Η τέχνη ήταν πάντα εγγενώς συνδεδεμένη με την έκφραση, το πάθος και τον αισθησιασμό, αλλά ανά τους αιώνες, υπήρξαν εκπληκτικές απεικονίσεις της σαρκικής πράξης στη γυμνή της δόξα. 

Η έκφραση της σεξουαλικότητάς μας ήταν αναπόσπαστο μέρος της ανθρώπινης εμπειρίας από την αρχή του ίδιου του είδους μας – και παραδείγματα ερωτικής τέχνης σε όλη την αρχαία ιστορία σίγουρα το αποδεικνύουν.

Με άλλα λόγια, ο ερωτισμός είναι ισχυρός. Πάντα ήταν. Και η τέχνη είναι εκεί για να το αποδείξει.

Τα σεξουαλικά έργα τέχνης μπορούν να ανακαλυφθούν σχεδόν σε κάθε οπτικό μέσο, όπως σκίτσα, χαρακτικά, ταινίες, ερωτικά έργα ζωγραφικής, φωτογραφία και γλυπτά. Σε όλη την ιστορία, η αναπαράσταση της σεξουαλικότητας στην τέχνη ποικίλλει ανάλογα με την κάθε κοινωνία. 

Από την αρχή του πολιτισμού, οι άνθρωποι έχουν ενσωματώσει τη σεξουαλικότητα στην τέχνη, την καθημερινή ζωή, ακόμη και τη λατρεία. Ορισμένες εποχές και κουλτούρες αποδέχονται περισσότερο τις σαφείς αναφορές στη σεξουαλικότητα από άλλες, αλλά η ερωτική τέχνη μπορεί να βρεθεί από τα σχέδια των σπηλαίων της Εποχής του Λίθου έως τις ιαπωνικές ξυλομπογιές του 18ου αιώνα και όχι μόνο.

Ωστόσο, η κατασταλτική πολιτική της σεξουαλικότητας που υποστήριξε η Καθολική Εκκλησία κατά τον Μεσαίωνα και οι συντηρητικές πεποιθήσεις της βικτωριανής εποχής έχουν αφήσει πολλούς στο δυτικό κόσμο να πιστεύουν ότι λίγοι, αν υπάρχουν, στο παρελθόν ήταν πρόθυμοι και ικανοί να δεχτούν και ακόμη και να γλεντήσουν. στη σεξουαλικότητά τους.

Οι περισσότεροι από εμάς κοιτάμε το παρελθόν και σκεφτόμαστε μια εποχή όπου η σεξουαλικότητα ήταν ένα θέμα ταμπού, τουλάχιστον μέχρι τις ρηξικέλευθες κοινωνικές αλλαγές της δεκαετίας του 1960 και του ’70. Στην πραγματικότητα, ωστόσο, το αρχαίο παρελθόν ξεχείλιζε από αναπαραστάσεις του σεξ. 

Τα Πρώιμα Περιστατικά Ερωτικής Τέχνης στην Ιστορία

Πριν από περίπου 37.000 χρόνια, στο βράχο καταφύγιο Abri Castanet της Νότιας Γαλλίας, ένας τολμηρός (ή πολύ βαριεστημένος) καλλιτέχνης δημιούργησε κάτι που κανένας προϊστορικός δημιουργικός δεν είχε τολμήσειι πριν. Με προσοχή και ακρίβεια, χάραξε στον βράχο ένα μοναχικό αιδοίο. Όχι μόνο αυτό το όραμα του προϊστορικού κόλπου είναι το αρχαιότερο ερωτικό έργο τέχνης που είναι γνωστό μέχρι σήμερα, αλλά μπορεί επίσης να είναι το παλαιότερο χαρακτικό σε σπήλαιο,.

Πηγή: Wikimedia Commons

Το 2007, ερευνητές στον αρχαιολογικό χώρο Abri Castanet στη Dordogne της Γαλλίας, ανακάλυψαν τις ερωτικές απεικονίσεις. Όχι μόνο είναι τα πρώτα γνωστά δείγματα ερωτικής τέχνης, αλλά μπορεί να είναι τα παλαιότερα λιθογλυπτικά που έχουν βρεθεί ποτέ.

 

Τύμβος της Αφροδίτης στην Αυστρία

Περίπου 10.000 χρόνια αφότου το πρωτοποριακό αιδοίο χαράχθηκε στον γαλλικό βράχο, κάποιος άλλος στην Παλαιολιθική Ευρώπη χάραξε το σώμα μιας γυναίκας σε ασβεστόλιθο, δημιουργώντας το περίφημο ειδώλιο της Αφροδίτης του Willendorf.

Δημιουργήθηκε μεταξύ 28.000 π.Χ. και 25.000 π.Χ. στο Willendorf, ένα χωριό στην Κάτω Αυστρία. Τώρα, ωστόσο, το σωματώδες γυναικείο γλυπτό και τα εξέχοντα χείλη της έχουν γίνει ένα εμβληματικό παράδειγμα πρώιμων καλλιτεχνικών αποδόσεων του γόνιμου γυναικείου γυμνού.

