Στην καρδιά της Σκοτίας, το 1960, γεννήθηκε ο Ίαν Ράνκιν (Ian Rankin), σε μια μικρή κωμόπολη του Φάιφ. Από την αρχή της ζωής του, ο κόσμος γύρω του ήταν γεμάτος από ιστορίες και μυστικά, που τον καλούσαν να τα ανακαλύψει. Με το πνεύμα ενός εξερευνητή και την καρδιά ενός ποιητή, αποφάσισε να σπουδάσει Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου, όπου οι λέξεις και οι ιδέες χόρευαν στον αέρα, έτοιμες να γίνουν η βάση για τις μελλοντικές του δημιουργίες. Μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του, η ζωή του Ράνκιν τον οδήγησε σε ένα ταξίδι που περιλάμβανε τέσσερα χρόνια στο Λονδίνο και έξι στη γαλλική επαρχία. Αυτές οι εμπειρίες δεν ήταν απλώς γεωγραφικές μετατοπίσεις· ήταν μια βαθιά εξερεύνηση της ανθρώπινης ψυχής και των κοινωνικών δομών. Καθώς περιπλανιόταν σε νέες πόλεις και πολιτισμούς, ο Ράνκιν συνέγραφε τις πρώτες του ιστορίες, γεμάτες από τις εντυπώσεις και τα συναισθήματα που αποκόμισε.
Το 1987, ο Ίαν Ράνκιν εισήγαγε τον κόσμο στον Σκοτσέζο επιθεωρητή Ρέμπους με το παρθενικό του αστυνομικό μυθιστόρημα «Knots and Crosses». Ο Ρέμπους δεν ήταν απλώς ένας ήρωας· ήταν η φωνή μιας εποχής, ένας καθρέφτης των κοινωνικών προκλήσεων που αντιμετώπιζε η Σκοτία. Με την πλοκή να ξετυλίγεται στους σκοτεινούς δρόμους του Εδιμβούργου, ο Ράνκιν δημιούργησε έναν κόσμο γεμάτο μυστήριο και ένταση. Ακολουθώντας τον Ρέμπους, ο Ράνκιν έγραψε 16 ακόμα μυθιστορήματα, μεταφέροντας τους αναγνώστες σε μια περιπέτεια που συνδύαζε την αστυνομική δράση με τις κοινωνικές αναλύσεις. Τα έργα του μεταφράστηκαν σε περισσότερες από 20 γλώσσες, επιτρέποντας στις ιστορίες του να ταξιδέψουν πέρα από τα σύνορα της Σκοτίας και να αγγίξουν καρδιές σε όλο τον κόσμο.
Η λογοτεχνική του πορεία δεν πέρασε απαρατήρητη. Ο Ίαν Ράνκιν κέρδισε πλήθος διακρίσεων, όπως το βραβείο Gold Dagger και το βραβείο Edgar. Η αναγνώριση αυτή δεν ήταν μόνο μια επιβεβαίωση της ποιότητας της δουλειάς του αλλά και μια απόδειξη ότι οι ιστορίες του είχαν βρει τη θέση τους στην καρδιά των αναγνωστών. Σήμερα, ο Ίαν Ράνκιν ζει στο Εδιμβούργο, όπου συνεχίζει να γράφει για τον κόσμο που αγαπά. Οι ήρωές του ζουν μέσα από τις σελίδες των βιβλίων του, προσκαλώντας μας να εξερευνήσουμε μαζί τους τα μυστικά της ανθρώπινης φύσης. Κάθε λέξη που γράφει είναι ένα βήμα σε ένα νέο ταξίδι, μια νέα περιπέτεια που μας καλεί να ανακαλύψουμε τη μαγεία της λογοτεχνίας. Ο Ίαν Ράνκιν είναι περισσότερο από ένας συγγραφέας· είναι ένας αφηγητής που μας προσκαλεί να δούμε τον κόσμο μέσα από τα μάτια των ηρώων του, να νιώσουμε τις αγωνίες τους και να συμμετάσχουμε στις περιπέτειές τους. Μέσα από τις ιστορίες του, μας θυμίζει ότι η ζωή είναι γεμάτη μυστήριο και ότι κάθε γωνιά μπορεί να κρύβει μια νέα ιστορία έτοιμη να αποκαλυφθεί.
