αναφέρει τότε πολύ χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της τράπεζας, Saeed Ahmed, κατά τα αποκαλυπτήρια του ΑΤΜ το οποίο εδράζεται στη βόρεια επαρχία Gilgit-Baltistan του Πακιστάν.
Βέβαια, σε ένα τέτοιο υψόμετρο, είναι σχεδόν νομοτελειακό ότι δεν θα βρείτε… ουρές πελατών του απ’ έξω. Το ΑΤΜ το χρησιμοποιούν κυρίως οι συνοριοφύλακες, κάποιοι κυβερνητικοί υπάλληλοι, λίγοι ντόπιοι και όσοι περνούν τα σύνορα.
Α, και πολλοί τουρίστες, που έχουν μάθει για την ύπαρξή του εδώ και έξι χρόνια, και κανονίζουν με κάποιο τρόπο να βρεθούν μέχρι εκεί και να βγάλουν μια αναμνηστική φωτογραφία δίπλα στο «υψηλότερο ΑΤΜ της υφηλίου».
Εννοείται ότι πρέπει αν βγάλουμε το καπέλο σε αυτόν που θα ανέβει ως εκεί προκειμένου να το επισκευάσει σε περίπτωση βλάβης. Όπως αναφέρει το άρθρο του βρετανικού δικτύου, «η συντήρησή του αλλά και το γέμισμά του με μετρητά είναι εξαιρετικά περίπλοκα εγχειρήματα. Ο διευθυντής του τοπικού υποκαταστήματος της Εθνικής Τράπεζας συχνά οδηγεί ως εκεί, εντελώς κόντρα τις αντίξοες καιρικές συνθήκες, προκειμένου να βεβαιωθεί ότι λειτουργεί κανονικά».
Εκπρόσωπος της Εθνικής Τράπεζας του Πακιστάν δήλωσε στο BBC ότι «όταν χρειάζεται επισκευή, παίρνει δύο συνήθως ως δυόμισι ώρες στον τεχνικό για να φτάσει στο σημείο».
Παρά το χαμηλό όγκο συναλλαγών της, η τράπεζα δεν έχει σκοπό να κλείσει το ATΜ, καθώς περίπου 4 έως 5 εκατομμύρια ρουπίες (18.500 – 23.000 ευρώ) αποσύρονται από το μηχάνημα κάθε 15 ημέρες. Οπότε η ύπαρξή του εκεί, ενδεχομένως να είναι σωτήρια και καθοριστικής σημασίας για κάποιους.
Το πέρασμα Khunjerab, όπου συναντάται και το εν λόγω ΑΤΜ, είναι το υψηλότερο σημείο διέλευσης συνόρων στον κόσμο, στα 4.705 μέτρα πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας, ενώ είναι γενικά κλειστό μεταξύ 30 Νοεμβρίου και 1 Μαΐου λόγω της ποσότητας χιονιού που πέφτει στην περιοχή κάθε χρόνο.
Το Khunjerab αποτελεί μέρος της λεωφόρου Karakoram, η οποία ολοκληρώθηκε το 1979 και έχει μήκος 810 μίλια. Σύμφωνα με την Express Tribune, ο αυτοκινητόδρομος αναφέρεται, επίσης, ως αυτοκινητόδρομος «φιλίας», καθώς η κατασκευή του ήταν κοινό έργο μεταξύ του Πακιστάν και της Κίνας, με την κατασκευή του να ξεκινά το 1959 και να ολοκληρώνεται στα τέλη της δεκαετίας του ’70.