«Πού να ‘βρω ταχυδρόμο να σου στείλω, θα ‘ρθει χειμώνας και βροχή, δεν έχω στη ζωή κανένα φίλο, κι εσύ μ’ αφήνεις μοναχή», έγραψε ο Νίκος Γκάτσος, μελοποίησε ο Δήμος Μούτσης και τραγούδησε η Βίκυ Μοσχολιού, ετεροχρονισμένο intro και soundtrack από σπόντα για όσους πρόκειται να σιγοβράζουμε αναζητώντας το πλησιέστερο υποκατάστημα των ΕΛΤΑ, έπειτα από την ανακοίνωση για το αιφνίδιο κλείσιμο 204 εξ αυτών σε όλη την Ελλάδα. Αιφνίδιο για την ειδησεογραφική τιτλοφορία, ξαφνικό όσο μια ακόμη άνοδος του τυλιχτού, διότι αν έχετε κι εσείς εβδομαδιαία παρουσία σε αυτά, και τι ήταν μπορετό θα ακούγατε, και τις εξελικτικές λεπτομέρειες θα είχατε εμπεδώσει. Επομένως καμιά έκπληξη, κανένας αιφνιδιασμός, πάλι καλά να λέμε που θα κάνουμε και λίγη αθηναϊκή γυμναστική για να βρούμε το νέο κοντινό ταχυδρομείο μιας άλλης γειτονιάς.
«Η ενδεχόμενη κατάργηση του καταστήματος θα στερήσει ολόκληρη την περιοχή από μια στοιχειώδη και αναγκαία υπηρεσία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την καθημερινότητα των πολιτών: καθυστερήσεις στις συναλλαγές, πρόσθετο κόστος μετακίνησης, ταλαιπωρία και περαιτέρω αποκλεισμό των κατοίκων των χωριών αλλά και των ευπαθών ομάδων. Δεν πρόκειται βεβαίως για μεμονωμένο περιστατικό. Πρόκειται για μια συνολική πολιτική, που στο όνομα της “αναδιάρθρωσης” και της “ανταγωνιστικότητας” οδηγεί σε συρρίκνωση των δημόσιων υπηρεσιών και σε ιδιωτικοποίηση των ταχυδρομείων, στο βωμό της κερδοφορίας», διαβάζω στην ανακοίνωση της δημοτικής αρχής Τυρνάβου, ενός από τους πολλούς δήμους που θα δουν τα υποκαταστήματα των ΕΛΤΑ να κλείνουν, κι ενώ καταλαβαίνω πως τέτοια κείμενα/ψηφίσματα θα καταλήξουν ανεπίδοτα γράμματα για τα πλάνα του Υπερταμείου, μέσα από την ακόμη και παλιομοδίτική τους εκφορά, μπορεί εντούτοις να διαβάσει κανείς την ανθρωπογεωγραφία των θαμώνων μπροστά από τα γκισέ των ΕΛΤΑ και να διακρίνει την υπάρχουσα αναγκαιότητα των «ταχυδρομείων» για όλους αυτούς, ως εναπομείνασες υπηρεσίες ισότιμης πρόσβασης.
Τσεκ-ραβασάκια από τους φίλους των κρατουμένων, εργόσημα που παλεύουν να συμπληρώσουν αλλοδαποί εργαζόμενοι με υπερήλικες εργοδότες, συνταξιούχοι που χαζεύουν τα δελτία σκρατς με το βλέμμα του «ίσως», Ρομά που περιμένουν δίχως χαρτάκι τη σειρά τους (δεν έβγαινε πουλάκι μου), γιαγιάδες με το εγγονάκι και τον κουμπαρά προς ξεκλείδωμα. «Ευάλωτες κοινωνικές ομάδες κι απομακρυσμένες κοινότητες», θα τους έλεγε αλλιώς κάποιος τοπικός πολιτευτής, αλλά πόσο θα άντεχε κι αυτός ο έρμος να ρίξει το βάρος στην τραμπάλα μεταξύ διοικητικής αναδιάρθρωσης και κοινωνικού ρόλου. Τζουμέρκα, Κιάτο, Καβάλα, Αγναντερό, Ορχομενός, Ερέτρια, Γαύριο, Αρναία, πινέζες γνωστές και άγνωστες στο χάρτη, επαρχιακά αποκαΐδια που έχουν καλύφθει με διάφορα διορθωτικά λίφτινγκ κι ευχολόγια όπου «στην επόμενη μέρα δεν περισσεύει κανείς», απλά μετατοπίζεται σε ακτίνα εντός 9 χιλιομέτρων όπως ανέφεραν πηγές των ΕΛΤΑ στο εκτενές ρεπορτάζ της Ελευθερίας Τσαλίκη στο News247. «Επιταγές και δέματα τα κανονίζεις όπως, όπως», μουρμουράω, διαβάζοντας πως το υποκατάστημα στο Μούδρο της Λήμνου θα είναι κι αυτό, ένα ακόμη από όσα πρόκειται να κατεβάσουν ρολά.