Ως παιδί εγώ ήμουν ο θεός. Στα παιδικά μου χρόνια, δίχως να το αντιλαμβάνομαι, έκανα αυτό που ουσιαστικά κάνουν όλοι συγγραφείς: δημιουργούσα ένα εναλλακτικό σύμπαν στο οποίο εγώ ήμουν ο θεός.
Πιστεύω ότι το δημιουργικό πάθος είναι έμφυτο. Ότι το έχεις μέσα σου από τη στιγμή που γεννιέσαι. Δεν χρειάζεται να μεγαλώσεις μέσα σε καλλιτεχνικό περιβάλλον για να σε ενδιαφέρει η τέχνη.
Ποτέ δεν είχα πρόθεση να γίνω συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων. Σπούδασα στο πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου και ειδικεύτηκα στην αμερικανική λογοτεχνία. Όταν αποφοίτησα, με ενδιέφερε να παραμείνω στη σχολή και να κάνω διδακτορικό.
Οι συγγραφείς ποτέ δε νιώθουν άνετα με τον εαυτό τους. Είμαστε γεμάτοι ερωτήματα που αφορούν εμάς και τους άλλους. Προσπαθούμε να καταλάβουμε τι συμβαίνει στον κόσμο γύρω μας. Είμαστε άνθρωποι που δεν μεγαλώνουν.
Κάθομαι και παρατηρώ τους άλλους. Κάθε φορά που πηγαίνω σε πάρτι ή καφενείο νιώθω σαν ηδονοβλεψίας. Κάθομαι και παρατηρώ τους ανθρώπους. Τους μελετάω. Νιώθω σαν να τους κλέβω την ψυχή.
Υπήρξα μέλος σε πανκ συγκρότημα για ένα εξάμηνο. Ήμουν ο τραγουδιστής και ήμουν φρικτός. Δόξα τω Θεώ που έτυχε να είμαι καλός σε κάτι.
Προτού κάνω μπεστ σέλερ προλάβαινα να γράφω δύο βιβλία τον χρόνο με άνεση. Πλέον γράφω ένα κάθε δύο χρόνια λόγω των αμέτρητων υποχρεώσεων μου. Όλα στο γράψιμο τα χρωστάω και το γεγονός ότι απομακρύνομαι από αυτό με ενοχλεί.
Στη σημερινή Βρετανία είναι πολύ δύσκολο να είσαι αριστερός. Ύστερα από πολλά χρόνια σκληρού δεξιού συντηρητισμού υπό την ηγεσία της Θάτσερ, όταν καταφέραμε επιτέλους να αποκτήσουμε κυβέρνηση Εργατικών, ανοίγαμε σαμπάνιες και κάνουμε πάρτι στους δρόμους. Πολύ σύντομα όμως ανακαλύψαμε ότι η καινούργια κυβέρνηση ήταν λίγο πολύ ίδια με την προηγούμενη.
Πιστεύω ότι αν η Σκωτία γίνει ανεξάρτητη, θα πνιγούμε στους φόρους. Σε βιομηχανικό και κοινωνικό επίπεδο η Σκοτία παρουσιάζει μεγαλύτερη υστέρηση σε σχέση με την Αγγλία.
Δεν έχω αλλάξει σε σχέση με την εποχή που ήμουν φτωχός. Γράφω τα ίδια βιβλία, με απασχολούν τα ίδια ερωτήματα, φοράω τα ίδια ρούχα. Μερικές φορές οι δημοσιογράφοι που μου παίρνουν συνεντεύξεις λένε ότι μοιάζω με φοιτητή.
Ιδεολογίες. Οι δεξιοί πιστεύουν στην ατομική ευθύνη και στον ατομικό πλουτισμό, ενώ οι αριστεροί αντιλαμβάνονται τον κόσμο ως μια κοινωνία συνύπαρξης και αλληλεγγύης.
Κάθε βιβλίο είναι μια αποτυχία. Τέλειο μυθιστόρημα είναι αυτό που λέει ό,τι ακριβώς θέλεις να πεις, με τις σωστές λέξεις σε κάθε πρόταση. Υπό αυτή την έννοια, κάθε βιβλίο είναι μια αποτυχία.
