Το 2023 ήταν κι επισήμως η “χρονιά του κοριτσιού” με την τεράστια επιτυχία της ταινίας Barbie και τις ατελείωτες εκκλήσεις για “girlcore” μέσω των social media που λειτουργούσαν ως broadcasters των όσων λάμβαναν χώρα στα catwalks των μεγάλων σχεδιαστών, μια ομόφωνη ”ωδή στα girly vibes”. Στο μακιγιάζ και την ομορφιά, αυτό σήμαινε τόνους από ροζ ρουζ, up-dos στολισμένα με κορδέλες και φιόγκους, κοριτσίστικη αισθητική με φράουλες και αποφασιστικότητα που επέβαλλε να δείχνουμε όσο το δυνατόν πιο κουκλίστικες, καθώς περιλούζαμε τους εαυτούς μας με γλάσο και μοιάζαμε με αφράτα και λαχταριστά πολύχρωμα ζαχαρωτά. Αλλά καθώς οι τάσεις στη μόδα εξελίσσονται συνεχώς, έτσι και το girlcore έχει ήδη αρχίσει να χάνει τη λάμψη του. Οπότε, πού πάμε από εδώ και πέρα;
Πώς μοιάζει η μετα-girlhood αισθητική και ποιες τάσεις ομορφιάς προβλέπονται για το 2024;
Ένα πράγμα είναι σίγουρο – τα ρομαντικά στοιχεία του girlcore δεν έχουν να πάνε πουθενά – αλλά θα αναδυθούν εκ νέου στην αισθητική που έρχεται. Χτίζοντας πάνω στα θεμέλια αυτής της υπερ-θηλυκότητας, οδεύουμε προς μια ακόμη χρονιά με φιόγκους, ρουζ και σηκωμένα μαλλιά, σύμφωνα με τον Tom Spratt, επικεφαλής ομορφιάς στο Pinterest, ο οποίος λέει ότι «το 2024 είναι η χρονιά των φιόγκων». Ωστόσο, το χαριτωμένο στοιχείο της κοριτσίστικης τάσης, θα αντικατασταθεί από μια πιο τολμηρή αισθητική.
Οι New Romantics φορούσαν κορδέλες τυλιγμένες γύρω από τα μαλλιά τους, ζωγράφιζαν καρδιές στα πρόσωπά τους, έβαφαν τα μάγουλά τους με υπερβολικό ρουζ, είχαν πανκ στοιχεία με έντονο μακιγιάζ ματιών και κρέπαραν τα μαλλιά τους με άφθονη λακ.
«Η τάση “Make it Big” του Pinterest δείχνει ότι το 2024 είναι η ευκαιρία να πάρουμε ρίσκα στην ομορφιά», λέει ο Spratt. «Η υπερβολή και η αφθονία θα αποκτήσει μεγάλη βαρύτητα στο χώρο της ομορφιάς, οπότε περιμένετε εμφανίσεις που περιλαμβάνουν τολμηρά ρουζ και έντονα κόκκινα χείλη. Αντλώντας έμπνευση από τις έντονες εμφανίσεις της δεκαετίας του ’80, οι κυματιστές περμανάντ και τα ιδιαίτερα φουντωτά χτενίσματα θα επιστρέψουν, καθώς θα τολμήσουμε να κάνουμε τεράστια άλματα στο χώρο των μαλλιών». Αυτό, μαζί με τις προβλέψεις για την περεταίρω επικράτηση των λεπτών φρυδιών, του έντονου ρουζ, της έντονης σκιάς ματιών, του χονδρού eyeliner, των πολύτιμων πετραδιών, των μπιζού, του μαύρου κραγιόν και του κόκκινου χρώματος, δείχνουν ότι κινούμαστε προς την κατεύθυνση του μαξιμαλισμού. Είναι έντονο. Είναι ακραίο. Είναι οπτικά συγκλονιστικό. Η μεγάλη αλλαγή στο vibe της ομορφιάς είναι εδώ – είναι η επιστροφή των New Romantics.
Συνδύαζαν το gothic glam με τα βολάν και τις κορδέλες, την κλαμπ κουλτούρα με τα κομψά κοστούμια, τη φαντασμαγορία της λάμψης με το twist του ανδρόγυνου, εμπνευσμένοι από τον Bowie και με προσήλωση στη ρευστότητα του φύλου ως κανόνα. Οι Νεορομαντικοί απολάμβαναν τον ανδρογυνισμό και επαναστάτησαν ενάντια στους κανονιστικούς ρόλους των φύλων, κυρίως κατά τη διάρκεια της επιδημίας του AIDS, όπου το να είσαι queer αντιμετωπιζόταν έφερε ένα αναπόσπαστο κοινωνικό στίγμα. Όπως μαρτυρούν οι στίχοι του Rebel Rebel του Bowie, «δεν είσαι σίγουρος αν είσαι αγόρι ή κορίτσι», «μας αρέσει να χορεύουμε και φαινόμαστε θεϊκές».