Πηγή: Wikimedia Commons

 

Το ειδώλιο βρέθηκε στο Willendorf της Αυστρίας το 1908, αλλά οι ειδικοί πιστεύουν ότι σκαλίστηκε είτε στη βόρεια Ιταλία είτε στην Ουκρανία λόγω της πέτρας από την οποία είναι κατασκευασμένο.

Σαφώς, οι άνθρωποι δημιουργούσαν ερωτική τέχνη πολύ πριν ξεκινήσει η γραπτή ιστορία. Και καθώς οι καλλιτεχνικές τεχνικές αναπτύχθηκαν κατά τη διάρκεια των χιλιετιών, οι σεξουαλικές απεικονίσεις έγιναν όλο και πιο λεπτομερείς.

Ερωτικός πάπυρος στην Αρχαία Αίγυπτο

Αποδεικνύεται ότι η Αρχαία Αίγυπτος ήταν η πρώτη που κυκλοφόρησε ερωτικά ανδρικάπεριοδικά. Με ύψος 8,5 πόδια, ένας τεράστιος κύλινδρος παπύρου, που ονομάστηκε The Turin Erotic Papyrus, περιλαμβάνει 12 ερωτικά χρονογράφημα και μια ποικιλία σεξουαλικών στάσεων. Το περιοδικό του 1150 π.Χ. παρουσιάζει ένα όργιο από ερεθισμένους Φαραώ.

Πηγή: Museo Egizio di Torino

Σεξ, όργια και αρχαία Ελλάδα

Ο φαλλικός συμβολισμός ήταν στο επίκεντρο πολλών κλασικών έργων τέχνης στην αρχαία Ελλάδα. Ο φαλλός θα απεικονιζόταν συχνά στον Ερμή, τον Πάνα, ο ή παρόμοιες θεότητες σε διάφορες μορφές τέχνης. Αντί να θεωρείται ερωτικό, ο συμβολισμός του συχνά συνδέθηκε με προστασία, γονιμότητα και ακόμη και θεραπεία.
Dorieo / Wikimedia Commons
Πολλά έργα της ελληνικής αρχαιότητας απεικονίζουν ερωτικές σκηνές σε όλο τους το μεγαλείο, από την αγκαλιά ενός τρυφερού ζευγαριού μέχρι σειρά άγριων σεξουαλικών οργίων.
Κατασκευασμένο 530 με 500 π.Χ. Πηγή: Beazley, Attic Red-figured Vase-Painters/ Louvre / Wikimedia Commons
Οι σεξουαλικές σκηνές ήταν πανταχού παρούσες στους οίκους ανοχής και εμφανίζονταν σε μια σειρά από επιφάνειες από τοιχογραφίες μέχρι σε σκέυη.  Ακολουθούσε και περιτπύξεις του ίδιου φύλου, συμπεριλαμβανομένης της παιδεραστίας, η οποία περιγράφει την παιδαγωγική σύνδεση που αναπτύχθηκε μεταξύ έμπειρων ανδρών ενηλίκων, γνωστών ως εράστες (εραστές) και εφήβων αγοριών (ηλικίας 12 έως 17 ετών), γνωστών ως ερωμένοι .
Πηγή: Daderot/ Wikimedia Commons
Άγραφοι κανόνες έμοιαζαν να έχουν διαποτίσει την ανδρική σεξουαλική επαφή, ευνοώντας ερωτικές πράξεις και θέσεις που διατήρησαν την αξιοπρέπεια των ερωμένων.
Ο Dr. Νικόλαος Σταμπολίδης, καθηγητής Κλασικής αρχαιότητας και Διευθυντής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, αναφέρει:
«Υπήρχαν κανόνες που έπρεπε να ακολουθηθούν. Ο νόμος επέτρεπε τις παιδεραστικές σχέσεις αποκλειστικά μεταξύ ελεύθερων πολιτών, ενώ η ανδρική πορνεία ήταν εκτός συζήτησης, οδηγώντας σε απώλεια πολιτικών δικαιωμάτων για όποιον συλλαμβανόταν να ζητά».

Ερωτική τέχνη στην Πομπηία

Όταν οι αρχαιολόγοι άρχισαν τις ανασκαφές στις αρχαίες ρωμαϊκές πόλεις της Πομπηίας και του Herculaneum στις αρχές του 19ου αιώνα, έμειναν έκπληκτοι από την ποσότητα τα έργα τέχνης που αποκάλυψαν. Θαμμένες στην έκρηξη του Βεζούβιου το 79 μ.Χ., οι τοιχογραφίες και τα γλυπτά είχαν διατηρηθεί τέλεια για αιώνες.

