Διαβάζει κανείς τους όρους και τις προϋποθέσεις όταν εγκαθιστά ένα πρόγραμμα ή μια εφαρμογή; Οι δικηγόροι σίγουρα το κάνουν, αλλά μερικές φορές ακόμη και σε αυτούς ξεφεύγουν πράγματα. Έτσι, μέχρι πρόσφατα, κανείς δεν είχε παρατηρήσει ότι το Zoom είχε αλλάξει τους Όρους Χρήσης του (Terms of Service – ToS).

Απόρρητο; Τι είναι αυτό;

Για την ακρίβεια, οι νέοι όροι έδιναν στη Zoom τα δικαιώματα σε οποιαδήποτε «δεδομένα, περιεχόμενο, αρχεία, έγγραφα ή άλλα υλικά (συλλογικά, “Εισροή Πελάτη”) κατά την πρόσβαση ή τη χρήση των Υπηρεσιών ή του Λογισμικού, και η Zoom μπορεί να σας παρέχει, να δημιουργεί ή να σας θέτει στη διάθεσή σας, κατά τη διακριτική της ευχέρεια ή ως μέρος των Υπηρεσιών, ορισμένα παράγωγα, αντίγραφα, αναλύσεις, αποτελέσματα, οπτικές απεικονίσεις ή σύνολα δεδομένων που προκύπτουν από την Εισροή Πελάτη (μαζί με την Εισροή Πελάτη, “Περιεχόμενο Πελάτη”)».

Όμως, ποια είναι αυτά τα δικαιώματα που έχει η Zoom στο “Περιεχόμενο Πελατών” (Customer Content);

Πρώτον, «Η Zoom μπορεί να αναδιανέμει, να δημοσιεύει, να εισάγει, να έχει πρόσβαση, να χρησιμοποιεί, να αποθηκεύει, να μεταδίδει, να επανεξετάζει, να αποκαλύπτει, να διατηρεί, να εξάγει, να τροποποιεί, να αναπαράγει, να μοιράζεται, να χρησιμοποιεί, να προβάλλει, να αντιγράφει, να διανέμει, να μεταφράζει, να μεταγράφει, να δημιουργεί παράγωγα έργα και να επεξεργάζεται το “Περιεχόμενο του Πελάτη”».

Αλλά περιμένετε, υπάρχει και κάτι άλλο. Παρέχετε επίσης στη Zoom «μια διαρκή, παγκόσμια, μη αποκλειστική, χωρίς δικαιώματα, με δυνατότητα υποαδειοδότησης και μεταβίβασης άδεια και όλα τα άλλα δικαιώματα που απαιτούνται ή είναι απαραίτητα για την αναδιανομή, τη δημοσίευση, την εισαγωγή, την πρόσβαση, τη χρήση, την αποθήκευση, τη μετάδοση, την ανασκόπηση, την κοινοποίηση, τη διατήρηση, την εξαγωγή, την τροποποίηση, την αναπαραγωγή, τον διαμοιρασμό, τη χρήση, την προβολή, την αντιγραφή, τη διανομή, τη μετάφραση, τη μεταγραφή, τη δημιουργία παράγωγων έργων και την επεξεργασία του “Περιεχομένου του Πελάτη” και την εκτέλεση όλων των ενεργειών σε σχέση με το “Περιεχόμενο του Πελάτη”: (i) όπως μπορεί να είναι απαραίτητο για τη Zoom να σας παρέχει τις Υπηρεσίες, συμπεριλαμβανομένης της υποστήριξης των Υπηρεσιών, (ii) για τους σκοπούς της ανάπτυξης προϊόντων και υπηρεσιών, του μάρκετινγκ, της ανάλυσης, της διασφάλισης ποιότητας, της μηχανικής μάθησης, της τεχνητής νοημοσύνης, της εκπαίδευσης, των δοκιμών, της βελτίωσης των Υπηρεσιών, του Λογισμικού ή άλλων προϊόντων, υπηρεσιών και λογισμικού της Zoom.»

Οι αντιδράσεις

Η αντίδραση σε όλα αυτά, όταν το ανακάλυψαν οι άνθρωποι στο φόρουμ του Ycombinator, του επιταχυντή τεχνολογικών start-up επιχειρήσεων, ήταν, ας πούμε, δυσαρεστημένη. Ή, όπως το έθεσε ένας σχολιαστής: «Εγώ, πάντως, δεν καλωσορίζω τους δυστοπικούς επικυρίαρχους μας».

Μετά από όλη αυτή την αναστάτωση που προκλήθηκε το Σαββατοκύριακο, το Zoom άλλαξε τους όρους χρήσης του. Τώρα, το Zoom υποστηρίζει πως: «Παρά τα παραπάνω, η Zoom δεν θα χρησιμοποιήσει το περιεχόμενο ήχου, βίντεο ή συνομιλίας πελατών για την εκπαίδευση των μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης μας χωρίς τη συγκατάθεσή σας».

