Η Γαύδος είναι το νοτιότερο ελληνικό και ευρωπαϊκό άκρο. Βρίσκεται νότια της Κρήτης και θεωρείται το νησί της Καλυψώς (Ωγυγία, κατά την Ομήρου “Οδύσσεια”), καθώς εκεί η γνωστή Νύμφη κράτησε αιχμάλωτο τον Οδυσσέα για εφτά χρόνια. Για να φτάσει κάποιος στην Γαύδο, πρέπει να ταξιδέψει στα Σφακιά της Κρήτης και από εκεί, χρησιμοποιώντας τοπικά καραβάκια, να καταλήξει στο μοναδικό σεληνιακό τοπίο του νησιού. Το σύνολο του ταξιδιού από την Αθήνα μπορεί να διαρκέσει έως και 15 ώρες, στην καλύτερη των περιπτώσεων.
Το νησί, λοιπόν, που θεωρείται ένα από τα τελευταία μέρη της χώρας μας που η αίσθηση της απόλυτης ελευθερίας ευδοκιμεί, βρέθηκε σε περίοπτη θέση στην εγχώρια ειδησεογραφική θεματολογία αυτών των ημέρων -τέτοια περίοδο μέχρι και οι New York Times “επενδύουν” σε συνταγές για σαλάτες και way of life θέματα. Ο λόγος; Το κυνήγι μαγισσών γυμνιστών.
Το χρονικό της νέας διαμάχης
Είναι γνωστό πως το νησί είναι ο παράδεισος του ελεύθερου κάμπινγκ και των γυμνιστών, ωστόσο, για πρώτη φορά φέτος, στην παραλία Σαρακήνικο ο δήμος έβαλε πινακίδα που γράφει «Απαγορεύεται ο γυμνισμός», κίνηση που προκάλεσε έντονες αντιδράσεις.
«Ερχόμαστε στο νησί για να νιώσουμε ελεύθεροι στη φύση, απαλλαγμένοι από τα περιττά και μαθαίνουμε ξαφνικά για αυτή την απαγόρευση» έγραψαν διαμαρτυρόμενοι στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης πολλοί γυμνιστές, βλέποντας τη δημοτική πινακίδα στην ακτή.
Ως αποτέλεσμα ήταν οι γυμνιστές να ξηλώσουν την ταμπέλα και η δήμαρχος της Γαύδου, Λίλιαν Στεφανάκη, που έγινε γνωστή από την κόντρα της με τους ελεύθερους κατασκηνωτές, να την επανατοποθετεί, δηλώνοντας αποφασισμένη να μην κάνει βήμα πίσω μέχρι οι γυμνιστές να συνετιστούν και «να φοράνε το μαγιό τους στην παραλία».
Σε σχετική ανακοίνωση του δήμου Γαύδου για το συγκεκριμένο θέμα, αναφέρονται τα εξής:
«Για άλλη μια φορά άγνωστοι αφαίρεσαν και κατέστρεψαν τις πινακίδες που έχει τοποθετήσει ο Δήμος Γαύδου στην προσπάθειά του να διεκδικήσει μία παραλία από τις δέκα τουλάχιστον του νησιού ΓΙΑ ΟΛΟΥΣ. Ξανά ο Δήμος Γαύδου έκανε τις νομικές ενέργειες που όφειλε για να προστατεύει τη δημόσια περιουσία, προμηθεύτηκε άλλες και αυτό θα κάνει όσες φορές κι αν χρειαστεί. Εν τω μεταξύ, θα φτιάχνουμε αυτοσχέδιες με ξύλα που θα βρίσκουμε στην ανακύκλωση μέχρι το τέλος του καλοκαιριού, ενώ εμείς θα μείνουμε στο νησί για να παλεύουμε να το κρατήσουμε ζωντανό και να σας υποδεχτεί με το καλό και του χρόνου».
Οι παραθεριστές στην Γαύδο συνεχίζουν να διαμαρτύρονται για την στάση της δημάρχου εναντίον των γυμνιστών. Η τελευταία τους δράση, που έγινε viral και στάθηκε αφορμή για τη δημοσιοποίηση του θέματος, ήταν η συγκέντρωση στην παραλία του Σαρακήνικου με σύνθημα «Τσιτσίδια και ντυμένα, όλα ενωμένα!».
