Φαντάσου να είσαι στην Πανεπιστημίου και ένα γκράφιτι ή μια τοιχογραφία να σου υπενθυμίζει πως πρέπει να σέβεσαι όσους κινούνται δίπλα σου πάνω σε διάφορες ρόδες. Το Bloomberg Philanthropies προσπαθεί να το κάνει πράξη κι έχει σημειώσει αρκετές νίκες έως τώρα. Έχει δημιουργήσει το Asphalt Art Iniative, στο πλαίσιο του οποίου φτιάχνουν έργα τέχνης σε δημόσιους χώρους για να καθοδηγούν τους οδηγούς να επιβραδύνουν ώστε να προσέχουν τους πεζούς και τους ποδηλάτες. Παρόλο που η Ομοσπονδιακή Ένωση Αυτοκινητόδρομων απαγορεύει να έχει η τέχνη αυτό το ρόλο της οδικής σήμανσης εκτός από κάποιες εξαιρέσεις, η συγκεκριμένη πρωτοβουλία έχει χρηματοδοτήσει 44 έργα στην Αμερική και στην Ευρώπη.
Σύμφωνα με την έρευνα που έκανε σε συνεργασία με την εταιρία Sam Schwartz Consulting, αφότου έγιναν τα πρότζεκτ στους δρόμους, υπήρξε μείωση κατά 50% των ατυχημάτων μεταξύ αυτοκινήτων και ποδηλάτων και των τροχαίων με σοβαρούς τραυματισμούς κατα 37%. Επιπλέον, η προτεραιότητα στους πεζούς και η προσοχή των οδηγών αυξήθηκε σε ποσοστό 27% ενώ το 38% των ανθρώπων που περπατούν, σταμάτησαν να παραβλέπουν τα κόκκινα φανάρια.
«Με πρότζεκτ στην άσφαλτο 44 πόλεων, έχουμε παρατηρήσει πως οι δρόμοι με χρωματιστά σχέδια μπορούν να επηρεάσουν άμεσα την προστασία και την ποιότητα ζωής στην κοινωνία. Με την επέκταση του Asphalt Art Iniative στην Ευρώπη, μπορούμε να βοηθήσουμε τις πόλεις να αναθεωρήσουν για τη δημόσια εικόνα τους και να αποδείξουν για ακόμα μια φορά πως η θέληση για πιο ασφαλείς, φιλόξενους και όμορφους δρόμους, είναι οικουμενική», δήλωσε η Janette Sadik-Khan, διευθύντρια του Transportation at Bloomberg Associates και πρώην μέλος της επιτροπής του New York City Department of Transportation.
Για να πάρεις μια ιδέα από όσα έχουν δημιουργήσει στα τρία πιλοτικά προγράμματα του Asphalt Art Iniative στην Ευρώπη, στη Γλασκώβη υπάρχει η τοιχογραφία Water Works της Gabriella Marcella. Είναι εμπνευσμένη από το πρόβλημα με τις πλημμύρες που αντιμετωπίζουν κι έχει στόχο να κάνει πιο εύκολη τη ζωή των πεζών και όσων κινούνται με ποδήλατα.
Επόμενη στη σειρά είναι η Yinka Lllori, η οποία μαζί με τους μαθητές της από τη Σχολή Καλών Τεχνών, έφτιαξαν σε 12 διαβάσεις του Λονδίνου το πολύχρωμο Bring London Together και ο δήμαρχος Sadiq Khan το συμπεριέλαβε στην τουριστική καμπάνια Let’s Do London για την επιστροφή στην κανονική καθημερινότητα μετά την πανδημία.
Και τέλος στο Άμστερνταμ, θα δεις σε μια γειτονιά Plein το Surround Sound, το μεγαλύτερο artwork της πόλης σχεδιασμένο από την Sama, που ζωντάνεψε όλη την περιοχή. «Ελπίζω αυτό το έργο να τους ενώσει πραγματικά όλους. Σε βοηθάει να παρατηρήσεις καλύτερα το χώρο που σε περιβάλλει και να σε φέρει πιο κοντά στο μέρος που ζεις ώστε να γίνεις όχι απλά ένας περαστικός αλλά ένα μέλος της κοινότητας», είπε η project manager, Anna Stolyarova.
Ας ελπίσουμε να βάλουν και την Αθήνα στο πρόγραμμα.