Αναλογιστείτε πόσες φάσεις δομικού μετασχηματισμού έχετε παρακολουθήσει όλα αυτά τα χρόνια για εταιρείες σαν τα ΕΛΤΑ, και πόσες βέβαια ακολουθούν. Τέτοια εποχή το 2023, διαβάζαμε στη Ναυτεμπορική πως «Το νέο επιχειρησιακό πλάνο που εφαρμόζεται από τον περασμένο Ιούλιο, όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ, Γρηγόρης Σκλήκας, στόχο έχει να μετατρέψει τα ΕΛΤΑ σε μια σύγχρονη, εξωστρεφή και πλήρως ανταγωνιστική εταιρεία ταχυδρομικών υπηρεσιών, που θα ανταποκρίνεται στα νέα δεδομένα της αγοράς. Σύμφωνα με τον ίδιο, ολοκληρώθηκε η αναδιοργάνωση του δικτύου σε 143 σημεία σε όλη τη χώρα, με το κλείσιμο υποστελεχωμένων και ζημιογόνων καταστημάτων, τη μείωση του λειτουργικού κόστους και την καλύτερη αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των ΕΛΤΑ». Από drones που θα έκαναν τις διανομές, και την κίνηση ματ(!) με τη σύνδεση με την Alpha Bank (που θα εκμεταλλευόταν το δίκτυο των ΕΛΤΑ), φτάσαμε το 2024 να διαβάζουμε πως σε οργανωτικό επίπεδο, η αναδιοργάνωση δεν αναμένονταν να φέρει άλλα λουκέτα, ενώ τα 1.000 περίπου καταστήματα θα αυξάνονταν κατά 600 σημεία (shop in shop ή ανεξάρτητα) σε βάθος τριετίας, μέσω συνεργατών (με μέθοδο franchise, αλλά όχι μόνο) και με προϋπόθεση να «κρατήσει» ο όμιλος έναν σημαντικό αριθμό από flagship- καταστήματα σε μεγάλες πόλεις, έλεγαν τα δελτία τύπου σε σχήμα ρεπορτάζ που φώλιαζαν και τις σπόντες για τους αργόσχολους συμβασιούχους ή για την αδυναμία των φθηνότερων ΕΛΤΑ να ανταγωνιστούν τους λοιπούς εγχώριους διανομείς. Περί του τελευταίου, αν λίγο περισσότερη τριβή έχετε με τις αποστολές και τις παραλαβές, έχοντας καρτερήσει στωικά κολλημένα δέματα σε κεντρικά διαλογής των λοιπών ανταγωνιστών ή έχοντας ποδοπατήσει πεταμένα ειδοποιητήρια αδιαφορίας, θα συμφωνήσετε πως πάνω-κάτω όλοι στις ίδιες αποθήκες των χαμένων σούρτα φέρτα πορεύονται, χωρίς να ξεχωρίζει κανείς αισθητά. Παρενθετικά σας παραπέμπω στον Μάκη Παπασημακόπουλο ως τσέο εταιρείας κούριερ, προς επίρρωση των ανωτέρω.
