«Με λένε Στέφανο, είμαι αυτοδημιούργητος και γκέι».
Αυτό δήλωσε προ ημερών ο υποψήφιος για την προεδρία του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Στέφανος Κασσελάκης.
Το τι ακολούθησε, είναι γνωστό: μέσα σε 48 ώρες το όνομα και το επώνυμό του έγιναν trending σε όλα τα social media, γράφτηκαν τα μύρια όσα (θετικά ή αρνητικά) γι’ αυτόν ενώ έγιναν μέχρι και stand up σκετσάκια από πολλούς εγχώριους (wannabe και μη) κωμικούς.
Μετά, ο κ. Κασσελάκης επανήλθε και έδωσε μέχρι και μια επίσημη απάντηση στις επιθέσεις που δέχθηκε με αφορμή συνέντευξη στην οποία απέφυγε να τοποθετηθεί σε ερώτηση δημοσιογράφου.
Στην δήλωσή του, ο κ. Κασσελάκης αναφέρει: «Χθες, από τα Χανιά, έδωσα μία συνέντευξη, απαντώντας ‘δεν ξέρω, θα επανέλθω’ σε μια ερώτηση. Κάποιοι αντέδρασαν λες και είναι τραγικό για έναν πολιτικό να απαντάει κατ’ αυτό τον τρόπο! Καταρχάς, θα δηλώσω ξανά ότι ΔΕΝ είμαι επαγγελματίας πολιτικός και ότι προέρχομαι από την εργασία και την κοινωνική ζωή. Όλοι αυτοί που είναι επαγγελματίες πολιτικοί και ξέρουν τα πάντα, ας μας απαντήσουν, λοιπόν, για ποιο λόγο έχουν φέρει τη χώρα μας σ’ αυτή την κατάσταση, με το πιο ακριβό ηλεκτρικό ρεύμα, με τρένα να συγκρούονται μεταξύ τους, με την πιο μεγάλη φωτιά στην ιστορία της Ε.Ε.; Ο λαός δικαιούται να έχει ένα άτομο στην ηγεσία που θα του λέει την αλήθεια. Σε ό, τι με αφορά, δίνω το λόγο μου, ότι θα συνεχίσω να λέω την αλήθεια. Έχω καθαρά χέρια. Όσο και να μας χτυπάνε οι άλλοι, όσο και να θέλουν να αμαυρώσουν το όνομα ενός ανθρώπου ο οποίος δεν έχει καμία εξάρτηση, ο κόσμος είναι αυτό που μου δίνει δύναμη. Πολύ απλά, δεν είμαι τίποτα χωρίς αυτόν».
Υπάρχει μια λίστα βημάτων που αν την ακολουθήσεις πιστά, γίνεσαι διάσημος και γνωστός, παρόλο που μέχρι πριν μερικά 24ωρα δεν σε γνώριζε (σχήμα λόγου) ούτε καν ο θυρωρός της πολυκατοικίας σου;
Υπάρχουν κάποια πολύ συγκεκριμένα «σκαλοπάτια» που αν τα πατήσεις και ανέβεις, αυτοστιγμεί διεκδικείς τον επίζηλο τίτλο της «διασημότητας» (έστω και αν αυτή δεν ισούται απαραίτητα με «δημοφιλία»);
1. Εμφανιστείτε εντελώς ξαφνικά, χωρίς να σας περιμένει κανείς.
