Σήμερα, Τετάρτη 29 Μαίου 2024, οι πύλες του ΗΣΑΠ θα είναι ανοιχτές μόνο για τους κατόχους εισιτηρίων για τον αγώνα Ολυμπιακού-Φιορεντίνα και για κανέναν άλλον, αφού αποφασίστηκε -προφανώς μετά από συνεννόηση των αρμοδίων υπουργείων- ότι η γραμμή 1 του μετρό πρέπει να χρησιμοποιηθεί αποκλειστικά για τη μεταφορά των φιλάθλων και μάλιστα μόνο του Ολυμπιακού γιατί για τη μεταφορά των φιλάθλων της Φιορεντίνα θα επιστρατευτούν -τα επίσης δημόσια- οχήματα της ΟΣΥ.

Ας δούμε όμως πιο συγκεκριμένα τι θα συμβεί στην πράξη σε λίγη ώρα.

Οι φίλαθλοι του Ολυμπιακού που έχουν εξασφαλίσει νόμιμο εισιτήριο (κόκκινο), θα επιβιβαστούν στον ηλεκτρικό από τον σταθμό Νέο Φάληρο (Σ.Ε.Φ.), όσοι έχουν προμηθευτεί «λευκό» εισιτήριο και διαμένουν στο κέντρο της Αθήνας μπορούν να επιβιβαστούν σε συρμούς στον σταθμό Θησείο, ενώ όσοι διαμένουν στα βόρεια του νομού, μπορούν να επιβιβάζονται στον σταθμό Ειρήνη (Ο.Α.Κ.Α). Η μετακινηση των φιλάθλων θα γίνει απευθείας, χωρίς να πραγματοποιηθούν ενδιάμεσες στάσεις.

Όσον αφορά τους φιλάθλους της Φιορεντίνα, οι οποίοι αναμένεται να ξεπεράσουν τα 7000 άτομα, που διαθέτουν μπλε εισιτήρια αυτοί θα συγκεντρωθούν σε διαφορετικό Fan Meeting Point και συγκεκριμένα στο Ο.Α.Κ.Α., και θα μεταφερθούν συνοδεία αστυνομικών με λεωφορεία του Ο.Σ.Υ. από και προς το γήπεδο.

Να υπενθυμίσουμε ότι με απόφαση της κυβέρνησης και της διοίκησης του Νοσοκομείου Ευαγγελισμός, το μεγαλύτερο νοσοκομείο της Αττικής βρίσκεται σε τριήμερη 24ωρη ετοιμότητα, από τις 28 Μαΐου μέχρι και αύριο, ώστε να εξυπηρετεί, εφόσον χρειαστεί, κατά απόλυτη προτεραιότητα τους VIP επισκέπτες της χώρας για τον τελικό του Conference League.

Ο Ολυμπιακός θα βρεθεί για πρώτη φορά στην ιστορία του σε τελικό ευρωπαϊκής διοργάνωσης. Ένας στόχος που πρωτοξεκίνησε το μακρινό 1959, όταν πριν από 65 χρόνια οι Πειραιώτες γνώρισαν για πρώτη φορά την Ευρώπη, αντιμετωπίζοντας τη Μίλαν στο Κύπελλο Πρωταθλητριών. Όπως ανέφερε η ομάδα του Ολυμπιακού μέσω των social media: «Η μέρα που όλοι περιμέναμε έφτασε, φοράμε τα ερυθρόλευκα και τα κασκόλ μας και στηρίζουμε με τη φωνή μας τον… ΘΡΥΛΟ ΜΑΣ ΣΤΟΝ ΤΕΛΙΚΟ! ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ ΜΙΑ ΓΡΟΘΙΑ! ΜΕ ΕΝΑ ΟΝΕΙΡΟ ΤΡΕΛΟ!».