Οι πρώτοι Νεορομαντικοί της δεκαετίας του 1980 ήταν οι φουτουριστές της εποχής τους, που αναδύθηκαν ως αντίδραση στη θατσερική λιτότητα. Η αισθητική τους προερχόταν από την κουλτούρα των κλαμπ, την τέχνη και τη μουσική, αλλά είχε επίσης ισχυρές ρίζες στην πολιτική και στην απόρριψη της μετα-πανκ εμπορευματοποίησης της διαμαρτυρίας. Οι New Romantics φορούσαν κορδέλες τυλιγμένες γύρω από τα μαλλιά τους, ζωγράφιζαν καρδιές στα πρόσωπά τους, έβαφαν τα μάγουλά τους με υπερβολικό ρουζ, είχαν πανκ στοιχεία με έντονο μακιγιάζ ματιών και κρέπαραν τα μαλλιά τους με άφθονη λακ. Συνδύαζαν το gothic glam με τα βολάν και τις κορδέλες, την κλαμπ κουλτούρα με τα κομψά κοστούμια, τη φαντασμαγορία της λάμψης με το twist του ανδρόγυνου, εμπνευσμένοι από τον Bowie και με προσήλωση στη ρευστότητα του φύλου ως κανόνα. Οι Νεορομαντικοί απολάμβαναν τον ανδρογυνισμό και επαναστάτησαν ενάντια στους κανονιστικούς ρόλους των φύλων, κυρίως κατά τη διάρκεια της επιδημίας του AIDS, όπου το να είσαι queer αντιμετωπιζόταν έφερε ένα αναπόσπαστο κοινωνικό στίγμα. Όπως μαρτυρούν οι στίχοι του Rebel Rebel του Bowie, «δεν είσαι σίγουρος αν είσαι αγόρι ή κορίτσι», «μας αρέσει να χορεύουμε και φαινόμαστε θεϊκές».
Το 2023, το Έτος των Κοριτσιών, είχε ξεκινήσει με μια λαχτάρα- μια συλλογική ανάγκη για κοινότητα και μια αίσθηση αλληλεγγύης σε μια εποχή υπερβολικού ατομικισμού. Η ύπαρξη μιας μαζικής πολιτιστικής τάσης μας έκανε να νιώθουμε η μια πιο κοντά στην άλλην. Οι μήνες που ακολούθησαν την κυκλοφορία της ταινίας Barbie ήταν σαν μια επαναλαμβανόμενη είσοδος στο κοριτσίστικο δωμάτιο πριν από μια βραδινή έξοδο – μια συνεχής ροή αδελφότητας, ορμητικών εναγκαλισμών, τρυφερών χαιρετισμών, ασορτί ρούχων και κομπλιμέντων, δίνοντάς μας ένα πρότυπο για τη κοριτσίστικη συντροφικότητα.
Ωστόσο, όσο αυτό συνέβαινε, πολλές από εμάς μας ταλανιζόμασταν στην καθημερινότητά μας με διάφορα φεμινιστικά ζητήματα, όπως η συχνά ταπεινωτική και καταναλωτικοκεντρική προσέγγιση της γυναικείας υπόστασης σε μια εποχή όπου τα δικαιώματα των γυναικών σε όλο τον κόσμο ολοένα και περιορίζονταν. «Μήπως φλερτάρω με τα όρια της παραδοσιακής συζύγου;» Έπιασα τον εαυτό μου να αναρωτιέται μερικές φορές, καθώς χασκογελούσα που δεν μπορούσα να κάνω μαθηματικούς υπολογισμούς και προσπαθούσαν να τρώω μικρότερες μερίδες φαγητού από τον φίλο μου. Ήθελα την ανάλαφρη διασκέδαση και να αγκυροβολήσω τον εαυτό μου σε μια κοινή εμπειρία, αλλά το έτος του κοριτσιού και όλη η υπερ-προστατευτική θηλυκότητά του έμοιαζε να έρχεται σε αντίθεση με την κουλτούρα που χτίζαμε στο παρασκήνιο εδώ και χρόνια – μια κουλτούρα που είχε σκοπό να αψηφήσει τα στερεότυπα των φύλων, να ξεφύγει από το δυαδικό πρότυπο και να δημιουργήσει κάτι καινούργιο.