Λέμε συχνά «πολιτικός στίβος» επειδή και στην πολιτική ισχύει ό,τι και στις κούρσες των 10.000 μέτρων στο κανονικό στίβο που κάποιος κάνει τον «λαγό» και κάποιος είναι ο μουλωχτός της υπόθεσης και εμφανίζεται ξαφνικά, από εκεί που δεν το περιμένει ο προπορευόμενος αθλητής. Λίγο πριν την τελευταία στροφή και την τελική ευθεία των 100 μέτρων, λίγο πριν το νήμα του τερματισμού, τότε έχει το νόημα να κάνεις την εμφάνισή σου, ακολουθώντας επικοινωνιακές κινήσεις χειρουργικής ακριβείας. Η τακτική του «εξαπιναίως» είναι χρήσιμη τόσο στον κανονικό, όσο και στον πολιτικό στίβο καθώς δίνεις στον εαυτό σου το τακτικιστικό πλεονέκτημα του αιφνιδιασμού και, αντίστροφα, στους αντιπάλους σου το μειονέκτημα της αδυναμίας αντίδρασης. Δεν σε είδαν ποτέ τους να έρχεσαι. Δεν σε πήραν πρέφα ποτέ. Τους αιφνιδίασες. Συγχαρητήρια. Τώρα θα μιλάνε όλοι για σένα, τον Καπετάν Φάντη Μπαστούνι.
2. Ισχυριστείτε ότι «κάνετε τα πάντα για τους άλλους και το κοινωνικό σύνολο».
Ο αλτρουισμός είναι πάντα καλός οδηγός ζωής – τουλάχιστον στα μάτια των άλλων. Κοτζάμ Μητέρα Τερέζα έκλεβε χρήματα και παντελόνιαζε εκατομμύρια δολάρια πίσω από το προσωπείο της «κοινωνικής προσφοράς». Η μισή ιστορία της ανθρωπότητας βασίζεται πάνω στην άδολη δοτικότητα του μέσου ανθρώπου που απλά «θέλει να βελτιώσει το κοινωνικό σύνολο». Ετσι θολά, δίχως γνώση και (συμ)μόρφωση. Αυτός ο ίδιος άνθρωπος που αφενός ουδέποτε ρώτησε το ίδιο το κοινωνικό σύνολο κατά πόσο θέλει να σωθεί (η Ελλάδα π.χ. είναι εδώ και μερικά χρόνια, από το 2015 περίπου, μια τελειωμένη υπόθεση, καθώς δεν θέλει να σωθεί με τίποτα) και αφετέρου δεν γνωρίζει και ο ίδιος και δεν έχει απόλυτη επίγνωση του τι απαιτείται για να προσφέρει και να αλλάξει το κοινωνικό σύνολο (δηλαδή ριζικές τομές στην συνολικότερη κοινωνικοπολιτική νοοτροπία και όχι απλά λεφτά ή τεχνοκρατικά σχέδια αμφιβόλου χρησιμότητας και αισθητικής). Κυρίως να θυμάστε ότι οι άνθρωποι αγαπάνε πάντα έναν Μεσσία, με ό,τι ρούχα και ενδυμασία έρχεται αυτός – απλώς στο πίσω μέρος του εγκεφάλου σας, ως τυπικοί πάσχοντες από το σύνδρομο του Μεσσία, να έχετε υπόψη σας ότι αν αποτύχετε, ενδεχομένως και να «σταυρωθείτε».
3. Εκτεθείτε διαρκώς (και όχι ανεπανόρθωτα).
Η «εμπορική αξία» του καθενός από εμάς δεν διαδίδεται όπως στο παρελθόν. Διαδίδεται από τους ιστότοπους κοινωνικής δικτύωσης και τα ΜΜΕ. Είναι σχεδόν σαν να έχουμε επιστρέψει στις «παλιές, καλές μέρες» που οι καταστηματάρχες είχαν προσωπικές σχέσεις με όλους τους πελάτες τους. Και καθώς αυτές δεν μπορούν πλέον να είναι «πρόσωπο με πρόσωπο» [αλλά να είναι ισχυρές σχέσεις παρ’ όλα αυτά], οι σημερινοί ψηφιακοί καταναλωτές απαιτούν το χτίσιμο αυτών των σχέσεων. «Εισάγετε» την προσωπικότητά σας σε ό,τι κάνετε στο Διαδίκτυο αλλά και στην πραγματική ζωή. Αν δραστηριοποιείστε σε μια επιχειρηματική θέση, διοργανώστε εκδηλώσεις, φτιάξτε βίντεο και ανεβάστε τα παντού. Κάντε ό,τι μπορείτε για να διαδώσετε το brand του ονόματός σας και της όποιας φήμης σας, ακόμη και όταν η περίσταση είναι άκαιρη ή αχρείαστη. Κοινώς, να έχετε πάντα κάτι να πέιτε, κάτι να σχολιάσετε, κάπου να «πεταχτείτε» να κάνετε την παρέμβασή σας. Επινοήστε μια (πραγματική ή fake) περσόνα που οι άνθρωποι θα περιμένουν με ανυπομονησία κάθε μέρα – πράγματα και χαρακτηριστικά που θα τους «τραβήξουν» σε εσάς.