Σε ανάρτησή τους, η Πρωτοβουλία Παραθεριστών Γαύδου αναφέρει:
«Με μαγιό ή χωρίς, στέλνουμε μήνυμα ενότητας και ελευθερίας από τη Γαύδο, ενάντια σε όσους προσπαθούν να μας διχάσουν με συντηρητικές αντιλήψεις. Συνυπάρχουμε, σεβόμαστε, αγωνιζόμαστε».
Σε ένα σχετικό βίντεο εμφανίζονται με πανό και συνθήματα, που μεταξύ άλλων φέρονται εναντίον της δημάρχου λέγοντας: «Ο γυμνισμός στην Γαύδο, όλους μας ενώνει, εκτός από την δήμαρχο που έχει μείνει μόνη».
Ο ξυλοδαρμός του γυμνιστή
Πρόπερσι, στις 26 Ιουλίου, με αφορμή τις λεγόμενες «καβάτζες» τις οποίες η δήμαρχος και το ΔΣ του νησιού θέλουν να καταστρέψουν, ένας κατασκηνωτής κατέθεσε μήνυση λόγω ξυλοδαρμού από τρεις αιρετούς της Γαύδου. Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς του, στις 4 Ιουνίου, διαπληκτίστηκε με την δήμαρχο και στην συνέχεια δέχθηκε επίθεση από τους δύο αντιδημάρχους. Στη μήνυσή του αναφέρει ότι οι δυο τους τον έσπρωξαν από μια τσιμεντένια σκάλα, με αποτέλεσμα να τραυματιστεί ο αυχένας του, ενώ είχε δεχθεί γροθιές στο κεφάλι.
Μετά τη συμπλοκή, ο κατασκηνωτής μεταφέρθηκε στο ιατρείο της Γαύδου και του προσφέρθηκαν οι πρώτες βοήθειες. Στην ιατρική έκθεση διαπιστώθηκαν σημάδια από χτυπήματα και από πτώση σκάλας, εκδορές στον αριστερό ώρο, στον αγκώνα και σε άλλα σημεία του σώματός του.
«Δυστυχώς εξαιτίας του τραυματισμού της κεφαλής μου και του αυχένα μου, ένιωθα έντονα συμπτώματα ναυτίας και ζάλης και για αρκετές ημέρες μετά την επίθεση με διακατείχε έντονος φόβος ακόμα και για τη ζωή μου. Επίσης οι πόνοι από τα χτυπήματα σε όλο μου το σώμα με είχαν περιορίσει κινητικά και με ταλαιπωρούσαν για μεγάλο χρονικό διάστημα», αναφέρει ο κατασκηνωτής στη μήνυσή του.
Μιλώντας στο τοπικό flashnews.gr, η δήμαρχος Λίλιαν Στεφανάκη σχολίασε: «Καταρχάς να τονίσουμε ότι αυτοί που σχολιάζουν δεν είναι ντόπιοι κάτοικοι της Γαύδου, αλλά πρόκειται για επισκέπτες. Οι ντόπιοι κάτοικοι το ήθελαν χρόνια αυτό, ότι πρέπει να υπάρχει μια παραλία που να μπορεί να κάνει το μπάνιο της μια οικογένεια, που να μην υπάρχει η δυνατότητα να υπάρχουν γυμνοί κτλ. Ήταν κοινό το αίτημα. Πρέπει να υπάρχει κάποιος σεβασμός και στους ντόπιους κατοίκους».
«Τώρα πια η παραλία του Σαρακήνικου έχει αλλάξει δεν είναι όπως παλιά. Πλέον αναβαθμίστηκε η παραλία, οι επιχειρήσεις που βρίσκονται εκεί κοντά. Πρέπει να υπάρχει μια κάποια είδους τάξη εκεί» τόνισε.
Τέλος, όπως εξήγησε η δήμαρχος της Γαύδου, σε περίπτωση που εντοπιστούν γυμνιστές στη συγκεκριμένη παραλία, θα υπάρξει σύσταση και σε κάθε περίπτωση η αστυνομία είναι αυτή που θα κληθεί να επιληφθεί, αφού δεν υπάρχει δημοτική αστυνομία στο νησί.
Τι λέει η νομοθεσία για τον γυμνισμό στη χώρα μας
Στη χώρα μας βρίσκεται σε ισχύ σχετικό νομοθετικό πλαίσιο από το 1983, το οποίο ορίζει ότι ο γυμνισμός δεν επιτρέπεται σε σημεία, μακριά από τη θαλάσσια περιοχή του Κέντρου Παραθερισμού Γυμνιστών, πάνω σε σκάφος ή άλλα θαλάσσια μέσα αναψυχής.