Οι New Romantics 2.0 είναι οι κορδέλες του ballet-core σε συνδυασμό με τη διάθεση του soft goth, είναι η ακαταστασία του indie sleaze με τη θεατρικότητα του regency core, είναι η παιχνιδιάρικη διάθεση του Euphoria glam που ωστόσο φτάνει σε ακραία επίπεδα. Χείλη Cherry Cola με punk liner, ένα δραματικό up-do χτένισμα και μια έντονη λευκή ανταύγεια. Είναι το camp της Barbie, τα μαλλιά της Priscilla, η παρακμή του Saltburn και τα κοστούμια εποχής του Ναπολέοντα και της Μπέλα Μπάξτερ συνδυασμένα για να δημιουργήσουν μια αισθητική κουλτούρα που σφίζει από προσωπικότητα.
Τώρα λοιπόν που διεκδικήσαμε την κοριτσίστικη φύση μας και αφεθήκαμε στο παιχνίδι της ακραίας έκφρασης του φύλου μας, πώς μπορούμε να αναγεννήσουμε το κορίτσι μέσα μας σε έναν κόσμο που αντανακλά καλύτερα τον τρόπο που θέλουμε να ζούμε; Έναν κόσμο που εξακολουθεί να απολαμβάνει τον ρομαντισμό, αλλά είναι πολύ πιο εκφραστικός και περιεκτικός στην προσέγγισή του. Θέλουμε κάτι που να μας ενώνει – αλλά θα πρέπει να είναι κάτι που να μιλάει σε όλους μας, που να επιτρέπει σε όλους μας να είμαστε αυτό που επιθυμούμε να είμαστε.
Οι New Romantics 2.0 ως αισθητική υποκουλτούρα παίρνουν τις κορδέλες και το υπερβολικό κοκκίνισμα της υπερ-θηλυκότητας και προσθέτουν σε αυτό την εμπλοκή με την πολιτική και το φύλο που έλειπε από την προσέγγισή του girlcore. Οι New Romantics 2.0 είναι οι κορδέλες του ballet-core σε συνδυασμό με τη διάθεση του soft goth, είναι η ακαταστασία του indie sleaze με τη θεατρικότητα του regency core, είναι η παιχνιδιάρικη διάθεση του Euphoria glam που ωστόσο φτάνει σε ακραία επίπεδα. Χείλη Cherry Cola με punk liner, ένα δραματικό up-do χτένισμα και μια έντονη λευκή ανταύγεια. Είναι το camp της Barbie, τα μαλλιά της Priscilla, η παρακμή του Saltburn και τα κοστούμια εποχής του Ναπολέοντα και της Μπέλα Μπάξτερ συνδυασμένα για να δημιουργήσουν μια αισθητική κουλτούρα που σφίζει από προσωπικότητα.
Οι Νεορομαντικοί είχαν ως στόχο την καλλιέργεια της αισθητικής ως μορφή τέχνης, αλλά και την καλλιέργεια της προσωπικότητας – που φιλοτεχνήθηκε μέσω του ακραίου μακιγιάζ και μιας θεατρικής προσέγγισης της ομορφιάς. Εξερεύνησε τη ρευστότητα των φύλων και τον ανδρόγυνο, όχι μέσα από το unisex μπεζ των τελευταίων ετών, αλλά με φανταχτερά και παιχνιδιάρικα υπερβολικά στοιχεία. Πήρε τις προηγούμενες υποκουλτούρες της μεταπολεμικής Βρετανίας (punk, mods, rockers, hippies) και πρόσθεσε ένα επίπεδο υπερβολής, θεάματος και επιπολαιότητας ως μια μορφή αντίστασης.
Τη δεκαετία του 2010, η υπερβολή των τάσεων στο μακιγιάζ έδωσε τον ρυθμό της ομορφιάς της ψηφιακής εποχής. Μπροστά στα φώτα των selfie, στα ατελείωτα livestreams και στους φακούς των καμερών, εστιάσαμε στη δημιουργία προσώπων που ξεχώριζαν στα μικροσκοπικά τετράγωνα του υπερκορεσμένου κοινωνικού μας τοπίου- τονίζοντας τη δομή του προσώπου με σκληρό περίγραμμα, highlight και contouring με μεγάλα χείλη και καλοσχηματισμένα φρύδια-τατού. Ήταν μια καρικατούρα του πραγματικού μας εαυτού – ένα βλέμμα σχεδιασμένο να μιμείται και να μεγεθύνει τα φυσικά χαρακτηριστικά για το ψηφιακό πεδίο. Στη συνέχεια, ήρθε η απόρριψη αυτής της υπερβολής, με μια επιβεβλημένη από την πανδημία επιστροφή στο skinimalism, το “καθαρό κορίτσι”, τα αφράτα φρύδια, τις ψεύτικες φακίδες και μια επιδερμίδα γεμάτη δροσιά, λάμψη και γυαλάδα.
