Ο Γιάννης Ρουμπούλιας (aka Rubus) ασχολείται επαγγελματικά με την 9η τέχνη σχεδόν δύο δεκαετίες, ενώ ανά διαστήματα έχει καταπιαστεί και με την 7η. Η βραβευμένη σειρά φαντασίας “Τα Χρονικά του Δρακοφοίνικα” μετατράπηκε με επιτυχία σε μία επική ταινία, με τον ίδιο να μπαίνει σε ρόλο πρωταγωνιστή κι όχι μόνο! Γι’ αυτή τη σειρά το 2006, το 2007 και το 2008 βραβεύτηκε ως ο “Καλύτερος Έλληνας Δημιουργός Κόμικς”, ενώ το 2007 το κόμικ απέσπασε και το βραβείο της “Καλύτερης Ελληνικής Σειράς Κόμικς” στα πλαίσια του φεστιβάλ κόμικς Comicdom Convention. Πριν λίγα χρόνια δημιούργησε μαζί με τον Γιώργο Σούλα και τον Γιώργο Πάνου το Nerdula Creative Lab που φιλοδοξεί να αφήσει το δικό του ξεχωριστό αποτύπωμα στον χώρο των κόμικς και της λογοτεχνίας του φανταστικού.
Τα πρώτα του κόμικς βρέθηκαν στα χέρια του χάρη στον πατέρα του, ο οποίος τον έβλεπε να ζωγραφίζει συνεχώς. Από τότε μέχρι και σήμερα δεν έχει σταματήσει να σχεδιάζει σκίτσα και να βάζει τον εαυτό του σε αυτό τον φανταστικό κόσμο. Βλέποντας από κοντά τα έργα του στην 1η AthensCon, το μικρό νερντάκι μέσα μου ήθελε να τα πάρει όλα. Τελικά, πήρα μόνο έναν υπογεγραμμένο Green Arrow, ο οποίος διατηρεί τη δική του εξέχουσα θέση μέχρι και σήμερα στο δωμάτιό μου. Με αφορμή την AthensCon, που ανοίγει τις πόρτες της για 7η χρονιά, μιλήσαμε με τον Γιάννη Ρουμπούλια για κόμικς (φυσικά), ήρωες και επαγγελματικά απωθημένα.
– Πώς γεννήθηκε η σχέση σου με τα κόμικς;
Ο πρώτος βασικός υπεύθυνος ήταν ο πατέρας μου. Προς το τέλος της δεκαετίας του ’80 δεν είχαμε και πολλές επιλογές για ψυχαγωγία ως παιδιά, οπότε ο πατέρας μου, βλέποντας πως μου άρεσε να ζωγραφίζω οτιδήποτε μου έδινε το ερέθισμα (Από φιγούρες Καραγκιόζη μέχρι Στρουμφάκια) έκανε την κίνηση ματ: Μου αγόρασε τα πρώτα μου κόμικς! Έτσι ήρθα για πρώτη φορά σε επαφή με τους πολύχρωμους υπερήρωες αλλά κυρίως με αυτό την πανέμορφη μορφή τέχνης! Που να ήξερε πως 35+ χρόνια μετά θα ήμουν επαγγελματίας στον χώρο αυτό…
– Όταν ήσουν μικρός ποια κόμικς σου άρεσε να διαβάζεις;
Ξεκινήσα με υπερήρωες όπως ο Spiderman, o Batman και ο αγαπημένος μου Σούπερμαν. Ωστόσο αυτός που κέρδισε για πάντα την καρδιά μου και με έκανε να δω την ένατη τέχνη ως τρόπο έκφρασης αλλά και επάγγελμα ήταν οι ιστορίες του “Κόναν του Βάρβαρου”. Το καλοκαίρι του 1989 ο πατέρας μου σε ένα ταξίδι μας προς την Τήνο, μου αγόρασε το “Σούπερ Κόναν Νο 2” και αμέσως ένιωσα σα να βρήκα τον σκοπό της ζωής μου. Η δουλειά του John Buscema, που είχε σχεδιάσει εκείνη την ιστορία, με στιγμάτισε για πάντα και από τότε είναι ένας από τους αγαπημένους μου καλλιτέχνες όλων των εποχών.