Ο ίδιος νόμος σημειώνει ότι η άσκηση γυμνισμού περιορίζεται αυστηρά στους χώρους και την παραλία μπροστά από το Κέντρο Παραθερισμού Γυμνιστών έως τη δύση του ηλίου, ενώ δεν επιτρέπει την είσοδο ανηλίκων οι οποίοι δεν συνοδεύονται, στα κέντρα παραθερισμού.
Σημαντικό είναι το άρθρο 6 του συγκεκριμένου νόμου, το οποίο ουσιαστικά παραπέμπει στο άρθρο 353 του ποινικού κώδικα σχετικό με την πρόκληση σκανδάλου με ακόλαστες πράξεις.
Ο νόμος για το γυμνισμό αναφέρει χαρακτηριστικά ότι : «Η άσκηση γυμνισμού στο χώρο των εγκαταστάσεων των κέντρων και το χώρο του αιγιαλού και της παραλίας που βρίσκεται μπρος από αυτές δεν αποτελεί αδίκημα κατά τις διατάξεις του άρθρου 353 του Ποινικού Κώδικα».
Συμπερασματικά λοιπόν, εάν λάβει κανείς υπόψη του τη συγκεκριμένη διάταξη, συμπεραίνει ότι όποιος πράξει το αντίθετο βρίσκεται αντιμέτωπος με το άρθρο 353 του ποινικού κώδικα, το οποίο ορίζει ότι «όποιος επιχειρεί ακόλαστη πράξη και προκαλεί με αυτήν σκάνδαλο, τιμωρείται με φυλάκιση μέχρι δύο ετών».
Στο ίδιο άρθρο αναφέρεται μάλιστα ότι όποιος προσβάλλει βάναυσα την αιδώ άλλου με «ακόλαστη πράξη» που ενεργείται ενώπιόν του, τιμωρείται με φυλάκιση μέχρι έξι μηνών ή με χρηματική ποινή.
Στο ίδιο σημείο μάλιστα αναφέρεται ότι η «βάναυση προσβολή» της αιδούς γίνεται μπροστά σε ανήλικο κάτω των 15 ετών, προβλέπεται ακόμα και φυλάκιση.
Σε όλα τα παραπάνω, όμως, δεν αναφέρεται ρητά πότε ένας γυμνιστής προσβάλει τη «δημόσια αιδώ», πότε ξεπερνάει τα όρια προσβολής της και φυσικά τι ακριβώς σημαίνει ο όρος «ακόλαστη πράξη με την οποία προκαλεί σκάνδαλο». Είναι δεδομένο λοιπόν ότι ο νόμος περιέχει σημαντικές ασάφειες και περιορισμούς…
Καταλαβαίνουμε λοιπόν πως ο νόμος που αφορά τον γυμνισμό στην Ελλάδα έχει μεγαλειώδη κενά, τα οποία από τη μια εξυπηρετούν τους γυμνιστές και ταυτόχρονα αυτούς που δεν τους θέλουν. Το συγκεκριμένο νομοθετικό πλαίσιο, όπως αναφέραμε παραπάνω, κατατέθηκε και εγκρίθηκε το 1983 και, τώρα, 40 χρόνια μετά ψάχνει να βρει τα πατήματά του στη σύγχρονη εποχή. Τι σχέση μπορεί να έχει η Ελλάδα του 1983 με αυτήν του 2023; Ποια είναι τα κοινά στοιχεία εκείνης της εποχής με την τωρινή; Ίσως μόνο ο Γιώργος Παπαδάκης και η Σεμίνα Διγενή.
«Τάξη», τουρισμός, «ασφάλεια» και άκαυλοι
Προφανώς, η δήμαρχος της Γαύδου και οι υπόλοιποι υποστηρικτές της, θέλουν να κάνουν ένα άνοιγμα στον τουρισμό προσελκύοντας μια άλλη “πάστα” ανθρώπων, που τα “ακουμπούν” στα μαγαζιά τρώγοντας αστακομακαρονάδες, ακούνε Ρέμο, νοικιάζουν πανάκριβα Airbnb, θέλουν πισίνες που “σβήνουν” στη θέα του πελάγους και, γιατί όχι, κάνουν και κάνα vlog στο YouTube στο διάλειμμα από τις τηλεοπτικές υποχρεώσεις τους.