Ένας τόσο μεγάλος αγώνας απαιτεί ένα πλέγμα μέτρων και ρυθμίσεων που ήδη έχουν ληφθεί από την αστυνομία, όμως η πρωτοφανής απόφαση να χρησιμοποιηθεί ένα δημόσιο μέσο που έχει δημιουργηθεί για την εξυπηρέτηση των πολιτών και, πιο συγκεκριμένα των λαϊκών στρωμάτων, μπορεί να θεωρηθεί ως μέτρο ασφαλείας;

Τι έχει συμβεί σε άλλες διοργανώσεις

Η UEFA πέρυσι κατηγορήθηκε ότι συμπεριφέρθηκε στους οπαδούς στον τελικό του Champions League (Manchester City εναντίον Inter) στην Κωνσταντινούπολη σαν να ήταν «βοοειδή». Μετά το τέλος του αγώνα, ο οποίος καθυστέρησε να ξεκινήσει, οι φίλαθλοι υπέστησαν μία τεράστια ταλαιπωρία για να επιστρέψουν στα ξενοδοχεία στο κέντρο της πόλης.

Τα λεωφορεία τα οποία ήταν δωρεάν, τελικά δεν μπόρεσαν να εξυπηρετήσουν όλους τους φιλάθλους, με αποτέλεσμα πολλοί να περιμένουν για περισσότερο από μίαμιση ώρα σύμφωνα με τη Guardian, ενώ κάποιοι φίλαθλοι είπαν ότι δεν μπόρεσαν ούτε να μπουν σε λεωφορείο και χρεώθηκαν έως και 300 ευρώ (256 £) για ένα ταξί από την απομακρυσμένη περιοχή İkitelli στα δυτικά προάστια της μεγάλης τουρκικής πόλης. Μία διαδρομή που όμως θα κόστιζε κανονικά περίπου 15€.

Ένα άλλο ρεπορτάζ ανέφερε ότι το μποτιλιάρισμα στους δρόμους ήταν τόσο μεγάλο που για να φτάσει ο κόσμος στο στάδιο και να προλάβει την έναρξη του αγώνα, έπρεπε περπατήσει αρκετά χιλιόμετρα. Σίγουρα σε αυτή την περίπτωση η διοργάνωση δεν ήταν επιτυχημένη, τουλάχιστον η προηγούμενη του Παρισιού, το 2022, ήταν κάπως καλύτερη.

Ο τότε τελικός του Champions League, Ρεάλ Μαδρίτης – Λίβερπουλ, διεξήχθη στο Stade de France και, όπως και στην Ελλάδα, είχαν φροντίσει να υπάρχουν διαφορετικές εκκινήσεις για τους οπαδούς της κάθε ομάδας και όλοι τους μετακινήθηκαν με το μετρό. Βέβαια, όταν βγήκαν από το μετρό και πλέον μετακινούνταν πεζοί, οι φίλαθλοι κατέληξαν να συνωστίζονται, με αποτέλεσμα να μην είναι ορατή πλέον η διαδρομή που έπρεπε να ακολουθήσουν για την εκάστοτε είσοδο. Αρκετοί ακολούθησαν άλλη διαδρομή με αποτέλεσμα σύντομα να έρθει το χάος, ενώ λίγο αργότερα ξεκίνησε η χρήση δακρυγόνων.

Βέβαια, το πραγματικά απόλυτο χάος επικράτησε στο Wembley κατά τη διεξαγωγή του Euro 2020. Η μετακίνηση των οπαδών γινόταν μέσω μετρό, λεωφορείων, αλλά και αυτοκινήτων, χωρίς να επηρεάζεται αισθητά η μετακίνηση των υπόλοιπων πολιτών. Σε αυτή την περίπτωση δεν ήταν το πρόβλημα η μετακίνηση, αλλά η εμφάνιση περίπου 6.000 οπαδών που δεν είχαν εισιτήριο και ήθελαν να μπουν στο γήπεδο για να δουν τον αγώνα. Οι 2000 εξ αυτών, τα κατάφεραν.

