Ένας από τους πρώτους σημαντικούς οργανισμούς μέσων ενημέρωσης που δήλωσε στις αρχές του έτους ότι θα δοκιμάσει τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης για τη δημιουργία περιεχομένου ήταν το BuzzFeed. Σε ένα εσωτερικό του σημείωμα, ο διευθύνων σύμβουλος του BuzzFeed, ο Jonah Peretti δήλωσε:
«Το 2023, θα δείτε περισσότερο περιεχόμενο εμπνευσμένο από την Τεχνητή Νοημοσύνη να μετατοπίζεται από το στάδιο της Έρευνας & Ανάπτυξης σε μέρος μιας βασικής μας δραστηριότητας, βελτιώνοντας την εμπειρία των quiz μας, ενημερώνοντας τον καταιγισμό ιδεών μας και εξατομικεύοντας το περιεχόμενο που ετοιμάζουμε για το κοινό μας».
Τι ωραία, μπράβο στο Buzzfeed. Όλοι, κουνήσαμε συγκαταβατικά τα κεφάλια μας γιατί καταλάβαμε ότι τα quiz θα γίνουν πιο ψαρωτικά και έτοιμα να δεχθούν μερικά χιλιάδες περισσότερα κλικ, αλλά το θέμα είναι ότι το BuzzFeed δεν περιόρισε την τεχνητή νοημοσύνη μόνο στο δωμάτιο της σύνταξης όπου φτιάχνονται τα κουίζ εδώ και πολύ καιρό. Αποκαλύφθηκε ότι η εταιρεία έχει ήδη χρησιμοποιήσει της Τεχνητή Νοημοσύνη για να δημιουργήσει μερικούς (πραγματικά αδιάφορους) τουριστικούς οδηγούς, όπως αποκάλυψε ένα (πιο) έξυπνο ρεπορτάζ του Futurism.
Βέβαια, λίγους μήνες αργότερα, η μετάβαση από τους ανθρώπους στις μηχανές βρίσκεται ήδη σε πλήρη εξέλιξη.
. . .
Στις 20 Απριλίου, το BuzzFeed ανακοίνωσε ότι κλείνει ό,τι είχε απομείνει από το BuzzFeed News, σηματοδοτώντας το τέλος του βραβευμένου ειδησεογραφικού του τμήματος που κάποτε προσπαθούσε να ανατρέψει την παραδοσιακή δημοσιογραφία αφήνοντας σε μεγάλο βαθμό τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η εταιρεία επικαλέστηκε πολλούς λόγους: σκληρότερες συνθήκες της αγοράς, μεταβαλλόμενες συνήθειες του κοινού, η αποτυχημένη εισαγωγή στο χρηματιστήριο και η σκληρή αλήθεια ότι η δημοσίευση ειδήσεων υψηλής ποιότητας είναι ένα επιχειρηματικό μοντέλο που δεν συγχωρεί. Οι περικοπές επεκτείνονται πέρα από την αίθουσα σύνταξης, με επιπλέον 15% του προσωπικού να απολύεται. Σηματοδοτεί ένα ακόμη βήμα στην πτώση της εταιρείας BuzzFeed – η μετοχή της, που κάποτε αποτιμούνταν σε 1,7 δισεκατομμύρια δολάρια, βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση από τότε που η εταιρεία εισήχθη στο χρηματιστήριο τον Δεκέμβριο του 2021. Σύμφωνα με τον Guardian, η επιχείρηση αξίζει λιγότερο από 100 εκατομμύρια δολάρια.
Φυσικά, εννοείται ότι το BuzzFeed δεν είναι το μόνο μέσο που αγωνίζεται -είναι γνωστό σε όλους ότι τόσο τα διαδικτυακά μέσα ενημέρωσης όσο και η ίδια η δημοσιογραφία περνούν πολύ δύσκολες στιγμές.
Τον Ιανουάριο το Vox απέλυσε το 7% του προσωπικού του. Τον Απρίλιο, το Insider ανακοίνωσε ότι μειώνει το 10% των υπαλλήλων του. Την περασμένη εβδομάδα, το Vice ανακοίνωσε ότι απολύει 100 άτομα προσωπικό στο πλαίσιο αναδιάρθρωσης. Τώρα υπάρχουν φήμες ότι ολόκληρη η επιχείρηση οδεύει προς πτώχευση.
Ενώ οι περισσότερες από αυτές τις απολύσεις και τις αναδιαρθρώσεις οφείλονται στις δύσκολες συνθήκες που αντιμετωπίζουν οι εταιρείες μέσων ενημέρωσης, αρκετές από αυτές έγιναν με μια πιο ανησυχητική χροιά. Γιατί;
Σε εκείνο το memo, λοιπόν, προς το προσωπικό του BuzzFeed, η εταιρεία δεν μίλησε μόνο για μείωση του προσωπικού, αλλά έστριψε το μαχαίρι λίγο παραπάνω μέσα στην πληγή, επιβεβαιώνοντας ότι διπλασιάζει τη χρήση Τεχνητής Νοημοσύνης, στην ίδια παράγραφο:
«Οι αλλαγές που πραγματοποιεί σήμερα η επιχείρησή μας επικεντρώνονται στην αύξηση της ταχύτητας και της αποτελεσματικότητας των προσφορών, στον εξορθολογισμό της προϊόντικής γραμμής μας, στον διπλασιασμό των δημιουργών και στην εισαγωγή βελτιώσεων τεχνητής νοημοσύνης σε κάθε πτυχή της διαδικασίας πωλήσεών μας».