Τα λιγοστά μαγαζιά της Γαύδου, τα οποία κιόλας δεν είναι προσβάσιμα από όλες τις παραλίες του νησιού -μόνο το Σαρακήνικο βρίσκεται κοντά, ενώ οι υπόλοιπες απαιτούν ένα 30λεπτο περπάτημα-, δεν τάσσονται υπέρ των δημοτικών ενεργειών αλλά στέκονται στο πλάι των παραθεριστών του νησιού που, άλλωστε, δεν είναι όλοι γυμνοί. Απόδειξη αυτού, όταν η δημοτική αρχή ξήλωσε τις ντουζιέρες τα μαγαζιά έστησαν τις δικές τους για να εξυπηρετείται ο κόσμος. Θα σκεφτείς: «αν δεν το έκαναν θα έχαναν κόσμο». Σωστά. Παρόλα αυτά, δεν τους έδιωξαν. Θα μπορούσαν να κάτσουν άπραγοι και με την σιωπή τους, ουσιαστικά, να τους ωθήσουν εκτός νησιού, αλλά δεν το έκαναν.
Ειλικρινά απορώ γιατί μας ενοχλεί ο γυμνισμούς. OK, καταλαβαίνω πως «είναι ο καπιταλισμός, ηλίθιε», και ότι οι κάθε λογής φασαίοι, χαλαίοι, ρεγκάδες, χίπις, εναλλακτικοί τύποι και τύπισσες, με τζίβες και μούσια, με αυτοσχέδιες σκηνές και κοσμήματα, με τα γυμνά σώματά τους φόρα παρτίδα, δεν είναι μια πηγή τουρισμού που θα πλουτίσει έναν τόπο. Όμως, ποιος είπε ότι ο κάθε τόπος είναι προς πώληση; Πότε βάλαμε πωλητήριο -και ταφόπλακα ταυτόχρονα- σε κάθε γωνιά και άκρο -πόσω μάλλον στο νοτιότερό μας- της χώρας; Γιατί πρέπει η Γαύδος να μοιάσει στην Τήνο, που φέτος “βούλιαξε” από κόσμο; Γιατί ο Άη Γιάνννης της Γαύδου να γίνει όπως η Βαγιά της Σερίφου; Με ποιο σκεπτικό πρέπει να αφαιρεθεί με το στανιό και με ηθικολογικά προσχήματα η καθαρόαιμη, και καθόλου επιτηδευμένη, απελευθερωτική ατμόσφαιρα της Γαύδου;
Υπάρχουν πολλοί που λένε ότι δεν θέλουν να βλέπουν τα γεννητικά όργανα των άλλων. Θέλουν να έχουν αυτό το δικαίωμα, να στήσουν την ομπρέλα τους -ακόμα καλύτερα να νοικιάσουν μία από beach bar- σε παραλία που δεν υπάρχουν γυμνόστηθες και τσίτσιδοι. «Γιατί να δει το παιδί μου τα α@@@ του άλλου;», λένε. Και το “ακούω” σαν προσέγγιση. Δεν έχουμε όλοι την ίδια άνεση με τη γύμνια. Εδώ, ορισμένοι, καλά καλά δεν νιώθουν καλά με το δικό τους σώμα, θα νιώσουν άνετοι με του ξένου; Προφανώς και όχι. Αλλά δεν τους ανάγκασε κανείς να πάνε στην Γαύδο. Επίσης, δεν κυκλοφορούν όλοι και όλες όπως γεννήθηκαν. Είναι στην διακριτική ευχέρεια τους καθενός να «τα πετάξει» όλα ή να κυκλοφορεί όλη μέρα με το μαγιό του.
Στην Γαύδο μπορούν να συνυρπάξουν όλοι. Δεν χρειάζεται να ακούς ψυχεδέλειες για να πας ούτε θα είσαι δακτυλοδεικτούμενος αν δεν είσαι γυμνός. Αυτά είναι στερεότυπα όσων δεν έχουν περπατήσει σε μαγικούς αμμόλοφους, αντίστοιχους με αυτούς του νησιού της Καλυψώς, εκείνων που στο άκουσμα της λέξης «εναλλακτικό» φαντάζονται μπάφους και απλυσιά, αυτών που ο ερωτισμός και η καύλα είναι αμαρτήματα που πρέπει να συντελούνται μόνο εντός τειχών.
Και στην τελική, έχουμε μερικές χιλιάδες παραλίες και πόσα νησιά ακόμα για να κάνουν ανενόχλητοι μπάνιο όσοι δεν θέλουν γυμνιστές δίπλα τους. Ας αφήσουμε την Γαύδο και τους γυμνιστές της στην ησυχία τους. Δεν μας ενοχλούν, γιατί να τους ενοχλήσουμε;