Μεγάλος μέρος των φιλάθλων ήταν υπό την επήρεια αλκοόλ και ναρκωτικών ουσιών και οι σκηνές βίας που εκτυλίχθηκαν ήταν τόσο πρωτόγνορες που πολλοί χαρακτήρισαν εκείνη την ως «εθνική ημέρα ντροπής». Εννοείται ότι και οι συρμοί του μετρό δε γλίτωσαν τους βανδαλισμούς.

Σε καμία από αυτές ή άλλες διοργανώσεις δεν υπήρξε αναφορά για απαγόρευση χρήσης των Μ.Μ.Μ. από τους πολίτες. Ακόμα κι αν οι φίλαθλοι ταλαιπωρήθηκαν, οι πολίτες φαίνεται να μην επηρεάστηκαν, τουλάχιστον όχι τόσο στο βαθμό που θα επηρεαστούν εκατομμύρια κάτοικοι σήμερα.

Ταλαιπωρία για εκατομμύρια πολίτες

Οι περίπου 35.000 κάτοικοι του δήμου Νέας Φιλαδέλφειας – Νέας Χαλκηδόνας θα έχουν τη δυνατότητα να επιστρέψουν στο σπίτι τους μόνο πεζοί, αφού υπάρχει διακοπή της κυκλοφορίας σε πολλούς από τους κεντρικούς δρόμους της περιοχής.

Αν και υπήρξε μία αρκετά μακροσκελής ανακοίνωση για τη μετακίνηση των φιλάθλων οι οποίοι έχουν πληρώσει εκατοντάδες μέχρι και 3.500€ στη μαύρη αγορά για να πάνε στον ιστορικό αγώνα, για τους πολίτες δεν υπήρξε σχετική ανακοίνωση – γιατί μάλλον ξέρουν ότι είναι μαθημένοι στην ταλαιπωρία.

Ωστόσο, είναι η πρώτη φορά χρονικά που οι πολίτες δεν έχουν πρόσβαση στο δημόσιο αγαθό της μεταφοράς, το οποίο πληρώνουν από την τσέπη τους, όχι για συνδικαλιστικούς λόγους, αλλά για να πετύχει η κυβέρνηση το πολυπόθητο success story, το οποίο έχει απόλυτη ανάγκη μετά από τα αιματηρά επεισόδια και τη δολοφονία του Μιχάλη Κατσούρη πέρυσι τον Αύγουστο από τους χούλιγκανς Κροάτες.

Τα δημόσια Μ.Μ.Μ. (η γραμμή 1 και τα λεωφορεία της Ο.Σ.Υ.) μετατρέπονται σε πριβέ μεταφορικά μέσα, ενώ οι πολίτες θα πρέπει να βγάλουν την άκρη μόνοι τους για το πως κινηθούν όλο αυτό το χρονικό διάστημα για τις εργασίες τους, για τις υποχρεώσεις τους αλλά γενικά, για τις ανάγκες τους. Και η απόσταση είναι μεγάλη όπως βλέπουμε στον χάρτη που ακολουθεί.

φίλαθλοι
Πηγή: Documento

Να υπενθυμίσουμε ότι τα Μ.Μ.Μ. δε χρησιμοποιούνται από την ελίτ, αλλά από τα μεσαία και τα χαμηλά οικονομικά στρώματα. Αυτά που ο μισθός τους δεν τους φθάνει για τον μισό μήνα, σύμφωνα με έρευνες. Αυτά που κατά πάσα πιθανότητα θα πρέπει να περπατήσουν μέχρι το σπίτι τους, μιας και είναι τέλος του μήνα και το πιο πιθανό είναι να μη διαθέτουν χρήματα για ταξί.