Γιατί τέτοια ξαφνική λαϊκίστικη πρεμούρα θα μου πείτε, δεν είναι δα και ο αγώνας του ’47 να βρεθεί στο Τόρε Μπαρό, εδώ η ελεύθερη αγορά θα δώσει τις λύσεις και τις επιλογές μιας κι οι υπηρεσίες βρίσκονται σε αποδρομή. Ας σημειωθεί το εξής, κρίσιμο για το λογικό αντίλογο των δυσλειτουργιών και των υποβαθμισμένων υπηρεσιών των ΕΛΤΑ. Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, ΑΕ από το 2018, έχουν ορισθεί ως Φορέας Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας έως τις 31/12/2028, σύμφωνα με τον Ν.4053/2012. Έχουν ήδη λάβει, για μια ακόμη φορά, ως κρατική προκαταβολή το ποσό των 12,6 εκατ. ευρώ για την παροχή της καθολικής υπηρεσίας για την τρέχουσα χρήση. Επόμενο είναι να αναρωτηθεί κανείς πως γίνεται καθολική υπηρεσία δίχως καθολική εξυπηρέτηση, αλλά με θεωρητικά μπαλώματα, συρρικνωμένης υποκατάστασης αυτής. Δε γίνεται να πορεύεσαι και με εγκεκριμένη κρατική ένεση τόσων εκατομμυρίων από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, και «είμαι γύρω σου, είμαι πλάι σου, φώναξέ με είμαι για σένα» αλλά στο περίπου, για να επικαλεστώ κι ένα ακόμη άσμα file under: post/letter. Ειδικά, όταν πρόκειται για μια περίπτωση εταιρείας που κουβαλά ιστορίες με σκληρά party στις αμοιβές της διοίκησης, αναθέσεις αμφίβολης νομιμότητας και άλλα πολλά. Όπως και να το κάνεις, δυσκολεύεσαι να δεις πως το πρόβλημα βρίσκεται στο ζημιογόνο υποκατάστημα της Ιτέας ή σε αυτό της Νεάπολης Λακωνίας που εξυπηρετεί μερικούς κοινούς, σχεδόν αόρατους…
➪ Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Bluesky και Instagram.
«Πού να ‘βρω ταχυδρόμο να σου στείλω, θα ‘ρθει χειμώνας και βροχή, δεν έχω στη ζωή κανένα φίλο, κι εσύ μ’ αφήνεις μοναχή», έγραψε ο Νίκος Γκάτσος, μελοποίησε ο Δήμος Μούτσης και τραγούδησε η Βίκυ Μοσχολιού, ετεροχρονισμένο intro και soundtrack από σπόντα για όσους πρόκειται να σιγοβράζουμε αναζητώντας το πλησιέστερο υποκατάστημα των ΕΛΤΑ, έπειτα από την ανακοίνωση για το αιφνίδιο κλείσιμο 204 εξ αυτών σε όλη την Ελλάδα. Αιφνίδιο για την ειδησεογραφική τιτλοφορία, ξαφνικό όσο μια ακόμη άνοδος του τυλιχτού, διότι αν έχετε κι εσείς εβδομαδιαία παρουσία σε αυτά, και τι ήταν μπορετό θα ακούγατε, και τις εξελικτικές λεπτομέρειες θα είχατε εμπεδώσει. Επομένως καμιά έκπληξη, κανένας αιφνιδιασμός, πάλι καλά να λέμε που θα κάνουμε και λίγη αθηναϊκή γυμναστική για να βρούμε το νέο κοντινό ταχυδρομείο μιας άλλης γειτονιάς.