Έμπνευση είναι το να βρίσκεσαι την κατάλληλη στιγμή στο σωστό μέρος. Ο συγγραφέας εντοπίζει τον απόηχο που θα έχει μια ιστορία, ένα συμβάν, ο τίτλος μίας εφημερίδας. Δηλαδή εντοπίζει πράγματα που ο κοινός αναγνώστης δεν βλέπει.
Το βρετανικό αστυνομικό μυθιστόρημα πάλεψε σκληρά προκειμένου να ξεφύγει από την σκέτη επίλυση γρίφων σε στυλ Άγκαθα Κρίστι. Όμως σήμερα οι συγγραφείς αστυνομικών μυθιστορημάτων περιγράφουν την ζωή στις μεγαλουπόλεις, μιλούν για το εδώ και το τώρα, ασχολούνται με κοινωνικά προβλήματα. Προσφέρουν ό,τι συνήθως δεν υπάρχει στο λεγόμενο λογοτεχνικό μυθιστόρημα.
Ένας άνθρωπος μπορεί να εγκληματήσει για οποιονδήποτε λόγο. Μπορεί να κάνει έγκλημα λόγω πάθους, ζήλιας, μίσους, οικονομικών προβλημάτων, στιγμιαίων χημικών ανισορροπιών στον εγκέφαλο.
Το έγκλημα είναι δημιουργική πράξη. Οι καθ´ έξιν εγκληματίες, όταν συλλαμβάνονται, συχνά λένε ότι νιώθουν υπεράνω της ανθρώπινης φυλής. Γι ´αυτούς το έγκλημα αποτελεί δημιουργική πράξη, είναι μια διαδικασία που τους προσδίδει ταυτότητα.
Οι σημερινοί επαναστάτες δραστηριοποιούνται σε διαφορετικά πεδία από τους παλιότερους. Ενδιαφέρονται για την καλή μεταχείριση των ζώων, μας στρέφουν στα βιολογικά προϊόντα, μας καλούν στην πράσινη επανάσταση.
Στην καρδιά της Σκοτίας, το 1960, γεννήθηκε ο Ίαν Ράνκιν (Ian Rankin), σε μια μικρή κωμόπολη του Φάιφ. Από την αρχή της ζωής του, ο κόσμος γύρω του ήταν γεμάτος από ιστορίες και μυστικά, που τον καλούσαν να τα ανακαλύψει. Με το πνεύμα ενός εξερευνητή και την καρδιά ενός ποιητή, αποφάσισε να σπουδάσει Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου, όπου οι λέξεις και οι ιδέες χόρευαν στον αέρα, έτοιμες να γίνουν η βάση για τις μελλοντικές του δημιουργίες. Μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του, η ζωή του Ράνκιν τον οδήγησε σε ένα ταξίδι που περιλάμβανε τέσσερα χρόνια στο Λονδίνο και έξι στη γαλλική επαρχία. Αυτές οι εμπειρίες δεν ήταν απλώς γεωγραφικές μετατοπίσεις· ήταν μια βαθιά εξερεύνηση της ανθρώπινης ψυχής και των κοινωνικών δομών. Καθώς περιπλανιόταν σε νέες πόλεις και πολιτισμούς, ο Ράνκιν συνέγραφε τις πρώτες του ιστορίες, γεμάτες από τις εντυπώσεις και τα συναισθήματα που αποκόμισε.
Το 1987, ο Ίαν Ράνκιν εισήγαγε τον κόσμο στον Σκοτσέζο επιθεωρητή Ρέμπους με το παρθενικό του αστυνομικό μυθιστόρημα «Knots and Crosses». Ο Ρέμπους δεν ήταν απλώς ένας ήρωας· ήταν η φωνή μιας εποχής, ένας καθρέφτης των κοινωνικών προκλήσεων που αντιμετώπιζε η Σκοτία. Με την πλοκή να ξετυλίγεται στους σκοτεινούς δρόμους του Εδιμβούργου, ο Ράνκιν δημιούργησε έναν κόσμο γεμάτο μυστήριο και ένταση. Ακολουθώντας τον Ρέμπους, ο Ράνκιν έγραψε 16 ακόμα μυθιστορήματα, μεταφέροντας τους αναγνώστες σε μια περιπέτεια που συνδύαζε την αστυνομική δράση με τις κοινωνικές αναλύσεις. Τα έργα του μεταφράστηκαν σε περισσότερες από 20 γλώσσες, επιτρέποντας στις ιστορίες του να ταξιδέψουν πέρα από τα σύνορα της Σκοτίας και να αγγίξουν καρδιές σε όλο τον κόσμο.