Γιατί μετά τον σταθμό Αττική δεν υπάρχει κάποια σύνδεση των σταθμών με άλλη γραμμή του μετρό, και τα λεωφορεία σε πολλές περιπτώσεις δεν εξυπηρετούν όλες τις περιοχές. Οπότε, αναγκαστικά, θα πρέπει να διανύσουν πολλά χιλιόμετρα… περπατώντας.

Εν τω μεταξύ, δεν είναι τυχαίο ότι επέλεξαν να κινηθούν οι οπαδοί του Ολυμπιακού με τον γνωστό ηλεκτρικό και όχι οι οπαδοί της Φιορεντίνα. Με την κατάσταση που επικρατεί στους συρμούς, οι οποίοι έχουν αφεθεί στην τύχη τους για δεκαετίες, θα γινόμασταν ρεζίλι στους γείτονες Ιταλούς.

Βάζουμε στοίχημα ότι τα λεωφορεία της Ο.Σ.Υ. που επέλεξαν για την μετακίνηση των Ιταλών φιλάθλων είναι από το νέο στόλο και αυτά με τα εκατομμύρια χιλιόμετρα, τα άφησαν για τους πολίτες, οι οποίοι σήμερα έχουν λιγότερα δικαιώματα, απ’ ό,τι αποδεικνύεται.

Τόσο η συγκοινωνία, όσο και ένα μέρος της ιατρικής περίθαλψης, σήμερα είναι για τους λίγους, που έχουν πληρώσει αρκετά χρήματα για να δουν έναν αγώνα ενός κατά τ’ άλλα λαϊκού αθλήματος. Ακόμα και το ποδόσφαιρο πλέον είναι για τους λίγους. Είναι προνόμιο το να μπορείς να παρακολουθήσεις ζωντανά τον τελικό της αγαπημένης σου ομάδας.

Βέβαια, αντί να παρέχουν στους φιλάθλους τα δημόσια μέσα, που υπάρχει κίνδυνος να βανδαλιστούν και μετά οι πολίτες να αναγκαστούν να πληρώσουν για την επισκευή τους, η κυβέρνηση ή η διοργάνωση θα μπορούσε να παρέχει πούλμαν για τη μετακίνησή τους, ακόμα κι αν χρειαζόταν να πληρώσουν ένα μικρό αντίτιμο. Θα μπορούσε να ακολουθήσει δηλαδή το παράδειγμα της Σκωτίας και να εφαρμόσει τους ίδιους κανόνες για την ασφαλή διεξαγωγή του αγώνα:

– Τα λεωφορεία δεν θα επιτρέπεται να σταματούν σε απόσταση 10 μιλίων από το στάδιο πριν ή μετά τον αγώνα χωρίς άδεια
– Τα λεωφορεία θα απαγορεύεται να κάνουν στάση σε παμπ, εκτός εάν το αλκοόλ “πωλείται βοηθητικό σε ένα σημαντικό γεύμα” και θα πρέπει να ζητηθεί άδεια από το DFO
– Τα λεωφορεία θα έπρεπε να φτάσουν στο γήπεδο «όχι νωρίτερα από δύο ώρες πριν και το αργότερο μία ώρα πριν από την προγραμματισμένη έναρξη του αγώνα».
– Θα πρέπει να ζητηθεί άδεια από την αστυνομία για την παραλαβή επιβατών σε στάσεις στο δρομολόγιο
– Τα λεωφορεία θα πρέπει να εγκαταλείψουν το γήπεδο εντός 30 λεπτών από το τέλος του αγώνα

Με τη βοήθεια της τροχαίας η μετακίνηση των λεωφορείων θα γινόταν απρόσκοπτα μέσω του Κηφισού για τους οπαδούς Ολυμπιακού και μέσω της Αττικής Όδου για τους οπαδούς της Φιορεντίνα, ενώ οι πολίτες θα μετακινούνταν απροβλημάτιστα χωρίς να νιώθουν παρείσακτοι μέσα στην ίδια τους πόλη.