Ο βασικός συνειρμός που μας δημιουργεί το λευκό πρόσωπο, είναι ο κλόουν -μια πολύ έντονη θεατρική έκφραση, αλλά ο αμέσως επόμενος συνειρμός παραπέμπει στην ανώτερη τάξη του 16ου έως 18ου αιώνα, όταν τα πρόσωπα με λευκή πούδρα ήταν η επιτομή της ομορφιάς. Ο νεορομαντισμός επικαλείται αυτά τα δύο πράγματα – παντρεύει το τσίρκο με το γκλάμουρ.
Τώρα, καθώς κάνουμε τον κύκλο, επιστρέφουμε στην υπερβολή για άλλη μια φορά, μόνο που αυτή τη φορά, με την αποδοχή και τον ενστερνισμό της επιτελεστικότητας και της επιτήδευσης σε πραγματικά υπερβολικό επίπεδο. Ένα μεγάλο μέρος των New Romantics ήταν το πάντρεμα των στοιχείων του σκηνικού μακιγιάζ και του τσίρκου με τα καθιερωμένα πρότυπα ομορφιάς, προκειμένου να γίνουν πραγματικά ανατρεπτικοί. Η χρήση της λευκής βαφής προσώπου είναι το τέλειο παράδειγμα. Ο βασικός συνειρμός που μας δημιουργεί το λευκό πρόσωπο, είναι ο κλόουν -μια πολύ έντονη θεατρική έκφραση, αλλά ο αμέσως επόμενος συνειρμός παραπέμπει στην ανώτερη τάξη του 16ου έως 18ου αιώνα, όταν τα πρόσωπα με λευκή πούδρα ήταν η επιτομή της ομορφιάς. Ο νεορομαντισμός επικαλείται αυτά τα δύο πράγματα – παντρεύει το τσίρκο με το γκλάμουρ.
Είναι πολύ, πολύ punk!
Οι Νεορομαντικοί επέμεναν στις παραδοξότητες, αψηφώντας τις ετικέτες και επιμένοντας στη δυαδικότητα. Είναι και αρσενικό και θηλυκό, camp και punk, club rat, ρομαντισμός και regency-core μαζί. Ορισμένοι αναλυτές τάσεων ανακηρύσσουν το 2024 ως το έτος του “Me Core“, αλλά το να το αποκαλέσουμε έτσι, μοιάζει μάλλον περιοριστικό. Το συνεχές ρεύμα μικρο-τάσεων, δίνει την ψευδαίσθηση της επιλογής σε ένα ταραχώδες τοπίο τάσεων, αλλά τελικά απλώς σας περιχαρακώνουν σε συσκευασίες αλγοριθμικών υποσυνόλων, όπου κάθε καταναλωτική απόφαση που παίρνετε, καταγράφεται ως αισθητική.
Εντούτοις, πιστεύω ότι οι άνθρωποι βαριούνται και απογοητεύονται με το να πρέπει συνεχώς να εγκλωβίζουν τον εαυτό τους σε μια συγκεκριμένη, αναγνωρίσιμη αισθητική ή θέση – ουσιαστικά επιλέγοντας επί τούτου ποιο είδος “κοριτσιού” θα είναι. Ακόμα πιο βαρετό και απογοητευτικό είναι το γεγονός ότι αυτές οι τάσεις λειτουργούν με τόσο γρήγορους και κουραστικούς ρυθμούς. Είναι τρομερό. Έχω ωστόσο την εντύπωση, ότι οι άνθρωποι δεν παγιδεύονται πλέον σε αυτό και προχωρούν στο να απολαμβάνουν και να εξερευνούν πολλά πράγματα ταυτόχρονα.
Όπως και οι προκάτοχοί μας, αντιστεκόμαστε στην εμπορευματοποίηση του εαυτού μας. Οι νεορομαντικοί είναι ευχάριστοι, έξυπνοι, θεατρικοί και παιχνιδιάρηδες στην εποχή της κρίσης του κόστους ζωής, των παγκόσμιων συγκρούσεων και της κλιματικής αλλαγής. Συνδυάζουν την απόλαυση και την υπερβολή με vintage και μεταχειρισμένα ρούχα – είναι το create-your-own-character, μια DIY punk νοοτροπία και μια κοινότητα που ορίζεται από την απόρριψη της οποιασδήποτε συνταγογράφησης. Είναι πολύ, πολύ punk! Ο νεορομαντισμός, είναι μια σουρεαλιστική απόδοση του εαυτού σας. Είναι ένα ζωγραφισμένο πρόσωπο, ένας χώρος για επιτελεστικότητα και παιχνίδι.
Γι’ αυτό αφεθείτε στον νεορομαντισμό, στο παιχνίδι, τον πειραματισμό, την υπερβολή και την επιπολαιότητα σαν μια μορφή αντίστασης!