– Θυμάσαι το πρώτο σου σχέδιο; Αν ναι, ποιο ήταν αυτό;
Σχεδιάζω από πάρα πολύ μικρός, οπότε είναι αδύνατο να θυμηθώ πότε έκατσα συνειδητά να σχεδιάσω. Θυμάμαι όμως σαν πολύ μακρινή ανάμνηση το μουτζουρώνω τα εσώφυλλα των παραμυθιών που μου διάβαζε η μητέρα μου, προσπαθώντας να μιμηθώ την εικονογράφηση που είχαν ως συνοδεία του κειμένου. Κάπως έτσι ήταν οι πρώτες εμπειρίες με το σχέδιο.
– Πλέον, τι σου αρέσει περισσότερο να σχεδιάζεις;
Πάντα μου άρεσε ιδιαίτερα η ανατομία. Με γοήτευε πολύ ο τρόπος που κινείται ένα ανθρώπινο σώμα καθώς και η μορφή του. Γενικά έχω μελετήσει πολύ και μελετώ ακόμη οτιδήποτε έχει σχέση με το σχέδιο ενός ανθρώπινου σώματος. Έχω πολλά κενά να καλύψω ακόμη, πιστεύω. Ο εφιάλτης μου είναι να σχεδιάζω αυτοκίνητα. Τα αυτοκίνητα είναι η Νέμεσίς μου.
– Τι σημαίνει για εσένα ο κόσμος των κόμικς; Ποια κομμάτια σου έχουν διαμορφώσει;
Είναι ο κόσμος μου. Ο κόσμος που με κρατά στα λογικά μου, μακριά από τον παραλογισμό το αληθινού κόσμου μέσα στον οποίο ζούμε. Στον κόσμο των κόμικς δεν είναι πάντα όλα χαρούμενα και πολύχρωμα. Πολλές φορές είναι σκοτεινά και δυσοίωνα μα, ως επι τω πλείστον με τον έναν ή τον άλλον τρόπο, πάντα έρχεται μια κάθαρση για τον καθένα. Τα κόμικς σίγουρα με ώθησαν να ακονίσω τη φαντασία μου, συστατικό απολύτως απαραίτητο για την επιβίωση σε έναν σχεδόν δυστοπικό κόσμο σαν αυτόν που ζούμε. Τα κόμικς ήταν από τα πρώτα αναγνώσματα που, μαζί με τους γονείς μου, με βοήθησαν να ξεχωρίσω το καλό από το κακό, το σωστό από το λάθος, το άδικο από το δίκαιο κτλ.