Η επικεφαλής προϊόντος της Zoom, Smita Hashim, εξήγησε σε μια ανάρτηση στο blog ότι η εταιρεία δεν θα κάνει στην πραγματικότητα αυτά που περιγράφονται στα ToS της. Είναι αλήθεια ότι το Zoom θα χρησιμοποιήσει ορισμένα από τα δεδομένα σας για μηχανική μάθηση του συστήματός της. Όμως, σύμφωνα με την ανάρτηση στο blog, «Για την τεχνητή νοημοσύνη, δεν χρησιμοποιούμε περιεχόμενο ήχου, βίντεο ή συνομιλίας για την εκπαίδευση των μοντέλων μας χωρίς τη συγκατάθεση του πελάτη».

Αλλά είναι ουσιαστική αυτή η τοποθέτηση; Ο Sean Hogle, δικηγόρος επιχειρήσεων και πνευματικής ιδιοκτησίας, πιστεύει πως όχι. Στο Ycombinator, έγραψε: «Οι δικηγόροι της Zoom προσπαθούν να κάνουν μια γρήγορη κίνηση με αυτούς τους αναθεωρημένους όρους. Η νέα πρόταση σχετικά με τη συγκατάθεση του χρήστη που απαιτείται για την εκπαίδευση μοντέλων Τεχνητής Νοημοσύνης ισχύει μόνο για το “Περιεχόμενο πελατών”, όχι για τα “Δεδομένα που παράγονται από την υπηρεσία”». Η Zoom μπορεί να χρησιμοποιήσει αυτά τα δεδομένα, τα οποία προέρχονται από τις συνεδρίες και το υλικό σας, χωρίς τη συγκατάθεσή σας.

Ο Hogle συνέχισε: «Εδώ βρίσκεται το πρόβλημα. “Δεδομένα που παράγονται από την υπηρεσία” = οποιαδήποτε δεδομένα τηλεμετρίας, δεδομένα χρήσης του προϊόντος, διαγνωστικά δεδομένα και παρόμοιο περιεχόμενο ή δεδομένα που συλλέγει ή παράγει η Zoom σε σχέση με τη χρήση των υπηρεσιών από εσάς ή τους τελικούς χρήστες σας». Χρησιμοποιώντας αυτά τα δεδομένα, ο Hogle κατέληξε στο συμπέρασμα: «Αυτή η “διευκρίνιση” δεν κάνει τίποτα ουσιαστικό για να απαλύνει τις σοβαρές ανησυχίες σχετικά με την προστασία των δεδομένων που δημιουργεί η χρήση από τη Zoom του περιεχομένου βίντεο που καταγράφει ο χρήστης».

Στην ανάρτησή της στο blog της, η Hashim συνέχισε: «Δεν θα χρησιμοποιήσουμε το περιεχόμενο των πελατών, συμπεριλαμβανομένων των εκπαιδευτικών αρχείων ή των προστατευόμενων πληροφοριών υγείας, για να εκπαιδεύσουμε τα μοντέλα τεχνητής νοημοσύνης μας χωρίς τη συγκατάθεσή σας». Φυσικά, αυτά προστατεύονται ήδη από τον νόμο περί οικογενειακών εκπαιδευτικών δικαιωμάτων και απορρήτου (FERPA) και τον νόμο περί φορητότητας και λογοδοσίας της ασφάλισης υγείας (HIPAA), οπότε αυτό δεν είναι κάτι σπουδαίο. Διαφορετικά, θα τους είχαν βρει εμπόδια από το Υπουργείο Δικαιοσύνης.

Η Τεχνητή Νοημοσύνη της Zoom

Φυσικά, για να χρησιμοποιήσετε ορισμένες από τις λειτουργίες τεχνητής νοημοσύνης του Zoom, όπως το Zoom IQ, το οποίο προσφέρει αυτοματοποιημένες περιλήψεις συσκέψεων, πρέπει να συμφωνήσετε να επιτρέψετε στο Zoom να χρησιμοποιήσει τα δεδομένα σας. Επίσης, δεν έχετε κανέναν έλεγχο του απορρήτου μιας σύσκεψης, αν απλώς συμμετέχετε σε μία και το άτομο που την δημιουργήσει έχει συμφωνήσει να αφήσει το Zoom να αποθηκεύσει τα δεδομένα.

Και, σίγουρα, λίγοι χαίρονται γι’ αυτό. Όπως το έθεσε ο αναλυτής της Constellation Research, Dion Hinchcliffe, «το Zoom σίγουρα άγγιξε ένα σημαντικό φόβο της αγοράς όταν οι πρόσφατα ενημερωμένοι όροι παροχής υπηρεσιών του παραχώρησαν ουσιαστικά απεριόριστη άδεια για όλο το περιεχόμενο των χρηστών (βίντεο, ήχο, κείμενο) που περνάει από την πλατφόρμα του… Η μεγάλη ανησυχία είναι ότι η IP των πελατών και οι προσωπικές πληροφορίες των ανθρώπων θα αποθηκεύονται σε τέτοια μοντέλα, θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν καταχρηστικά».