❈ Δείτε επίσης: Πώς το eyeliner έγινε σύμβολο πολιτικής αντίστασης
Το 2023 ήταν κι επισήμως η “χρονιά του κοριτσιού” με την τεράστια επιτυχία της ταινίας Barbie και τις ατελείωτες εκκλήσεις για “girlcore” μέσω των social media που λειτουργούσαν ως broadcasters των όσων λάμβαναν χώρα στα catwalks των μεγάλων σχεδιαστών, μια ομόφωνη ”ωδή στα girly vibes”. Στο μακιγιάζ και την ομορφιά, αυτό σήμαινε τόνους από ροζ ρουζ, up-dos στολισμένα με κορδέλες και φιόγκους, κοριτσίστικη αισθητική με φράουλες και αποφασιστικότητα που επέβαλλε να δείχνουμε όσο το δυνατόν πιο κουκλίστικες, καθώς περιλούζαμε τους εαυτούς μας με γλάσο και μοιάζαμε με αφράτα και λαχταριστά πολύχρωμα ζαχαρωτά. Αλλά καθώς οι τάσεις στη μόδα εξελίσσονται συνεχώς, έτσι και το girlcore έχει ήδη αρχίσει να χάνει τη λάμψη του. Οπότε, πού πάμε από εδώ και πέρα;
Πώς μοιάζει η μετα-girlhood αισθητική και ποιες τάσεις ομορφιάς προβλέπονται για το 2024;
Ένα πράγμα είναι σίγουρο – τα ρομαντικά στοιχεία του girlcore δεν έχουν να πάνε πουθενά – αλλά θα αναδυθούν εκ νέου στην αισθητική που έρχεται. Χτίζοντας πάνω στα θεμέλια αυτής της υπερ-θηλυκότητας, οδεύουμε προς μια ακόμη χρονιά με φιόγκους, ρουζ και σηκωμένα μαλλιά, σύμφωνα με τον Tom Spratt, επικεφαλής ομορφιάς στο Pinterest, ο οποίος λέει ότι «το 2024 είναι η χρονιά των φιόγκων». Ωστόσο, το χαριτωμένο στοιχείο της κοριτσίστικης τάσης, θα αντικατασταθεί από μια πιο τολμηρή αισθητική.
Οι New Romantics φορούσαν κορδέλες τυλιγμένες γύρω από τα μαλλιά τους, ζωγράφιζαν καρδιές στα πρόσωπά τους, έβαφαν τα μάγουλά τους με υπερβολικό ρουζ, είχαν πανκ στοιχεία με έντονο μακιγιάζ ματιών και κρέπαραν τα μαλλιά τους με άφθονη λακ.
«Η τάση “Make it Big” του Pinterest δείχνει ότι το 2024 είναι η ευκαιρία να πάρουμε ρίσκα στην ομορφιά», λέει ο Spratt. «Η υπερβολή και η αφθονία θα αποκτήσει μεγάλη βαρύτητα στο χώρο της ομορφιάς, οπότε περιμένετε εμφανίσεις που περιλαμβάνουν τολμηρά ρουζ και έντονα κόκκινα χείλη. Αντλώντας έμπνευση από τις έντονες εμφανίσεις της δεκαετίας του ’80, οι κυματιστές περμανάντ και τα ιδιαίτερα φουντωτά χτενίσματα θα επιστρέψουν, καθώς θα τολμήσουμε να κάνουμε τεράστια άλματα στο χώρο των μαλλιών». Αυτό, μαζί με τις προβλέψεις για την περεταίρω επικράτηση των λεπτών φρυδιών, του έντονου ρουζ, της έντονης σκιάς ματιών, του χονδρού eyeliner, των πολύτιμων πετραδιών, των μπιζού, του μαύρου κραγιόν και του κόκκινου χρώματος, δείχνουν ότι κινούμαστε προς την κατεύθυνση του μαξιμαλισμού. Είναι έντονο. Είναι ακραίο. Είναι οπτικά συγκλονιστικό. Η μεγάλη αλλαγή στο vibe της ομορφιάς είναι εδώ – είναι η επιστροφή των New Romantics.
Συνδύαζαν το gothic glam με τα βολάν και τις κορδέλες, την κλαμπ κουλτούρα με τα κομψά κοστούμια, τη φαντασμαγορία της λάμψης με το twist του ανδρόγυνου, εμπνευσμένοι από τον Bowie και με προσήλωση στη ρευστότητα του φύλου ως κανόνα. Οι Νεορομαντικοί απολάμβαναν τον ανδρογυνισμό και επαναστάτησαν ενάντια στους κανονιστικούς ρόλους των φύλων, κυρίως κατά τη διάρκεια της επιδημίας του AIDS, όπου το να είσαι queer αντιμετωπιζόταν έφερε ένα αναπόσπαστο κοινωνικό στίγμα. Όπως μαρτυρούν οι στίχοι του Rebel Rebel του Bowie, «δεν είσαι σίγουρος αν είσαι αγόρι ή κορίτσι», «μας αρέσει να χορεύουμε και φαινόμαστε θεϊκές».