– Το “Rubus The Barbarian”, υποθέτω ότι βγήκε από τον Κόναν τον Βάρβαρο, σωστά; Σε έναν φανταστικό κόσμο θα ήθελες να είσαι ο Κόναν;
Όταν πρωτοδιάλεξα το Rubus ως καλλιτεχνικό μου ψευδώνυμο, κόβοντας ουσιαστικά το επώνυμό μου στη μέση, δεν είχα ιδέα πως ουσιαστικά σημαίνει “βατόμουρο” στα αρχαία λατινικά. Το Barbarian είναι ξεκάθαρη αναφορά στον Κόναν, τον λογοτεχνικό ήρωα που δημιούργησε ο Ρόμπερτ Χάουαρντ, αργότερα μεταπήδησε στον κόσμο των κόμικς μέσω της Marvel κι έπειτα έγινε ταινία από τον John Milius με τον Arnold Schwarzenegger στον ομώνυμο ρόλο. Ο Κόναν με γοήτευσε από την πρώτη στιγμή ως ήρωας όχι γιατί τα έκανε όλα τέλεια ( ίσα ίσα έχει πολλά ελαττώματα σαν χαρακτήρας), ούτε γιατί ήταν άτρωτος ή είχε υπερδυνάμεις. Για μένα το στοιχείο που με κέρδισε ήταν το ότι ήταν ένας απλός άνθρωπος που προσπαθούσε να επιβιώσει σε μια άγρια εποχή με μόνα όπλα τα χέρια, το μυαλό του και την άσβεστη θέλησή του για ζωή! Παρόμοια στοιχεία με γοήτευσαν και στον χαρακτήρα του Guts από το αριστουργηματικό Berserk του Kentaro Miura που είναι το αγαπημένο μου κόμικ όλων τον εποχών. Το θεωρώ κορυφαίο έργο της 9ης τέχνης και μου έχει χαρίσει αστείρευτη έμπνευση στην μέχρι τώρα πορεία μου στον χώρο. Ωστόσο σε έναν φανταστικό κόσμο οι περισσότεροι από αυτούς τους ήρωες δεν περνούν καλά. Επομένως θα προτιμούσα να είμαι ο Μπαγκς Μπάνι ή ο Μπομπ Σφουγγαράκης για να είμαι πάντα ξέγνοιαστος, χαρούμενος και να βρίσκω παλαβές λύσεις σε όλα τα προβλήματά μου χωρίς άγχος!
– Αν ζούσες σε ένα φανταστικό κόσμο, με ποιους χαρακτήρες θα ήθελες να είσαι μαζί;
Θα ήθελα να κάνω παρέα σίγουρα με τον Σούπερμαν, γιατί είναι το καλύτερο παιδί, με τον Τόνυ Σταρκ, γιατί αν του ζητούσα δανεικά δε θα είχε πρόβλημα να μου δώσει όσα θέλω και να τον ξεπληρώσω όποτε θέλω, με τον Σκοτ Πίλγκριμ γιατί έχουμε παρόμοιες ανασφάλειες, με τον Γκόκου γιατί είναι καλοφαγάς (όπως και τα Χόμπιτ από τον Άρχοντα των Δαχτυλιδιών) και τέλος με τον Γκάνταλφ γιατί είναι ο πιο σοφός παππούλης που πάτησε ποτέ το πόδι του στη Μέση Γη. Τέλος θα ήθελα να πάρω μια μεγάλη αγκαλιά τον Guts από το Berserk γιατί την έχει πραγματικά ανάγκη, με τόσα που έχει περάσει…
– Υπάρχουν χαρακτήρες που θα ήθελες να “σκοτώσεις”;
Έχοντας αρκετή εμπειρία πλέον ως αφηγητής, θα προτιμούσα να “σκοτώσω” κάποιον μόνο αν εξυπηρετούσε την ιστορία που θέλω να πω και με το απαραίτητο βάρος ή τις επιπτώσεις που συνάδει με την απώλεια μιας ζωής πάντα. Οπότε, θεωρητικά μιλώντας, κανένας χαρακτήρας δεν είναι ασφαλής αν τον πιάσω στα χέρια μου. Ήρωες των κόμικς, φυλαχτείτε!
