«Ένας Ασιάτης στο Παρίσι» αυτή η είδηση ήταν η πλέον επίσημη από τις αρχές του Δεκέμβρη του 2012. Ο σχεδιαστής που διαδεχόταν τον καινοτόμο Nicolas Ghesquiere στην καλλιτεχνική διεύθυνση του οίκου μόδας Balenciaga ήταν ο 28χρονος, τότε, Αμερικανός Alexander Wang, ταϊβανέζικης καταγωγής. Ο κόσμος της μόδας θα σταματούσε τις «ναι μεν, αλλά» σκέψεις αφού όλα έδειχναν ότι οι Γάλλοι ήθελαν να πατήσουν τον δρόμο του μεταξιού πάση θυσία. Πολλά σημαινόμενα και πολλά ψου-ψου-ψου ακολούθησαν μιας και ο Wang ήταν ο πρώτος Ασιάτης που περνούσε την πόρτα δυτικού οίκου μόδας σε τόσο υψηλή θέση.
Έτσι για την ιστορία μιας και σήμερα, την άνοιξη του 2022 ο σχεδιαστής επιστέφει στις πασαρέλες έχοντας αφήσει πίσω του τη διετή σχεδόν απουσία του από τη βιομηχανία της μόδας μετά το σκάνδαλο σεξουαλικής παρενόχλησης που ξέσπασε εις βάρος του να θυμηθούμε με πόσο υψηλές προσδοκίες τον είχα τότε, το μακρινό πλέον 2012, υποδεχθεί οι τυμπανοκρούστες του χώρου και πόσο επιτυχημένη είχε στεφθεί η πορεία του.

«Μετά λύπης μας ανακοινώνουμε την διακοπή της δεκαπενταετούς συνεργασίας μας με τον Νικολά Γκεσγκέρ» ανέβασε την ημέρα εκείνη σε post ο γαλλικός οίκος Balencianga, προλαβαίνοντας τις φήμες αλλά αφήνοντας με το στόμα ανοιχτό τους πάντες. Στα εκατοντάδες σχόλια που ακολούθησαν τα «κρίμα», οι «φατσούλες απογοήτευσης», τα «κλαψ» και τα «λιγμ» δώσανε και πήρανε. Ένα τεράστιο ερωτηματικό επλανάτο στον αέρα. Και τώρα ποιoς; Ο Γκεσγκέρ είχε καταφέρει να συνδυάσει το όνομά του με την πρωτοπορία, την αέναη έκπληξη, την επιτήδευση που έμοιαζε εύκολη. Κανένας fashion editor δεν είχε μπει στον πειρασμό να τον αμφισβητήσει. Ήταν καλός. Πολύ καλός. Η καχυποψία τρύπωνε σε μορφή ψιθύρων στους κόλπους της μόδας και τα πρώτα κουτσομπολιά που έσκασαν κουβαλούσαν μαζί τους το όνομα του Αλεξάντερ Γουάνκ συνοδευόμενο όμως από ένα “όμως”».

Ο Αλεξάντερ είναι πολύ νέος, μόλις 28 χρονών. Η σπίθα της νεότητας βρίσκεται στα συν, η απειρία στα πλην. Μπορεί να είχε ήδη δικό του οίκο μόδας με έδρα τη Νέα Υόρκη, να είχε σπάσει το φράγμα της αναγνωσιμότητας από πολύ νωρίς και η αισθητική του να έμοιαζε με βελόνα κάκτου, απλή, αιχμηρή και με αναφορές από ντύσιμο του δρόμου, αλλά δεν έπαυε να μην πείθει τους απαιτητικούς, δύσκολους και σνομπ από φύση τους ηγήτορες του στυλ. Αυτοί τον ήθελαν να κοπιάρει –χωρίς να μπορούν όμως να το επιβεβαιώσουν με απτά παραδείγματα- τους Martin Margiela και Helmut Lang. Για τον σχεδιαστή που μεγάλωσε στην Καλιφόρνια από Ταϊβανέζους-Αμερικάνους γονείς οι φήμες οργίαζαν βοηθώντας περισσότερο το όνομά του να σταμπιλαριστεί στις συνειδήσεις του κοινού. Εν τω μεταξύ το διαδίκτυο είχε κατακλυστεί από φωτοσοπαρισμένες εικόνες του Γουάνκ με T-shirt που έγραφε Wanglencianga (Wang και Balenciaga).

Μέχρι την Δευτέρα εκείνη της πρώτης βδομάδας του Δεκέμβρη του 2012 που η εταιρία PPR, ο γαλλικός κολοσσός της πολυτέλειας (αγόρασε τον οίκο Balenciaga το 2001 και του ανήκουν ακόμη οι οίκοι Gucci, YSL, Alexander McQueen, Stella McCartney) έσπευσε να αποκαταστήσει την τάξη. Ο Αλεξάντερ Γουάνκ ήταν, όντως, ο πρώτος ασιάτης που περνούσε τις πύλες της γαλλικής υψηλής ραπτικής. Η Isabelle Guichot, πρόεδρος του οίκου Balenciaga μίλησε για «την σύγχρονη, ξεχωριστή ματιά αλλά και για το κοσμοπολίτικο αέρα του σχεδιαστή που έχει ανάγκη ο σχεδόν εκατό ετών οίκος του Ισπανού μάστερ της μόδας Cristobal Balenciaga». Δεν μίλησε όμως για την γέφυρα που ο Γουάνκ έχτιζε με την ασιατική αγορά. Για αυτήν μίλησε η Suzy Menkes, συντάκτρια μόδας των μεγαλύτερων εντύπων και εφημερίδων των ΗΠΑ, της οποίας ο λόγος είναι μεγατόνων. «Το μυστικό πίσω από την επιλογή του κ. Γουάνγκ μπορεί να κρύβεται στους στενούς δεσμούς του με την Κίνα. Μιλάει την επίσημη κινέζικη διάλεκτο (mandarin) και ο οίκος Balenciaga φιλοδοξεί στην ανάπτυξη και καθιέρωση του ονόματός του στην Κίνα και στην Νότια Ασία μέσα στα επόμενα χρόνια. Αν σκεφτεί κανείς τα δημογραφικά στοιχεία, σύμφωνα με τα οποία το 40% του ασιατικού πληθυσμού θα βρίσκεται κάτω από την ηλικία των 30 ετών μέχρι το 2020, αυτό φαντάζει μια λαμπρή ιδέας στρατηγικής πορείας του γαλλικού οίκου. Ίσως ήρθε η ώρα η μόδα να διώξει την ψηλομύτα από μέσα της».