Απεικόνηση του Πρίαπου, που φημιζόταν για το μεγάλο του μόριο. Priapus, Casa dei Vettii, Pompeii. Πηγή: Wikimedia Commons

Ο βασιλιάς Φραγκίσκος Α’ των δύο Σικελιών βρήκε την τέχνη πολύ άσεμνη για το κοινό και διέταξε να την κρύψουν. Σύμφωνα με το περιοδικό Smithsonian, το Museo Archaeologico Nazionale di Napoli έκρυψε το έργο τέχνης σε ένα μυστικό δωμάτιο στο οποίο μπορούσαν να έχουν πρόσβαση μόνο οι μελετητές – και όποιος δωροδοκούσε τους φρουρούς.

Πηγή: Wikimedia Commons

Μερικά από τα πιο διάσημα κομμάτια που βρέθηκαν στα ερείπια περιλαμβάνουν ένα γλυπτό του Πάνα που κάνει σεξ με μια θηλυκή κατσίκα, ερωτικές νωπογραφίες που απεικονίζουν διάφορες σεξουαλικές στάσεις που διακοσμούσαν τους τοίχους των οίκων ανοχής της Πομπηίας.

Πηγή: Wikimedia Commons

 

Πηγή: Wikimedia Commons

Βρέθηκε επίσης και ένας πίνακας του ελληνικού μύθου της Λήδας και του κύκνου που απεικονίζει τη Λήδα, τη βασίλισσα της Σπάρτης, να παρασύρεται —ή να βιάζεται, ανάλογα με την εκδοχή της ιστορίας— από τον Δία μεταμφιεσμένο σε κύκνο.

Πηγή: Wikimedia Commons

Το ερωτικό έργο τέχνης αφαιρέθηκε από το μυστικό του θησαυροφυλάκιο το 2000 και τώρα εκτίθεται στην Πομπηία και σε διάφορα μουσεία.

Ινδία και ερωτικές απεικονίσεις σε πέτρα

Η αυτοκρατορία Śuṅga της Ινδίας διήρκεσε μεταξύ 187 και 78 π.Χ., και ορίστηκε από την άνοδο της τέχνης και της φιλοσοφίας. Αυτό ήταν όταν οι βασιλικοί προστάτες άρχισαν για πρώτη φορά να χορηγούν τις τέχνες, συγκεκριμένα γλυπτά από πέτρα και τερακότα, μερικά από τα οποία παρουσίαζαν μερικές όμορφες γραφικές εικόνες ερωτικών περιπτύξεων. 

Πηγή: Wikimedia Commons

Από αυτή τη λίστα δε θα μπορούσε βέβαια να λείπει η βίβλος του σεξ. Το Kamasutra.

Το διάσημο Kamasutra του Vātsyāyana είναι ένας σανσκριτικός οδηγός  και χρονολογείται μεταξύ 400 π.Χ. και 200 π.Χ. Ο οδηγός περιλαμβάνει περιγραφές 64 τύπων σεξουαλικών πράξεων, ενώ αρθρώνει πώς η επιθυμία μπορεί να οδηγήσει σε μια ενάρετη ζωή. Παρόλο που η πρώτη έκδοση δεν περιείχε εικονογραφήσεις, δεν άργησε πολλοί καλλιτέχνες να εμφανιστούν για να δοκιμάσουν τις δυνάμεις τους για να απαθανατίσουν τις περιγραφές.

Πηγή: Wellcome Library, London. Wellcome Images/ Wikimedia Commons

Ιταλική Αναγέννηση και σεξουαλικές περιπτύξεις

Μπορεί να μην ανήκει στην περίοδο της αρχαιότητας, αλλά η  Ιταλική Αναγέννηση σκανδαλίσε συλλογικά από ένα ερωτικό κείμενο που ονομάζεται I Modi (Οι τρόποι) και είναι σημαντικό να αναφερθεί. Το I Modi, επίσης γνωστό ως The Sixteen Pleasures ή με τον λατινικό τίτλο De omnibus Veneris Schematibus, είναι ένα διάσημο ερωτικό βιβλίο της ιταλικής Αναγέννησης που είχε χαρακτικά σεξουαλικών σκηνών.

Πηγή: Albertina Museum, 16th century/ Wikimedia Commons

Εικονογραφημένο από τον Marcantonio Raimondi, στο οποίο 16 σεξουαλικές στάσεις απεικονίζονταν ρητά μέσω λεπτομερών χαρακτικών. Τα χαρακτικά δημοσιεύτηκαν από τον Marcantonio το 1524 και οδήγησαν στη φυλάκισή του από τον  Pope Clement VII και στην καταστροφή όλων των αντιγράφων των χαρακτικών, αλλά αντίγραφα των αρχικών γραφικών συναντήσεων σώζονται σήμερα.

Πηγή: Wikimedia Commons

Για να παρέχει σχολαστική αξιοπιστία στο έργο του, ο Raimondi απέδωσε κάθε σεξουαλική του επαφή χρησιμοποιώντας διάσημα ή μυθολογικά ζευγάρια, όπως ο Αντώνιος και η Κλεοπάτρα ή ο Άρης και ο Δίας. Παρά το γεγονός ότι απαγορεύτηκε, έγινε ευρωπαϊκό best seller.

Πηγή: James Grantham Turner/ Wikimedia Commons