Επιπλέον, αναφέρθηκε (στο ίδιο υπόμνημα) για άλλη μια φορά, η δήλωση ότι η επιχείρηση «θα φέρει περισσότερη καινοτομία στους πελάτες με τη μορφή δημιουργών, τεχνητής νοημοσύνης και πολιτιστικών στιγμών (cultural moments)». Δηλαδή, η εταιρεία φαίνεται να ορίζει την καινοτομία ως την απλοποίηση και την παραγωγή περιεχομένου που δημιουργείται από Τεχνητή Νοημοσύνη με χαμηλό προϋπολογισμό. Μιλάμε για πραγματικά καινοτόμες ιδέες.
Ένα παρόμοιο μήνυμα ήταν γραμμένο και στις απολύσεις του Insider. Οι απολύσεις ήρθαν μόλις μια εβδομάδα αφότου τα υπομνήματα ενθάρρυναν τους υπαλλήλους να πειραματιστούν με το ChatGPT. «Η Τεχνητή νοημοσύνη στην Insider: Μπορούμε να τη χρησιμοποιήσουμε για να γίνουμε ταχύτεροι και καλύτεροι», έγραφε το θέμα ενός εσωτερικού email προς τους υπαλλήλους, screenshots του οποίου κοινοποιήθηκαν στο Twitter. Το email ανέφερε ότι το ChatGPT «μπορεί να γίνει το “ποδήλατο του μυαλού μας», ό,τι κι αν σημαίνει αυτό, ενώ αποκαλύφθηκε επίσης ότι ο αρχισυντάκτης το χρησιμοποιούσε για να πλέξει το εγκώμιό του, λέγοντας: «Έχω περάσει πολλές ώρες εργασίας με το ChatGPT και μπορώ ήδη να πω ότι η πρόσβαση σε αυτό θα με κάνει καλύτερο παγκόσμιο αρχισυντάκτη». Στη συνέχεια, μία εβδομάδα αργότερα, το 10% του προσωπικού του καλύτερου παγκόσμιου αρχισυντάκτη απολύθηκε!
In a lengthy note to staff this morning, Insider EIC @nichcarlson says the publication will begin experimenting with how to use AI for reporting and editing. Here are parts of the memo: pic.twitter.com/DooqYWaWEc
— Max Tani (@maxwelltani) April 13, 2023
Βέβαια, ενώ το υπόμνημα του Insider άναψε το πράσινο φως για τη χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης, αξίζει να αναφερθεί ότι ήταν και γεμάτο προειδοποιήσεις σχετικά με την μεγάλη και πιο κρίσιμη, ίσως, προειδοποίηση η οποία τροφοδοτεί την μεγάλη μας ανησυχία: οι πληροφορίες που δίνονται από το ChatGPT δεν μπορούν να θεωρηθούν αξιόπιστες. Το υπόμνημα αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «δεν μπορούμε να εμπιστευτούμε τη γενεσιουργό ΤΝ ως πηγή αλήθειας». Ωστόσο, στις ίδιες παραγράφους, ενθαρρύνει ενεργά τη χρήση της. Αλλά, με τη δημοσιογραφία, έτσι όπως την έχουμε μάθει να βασίζεται στην αλήθεια, στη δέουσα επιμέλεια, στη μη προκατειλημμένη αναφορά, το να της βάζεις μέσα ένα chatbot, με ελάχιστη κατανόηση, οποιασδήποτε από αυτές τις έννοιες είναι η τέλεια συνταγή για την καταστροφή της.
Ωστόσο, οι πρόσφατες απολύσεις καταδεικνύουν τη βιωσιμότητα μιας δημοσιογραφίας που υποστηρίζεται από την τεχνητή νοημοσύνη. Σε κάποιες περιπτώσεις, χρησιμεύει περισσότερο ως υποκατάστατο παρά ως βοήθημα. Καθώς περνούν οι μήνες, περισσότερες επιχειρήσεις μέσων ενημέρωσης θα πειραματιστούν όλο και περισσότερο, και φυσικά περισσότεροι άνθρωποι θα απολυθούν. Δεν οδηγεί κάπου αλλού όλο αυτό, δυστυχώς, αυτό θα είναι το αποτέλεσμα. Επειδή ο χρόνος είναι χρήμα και οι εκδοτικές επιχειρήσεις είναι τόσο ταμειακά ταλαιπωρημένες. Γι’ αυτό θα προτιμήσουν να αντικαταστήσουν την ανθρώπινη εργασία με ρομπότ παρά να βρουν τρόπο να λύσουν το ελαττωματικό παράδειγμα της παραγωγής περιεχομένου υψηλής ποιότητας.
Έχοντας ζήσει από μέσα όλη την αυτήν τη δημιουργική αναστάτωση που έφερε κάποτε η γέννηση του κυβερνοχώρου μπορώ με σιγουριά να πω ότι αυτό που θα ακολουθήσει στην εποχή του ChatGPT είναι πιθανό να είναι εξίσου ανατρεπτικό, αλλά αμφιβάλλω αν θα είναι τόσο χαρούμενο και τόσο δημιουργικά, χαοτικό. Γι’ αυτό, ας κάνουμε ένα διάλειμμα, και να αναρωτηθούμε (όλοι μας, όμως) πώς θέλουμε αυτή η τεχνολογία να ενταχθεί στη ζωή μας.
Τη σχεδιάζουμε (και την τροφοδοτούμε) για να μας βοηθήσει ή να μας αντικαταστήσει;