– Ας πάμε λίγο στην ταινία «Τα Χρονικά Του Δρακοφοίνικα» που προέκυψε από το ομώνυμο κόμικ, απέσπασε αρκετά βραβεία και είχε αρκετά μεγάλη επιτυχία σε Ελλάδα και εξωτερικό…
Η ταινία ήταν ουσιαστικά βασισμένη στον κόσμο του κόμικ των Χρονικών του Δρακοφοίνικα αλλά αποτελούσε μια ξεχωριστή οντότητα από μόνη της. Ήταν και η τελευταία μου μεγάλη προσπάθεια να ασχοληθώ κινηματογραφικά με ένα δικό μου πρότζεκτ στον τριπλό ρόλο του σεναριογράφου, του παραγωγού και του ηθοποιού. Ήταν μια σημαντική εμπειρία, τόσο κοστοβόρα όσο και ψυχοφθόρα, που άφησε τόσο γλυκές όσο και μερικές πικρές αναμνήσεις. Σίγουρα αν το επιχειρούσα ξανά στο παρόν, θα έκανα διαφορετικά κάποια πράγματα σε όλα τα επίπεδα. Ήταν η πρώτη μου μεγάλη επαγγελματική δουλειά (γενικά μα και στο είδος της επικής φαντασίας) η οποία άντλησε έμπνευση από τα έργα του J.R.R. Tolkien, του Robert. E. Howard και του Kentaro Miura. Η σειρά κόμικς δεκατεσσάρων τευχών ολοκληρώθηκε με την Omnibus έκδοση από τη Jemma Press το 2014, η οποία έχει εξαντληθεί εδώ και χρόνια.Υπάρχουν σκέψεις όμως για επανακυκλοφορία της Omnibus έκδοσης από το Nerdula Creative Lab, ως νέου “σπιτιού” των Χρονικών του Δρακοφοίνικα, πλέον.
– Η ιδέα των ταινιών πώς προέκυψε;
Πάντα με γοήτευε ο κινηματογράφος και, προσωπικά, θεωρώ πως κινηματογράφος και κόμικς είναι ξαδέρφια ως τέχνες. Μάλιστα τα σενάρια των κόμικς θυμίζουν σε μεγάλο βαθμο τα σενάρια των κινηματογραφικών ταινιών. Έτσι, ως δημιουργός, πάντα προτιμώ να χρησιμοποιώ μια πιο “κινηματογραφική” αφήγηση που αυτόματα καθιστά τη μεταφορά των κόμικς που κάνω πιο “βατή” στη μεγάλη οθόνη, πιστεύω. Η ενασχόληση με τις ταινίες ξεκίνησε ήδη από το 2004 , όταν συμμετείχα ως ηθοποιός σε δύο ταινίες μικρού μήκους της Σύνης Παππά κι όταν γνώρισα τον Άρη Καπλανίδη στη Σχολή Ορνεράκη όντας σπουδαστές και οι δύο μας. Τότε ήταν που ξεκινήσαμε ως εργασία την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία μας, την edgy φαρσοκωμωδία\παρωδία πολεμικών τεχνών “Ο Πανίσχυρος Μεγιστάνας των Νίντζα”. Από κει και πέρα η σχέση μου με τον κινηματογράφο δυνάμωσε και μέχρι στιγμής έχω κάνει αρκετές δουλειές σε αυτόν τον χώρο που έχουν ξεχωριστή θέση στην καρδιά μου.
– Ποια είναι η σχέση σου με την υποκριτική; Πώς ξεκίνησε;
Είμαι αυτοδίδακτος αλλά σε αυτό με βοήθησε πάρα πολύ το επιτραπέζιο παιχνίδι ρόλων Dungeons and Dragons που έπαιζα κάθε βδομάδα με τους φίλους μου. Το DnD με βοήθησε να κατανοήσω σε πολύ μεγάλο βαθμό πως είναι να βλέπεις τον κόσμο μέσα από τη ματιά του “αλλου”: ενός ατόμου που μπορεί να είναι εντελώς διαφορετικό από εσένα, όπως είχε πει κάποτε κι ο εξαιρετικός καθηγητής Κοινωνικής Ανθρωπολογίας κύριος Γεράσιμος Μακρής σε ένα από τα μαθήματά του στο Πάντειο. Έτσι όταν ήρθε η ώρα να συμμετέχω στα πρώτα μου πρότζεκτ ως ηθοποιός, ήταν κάτι που μου έβγαινε αβίαστα και χωρίς πίεση. Ενώ τα κόμικς λοιπόν παραμένουν η διαχρονική μεγάλη μου αγάπη, η υποκριτική πάντα θα είναι εξίσου στην καρδιά μου ως μια δραστηριότητα η οποία με ευχαριστεί και με γοητεύει.