Η λογοτεχνική του πορεία δεν πέρασε απαρατήρητη. Ο Ίαν Ράνκιν κέρδισε πλήθος διακρίσεων, όπως το βραβείο Gold Dagger και το βραβείο Edgar. Η αναγνώριση αυτή δεν ήταν μόνο μια επιβεβαίωση της ποιότητας της δουλειάς του αλλά και μια απόδειξη ότι οι ιστορίες του είχαν βρει τη θέση τους στην καρδιά των αναγνωστών. Σήμερα, ο Ίαν Ράνκιν ζει στο Εδιμβούργο, όπου συνεχίζει να γράφει για τον κόσμο που αγαπά. Οι ήρωές του ζουν μέσα από τις σελίδες των βιβλίων του, προσκαλώντας μας να εξερευνήσουμε μαζί τους τα μυστικά της ανθρώπινης φύσης. Κάθε λέξη που γράφει είναι ένα βήμα σε ένα νέο ταξίδι, μια νέα περιπέτεια που μας καλεί να ανακαλύψουμε τη μαγεία της λογοτεχνίας. Ο Ίαν Ράνκιν είναι περισσότερο από ένας συγγραφέας· είναι ένας αφηγητής που μας προσκαλεί να δούμε τον κόσμο μέσα από τα μάτια των ηρώων του, να νιώσουμε τις αγωνίες τους και να συμμετάσχουμε στις περιπέτειές τους. Μέσα από τις ιστορίες του, μας θυμίζει ότι η ζωή είναι γεμάτη μυστήριο και ότι κάθε γωνιά μπορεί να κρύβει μια νέα ιστορία έτοιμη να αποκαλυφθεί.
Ως παιδί εγώ ήμουν ο θεός. Στα παιδικά μου χρόνια, δίχως να το αντιλαμβάνομαι, έκανα αυτό που ουσιαστικά κάνουν όλοι συγγραφείς: δημιουργούσα ένα εναλλακτικό σύμπαν στο οποίο εγώ ήμουν ο θεός.
Πιστεύω ότι το δημιουργικό πάθος είναι έμφυτο. Ότι το έχεις μέσα σου από τη στιγμή που γεννιέσαι. Δεν χρειάζεται να μεγαλώσεις μέσα σε καλλιτεχνικό περιβάλλον για να σε ενδιαφέρει η τέχνη.
Ποτέ δεν είχα πρόθεση να γίνω συγγραφέας αστυνομικών μυθιστορημάτων. Σπούδασα στο πανεπιστήμιο του Εδιμβούργου και ειδικεύτηκα στην αμερικανική λογοτεχνία. Όταν αποφοίτησα, με ενδιέφερε να παραμείνω στη σχολή και να κάνω διδακτορικό.
Οι συγγραφείς ποτέ δε νιώθουν άνετα με τον εαυτό τους. Είμαστε γεμάτοι ερωτήματα που αφορούν εμάς και τους άλλους. Προσπαθούμε να καταλάβουμε τι συμβαίνει στον κόσμο γύρω μας. Είμαστε άνθρωποι που δεν μεγαλώνουν.
Κάθομαι και παρατηρώ τους άλλους. Κάθε φορά που πηγαίνω σε πάρτι ή καφενείο νιώθω σαν ηδονοβλεψίας. Κάθομαι και παρατηρώ τους ανθρώπους. Τους μελετάω. Νιώθω σαν να τους κλέβω την ψυχή.
Υπήρξα μέλος σε πανκ συγκρότημα για ένα εξάμηνο. Ήμουν ο τραγουδιστής και ήμουν φρικτός. Δόξα τω Θεώ που έτυχε να είμαι καλός σε κάτι.