Οι πρώτοι Νεορομαντικοί της δεκαετίας του 1980 ήταν οι φουτουριστές της εποχής τους, που αναδύθηκαν ως αντίδραση στη θατσερική λιτότητα. Η αισθητική τους προερχόταν από την κουλτούρα των κλαμπ, την τέχνη και τη μουσική, αλλά είχε επίσης ισχυρές ρίζες στην πολιτική και στην απόρριψη της μετα-πανκ εμπορευματοποίησης της διαμαρτυρίας. Οι New Romantics φορούσαν κορδέλες τυλιγμένες γύρω από τα μαλλιά τους, ζωγράφιζαν καρδιές στα πρόσωπά τους, έβαφαν τα μάγουλά τους με υπερβολικό ρουζ, είχαν πανκ στοιχεία με έντονο μακιγιάζ ματιών και κρέπαραν τα μαλλιά τους με άφθονη λακ. Συνδύαζαν το gothic glam με τα βολάν και τις κορδέλες, την κλαμπ κουλτούρα με τα κομψά κοστούμια, τη φαντασμαγορία της λάμψης με το twist του ανδρόγυνου, εμπνευσμένοι από τον Bowie και με προσήλωση στη ρευστότητα του φύλου ως κανόνα. Οι Νεορομαντικοί απολάμβαναν τον ανδρογυνισμό και επαναστάτησαν ενάντια στους κανονιστικούς ρόλους των φύλων, κυρίως κατά τη διάρκεια της επιδημίας του AIDS, όπου το να είσαι queer αντιμετωπιζόταν έφερε ένα αναπόσπαστο κοινωνικό στίγμα. Όπως μαρτυρούν οι στίχοι του Rebel Rebel του Bowie, «δεν είσαι σίγουρος αν είσαι αγόρι ή κορίτσι», «μας αρέσει να χορεύουμε και φαινόμαστε θεϊκές».
Το 2023, το Έτος των Κοριτσιών, είχε ξεκινήσει με μια λαχτάρα- μια συλλογική ανάγκη για κοινότητα και μια αίσθηση αλληλεγγύης σε μια εποχή υπερβολικού ατομικισμού. Η ύπαρξη μιας μαζικής πολιτιστικής τάσης μας έκανε να νιώθουμε η μια πιο κοντά στην άλλην. Οι μήνες που ακολούθησαν την κυκλοφορία της ταινίας Barbie ήταν σαν μια επαναλαμβανόμενη είσοδος στο κοριτσίστικο δωμάτιο πριν από μια βραδινή έξοδο – μια συνεχής ροή αδελφότητας, ορμητικών εναγκαλισμών, τρυφερών χαιρετισμών, ασορτί ρούχων και κομπλιμέντων, δίνοντάς μας ένα πρότυπο για τη κοριτσίστικη συντροφικότητα.
Ωστόσο, όσο αυτό συνέβαινε, πολλές από εμάς μας ταλανιζόμασταν στην καθημερινότητά μας με διάφορα φεμινιστικά ζητήματα, όπως η συχνά ταπεινωτική και καταναλωτικοκεντρική προσέγγιση της γυναικείας υπόστασης σε μια εποχή όπου τα δικαιώματα των γυναικών σε όλο τον κόσμο ολοένα και περιορίζονταν. «Μήπως φλερτάρω με τα όρια της παραδοσιακής συζύγου;» Έπιασα τον εαυτό μου να αναρωτιέται μερικές φορές, καθώς χασκογελούσα που δεν μπορούσα να κάνω μαθηματικούς υπολογισμούς και προσπαθούσαν να τρώω μικρότερες μερίδες φαγητού από τον φίλο μου. Ήθελα την ανάλαφρη διασκέδαση και να αγκυροβολήσω τον εαυτό μου σε μια κοινή εμπειρία, αλλά το έτος του κοριτσιού και όλη η υπερ-προστατευτική θηλυκότητά του έμοιαζε να έρχεται σε αντίθεση με την κουλτούρα που χτίζαμε στο παρασκήνιο εδώ και χρόνια – μια κουλτούρα που είχε σκοπό να αψηφήσει τα στερεότυπα των φύλων, να ξεφύγει από το δυαδικό πρότυπο και να δημιουργήσει κάτι καινούργιο.