– Υπάρχει κάποιο άλλο κόμικ που θα ήθελες να μετατρέψεις σε ταινία;
Νομίζω πως η πιο πρόσφατη δουλειά μου, το κόμικ ιστορικής φαντασίας “Μυθομάχος” που γράφουμε μαζί με τον Χάρη Γιουλάτο, έχει όλες τις προδιαγραφές για να γίνει μια επική κινηματογραφική ταινία ή μια σειρά κινηματογραφικών προδιαγραφών. Πρόκειται για τις επικές περιπέτειες ενός αθάνατου πολεμιστή, του Αριστόμαχου ο οποίος ταξιδεύει μέσα σε διαφορετικές περιόδους της ελληνικής (και όχι μόνο) Ιστορίας, από τα χρόνια του Μεγάλου Αλεξάνδρου μέχρι σήμερα, αντιμετωπίζοντας επικίνδυνους εχθρούς, απόκοσμα τέρατα μα και το βάρος της ίδιας της αθανασίας του. Είναι η πιο ολοκληρωμένη δουλειά που έχω εκδώσει στην μέχρι τώρα καριέρα μου και πιστεύω πως αν της δινόταν η δέουσα προσοχή και (φυσικά) το μπάτζετ, το αποτέλεσμα θα ήταν εξαιρετικό.
– Έχεις σκεφτεί να μετατρέψεις κάποιο κόμικ σε video game;
Θα ήθελα πάρα πολύ να συμβεί κάτι τέτοιο, μα δυστυχώς τα videogames είναι ένας χώρος τον οποίο δεν γνωρίζω τόσο σε δημιουργικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο. Ωστόσο, μιας και λατρεύω τα videogames ως παίκτης, πάντα είμαι ανοιχτός σε ανάλογες προτάσεις συνεργασίας. Ποιός δε θα ήθελε να δει ένα Οpen World Action RPG Μυθομάχο, άλλωστε, έτσι δεν είναι;
– Έχεις δημιουργήσει το Nerdula Creative Lab μαζί με τον Γιώργο Σούλα και τον Γιώργο Πάνου έχοντας εκδώσει αρκετά κόμικς μέχρι στιγμής…
Το Nerdula Creative Lab ήταν ένα σημαντικό βήμα στην καριέρα μου στο δρόμο για περισσότερη καλλιτεχνική ελευθερία και ανεξαρτησία. Η ιδέα έπεσε στο τραπέζι τα Χριστούγεννα του 2019, σε μια επαγγελματική συνάντηση με τον Γιώργο Σουλα όπου συζητούσαμε την πιθανότητα συνεργασίας για ένα άλλο project. Γρήγορα είδαμε όμως πως ταιριάζαμε πολύ σαν άνθρωποι, επαγγελματίες, στα ενδιαφέροντα και τις απόψεις μας οπότε η ιδεά για την εταιρία ήρθε τελείως φυσικά. Και είναι αστείο αν σκεφτείς πως δεν γνωριζόμασταν παρα λίγους μήνες. Είχαμε και την τύχη να έχουμε και τον έτερο Γιώργο της παρέας απο την αρχή στην ομάδα μας. Είμαι πολύ χαρούμενος που και οι δύο πίστεψαν σ αυτο το εγχείρημα και τις ικανότητες μου και προχωράμε μαζί μπροστά. Αν και πολύ νωρίς ακόμη, προσπαθούμε με αργά αλλά σταθερά βήματα και μέσα από την ποιότητα της δουλειάς μας και την αγάπη που έχουμε για το Nerdula να βάλουμε κ εμείς το λιθαράκι μας στον ελληνικό εκδοτικό χώρο και την ακμάζουσα σκηνή κόμικς. Οι φιλοδοξίες μας είναι να δημιουργήσουμε περιεχόμενο που θα επεκταθεί και πέρα από τον εκδοτικό χώρο (π.χ. σε σειρές / ταινίες / games) ώστε να ψυχαγωγήσει το μεγαλύτερο δυνατό κοινό.