«Όποιο κι αν είναι το παρασκήνιο όμως, αυτός που θα πει την τελευταία λέξη είναι ο ίδιος ο σχεδιαστής και η έμπνευση που θα κληθεί να φέρει στο φως. Η ιστορία άλλωστε γράφεται πάνω και κάτω από το τραπέζι ακόμα κι όταν μιλάμε για πασαρέλα» έγραφε τότε ένας απλός χρήστης του ίντερνετ, στα σχόλια κάτω από τα viral post της εποχής και όπως όλα έδειξαν στη συνέχεια είχε 100% δίκιο. Η ιστορία όντως γράφεται στην αθέατη πλευρά των πραγμάτων και εύκολα οι υψηλές προσδοκίες μπορούν να ξεφουσκώνουν σαν τρύπιο μπαλόνι.

Από το 2012 μέχρι τα τέλη του 2020, όταν και κατηγορήθηκε για σεξουαλική παρενόχληση, η εκτόξευση ήταν η λέξη συνώνυμο του ονόματος του σχεδιαστή με τα μακριά μαλλιά. Συνεργασίες με άλλα brands, καθιέρωση της προσωπική του ματιάς ως εξαιρετικά ψαγμένης, τεράστια αφιερώματα σε όλα τα μέσα, ισχυρά και αδύναμα. Ακόμα και το 2015 που αποχώρησε από τον οίκο Balenciaga ως καλλιτεχνικός διευθυντής, συνέχισε αφρενάριστος.


Όταν άρχισαν οι καταγγελίες από μοντέλα εις βάρος του πατήθηκαν γερά φρένα. Ο ίδιος δεν παραδέχτηκε ποτέ τίποτα και έστειλε ένα δημόσιο μήνυμα μέσω των σόσιαλ: «Πρώτον, θα ήθελα να εκμεταλλευτώ την ευκαιρία να επικοινωνήσω απευθείας με τους ανθρώπους που με βοήθησαν να μεγαλώσω αυτό το εμπορικό σήμα σε αυτό που είναι σήμερα και να αντιμετωπίσω τις πρόσφατες ψευδείς, επινοημένες και κυρίως ανώνυμες κατηγορίες εναντίον μου. Ενώ ήμουν πάντα δραστήριος στην κοινωνική μου ζωή, συχνά παρευρισκόμουν σε διάφορες συγκεντρώσεις του κλάδου, πάρτι και συναυλίες όπου υπήρχαν ναρκωτικά και αλκοόλ… αντίθετα με όσα ειπώθηκαν, δεν έχω εκμεταλλευτεί ποτέ άλλους με σεξουαλικό τρόπο και δεν εξανάγκασα κάποιον σε ο,τιδήποτε χωρίς συγκατάθεση. Επίσης, δεν έχω εκμεταλλευτεί ποτέ τη θέση ή τη φήμη μου για δικό μου όφελος. Αυτοί οι αβάσιμοι ισχυρισμοί ξεκίνησαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από ιστότοπους που αγνόησαν επανειλημμένα την αξία και τη σημασία των αποδεικτικών στοιχείων ή του ελέγχου των γεγονότων. Είναι προτεραιότητά μου να αποδείξω ότι αυτές οι κατηγορίες είναι αναληθείς και τροφοδοτούνται από αποκλειστικά καιροσκοπικά κίνητρα».

Μετά από αυτό αποσύρθηκε αθόρυβα από τη δημόσια ζωή μέχρι σήμερα που επιστρέφει στην πασαρέλα με την πρώτη του επίδειξη μόδας με φυσική παρουσία από το 2019, όπου χρονολογείται η τελευταία του ανάρτηση στο twitter. Μετά σιωπή. Ο γεννημένος στο Σαν Φρανσίσκο Αλεξάντερ, με έδρα τη Νέα Υόρκη, έσπασε τη σιωπή του ανακοινώνοντας την είδηση της επιστροφής του σε ανάρτηση στον λογαριασμό του brand του στο ίνσταγκραμ, προσκαλώντας τους χρήστες στο Fortune City, του Λος Άντζελες, σε εκδήλωση και επίδειξη μόδας που θα εξυμνεί τον πολιτισμό, το φαγητό και τη μουσική των αμερικανοασιατών, στις 19 Απριλίου.
Την περασμένη εβδομάδα, η Rihanna φωτογραφήθηκε με ένα από τα πουκάμισα του brand του, με κρύσταλλα από τη συλλογή του άνοιξη/καλοκαίρι 2022, μια κίνηση θετική για τη φήμη του, καθώς διάσημες φορούν και πάλι δημιουργίες του Alexander Wang.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by alexanderwang (@alexanderwangny)