Οι New Romantics 2.0 είναι οι κορδέλες του ballet-core σε συνδυασμό με τη διάθεση του soft goth, είναι η ακαταστασία του indie sleaze με τη θεατρικότητα του regency core, είναι η παιχνιδιάρικη διάθεση του Euphoria glam που ωστόσο φτάνει σε ακραία επίπεδα. Χείλη Cherry Cola με punk liner, ένα δραματικό up-do χτένισμα και μια έντονη λευκή ανταύγεια. Είναι το camp της Barbie, τα μαλλιά της Priscilla, η παρακμή του Saltburn και τα κοστούμια εποχής του Ναπολέοντα και της Μπέλα Μπάξτερ συνδυασμένα για να δημιουργήσουν μια αισθητική κουλτούρα που σφίζει από προσωπικότητα.
Τώρα λοιπόν που διεκδικήσαμε την κοριτσίστικη φύση μας και αφεθήκαμε στο παιχνίδι της ακραίας έκφρασης του φύλου μας, πώς μπορούμε να αναγεννήσουμε το κορίτσι μέσα μας σε έναν κόσμο που αντανακλά καλύτερα τον τρόπο που θέλουμε να ζούμε; Έναν κόσμο που εξακολουθεί να απολαμβάνει τον ρομαντισμό, αλλά είναι πολύ πιο εκφραστικός και περιεκτικός στην προσέγγισή του. Θέλουμε κάτι που να μας ενώνει – αλλά θα πρέπει να είναι κάτι που να μιλάει σε όλους μας, που να επιτρέπει σε όλους μας να είμαστε αυτό που επιθυμούμε να είμαστε.
Οι New Romantics 2.0 ως αισθητική υποκουλτούρα παίρνουν τις κορδέλες και το υπερβολικό κοκκίνισμα της υπερ-θηλυκότητας και προσθέτουν σε αυτό την εμπλοκή με την πολιτική και το φύλο που έλειπε από την προσέγγισή του girlcore. Οι New Romantics 2.0 είναι οι κορδέλες του ballet-core σε συνδυασμό με τη διάθεση του soft goth, είναι η ακαταστασία του indie sleaze με τη θεατρικότητα του regency core, είναι η παιχνιδιάρικη διάθεση του Euphoria glam που ωστόσο φτάνει σε ακραία επίπεδα. Χείλη Cherry Cola με punk liner, ένα δραματικό up-do χτένισμα και μια έντονη λευκή ανταύγεια. Είναι το camp της Barbie, τα μαλλιά της Priscilla, η παρακμή του Saltburn και τα κοστούμια εποχής του Ναπολέοντα και της Μπέλα Μπάξτερ συνδυασμένα για να δημιουργήσουν μια αισθητική κουλτούρα που σφίζει από προσωπικότητα.
Οι Νεορομαντικοί είχαν ως στόχο την καλλιέργεια της αισθητικής ως μορφή τέχνης, αλλά και την καλλιέργεια της προσωπικότητας – που φιλοτεχνήθηκε μέσω του ακραίου μακιγιάζ και μιας θεατρικής προσέγγισης της ομορφιάς. Εξερεύνησε τη ρευστότητα των φύλων και τον ανδρόγυνο, όχι μέσα από το unisex μπεζ των τελευταίων ετών, αλλά με φανταχτερά και παιχνιδιάρικα υπερβολικά στοιχεία. Πήρε τις προηγούμενες υποκουλτούρες της μεταπολεμικής Βρετανίας (punk, mods, rockers, hippies) και πρόσθεσε ένα επίπεδο υπερβολής, θεάματος και επιπολαιότητας ως μια μορφή αντίστασης.
Τη δεκαετία του 2010, η υπερβολή των τάσεων στο μακιγιάζ έδωσε τον ρυθμό της ομορφιάς της ψηφιακής εποχής. Μπροστά στα φώτα των selfie, στα ατελείωτα livestreams και στους φακούς των καμερών, εστιάσαμε στη δημιουργία προσώπων που ξεχώριζαν στα μικροσκοπικά τετράγωνα του υπερκορεσμένου κοινωνικού μας τοπίου- τονίζοντας τη δομή του προσώπου με σκληρό περίγραμμα, highlight και contouring με μεγάλα χείλη και καλοσχηματισμένα φρύδια-τατού. Ήταν μια καρικατούρα του πραγματικού μας εαυτού – ένα βλέμμα σχεδιασμένο να μιμείται και να μεγεθύνει τα φυσικά χαρακτηριστικά για το ψηφιακό πεδίο. Στη συνέχεια, ήρθε η απόρριψη αυτής της υπερβολής, με μια επιβεβλημένη από την πανδημία επιστροφή στο skinimalism, το “καθαρό κορίτσι”, τα αφράτα φρύδια, τις ψεύτικες φακίδες και μια επιδερμίδα γεμάτη δροσιά, λάμψη και γυαλάδα.