– Θα σε δούμε για ακόμη μία χρονιά στην AthensCon, τι να περιμένουμε;
Πάντα είμαι χαρούμενος για ένα ακόμα Athens Con όμως αυτή τη φορά η χαρά μου είναι διπλή καθώς για πρώτη φορά θα έχουμε και περίπτερο σαν εκδοτικός! Δουλέψαμε πολύ ώστε εκτός από τις ήδη υπάρχουσες κυκλοφορίες μας (Athens Dark, 300 vs Cthulhu, Equidistance, Δημοσία Δαπάνη) να έχουμε και το φρεσκοτυπωμένο δεύτερο graphic novel της σειράς που γράφουμε με τον Χάρη Γιουλάτο με τίτλο “Μυθομάχος 1822: Αδηφάγος” καθώς και την επανέκδοση του εξαντλημένου πρώτου τόμου με τίτλο “Μυθομάχος 1821: Ευχή και Κατάρα” που αγκάλιασε ο κόσμος από την πρώτη στιγμή! Επιπλέον θα έχουμε τη νέα δουλειά του βραβευμένου για το Athens Dark, Χρήστου Μαρτίνη, με τίτλο “Some Stories have Happy Endings” και την εικονογραφημένη συλλογή διηγημάτων “Lovecraft’s Nightmares” σε εικονογράφηση Αριάδνης Τζουνάκου και μετάφραση Θωμά Μαστακούρη. Ο ενθουσιασμός μας λοιπόν είναι πολύ μεγάλος!
– Στο δίλημμα DC ή Marvel, τι απαντάς;
Απαντώ στηρίξτε τα ανεξάρτητα κόμικς! Υπάρχει άπειρο ταλέντο εκεί έξω που ζητά μια μικρή ευκαιρία να λάμψει! Τόσο από καλλιτέχνες που αυτοεκδίδουν τις δουλειές τους, όσο και από “μικρούς” εκδοτικούς που δεν επενδύουν στην ποσότητα μα στην ποιότητα! Ας δώσουμε και στους εαυτούς μας την ευκαιρία να απολαύσουμε πραγματική καλλιτεχνική ποιότητα κι όχι μόνο κονσερβοποιημένα προϊόντα μεγάλων πολυεθνικών!
– Έχεις κάποιο επαγγελματικό απωθημένο;
Θα ήθελα να φτιάξω σε κόμικς όλες τις λογοτεχνικές ιστορίες Κόναν του Robert. E. Howard αλλά και την Τριλογία του Άρχοντα των Δαχτυλιδιών και το Σιλμαρίλλιον του J.R.R. Tolkien! Eπίσης θα ήθελα να παίξω έναν πρωταγωνιστικό ρόλο Jedi σε μια ταινία\ σειρά “Star Wars” ή σε μια ταινία δράσης με συμπρωταγωνιστή τον Arnold Schwarzenegger! Είμαι ανοιχτός σε προτάσεις, ευχαριστώ.
– Υπάρχουν μελλοντικά σχέδια που θα ήθελες να μοιραστείς;
Αυτή την περίοδο συζητάμε με τον Χάρη για την πλοκή του τρίτου τόμου του “Μυθομάχου”. Ήδη υπάρχουν πλάνα για πολλούς ακόμη τόμους που θα ασχολούνται με την πορεία του ήρωά μας μέσα στην Ιστορία. Επίσης με τον Χάρη δουλεύουμε πάνω στην μεταφορά κόμικς μιας πολύ γνωστής, κλασικής, cult κωμωδίας των 80’s σχετικά με 8 αποτυχημένους τύπους που προσπαθούν να φέρουν σε πέρας μια ληστεία με όπλο… τη βλακεία τους! Αλλά περισσότερες λεπτομέρειες γι’ αυτό θα ακολουθήσουν στο άμεσο μέλλον!