«Η ενδεχόμενη κατάργηση του καταστήματος θα στερήσει ολόκληρη την περιοχή από μια στοιχειώδη και αναγκαία υπηρεσία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την καθημερινότητα των πολιτών: καθυστερήσεις στις συναλλαγές, πρόσθετο κόστος μετακίνησης, ταλαιπωρία και περαιτέρω αποκλεισμό των κατοίκων των χωριών αλλά και των ευπαθών ομάδων. Δεν πρόκειται βεβαίως για μεμονωμένο περιστατικό. Πρόκειται για μια συνολική πολιτική, που στο όνομα της “αναδιάρθρωσης” και της “ανταγωνιστικότητας” οδηγεί σε συρρίκνωση των δημόσιων υπηρεσιών και σε ιδιωτικοποίηση των ταχυδρομείων, στο βωμό της κερδοφορίας», διαβάζω στην ανακοίνωση της δημοτικής αρχής Τυρνάβου, ενός από τους πολλούς δήμους που θα δουν τα υποκαταστήματα των ΕΛΤΑ να κλείνουν, κι ενώ καταλαβαίνω πως τέτοια κείμενα/ψηφίσματα θα καταλήξουν ανεπίδοτα γράμματα για τα πλάνα του Υπερταμείου, μέσα από την ακόμη και παλιομοδίτική τους εκφορά, μπορεί εντούτοις να διαβάσει κανείς την ανθρωπογεωγραφία των θαμώνων μπροστά από τα γκισέ των ΕΛΤΑ και να διακρίνει την υπάρχουσα αναγκαιότητα των «ταχυδρομείων» για όλους αυτούς, ως εναπομείνασες υπηρεσίες ισότιμης πρόσβασης.
Τσεκ-ραβασάκια από τους φίλους των κρατουμένων, εργόσημα που παλεύουν να συμπληρώσουν αλλοδαποί εργαζόμενοι με υπερήλικες εργοδότες, συνταξιούχοι που χαζεύουν τα δελτία σκρατς με το βλέμμα του «ίσως», Ρομά που περιμένουν δίχως χαρτάκι τη σειρά τους (δεν έβγαινε πουλάκι μου), γιαγιάδες με το εγγονάκι και τον κουμπαρά προς ξεκλείδωμα. «Ευάλωτες κοινωνικές ομάδες κι απομακρυσμένες κοινότητες», θα τους έλεγε αλλιώς κάποιος τοπικός πολιτευτής, αλλά πόσο θα άντεχε κι αυτός ο έρμος να ρίξει το βάρος στην τραμπάλα μεταξύ διοικητικής αναδιάρθρωσης και κοινωνικού ρόλου. Τζουμέρκα, Κιάτο, Καβάλα, Αγναντερό, Ορχομενός, Ερέτρια, Γαύριο, Αρναία, πινέζες γνωστές και άγνωστες στο χάρτη, επαρχιακά αποκαΐδια που έχουν καλύφθει με διάφορα διορθωτικά λίφτινγκ κι ευχολόγια όπου «στην επόμενη μέρα δεν περισσεύει κανείς», απλά μετατοπίζεται σε ακτίνα εντός 9 χιλιομέτρων όπως ανέφεραν πηγές των ΕΛΤΑ στο εκτενές ρεπορτάζ της Ελευθερίας Τσαλίκη στο News247. «Επιταγές και δέματα τα κανονίζεις όπως, όπως», μουρμουράω, διαβάζοντας πως το υποκατάστημα στο Μούδρο της Λήμνου θα είναι κι αυτό, ένα ακόμη από όσα πρόκειται να κατεβάσουν ρολά.