Ο βασικός συνειρμός που μας δημιουργεί το λευκό πρόσωπο, είναι ο κλόουν -μια πολύ έντονη θεατρική έκφραση, αλλά ο αμέσως επόμενος συνειρμός παραπέμπει στην ανώτερη τάξη του 16ου έως 18ου αιώνα, όταν τα πρόσωπα με λευκή πούδρα ήταν η επιτομή της ομορφιάς. Ο νεορομαντισμός επικαλείται αυτά τα δύο πράγματα – παντρεύει το τσίρκο με το γκλάμουρ.
Τώρα, καθώς κάνουμε τον κύκλο, επιστρέφουμε στην υπερβολή για άλλη μια φορά, μόνο που αυτή τη φορά, με την αποδοχή και τον ενστερνισμό της επιτελεστικότητας και της επιτήδευσης σε πραγματικά υπερβολικό επίπεδο. Ένα μεγάλο μέρος των New Romantics ήταν το πάντρεμα των στοιχείων του σκηνικού μακιγιάζ και του τσίρκου με τα καθιερωμένα πρότυπα ομορφιάς, προκειμένου να γίνουν πραγματικά ανατρεπτικοί. Η χρήση της λευκής βαφής προσώπου είναι το τέλειο παράδειγμα. Ο βασικός συνειρμός που μας δημιουργεί το λευκό πρόσωπο, είναι ο κλόουν -μια πολύ έντονη θεατρική έκφραση, αλλά ο αμέσως επόμενος συνειρμός παραπέμπει στην ανώτερη τάξη του 16ου έως 18ου αιώνα, όταν τα πρόσωπα με λευκή πούδρα ήταν η επιτομή της ομορφιάς. Ο νεορομαντισμός επικαλείται αυτά τα δύο πράγματα – παντρεύει το τσίρκο με το γκλάμουρ.
Είναι πολύ, πολύ punk!
Οι Νεορομαντικοί επέμεναν στις παραδοξότητες, αψηφώντας τις ετικέτες και επιμένοντας στη δυαδικότητα. Είναι και αρσενικό και θηλυκό, camp και punk, club rat, ρομαντισμός και regency-core μαζί. Ορισμένοι αναλυτές τάσεων ανακηρύσσουν το 2024 ως το έτος του “Me Core“, αλλά το να το αποκαλέσουμε έτσι, μοιάζει μάλλον περιοριστικό. Το συνεχές ρεύμα μικρο-τάσεων, δίνει την ψευδαίσθηση της επιλογής σε ένα ταραχώδες τοπίο τάσεων, αλλά τελικά απλώς σας περιχαρακώνουν σε συσκευασίες αλγοριθμικών υποσυνόλων, όπου κάθε καταναλωτική απόφαση που παίρνετε, καταγράφεται ως αισθητική.
Εντούτοις, πιστεύω ότι οι άνθρωποι βαριούνται και απογοητεύονται με το να πρέπει συνεχώς να εγκλωβίζουν τον εαυτό τους σε μια συγκεκριμένη, αναγνωρίσιμη αισθητική ή θέση – ουσιαστικά επιλέγοντας επί τούτου ποιο είδος “κοριτσιού” θα είναι. Ακόμα πιο βαρετό και απογοητευτικό είναι το γεγονός ότι αυτές οι τάσεις λειτουργούν με τόσο γρήγορους και κουραστικούς ρυθμούς. Είναι τρομερό. Έχω ωστόσο την εντύπωση, ότι οι άνθρωποι δεν παγιδεύονται πλέον σε αυτό και προχωρούν στο να απολαμβάνουν και να εξερευνούν πολλά πράγματα ταυτόχρονα.
Όπως και οι προκάτοχοί μας, αντιστεκόμαστε στην εμπορευματοποίηση του εαυτού μας. Οι νεορομαντικοί είναι ευχάριστοι, έξυπνοι, θεατρικοί και παιχνιδιάρηδες στην εποχή της κρίσης του κόστους ζωής, των παγκόσμιων συγκρούσεων και της κλιματικής αλλαγής. Συνδυάζουν την απόλαυση και την υπερβολή με vintage και μεταχειρισμένα ρούχα – είναι το create-your-own-character, μια DIY punk νοοτροπία και μια κοινότητα που ορίζεται από την απόρριψη της οποιασδήποτε συνταγογράφησης. Είναι πολύ, πολύ punk! Ο νεορομαντισμός, είναι μια σουρεαλιστική απόδοση του εαυτού σας. Είναι ένα ζωγραφισμένο πρόσωπο, ένας χώρος για επιτελεστικότητα και παιχνίδι.
Γι’ αυτό αφεθείτε στον νεορομαντισμό, στο παιχνίδι, τον πειραματισμό, την υπερβολή και την επιπολαιότητα σαν μια μορφή αντίστασης!
❈ Δείτε επίσης: Πώς το eyeliner έγινε σύμβολο πολιτικής αντίστασης