Προτού κάνω μπεστ σέλερ προλάβαινα να γράφω δύο βιβλία τον χρόνο με άνεση. Πλέον γράφω ένα κάθε δύο χρόνια λόγω των αμέτρητων υποχρεώσεων μου. Όλα στο γράψιμο τα χρωστάω και το γεγονός ότι απομακρύνομαι από αυτό με ενοχλεί.
Στη σημερινή Βρετανία είναι πολύ δύσκολο να είσαι αριστερός. Ύστερα από πολλά χρόνια σκληρού δεξιού συντηρητισμού υπό την ηγεσία της Θάτσερ, όταν καταφέραμε επιτέλους να αποκτήσουμε κυβέρνηση Εργατικών, ανοίγαμε σαμπάνιες και κάνουμε πάρτι στους δρόμους. Πολύ σύντομα όμως ανακαλύψαμε ότι η καινούργια κυβέρνηση ήταν λίγο πολύ ίδια με την προηγούμενη.
Πιστεύω ότι αν η Σκωτία γίνει ανεξάρτητη, θα πνιγούμε στους φόρους. Σε βιομηχανικό και κοινωνικό επίπεδο η Σκοτία παρουσιάζει μεγαλύτερη υστέρηση σε σχέση με την Αγγλία.
Δεν έχω αλλάξει σε σχέση με την εποχή που ήμουν φτωχός. Γράφω τα ίδια βιβλία, με απασχολούν τα ίδια ερωτήματα, φοράω τα ίδια ρούχα. Μερικές φορές οι δημοσιογράφοι που μου παίρνουν συνεντεύξεις λένε ότι μοιάζω με φοιτητή.
Ιδεολογίες. Οι δεξιοί πιστεύουν στην ατομική ευθύνη και στον ατομικό πλουτισμό, ενώ οι αριστεροί αντιλαμβάνονται τον κόσμο ως μια κοινωνία συνύπαρξης και αλληλεγγύης.
Κάθε βιβλίο είναι μια αποτυχία. Τέλειο μυθιστόρημα είναι αυτό που λέει ό,τι ακριβώς θέλεις να πεις, με τις σωστές λέξεις σε κάθε πρόταση. Υπό αυτή την έννοια, κάθε βιβλίο είναι μια αποτυχία.
Έμπνευση είναι το να βρίσκεσαι την κατάλληλη στιγμή στο σωστό μέρος. Ο συγγραφέας εντοπίζει τον απόηχο που θα έχει μια ιστορία, ένα συμβάν, ο τίτλος μίας εφημερίδας. Δηλαδή εντοπίζει πράγματα που ο κοινός αναγνώστης δεν βλέπει.
Το βρετανικό αστυνομικό μυθιστόρημα πάλεψε σκληρά προκειμένου να ξεφύγει από την σκέτη επίλυση γρίφων σε στυλ Άγκαθα Κρίστι. Όμως σήμερα οι συγγραφείς αστυνομικών μυθιστορημάτων περιγράφουν την ζωή στις μεγαλουπόλεις, μιλούν για το εδώ και το τώρα, ασχολούνται με κοινωνικά προβλήματα. Προσφέρουν ό,τι συνήθως δεν υπάρχει στο λεγόμενο λογοτεχνικό μυθιστόρημα.
Ένας άνθρωπος μπορεί να εγκληματήσει για οποιονδήποτε λόγο. Μπορεί να κάνει έγκλημα λόγω πάθους, ζήλιας, μίσους, οικονομικών προβλημάτων, στιγμιαίων χημικών ανισορροπιών στον εγκέφαλο.
Το έγκλημα είναι δημιουργική πράξη. Οι καθ´ έξιν εγκληματίες, όταν συλλαμβάνονται, συχνά λένε ότι νιώθουν υπεράνω της ανθρώπινης φυλής. Γι ´αυτούς το έγκλημα αποτελεί δημιουργική πράξη, είναι μια διαδικασία που τους προσδίδει ταυτότητα.
Οι σημερινοί επαναστάτες δραστηριοποιούνται σε διαφορετικά πεδία από τους παλιότερους. Ενδιαφέρονται για την καλή μεταχείριση των ζώων, μας στρέφουν στα βιολογικά προϊόντα, μας καλούν στην πράσινη επανάσταση.