Αναλογιστείτε πόσες φάσεις δομικού μετασχηματισμού έχετε παρακολουθήσει όλα αυτά τα χρόνια για εταιρείες σαν τα ΕΛΤΑ, και πόσες βέβαια ακολουθούν. Τέτοια εποχή το 2023, διαβάζαμε στη Ναυτεμπορική πως «Το νέο επιχειρησιακό πλάνο που εφαρμόζεται από τον περασμένο Ιούλιο, όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ, Γρηγόρης Σκλήκας, στόχο έχει να μετατρέψει τα ΕΛΤΑ σε μια σύγχρονη, εξωστρεφή και πλήρως ανταγωνιστική εταιρεία ταχυδρομικών υπηρεσιών, που θα ανταποκρίνεται στα νέα δεδομένα της αγοράς. Σύμφωνα με τον ίδιο, ολοκληρώθηκε η αναδιοργάνωση του δικτύου σε 143 σημεία σε όλη τη χώρα, με το κλείσιμο υποστελεχωμένων και ζημιογόνων καταστημάτων, τη μείωση του λειτουργικού κόστους και την καλύτερη αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας των ΕΛΤΑ». Από drones που θα έκαναν τις διανομές, και την κίνηση ματ(!) με τη σύνδεση με την Alpha Bank (που θα εκμεταλλευόταν το δίκτυο των ΕΛΤΑ), φτάσαμε το 2024 να διαβάζουμε πως σε οργανωτικό επίπεδο, η αναδιοργάνωση δεν αναμένονταν να φέρει άλλα λουκέτα, ενώ τα 1.000 περίπου καταστήματα θα αυξάνονταν κατά 600 σημεία (shop in shop ή ανεξάρτητα) σε βάθος τριετίας, μέσω συνεργατών (με μέθοδο franchise, αλλά όχι μόνο) και με προϋπόθεση να «κρατήσει» ο όμιλος έναν σημαντικό αριθμό από flagship- καταστήματα σε μεγάλες πόλεις, έλεγαν τα δελτία τύπου σε σχήμα ρεπορτάζ που φώλιαζαν και τις σπόντες για τους αργόσχολους συμβασιούχους ή για την αδυναμία των φθηνότερων ΕΛΤΑ να ανταγωνιστούν τους λοιπούς εγχώριους διανομείς. Περί του τελευταίου, αν λίγο περισσότερη τριβή έχετε με τις αποστολές και τις παραλαβές, έχοντας καρτερήσει στωικά κολλημένα δέματα σε κεντρικά διαλογής των λοιπών ανταγωνιστών ή έχοντας ποδοπατήσει πεταμένα ειδοποιητήρια αδιαφορίας, θα συμφωνήσετε πως πάνω-κάτω όλοι στις ίδιες αποθήκες των χαμένων σούρτα φέρτα πορεύονται, χωρίς να ξεχωρίζει κανείς αισθητά. Παρενθετικά σας παραπέμπω στον Μάκη Παπασημακόπουλο ως τσέο εταιρείας κούριερ, προς επίρρωση των ανωτέρω.
Γιατί τέτοια ξαφνική λαϊκίστικη πρεμούρα θα μου πείτε, δεν είναι δα και ο αγώνας του ’47 να βρεθεί στο Τόρε Μπαρό, εδώ η ελεύθερη αγορά θα δώσει τις λύσεις και τις επιλογές μιας κι οι υπηρεσίες βρίσκονται σε αποδρομή. Ας σημειωθεί το εξής, κρίσιμο για το λογικό αντίλογο των δυσλειτουργιών και των υποβαθμισμένων υπηρεσιών των ΕΛΤΑ. Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία, ΑΕ από το 2018, έχουν ορισθεί ως Φορέας Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας έως τις 31/12/2028, σύμφωνα με τον Ν.4053/2012. Έχουν ήδη λάβει, για μια ακόμη φορά, ως κρατική προκαταβολή το ποσό των 12,6 εκατ. ευρώ για την παροχή της καθολικής υπηρεσίας για την τρέχουσα χρήση. Επόμενο είναι να αναρωτηθεί κανείς πως γίνεται καθολική υπηρεσία δίχως καθολική εξυπηρέτηση, αλλά με θεωρητικά μπαλώματα, συρρικνωμένης υποκατάστασης αυτής. Δε γίνεται να πορεύεσαι και με εγκεκριμένη κρατική ένεση τόσων εκατομμυρίων από την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, και «είμαι γύρω σου, είμαι πλάι σου, φώναξέ με είμαι για σένα» αλλά στο περίπου, για να επικαλεστώ κι ένα ακόμη άσμα file under: post/letter. Ειδικά, όταν πρόκειται για μια περίπτωση εταιρείας που κουβαλά ιστορίες με σκληρά party στις αμοιβές της διοίκησης, αναθέσεις αμφίβολης νομιμότητας και άλλα πολλά. Όπως και να το κάνεις, δυσκολεύεσαι να δεις πως το πρόβλημα βρίσκεται στο ζημιογόνο υποκατάστημα της Ιτέας ή σε αυτό της Νεάπολης Λακωνίας που εξυπηρετεί μερικούς κοινούς, σχεδόν αόρατους…
➪ Ακολουθήστε το OLAFAQ στο Facebook, Bluesky και Instagram.




