Μπορείτε να φανταστείτε μια πτήση Νέα Υόρκη-Λονδίνο μέσα σε 3 1/2 ώρες; Γίνεται;
Και όμως, μια αεροπορική εταιρία δηλώνει πανέτοιμη να προσφέρει αυτή την επιλογή στους πελάτες της, δηλάδη τη δυνατότητα να πετάξουν από την αμερικανική μεγαλούπολη στη βρετανική πρωτεύουσα μέσα σε (υπερηχητικό) χρόνο–ρεκόρ.
Προ μερικών εβδομάδων, η αεροπορική εταιρία Boom Supersonic αποκάλυψε στο Διεθνές Αεροπορικό Σόου του Φάρνμπορο τα σχέδια ενός νέου αεροσκάφους, με την ονομασία «Overture», που μάλιστα το αποκάλεσε επιήμως ως τον «Γιο του Concorde».
Το νέο αεροσκάφος έχει τέσσερις κινητήρες και λιγότερα καθίσματα επιβατών από τα συμβατικά αεροσκάφη (συγκεκριμένα από 65 έως 80 επιβάτες) και σύμφωνα με την αεροπορική εταιρία, η γραμμή Νέα Υόρκη-Λονδίνο θα εξυπηρετείται με πρωτοφανή ταχύτητα, αφού το «Overture» θα ταξιδεύει με ταχύτητα έως και 1.7 Mach πάνω από τον ωκεανό.
Τα 1.7 Mach ισοδυναμούν με 2.092 χλμ./ώρα. Για τέτοια ταχύτητα μιλάμε.
«Η αεροπλοΐα δεν έχει κάνει ένα τόσο τεράστιο άλμα εδώ και δεκαετίες», δήλωσε ο ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Boom, Μπλέικ Σκολ, προσθέτοντας ότι «το “Overture” είναι «επαναστατικό στον σχεδιασμό του και θα αλλάξει ριζικά τον τρόπο που αντιλαμβανόμαστε το θέμα της απόστασης».
«Οι πτήσεις αυτές θα σηματοδοτήσουν την επάνοδο των υπερηχητικών επιβατικών αεροπλάνων στους αιθέρες έπειτα από σχεδόν 30 χρόνια παύσης, μετά την απόσυρση του Concorde από την British Airways και την Air France το 2003», έγραψε η βρετανική εφημερίδα Telegraph.
Ήδη πάντως, η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία του κόσμου από άποψη μεγέθους στόλου, η American Airlines, συμφώνησε να αγοράσει έως και 20 αεροσκάφη «Overture» από την Boom Supersonic, με δυνατότητα επέκτασης της παραγγελίας σε 40, αναφέρει το ρεπορτάζ του Esquire.
«Τα υπερηχητικά ταξίδια θα αποτελέσουν ένα σημαντικό μέρος της ικανότητας της American Airlines να παρέχει υψηλές υπηρεσίες στους πελάτες της. Είμαστε ενθουσιασμένοι ως προς το πώς η Boom θα διαμορφώσει το μέλλον των ταξιδιών τόσο για την εταιρεία μας όσο και για τους πελάτες μας», σημείωσε ο οικονομικός διευθυντής της εταιρείας, Ντέρεκ Κερ, προσθέτοντας ότι περιμένει τα νέα αεροσκάφη να ξεκινήσουν να βγαίνουν από τις γραμμές παραγωγής μέχρι το 2025.
Παρόμοιες, έστω και όχι τόσο μεγάλες, παραγγελίες για τα αεροσκάφη αυτά έχουν κάνει επίσης η United Airlines και η Japan Airlines.
Υπάρχει, ασφαλώς, ένα μεγάλο (οικολογικό) μειονέκτημα που αφορά πάντα στον τομέα των υπερηχητικών πτήσεων, σε σύγκριση με τις υποηχητικές: τα επιπλέον καύσιμα που απαιτούνται για τις υψηλότερες ταχύτητες και που είναι εξαιρετικά ρυπογόνα για το κλίμα.
Η ίδια η Boom Supersonic ισχυρίζεται, ωστόσο, ότι θα χρησιμοποιήσει τα λεγόμενα «βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα», με τον Σκολ να υπερτονίζει εμφατικά ότι «το όραμά μας αφορά έναν πιο συνδεδεμένο και οικολογικά βιώσιμο κόσμο. Πιστεύουμε ότι τα “Overture” μπορούν να βοηθήσουν την American Airlines να αυξήσει το ανταγωνιστικό της πλεονέκτημα στον χώρο και τη συνολική προτίμηση στην αεροπορική εταιρεία μέσω του πλεονεκτήματος της μείωσης του χρόνου ταξιδιού στο μισό».
Για την ιστορία, να αναφέρουμε ότι το Concorde σταμάτησε να πετάει το 2003, με την British Airways και την Air France να αναφέρουν το υψηλό κόστος και την χαμηλή ζήτηση ως τις βασικές αιτίες για την κατάργησή του.
Η μέση τιμή του εισιτηρίου ήταν περίπου 12.000 $ (11.900 ευρώ) ενώ η πτώση το 2000 ενός Concorde στο Παρίσι με 113 νεκρούς έπληξε βαρύτατα την εικόνα του υπερηχητικού αεροσκάφους.
«Πενήντα χρόνια αργότερα, έχουμε πολύ πιο προηγμένη αεροδυναμική. Έχουμε νέα και πιο ελαφριά υλικά. Έχουμε πολύ πιο βελτιωμένους κινητήρες που είναι πιο αθόρυβοι και πιο αποδοτικοί και το σημαντικότερο όλων, έχουμε βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα», είπε ο Σκολ, καταλήγοντας με νόημα ότι: «Βάλτε τα όλα αυτά μαζί και μπορείτε να κατασκευάσετε μια νέα γενιά υπερηχητικού αεροπλάνου με κόστος 75% λιγότερο από ότι να ταξιδεύατε με ένα παλιάς γενιάς Concorde».