4. Παρέχετε δωρεάν και δημόσιο περιεχόμενο ανεξαρτήτως ποιότητας και αισθητικής.
Πρέπει να βρούμε φτηνούς τρόπους για να γίνουμε διάσημοι. Δεν μπορούμε να στηριχτούμε στην τηλεόραση – αυτή η τακτική ανήκει στο παρελθόν. Φτιάξτε μια ιστοσελίδα και προφίλ μστα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αναμείξτε το «κοινό» σας σε ό,τι κάνετε ή αναρτάτε. Τι θέλουν οι άνθρωποι που σας (παρ)ακολουθούν; Θέλουν λίγη διασκέδαση και λίγη εκπαίδευση και το θέλουν με ελκυστικούς τρόπους. Ακόμα και αν η θέση / άποψή σας σάς φαίνεται «βαρετή», υπάρχει τρόπος να αλληλεπιδράσετε με το κοινό σας με επιτυχία και να αξιοποιήσετε το κύρος σας. Απλά, προσφέροντας δωρεάν λεπτομερείς πληροφορίες για κάθε πτυχή που σχετίζεται με σας και τον χαρακτήρα σας ή την προσωπικότητά σας. Χτίστε μια βάση οπαδών και θαυμαστών και αυτή η βάση θαυμαστών θα φτάσει στα κοινά της, αρκεί το περιεχόμενό σας να είναι εξαιρετικό. Οι άνθρωποι συνηθίζουν να μοιράζονται μεταξύ τους ό,τι είναι δωρεάν και ό,τι παρέχεται δημόσια. Δώστε λοιπόν πράγματα που να είναι «δωρεάν και δημόσια».
5. Εργαστείτε άοκνα και καθημερινά για τη φήμη σας.
Αυτό θέλει πολύ δουλειά – το να μείνεις «στον αφρό» της δημοσιότητας και της διασημότητας και να απασχολείς διαρκώς τα ΜΜΕ κια τα social media με την περσόνα σου. Πρέπει να είσαι διατεθειμένος να έχεις μια ομάδα επικοινωνιολόγων που να τροφοδοτούν συνεχώς με δηλώσεις σου (επί παντός επιστητού) και σχόλια (για κάθε μείζον ή ελάσσον θέμα της επικαιρότητας) την δημόσια σφαίρα. Δεν είναι ανάγκη οι δηλώσεις να είναι σοβαρές ή βαρύνουσας σημασίας. Αρκεί να υπάρχουν «εκεί έξω» και να διαμοιράζονται και να κυκλοφορούν στο cloud. Αλλά πρέπει να δεσμευτείς με συνέπεια να κάνεις κάτι κάθε μέρα για να προωθήσις τη φήμη σου. Αν το κάνεις αυτό για έναν συγκεκριμένο χρονικό διάστημα (όχι απαραίτητα μεγάλο), θα εκπλαγείς με το πόσο διάσημος έχεις γίνει στο κοινό σου. Επίσης, μην ξεχάσετε να αναπτύξετε στενές σχέσεις (επί πληρωμή ή μη) με φορείς επιρροής, δηλαδή τους πάσης φύσεως influencers του διαδικτύου. Καλλιεργήστε αυτές τις σχέσεις. Και οι influencers αυτοί μπορούν να σας συστήσουν σε άλλους influencers. Από εκεί και πέρα, the sky is the limit. Ο ουρανός της διασημότητας σάς ανήκει ολοκληρωτικά.