Ο Larry Dignan, πρώην αρχισυντάκτης του ZDNET και νυν αρχισυντάκτης της Constellation Research, πρόσθεσε: «Ωστόσο, οι όροι παροχής υπηρεσιών εξακολουθούν να χορηγούν την άδεια χρήσης στο Zoom ανεξάρτητα».

Ο Allen Drennan, συνιδρυτής και διευθυντής της Cordoniq, μιας εταιρείας εικονικών συναντήσεων, συμφώνησε. Σε ένα email, ο Drennan έγραψε:

«Όταν οι ιδιωτικοί οργανισμοί ανεβάζουν εσωτερικές εμπιστευτικές πληροφορίες σε μια συνάντηση, δεν εξετάζουν τις επιπτώσεις της παροχής των δεδομένων τους σε έναν τρίτο πάροχο που διαχειρίζεται σε ένα cloud που δεν ελέγχουν. Το ζήτημα δεν περιορίζεται μόνο στις κοινές οθόνες ή στα πολυσέλιδα εμπιστευτικά κοινά έγγραφα. Επεκτείνεται επίσης στις ηχογραφήσεις των συνεδριάσεων και στον ήχο και το βίντεο που χρησιμοποιούνται στο πλαίσιο της συνεδρίασης. Πρέπει πραγματικά να έχετε τον έλεγχο τόσο της ασφάλειας όσο και του απορρήτου».

Hinchcliffe πρόσθεσε στο Twitter (ή X) πως η Zoom εξακολουθεί να παίρνει «μια “αιώνια, παγκόσμια” άδεια χρήσης σε όλο το περιεχόμενο του πελάτη. Αυτό είναι παράλογο και αποτελεί υπέρβαση του περιεχομένου των πελατών».

Ποιος μπορεί να διαφωνήσει με αυτό; Όλοι, εκτός από τη Zoom, φυσικά.

Το 2021, η Zoom συμφώνησε να καταβάλει 85 εκατομμύρια δολάρια σε ομαδική αγωγή για την κοινή χρήση δεδομένων χρηστών με μη εξουσιοδοτημένα τρίτα μέρη, όπως το Facebook, η Google και το LinkedIn, και για την παραποίηση της ισχύος των πρωτοκόλλων κρυπτογράφησης.

Την ίδια χρονιά, η Zoom σύναψε συμφωνία με την Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου (FTC), η οποία την υποχρέωνε να «εφαρμόσει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα ασφαλείας, να ελέγχει τυχόν ενημερώσεις λογισμικού για κενά ασφαλείας πριν από την κυκλοφορία και να διασφαλίζει ότι οι ενημερώσεις δεν θα παρεμποδίζουν τα χαρακτηριστικά ασφαλείας τρίτων κατασκευαστών». Η FTC απαίτησε επίσης από τη Zoom να μην παραποιήσει τις πρακτικές συλλογής δεδομένων που εφαρμόζει.

Σύμφωνα με τον John Davisson, διευθυντή δικαστικών υποθέσεων στην ομάδα υπεράσπισης του Electronic Privacy Information Center (EPIC), σε σχόλια στην Washington Post, αυτό «φαίνεται να είναι μια σημαντική παραβίαση και είναι κάτι που η FTC πρέπει να εξετάσει προσεκτικά». Ο βουλευτής Jan Schakowsky (D-Ill.), πρόσθεσε: «Η Zoom έχει κακό ιστορικό στην προστασία των δεδομένων των καταναλωτών και στην τήρηση των υποσχέσεών της – όπως αποδεικνύει η εντολή συγκατάθεσής της και ο διακανονισμός του 2021».

Όλα εξαρτώνται από το αν αισθάνεστε άνετα να μοιράζεστε προσωπικές πληροφορίες με το Zoom. Όσο χρήσιμο και αν αποδείχθηκε το Zoom κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η απάντηση για πολλές εταιρείες και οργανισμούς που έρχονται αντιμέτωποι με αυτή τη νέα απειλή για την προστασία της ιδιωτικής ζωής από την τεχνητή νοημοσύνη φαίνεται να είναι «όχι». Όπως έγραψε στο Twitter ο Eliot Higgins, ιδρυτής της Bellingcat Productions: «Διεξάγουμε τα εκπαιδευτικά μας εργαστήρια στο Zoom, οπότε το Zoom ουσιαστικά σχεδιάζει να εκπαιδεύσει την τεχνητή νοημοσύνη του σε όλο το περιεχόμενο των εργαστηρίων μας χωρίς αποζημίωση, οπότε αντίο Zoom».

Είμαστε σίγουροι ότι δεν θα είναι οι μόνοι που θα αποχαιρετήσουν το Zoom.

Πηγή: ZDNET